Adóharmonizáció az Európai Unióban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Winkler Gyula, európai parlamenti képviselő
Advertisements

Bizalom, társadalmi tőke, intézményi kötődés
PIC number – szükséges bármilyen Erasmus + pályázathoz PKE:
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Adózás – vázlat Közgazdasági és jogi keretek
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Egyenlő értékű munkáért egyenlő bér?
Európai Unió.
2005. szeptember 28.. Történeti háttér Kiemelkedően magas menekültáradat Igény a menekülők szabályozott érkezése iránt.
Az Európai Unió és a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok 2010.július 30. Eger Aranyi Péter Nemzetgazdasági Minisztérium Fogyasztóvédelmi Osztály.
Az Európai Unió létrejötte, bővítésének állomásai
Európai Unió Valahol Európában…...
Adózás – vázlat Közgazdasági és jogi keretek
Az európai fogyasztóvédelmi magánjog fejlődési tendenciái Dr. Hajnal Zsolt FOME elnök/ DE-ÁJK egyetemi tanársegéd május 31.
A FIDESZ-KDNP ÉVI ADÓEMELÉSEI. KORMÁNYZATI JAVASLATRA BEVEZETETT ADÓEMELÉSEK Dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter NŐ A SZEMÉLYI.
1 TÁRSASÁGI ADÓ Többször módosított évi LXXXI. tv. jellemzői A költségvetési bevételekben évről-évre kb. 6-8 %-ot képvisel.
EU alapismeretek E-Learning.
Az Európai Unió nyelvpolitikája
Az Európai Unió és Magyarország
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
©2007 European Parliament, Visits and Seminars Unit Európai Parlament 2007 Visits and Seminars Unit DG INFORMATION EUROPEAN PARLIAMENT.
Az Európai Unió intézményrendszere
Az Európai Unió története
Az adórendszerek és az adóigazgatás fejlődésének tendenciái az OECD országokban, és az ezzel kapcsolatos hazai teendők (2005)
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Felsőfokú szakképzés Csorba László
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
EU II..
Webes változat, animáció nélkül !!!
Gazdaságpolitika 2014 tavasz
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
szakmérnök hallgatók számára
Felsőoktatási munkatársak képzési célú mobilitása - STT 2014/2015.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2010 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól December 9.
A Kárpátia Magyar-Román Kereskedelmi és Iparkamara
1 Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
1 Adóterhelés és a hazai gazdaság nemzetközi versenyképessége Halász Anita tudományos munkatárs ICEG Európai Központ Az EU-csatlakozás és a hazai gazdaság.
Az Európai Únió csatlakozási folyamatai
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
Az Európai Unió gazdaságpolitikája.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Az Európai Unió országaiban élő külföldi állampolgárok
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Az EURÓPAI UNIÓ (EU ismeretek)
Trendváltás a termékenység és a női foglalkoztatás kapcsolatában Dr. Pulay Gyulának, az ÁSZ Kutató Intézete főigazgatójának előadása „Tudomány a gyarapodó.
Az Európai Unió.
Európa regionális földrajza
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Európai Unió Európai Unió 27 tagállam lakos km
Európai Bizottság Miniszterek Tanácsa
Tankötelezettségi korhatárok nemzetközi összehasonlításban
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Európai Uniós ismeretek Az európai integráció kialakulásának története.
Az európai integráció története
Az adórendszer Colbert (francia pénzügyminiszter): „Az adóztatás olyan, mint a libatépés, annak tudománya, hogyan lehet a legtöbb tollat a lehető legkevesebb.
Jogharmonizáció az Európai Unióban Dr
Jogharmonizáció az Európai Unióban
Jogharmonizáció az Európai Unióban
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

Adóharmonizáció az Európai Unióban Az Európai Unió pénzügyei 2005/2006. tanév 1. félév Adóharmonizáció az Európai Unióban Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd balogh_nyf@yahoo.com

Adózás a modern demokráciákban Az adózás a kormány által a magánszemélyekre és a szervezetekre kivetett kötelező befizetéseket jelenti, amelyeknek célja, hogy az állam bevételhez jusson a közjavak és szolgáltatások finanszírozásához, hogy ezáltal kontrollálhassa a gazdaság magánkiadásainak volumenét, melynek fontos gazdaságpolitikai szerepe van.

Az adó feladatai közkiadások fedezése makrogazdasági konjunktúraszabályozó és orientáló eszköz növekedés ösztönző eszköz (adókedvezmény, -mentesség) redisztribúciós eszköz

EU költségvetés és adózás a GDP jóval kisebb hányadát (maximum 1,24 %) osztja el újra, mint a tagállamok (40-55 %) Kiadásai fedezésére a közösség közvetlenül nem vet ki adókat

Közösségi adópolitika a jogi szabályozás célja egyenlő versenyfeltételek biztosítása az egységes belső piacon, azaz annak a megakadályozása, hogy a nemzeti adórendszerek közötti különbségek torzítsák a tagállamok közötti kereskedelmet.

A harmonizáció előzményei Különböző adóztatási hagyományú tagállamok Nincs egyöntetű álláspont arra vonatkozóan, hogy milyen mélységig lehet egységesíteni az adópolitikákat A nemzetgazdaságok költségvetési önállóságának védelme

Adóharmonizáció fogalma A tagállamok közötti adózási különbségek csökkentését célozza az adóharmonizáció, amelynek keretében a tagállamok adózással kapcsolatos jogszabályait közelítik egymáshoz.

Adóharmonizáció formái Teljes adóharmonizáció (például az egységes európai társasági adó bevezetése) Részleges adóharmonizáció esetén az egyes tagállamok adómértékeinek az egymáshoz történő igazítását irányozzák elő A pozitív adóharmonizáció esetében közösségi jogszabályok segítségével közelítik egymáshoz a tagállamok adójogszabályait. A negatív adóharmonizáció annak a célnak az érvényesítését jelenti, hogy a tagállamok adójogszabályai közötti különbségek ne eredményezzenek önkényes megkülönböztetést vagy protekcionizmust, miközben maguk a különbségek fennmaradnak. Szubszidiaritás elvén alapuló jogharmonizáció: a tagállamok törvényhozása segítségével teszik egymással kompatibilissé a nemzeti adójogszabályokat.

Adóharmonizációs nézetek Egységesség: a tagállamok adópolitikái és adórendszerei közötti különbségek megszüntetésére, az adónemek és az adókulcsok egységesítésére irányul. Együttműködés: Figyelembe veszi a tagállamok érdekeit is, ezért differenciált megközelítést javasol, és megelégszik a tagországok közötti együttműködéssel az adópolitikában.

Közvetett adók A bizottság 1960-ban állított föl először olyan munkabizottságokat, amelyeknek az volt a feladatuk, hogy tanulmányozzák az adóharmonizáció lehetséges alternatíváit. 1967 - Általános forgalmi adóról szóló irányelvek 1970 - Werner-jelentés 1994 - döntés a kulcsok egységesítéséről: a normál kulcs minimális értéke 15% a kedvezményes kulcs pedig legalább 5%.

Közvetett adók Jogforrás - Római Szerződés: 93. Cikk „ A Tanács a Bizottság javaslata alapján, az Európai Parlamenttel és a Gazdasági és Szociális Bizottsággal való konzultáció után, a 7/a. Cikkben meghatározott határidőn belül, egyhangú döntéssel meghozza azokat a rendelkezéseket, amelyek a belső piac létrehozásának és működésének érdekében a forgalmi adók, jövedéki adók és a közvetett adóztatás egyéb formáira vonatkozó jogalkotás harmonizációját célozza. "

Közvetett adók - Kihívások Egységes- vagy Kétkulcsos rendszer a forgalmi adónál A jövedéki adónál és a fogyasztási adónál a közeledést a nemzeti egészségügyi, a környezetvédelmi és az energiapolitikában meglévő különbségek nehezítik A „származási ország” vagy a ,,rendeltetési ország” szerinti adóztatás elve

Célország elve AZ EXPORT ADÓMENTES AZ EREDET HELYÉN AZ IMPORTÁLÓ VETI KI AZ ÁFÁT SAJÁT SZABÁLYAI SZERINT

Származási ország elve AZ ELADÓ A SZÁRMAZÁSI ORSZÁG SZABÁLYAI SZERINT SZÁMÍT FEL ÁFÁT AZ ÁRBAN, ÚGY MINTHA BELFÖLDRE ÉRTÉKESÍTENE

ÁFA kulcsok néhány tagállamban Ország Ált. %. Kedv. %. Ausztria 20 10 Olaszország Belgium 21 6 Luxemburg 15 12 Dánia 25 - Hollandia 19 Finnország 22 17 Portugália 5 Franciaország 19,6 Spanyolország 16 4 Németország 7 Svédország Görögország 18 8 Egy. Királyság Írország 12,5 Magyarország

ÁFA kulcsok a csatlakozó országokban Normál adókulcs Mértéke Csökkentett adókulcs Mértéke Ciprus 15% 5% Csehország 22% Észtország 18% Lengyelország 7% és 3% Lettország 13 % 9% Litvánia 9% és 5% Magyarország 25 % 12 % Málta Szlovákia 19% Szlovénia 20% 8,5%

Közvetlen adók Társasági adó Személyi jövedelemadó

Társasági adókulcsok Ország 1998 1999 2000 2001 NSZK 56,66 52,31 51,63/42,80 39,36 Belgium 40,17 Olaszország 41,25 40,25 Spanyolország 35,0 Hollandia 30/35 Görögország 40,0 40,0 25/35/40 25/35/37,5 Portugália 37,40 35.2 Dánia 34,0 32,0 30,0 Ausztria 34.0 Franciaország 41.68 36,66 35,33 Írország 32.0 28,0 24,0 20,0 Egyesüli királyság 31,0 Luxemburg 37,45 Svédország Finnország 29,0 Lengyelország 36,0 Csehország Magyarország 18,0

Személyi jövedelemadó Egyenlő elbánás alapelvének érvényesítése minden tagállamban az EU összes állampolgárára vonatkozóan