MOME - Kreatív Technológia Labor

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TANULÓSZOBA FÉLÉVI BESZÁMOLÓ
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Szeretem a könyvtáram!.
ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA
Készítette: Geszler Nikolett
1 A fiatalok művelődési szokásai. 2 A vizsgált korosztály korévenként, 2000-ben és 2004-ben (fő)
Teleházakban telementorálás •Cél korosztály év •„Virtuális kitekintés” •„ On-line ” képességfejlesztés •Informatika tanárok hiánya a régióban Egyéni.
3 perc Tanári tevékenység Tanulói tevékenység Munkaforma • Bevezető • A pedagógus felvázolja a tanóra témáját. • Aktív figyelem • Frontális osztálymunka.
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
A modern szabadidő gender-szempontú vizsgálata hallgatói mintában
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
GYERMEKBÁNTALMAZÁSOK A TABULA RASA ALAPÍTVÁNY TEVÉKENYSÉGE Kovácsné Duró Andrea ME BTK Tanárképző Intézet
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A nevelés stílusa.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A Szent István Társulat marketingtervének előkészítése Készítette: Orbán Eszter Konzulens: Dr. Pitlik László egyetemi docens.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
SZÜLŐK LÁZZAL, LÁZCSILLAPÍTÁSSAL KAPCSOLATOS ISMERETEI
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Korok játéka vagy játékok kora
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
H OGYAN KÁROS AZ INTERNET ? E LEMZÉS VII. OSZTÁLYOS TANULÓK KÖRÉBEN Ozsváth Berényi Hajnal KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Az internetes ismerkedés hatása a homofíliára Lőrincz László Budapesti Corvinus Egyetem Szociológia és Társadalompolitika Intézet
A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Rajzfejlődés-áttekintés
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Az ábrázolás módszerével való megoldás szükségessé teszi egy ábra készítését * A számokat és mennyiségeket a feladatból grafikusan ábrázoljuk * A feladatmegoldás.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
Tutoriál videó alkalmazása Moodle kurzusban
Speciális életmódjellemzők gyermekkori elhízásban Papp Gabriella 1, Lengyel Dénes 1, Józsa Lajos 2, Gönczi Ferenc 3, Degrell István 1 DEOEC Pszichiátriai.
Rózsavizes Húsvét napját jöttem ma kívánni… Húsvét projekt a baracskai Kozma Ferenc Általános Iskola 3. osztályában március 17-március 25. készítette:
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Hatékony-e az e-olvasás? – e-könyv vs. papír
Hajós Katalin Budapest, június 5.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
Kötelezőbiztosítás Kötelezőbiztosítás Olvasás és irodalom a digitális bennszülöttek korában Gombos Péter május 4., Szentendre Olvasmányok, amelyek.
– Letölthető változat –
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Új skála – új lehetőségek
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Előadás másolata:

MOME - Kreatív Technológia Labor Alsó tagozatos tanulók avatar-választása – Egy nemzetközi, tanulást segítő számítógépes program avatarjainak vizsgálata MOME - Kreatív Technológia Labor Bényei Judit-Illés Anikó-Pataky Gabriella- Ruttkay Zsófia- Schmidt Andrea

Miért fontos kutatni az avatar választást? Megerősítés – motiválás (tanulási folyamaton végig kísér - jutalmaz) Azonosulás - motiválás (bőrébe bújva sok minden kipróbálható - erőforrás) Előzetes tudás az empirikus esztétika és a médiakutatások területéről.

Hogyan választanak? Az elérhetőség alapján? A marketing – reklám - média következtében? A kortársak nyomására? Életkori sajátosság? Nem? Szociokulturális hatások? Egyéni pszichés fejlődés? Egyéni ízlés?

Kutatás Nemzetközi EU projekt (TERENCE) keretében fejlesztett, szövegértést segítő alkalmazás olvasási anyagokat kínál olyan gyerekeknek, akik 7-11 évesek és szövegértési nehézségekkel küzdenek. Az adaptív rendszer (más komponensek mellett) olvasnivaló történeteket és játékos teszteket ajánl annak érdekében, hogy ellenőrizhető legyen, vajon a gyermek érti-e a tartalmakat.

Már létező figurák kutatása: utólagos felhasználói vizsgálat Előny: jól átlátható dimenziók mentén vizsgálható – statikus figurák Kategóriák: Fiús - lányos állat, robot, ember Realisztikus –meseszerű

Kutatás menete A figurákat random sorrendben szerkesztve, A4-es papírra színesen nyomtatva használtuk. A gyerekektől azt kértük, hogy karikázzák be pirossal a kedvenc figurájukat (első választás), azt követően kékkel, ami még tetszik nekik (második választás). Háttérváltozókat vettünk föl kérdőívvel a választások értékelésére.

Háttér változók Kor, nem Mi a kedvenc játékod? Mi a kedvenc meséd? Szeretsz olvasni? Milyen gyakran olvasol otthon könyvet (soha – néha – mindennap)? Szoktál használni okostelefont, táblagépet, vagy számítógépet (soha – néha – mindennap)?

Minta jellemzői 16 iskola (12 budapesti): közép és felső-középosztályi többségűek 6-12 éves gyerekek (7-8 és a 9-10 évesek többsége – alsó tagozat) 377 fő: 186 fiú és 189 lány (6)-7-8 éves – 173 fő; 9-10-(11)-(12) éves – 190 fő

Előzetes feltevéseinek H1: A gyerekek a saját nemüknek megfelelő figurákat kedvelik. H2: Kisebb gyerekek az állatokat, idősebbek az emberi figurákat kedvelik. H3: AZ IKT használati szokásoknak van hatása az avatar-választásra.

I. Háttérváltozók összefüggései IKT – nemek IKT – életkor IKT - olvasás

IKT használat fiúk-lányok A fiúknak előnyük volt a mindennapi számítógép-használatban (42,2% vs. 27,5%) továbbá több fiú használt táblagépet (néha+mindennap: fiúk 51,4%-a használt vs. a lányok 41,7%-a használ). a p<0,05 szintnél erősebb szignifikáns eredményekre utalunk (Pearson Chi-négyzet, McNemar teszt)

Számítógép – életkor Számítógép használat: 6-8 évesek: 80,3 % (néha+mindennap) 9-12 évesek: 92,1 % (néha+mindennap) Belső arányok enyhén változnak: 6-8 évesek: 34,1 % mindennap 9-12 évesek: 37,7 % mindennap

Olvasás – IKT összefüggés Aki mindhárom eszközt használta (számítógép, okostelefon, tablet), azok közt több volt, aki mindennap olvasott. Míg aki nem használt eszközt vagy csak kevesebbet, azok közt a néha olvasók voltak többen. Nincs megfejtés: a családok szociokulturális hátterére nincs adatunk (csak iskolára)

II. Az avatar-választást meghatározó tényezők Nemek Életkor Tömegkultúra hatása Realisztikus vagy meseszerű figurák

Nemek szerinti megoszlás az avatar választásban

Élen végzők (79 % az együttes választás) Ló és Nindzsa (23,5 % - 23,5 %) Robot (19,5% ) Divatos lány (farmerben, nem fehér) (12,5 %) Róka (10,1 %)

Hátul végzők (16,6%) Zoknis, szoknyás lány (6,7% - 6. hely) Oroszlán (4,3 % - 7. hely) Fekete, farmeres fiú, tablettel (4,3% - 8. hely) Rövidnadrágos fiú (1,3 % - 9. hely) Többnyire a realista (ember) figurák végeztek hátul

Lányos Ló (23, 5 % - 1-2. hely) Nadrágos (divatos) lány (12,5 % - 4. hely) Zoknis, szoknyás lány (6,7% - 6. hely)

fiús Nindzsa (23,5% - 1-2. hely) Robot (19,5% - 3. hely) Fekete, farmeres fiú, tablettel (4,3% - 8. hely) Rövidnadrágos fiú (1,3 % - 9. hely)

Egyenletes nemi megoszlás Róka (10,1 % - 5. hely) Oroszlán (4,3 % - 7. hely) Főként a kisebb gyerekek körében. Itt a kor a döntő.

Lányos és fiús választások megoszlása

Egyöntetű választások - tömegkultúra hatása A választások nem oszlanak meg: 2-2 az élen. A tömegkultúra fiúknál és a lányoknál is befolyásol. A kedvencek: Ló, nindzsa, robot

Életkor és avatar-választás összefüggései 7-9 éves, csökkenő: róka, oroszlán 7-9-(10), egyenletes: robot 9 éves: divatos lány (nadrágos), szoknyás lány, fekete fiú (realizmus, humán) 7-10 éves, növekvő: nindzsa 7-10-ig növekvő (9-10 magas): ló Ad hoc: rövid nadrágos fiú

Realizmus az ábrázolásban Realisztikus – a „valóságos”, a gyerek valós világához közel álló szereplők Meseszerű: a mesékből és a tömegkultúrából ismert figurák

Ember – realisztikus Összes választás: 24,8 %

Nem realisztikus Összes választás: 82 %

Legjobban kedvelt (67,5 %) – nem realisztikus Ló és Nindzsa (23,5 % - 23,5 %) Robot (19,5% ) A tömegkultúra hatása (idősebbeknél egyre népszerűbb)

Állatok 14,4 % Róka (10,1 %) Oroszlán (4,3 %) Kisgyermekkor mesehősei - állatmesék

Összegzés – hipotézisek ellenőrzése: H1: Nem Az avatar választásban meghatározó a nem

H2:Életkor (humán-állat) Igazolódott - DE árnyalja a tömegkultúra hatása: nindzsa és ló végig népszerű. Itt más is magyarázó elv

Új elem: Realizmus - fantázia Lényeges, hogy a meseszerű, nem realisztikus figurák választása jellemzőbb az igazán kedvencek között. Az előzetes feltevés árnyalódott. Miért? Az azonosulás eltávolodás a valós szereptől? (Szabaddá tesz.) Meseszerű hatalommal, tulajdonságokkal ruház fel?

H3: IKT szerepe a választásban Nem igazolódott közvetlenül Az IKT a nemi szerepekkel volt összefüggésben és ezen keresztül befolyásolta a választást

Ajánlás a kutatás alapján A lányok mind az IKT hozzáférés, mind az aktivitás gyakorisága terén hátrányban voltak A lányok esetében különösen fontos, hogy a számukra vonzó karakterek/avatarok segítségével ösztönözzük őket: IKT skillek elsajátítására IKT használatára a tanulásban és munkavégzésben

MOME - Kreatív Technológia Labor Köszönjük a figyelmet! MOME - Kreatív Technológia Labor Bényei Judit-Illés Anikó-Pataky Gabriella- Ruttkay Zsófia- Schmidt Andrea benyeiju@gmail.com