Adóharmonizáció az Európai Unióban Az Európai Unió pénzügyei 2005/2006. tanév 1. félév Adóharmonizáció az Európai Unióban Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd balogh_nyf@yahoo.com
Adózás a modern demokráciákban Az adózás a kormány által a magánszemélyekre és a szervezetekre kivetett kötelező befizetéseket jelenti, amelyeknek célja, hogy az állam bevételhez jusson a közjavak és szolgáltatások finanszírozásához, hogy ezáltal kontrollálhassa a gazdaság magánkiadásainak volumenét, melynek fontos gazdaságpolitikai szerepe van.
Az adó feladatai közkiadások fedezése makrogazdasági konjunktúraszabályozó és orientáló eszköz növekedés ösztönző eszköz (adókedvezmény, -mentesség) redisztribúciós eszköz
EU költségvetés és adózás a GDP jóval kisebb hányadát (maximum 1,24 %) osztja el újra, mint a tagállamok (40-55 %) Kiadásai fedezésére a közösség közvetlenül nem vet ki adókat
Közösségi adópolitika a jogi szabályozás célja egyenlő versenyfeltételek biztosítása az egységes belső piacon, azaz annak a megakadályozása, hogy a nemzeti adórendszerek közötti különbségek torzítsák a tagállamok közötti kereskedelmet.
A harmonizáció előzményei Különböző adóztatási hagyományú tagállamok Nincs egyöntetű álláspont arra vonatkozóan, hogy milyen mélységig lehet egységesíteni az adópolitikákat A nemzetgazdaságok költségvetési önállóságának védelme
Adóharmonizáció fogalma A tagállamok közötti adózási különbségek csökkentését célozza az adóharmonizáció, amelynek keretében a tagállamok adózással kapcsolatos jogszabályait közelítik egymáshoz.
Adóharmonizáció formái Teljes adóharmonizáció (például az egységes európai társasági adó bevezetése) Részleges adóharmonizáció esetén az egyes tagállamok adómértékeinek az egymáshoz történő igazítását irányozzák elő A pozitív adóharmonizáció esetében közösségi jogszabályok segítségével közelítik egymáshoz a tagállamok adójogszabályait. A negatív adóharmonizáció annak a célnak az érvényesítését jelenti, hogy a tagállamok adójogszabályai közötti különbségek ne eredményezzenek önkényes megkülönböztetést vagy protekcionizmust, miközben maguk a különbségek fennmaradnak. Szubszidiaritás elvén alapuló jogharmonizáció: a tagállamok törvényhozása segítségével teszik egymással kompatibilissé a nemzeti adójogszabályokat.
Adóharmonizációs nézetek Egységesség: a tagállamok adópolitikái és adórendszerei közötti különbségek megszüntetésére, az adónemek és az adókulcsok egységesítésére irányul. Együttműködés: Figyelembe veszi a tagállamok érdekeit is, ezért differenciált megközelítést javasol, és megelégszik a tagországok közötti együttműködéssel az adópolitikában.
Közvetett adók A bizottság 1960-ban állított föl először olyan munkabizottságokat, amelyeknek az volt a feladatuk, hogy tanulmányozzák az adóharmonizáció lehetséges alternatíváit. 1967 - Általános forgalmi adóról szóló irányelvek 1970 - Werner-jelentés 1994 - döntés a kulcsok egységesítéséről: a normál kulcs minimális értéke 15% a kedvezményes kulcs pedig legalább 5%.
Közvetett adók Jogforrás - Római Szerződés: 93. Cikk „ A Tanács a Bizottság javaslata alapján, az Európai Parlamenttel és a Gazdasági és Szociális Bizottsággal való konzultáció után, a 7/a. Cikkben meghatározott határidőn belül, egyhangú döntéssel meghozza azokat a rendelkezéseket, amelyek a belső piac létrehozásának és működésének érdekében a forgalmi adók, jövedéki adók és a közvetett adóztatás egyéb formáira vonatkozó jogalkotás harmonizációját célozza. "
Közvetett adók - Kihívások Egységes- vagy Kétkulcsos rendszer a forgalmi adónál A jövedéki adónál és a fogyasztási adónál a közeledést a nemzeti egészségügyi, a környezetvédelmi és az energiapolitikában meglévő különbségek nehezítik A „származási ország” vagy a ,,rendeltetési ország” szerinti adóztatás elve
Célország elve AZ EXPORT ADÓMENTES AZ EREDET HELYÉN AZ IMPORTÁLÓ VETI KI AZ ÁFÁT SAJÁT SZABÁLYAI SZERINT
Származási ország elve AZ ELADÓ A SZÁRMAZÁSI ORSZÁG SZABÁLYAI SZERINT SZÁMÍT FEL ÁFÁT AZ ÁRBAN, ÚGY MINTHA BELFÖLDRE ÉRTÉKESÍTENE
ÁFA kulcsok néhány tagállamban Ország Ált. %. Kedv. %. Ausztria 20 10 Olaszország Belgium 21 6 Luxemburg 15 12 Dánia 25 - Hollandia 19 Finnország 22 17 Portugália 5 Franciaország 19,6 Spanyolország 16 4 Németország 7 Svédország Görögország 18 8 Egy. Királyság Írország 12,5 Magyarország
ÁFA kulcsok a csatlakozó országokban Normál adókulcs Mértéke Csökkentett adókulcs Mértéke Ciprus 15% 5% Csehország 22% Észtország 18% Lengyelország 7% és 3% Lettország 13 % 9% Litvánia 9% és 5% Magyarország 25 % 12 % Málta Szlovákia 19% Szlovénia 20% 8,5%
Közvetlen adók Társasági adó Személyi jövedelemadó
Társasági adókulcsok Ország 1998 1999 2000 2001 NSZK 56,66 52,31 51,63/42,80 39,36 Belgium 40,17 Olaszország 41,25 40,25 Spanyolország 35,0 Hollandia 30/35 Görögország 40,0 40,0 25/35/40 25/35/37,5 Portugália 37,40 35.2 Dánia 34,0 32,0 30,0 Ausztria 34.0 Franciaország 41.68 36,66 35,33 Írország 32.0 28,0 24,0 20,0 Egyesüli királyság 31,0 Luxemburg 37,45 Svédország Finnország 29,0 Lengyelország 36,0 Csehország Magyarország 18,0
Személyi jövedelemadó Egyenlő elbánás alapelvének érvényesítése minden tagállamban az EU összes állampolgárára vonatkozóan