A címet Az Európai Unió ítéli oda egy évre Előzmények Athén, Melina Mercouri, görög kulturális miniszter javaslatára Európa kulturális városa, Athén Népszerű rendezvény a város kulturális életének és fejlődésének bemutatására
1990 Európai kulturális hónap A közép- és kelet-európai országok részére Rövid ideig tartó kulturális esemény 1999 Európa kulturális fővárosa Weimar, Németország
2000-ben 10 város Reykjavik (Izland), Bergen, Helsinki, Brüsszel, Prága, Krakkó, Santiago de Compostela Avignon, Bologna
2005. Írország, Cork városa kapta a címet először Cork az ír-sziget 3. legnagyobb városa Dublin és Belfast után Patras Görögország Idegenforgalma jelentős Pátrai Karnevál (160 éve megrendezik)
Új szabályozás ig ez idő alatt minden tagországnak lehetősége lesz arra, hogy egyik városa megkapja a címet től kezdve évente két város osztozik a címen március 11. Három város 2010-ben Pécs, Essen, Isztambul EU városok, de a Tanács odaítélheti még egy nem tagnak. Egyhangú döntés esetén
Versenyző magyar városok Budapest, Debrecen,Eger, Győr, Kaposvár,Kecskemét, Miskolc, Pécs, Sopron, Székesfehérvár, Veszprém Pályázatok eredménye: I. Pécs II. Miskolc III. Debrecen (2005. okt.19)
Miskolc Mottó: A kultúra várost épít A Miskolci Egyetemmel A technika története, a jövő technikája Avas őskőkori élménypark Rocklegendák csarnoka
Debrecen Városok, falvak szövetsége Új kiállítási negyed Nagy-tó, Nagyerdő, Lúdas Matyi – park (témapark) Latinovits Színház Kölcsey Konferencia Központ Nomád olimpia (pusztai hagyományok, sport és ügyességi versenyek)
Eger Eger nyitva A Kepes projekt az új mediális művészetek lehetőségei innováció és kreativitás A Város a város alatt program, történelmi látványpark, tudáspince, történelmi játszóház, fórumtér,mélygarázs Tudásközpont három szintes föld alatti művészeti, tudományos bázis Panelprogram város rehabilitációs kísérlet
Pécs A határtalan város kulturális pólussá váljon a magyar kultúrában "A kultúra tervezése a város tervezését jelenti, és viszont” Célok: a kulturális ipar helyi és regionális fejlődése egy-egy városrész városias jellege megerősítése Pécs egy nemzetközi régió egyik kulturális központjává váljon
Négy téma Pécsi konferencia és koncertközpont Zsolnay Kulturális Negyed Dél-Dunántúli Regionális Könyvtár és Tudásközpont Közterek és parkok újjáélesztése
Európa Kulturális Fővárosa alapvető céljai az európai integráció kulturális dimenzióinak erősítése, a múlt és jelen kulturális folytonosságának kiemelése, az adott város kultúrájának eljuttatása az európai közönséghez
Glasgow 1990 volt az első meglepetést okozó kiválasztott, s az első olyan kulturális város, amely esetében bebizonyosodott, hogy a kultúra életképes gazdaságfejlesztési eszköz is: a Kulturális Főváros kezdeményezésbe való bekapcsolódás olyan városfejlesztési lehetőség, amely lehetővé teheti egy település imázsának átpozícionálását, hozzájárulva ezáltal a turizmus fellendítéséhez és a gazdaság élénkítéséhez
Egy város feladata elsősorban a helyi lakosság megfelelő életkörülményeinek a biztosítása, a turisták igényeinek kiszolgálása az esetek többségében ennek alárendelődik, városonként és általában városrészenként változó gazdagítja a lakosság életminőségét
A kulturális turizmus az ún. történelmi városok tekinthetők az egyik legvonzóbb helyszínnek erőforrásaikat és értékeiket turisztikailag legkönnyebben hasznosíthatják, általában jelentős keresletet vonzanak, s ebből fakadóan gyakran komoly teherbíró képességi problémákkal küszködnek ( Puczkó-Rátz)
az egyszeri és megismételhetetlen események, nem csak az eseménysorozat ideje alatt képesek látogatókat vonzani A bevételek döntő többsége az igénybe vett egyéb szolgáltatásokból származik a szálláshely- és vendéglátó szektorokból
Összegzés A KF címre pályázó települések esetében a fő célkitűzések a város beutazó turizmusának fejlesztése A turisták számának alakulása számos tényező függvénye: a vonzó, sokszínű és kreatív kulturális programkínálat a kulturális főváros marketingkommunikációs tevékenysége A KF évben tapasztalt jelentős turistaszám-növekedést egy évvel később számos esetben hasonlóan látványos visszaesés követte pl.: Glasgowban 1990-ben 39,6%-al emelkedett a vendégek száma, 1991-ben viszont 28,4%-al csökkent
Összegzés A KF főváros cím kitűnő lehetőség egy város kulturális desztinációként való pozícionálására, imázsának megteremtésére, megváltoztatására vagy megerősítésére, a kivívott pozíciót fenn is kell tartani a hosszú távú gazdaság- és turizmusélénkítés érdekében, évről évre újabb és újabb városok kerülnek ugyanabba a reflektorfénybe