LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló
2 ESEMÉNYEK Összes esemény40 Baleset 65 repülőgép + 1 helikopter Súlyos esemény 0 Esemény3026 repülőgép + 4 helikopter Intézkedést nem igényel 22 repülőgép Rendellenesség 22 helikopter
3 ESEMÉNYEK
1. Elektromos berendezés hiba:1 esemény 2. Madárral ütközés:1 esemény 3. Hajtóművel kapcsolatos:5 esemény –balhajtómű leállás DA-42 –turbófeltöltő hiba PA-46 –porlasztó jegesedés R44, C-152, Morane 4. Benzin hiány: 2 esemény 4 ESEMÉNYEK CSOPORTOK SZERINT
5.Rádió hiba,rádió kapcsolat elvesztés: 2 esemény 6.Átstartolás nem stabilizált megközelítés miatt: 1 esemény DA-42 7.Navigációs szabályok megsértése: 10 esemény 8.Leszállással, gurulással kapcsolatos esemény: 12 esetben 9.Repüléstechnikai hiba: 2 esemény, Z ESEMÉNYEK CSOPORTOK SZERINT
Rendellenesség: 2 esemény ECUREUIL SCHWEIZER 300C 6 ESEMÉNYEK CSOPORTOK SZERINT A KBSZ részéről intézkedést nem igényel: 2 esemény Az LH-P1 és LH-R1 légterek megsértése 1-1 esetben
BA _1: A Vb javasolja az NKH LI -nek a munkarepülés szabályainak felülvizsgálatát, különös tekintettel a fedélzeten lévő személyek, illetve a légijármű által érintett vagy elérhető területen tartózkodó személyek, valamint létesítmények biztonsága szempontjából. A Vb javaslatát indokolja, hogy jelen esetben az érvényes szabályok lehetővé tették a repülést olyan magasságon és olyan körülmények között, ahol és amelyek fennállása esetén egy esetleges kényszerhelyzetben általában véve kérdéses annak biztonságos megoldása. BA _2: A Vb javasolja az NKH LI -nek, hogy a Robinson R-44 típusú helikopterek Üzemeltetési kézikönyv 4. Normál eljárások 4.12 pontjában, „A porlasztó fűtőautomata használata (Use of carb heat assist)" leírásában töröljék az automata szót, mert az megtévesztő lehet a fűtő segédberendezés használati módját illetően. A Vb javaslatát indokolja, hogy a jelen megszövegezés azt sugallja, hogy azzal a pilótának nincs további teendője a bekapcsolását követően, holott, a pilótának legalább ellenőrzési teendője van. (A Vb rendelkezésére bocsátott Kézikönyvben használt angol kifejezés a korrekt.) 7 BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK
8 BA _3: A Vb javasolja az NKH LI-nek, hogy a fűtő segédberendezés biztonságos használata érdekében az Üzemeltetési kézikönyv 4. Normál eljárások 4.12 pontját egészítsék ki az Üzemeltetési kézikönyv 10. Biztonsági tanácsok SN-31 Biztonsági közleményével. A Vb javaslatát indokolja, hogy a Biztonsági közlemény az üzemeltetésre vonatkozóan olyan fontos információkat tartalmaz, amelyeket naprakészen kell ismerni és alkalmazni a biztonságos üzemeltetés érdekében. BA _4: A Vb javasolja az NKH LI-nek, hogy kereskedelmi célú repülés esetén, amennyiben a repülést végrehajtó személyzeten kívül más személy is tartózkodik a fedélzeten, a vészhelyzet esetén való teendőkre vonatkozó eljárás ismertetésének tudomásul vételét az érintett személy aláírásával is igazolja, kivéve azt az esetet, amikor a személyzet az általános eljárási rendjének megfelelően biztonsági bemutatót tart. A Vb javaslatát indokolja, hogy ezzel megelőzhetőek a későbbi vitás kérdések a vészeljárási teendők ismeretét illetően. BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK
9 1. A BA _2 és BA _3 számú ajánlásokat az NKH Légiközlekedési Igazgatósága elfogadja, azonban hangsúlyozni kívánja, hogy az egyes megállapítások felvetéseken alapulnak, a baleset okának egyértelmű megállapítása nem valósult meg. A fenti két pontban foglaltak megvalósulása iránt az NKH Légiközlekedési Igazgatósága március 31-ig intézkedik. 2. A BA _1 és BA _4 számú ajánlásokat az NKH Légiközlekedési Igazgatósága elfogadja, az abban foglaltakkal egyetért, azonban a munkarepülésekre vonatkozó, valamint a kereskedelmi célú repülésekre vonatkozó ajánlásokban foglaltak bevezetéséhez a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól szóló 14/2000. (XI. 14.) KöViM rendelet módosítása szükséges. Figyelemmel arra, hogy az egyes jogszabályok felülvizsgálatának, módosításának rendjét a kormány jogalkotási tervében határozza meg, ezzel kapcsolatban teljesítési határidőt a NKH LI nem tud megjelölni. Az NKH LI a 14/2000. (XI. 14.) KöViM rendelet módosításakor a fenti ajánlásokban foglaltak megvalósulása iránt (szövegszerű) javaslatot fog tenni.
a légiközlekedésről szóló 1995.évi XCVII. törvény 74.§ (1) bekezdés s) pontja felhatalmazza a közlekedésért felelős minisztert, hogy e szabályokat rendeletben határozza meg. 10 BA _1: A Vb javasolja a közlekedésért felelős miniszternek, hogy intézkedjen a polgári légijárművekkel történő bemutatók és rendezvények végrehajtására vonatkozó szabályokat, feltételeket és biztonsági követelményeket meghatározó rendelet kiadására. BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK
BALESET
12 LHDK
13 A vonatkozó szabályok betartásával az ilyen esetek elkerülhetők, ezért biztonsági ajánlás kiadására nincs szükség. A Vb nem talált olyan körülményt, amely biztonsági ajánlás kiadását indokolná. TOVÁBBI „BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK” 38 vizsgált eseménnyel kapcsolatosan
14 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !