MOME - Kreatív Technológia Labor Alsó tagozatos tanulók avatar-választása – Egy nemzetközi, tanulást segítő számítógépes program avatarjainak vizsgálata MOME - Kreatív Technológia Labor Bényei Judit-Illés Anikó-Pataky Gabriella- Ruttkay Zsófia- Schmidt Andrea
Miért fontos kutatni az avatar választást? Megerősítés – motiválás (tanulási folyamaton végig kísér - jutalmaz) Azonosulás - motiválás (bőrébe bújva sok minden kipróbálható - erőforrás) Előzetes tudás az empirikus esztétika és a médiakutatások területéről.
Hogyan választanak? Az elérhetőség alapján? A marketing – reklám - média következtében? A kortársak nyomására? Életkori sajátosság? Nem? Szociokulturális hatások? Egyéni pszichés fejlődés? Egyéni ízlés?
Kutatás Nemzetközi EU projekt (TERENCE) keretében fejlesztett, szövegértést segítő alkalmazás olvasási anyagokat kínál olyan gyerekeknek, akik 7-11 évesek és szövegértési nehézségekkel küzdenek. Az adaptív rendszer (más komponensek mellett) olvasnivaló történeteket és játékos teszteket ajánl annak érdekében, hogy ellenőrizhető legyen, vajon a gyermek érti-e a tartalmakat.
Már létező figurák kutatása: utólagos felhasználói vizsgálat Előny: jól átlátható dimenziók mentén vizsgálható – statikus figurák Kategóriák: Fiús - lányos állat, robot, ember Realisztikus –meseszerű
Kutatás menete A figurákat random sorrendben szerkesztve, A4-es papírra színesen nyomtatva használtuk. A gyerekektől azt kértük, hogy karikázzák be pirossal a kedvenc figurájukat (első választás), azt követően kékkel, ami még tetszik nekik (második választás). Háttérváltozókat vettünk föl kérdőívvel a választások értékelésére.
Háttér változók Kor, nem Mi a kedvenc játékod? Mi a kedvenc meséd? Szeretsz olvasni? Milyen gyakran olvasol otthon könyvet (soha – néha – mindennap)? Szoktál használni okostelefont, táblagépet, vagy számítógépet (soha – néha – mindennap)?
Minta jellemzői 16 iskola (12 budapesti): közép és felső-középosztályi többségűek 6-12 éves gyerekek (7-8 és a 9-10 évesek többsége – alsó tagozat) 377 fő: 186 fiú és 189 lány (6)-7-8 éves – 173 fő; 9-10-(11)-(12) éves – 190 fő
Előzetes feltevéseinek H1: A gyerekek a saját nemüknek megfelelő figurákat kedvelik. H2: Kisebb gyerekek az állatokat, idősebbek az emberi figurákat kedvelik. H3: AZ IKT használati szokásoknak van hatása az avatar-választásra.
I. Háttérváltozók összefüggései IKT – nemek IKT – életkor IKT - olvasás
IKT használat fiúk-lányok A fiúknak előnyük volt a mindennapi számítógép-használatban (42,2% vs. 27,5%) továbbá több fiú használt táblagépet (néha+mindennap: fiúk 51,4%-a használt vs. a lányok 41,7%-a használ). a p<0,05 szintnél erősebb szignifikáns eredményekre utalunk (Pearson Chi-négyzet, McNemar teszt)
Számítógép – életkor Számítógép használat: 6-8 évesek: 80,3 % (néha+mindennap) 9-12 évesek: 92,1 % (néha+mindennap) Belső arányok enyhén változnak: 6-8 évesek: 34,1 % mindennap 9-12 évesek: 37,7 % mindennap
Olvasás – IKT összefüggés Aki mindhárom eszközt használta (számítógép, okostelefon, tablet), azok közt több volt, aki mindennap olvasott. Míg aki nem használt eszközt vagy csak kevesebbet, azok közt a néha olvasók voltak többen. Nincs megfejtés: a családok szociokulturális hátterére nincs adatunk (csak iskolára)
II. Az avatar-választást meghatározó tényezők Nemek Életkor Tömegkultúra hatása Realisztikus vagy meseszerű figurák
Nemek szerinti megoszlás az avatar választásban
Élen végzők (79 % az együttes választás) Ló és Nindzsa (23,5 % - 23,5 %) Robot (19,5% ) Divatos lány (farmerben, nem fehér) (12,5 %) Róka (10,1 %)
Hátul végzők (16,6%) Zoknis, szoknyás lány (6,7% - 6. hely) Oroszlán (4,3 % - 7. hely) Fekete, farmeres fiú, tablettel (4,3% - 8. hely) Rövidnadrágos fiú (1,3 % - 9. hely) Többnyire a realista (ember) figurák végeztek hátul
Lányos Ló (23, 5 % - 1-2. hely) Nadrágos (divatos) lány (12,5 % - 4. hely) Zoknis, szoknyás lány (6,7% - 6. hely)
fiús Nindzsa (23,5% - 1-2. hely) Robot (19,5% - 3. hely) Fekete, farmeres fiú, tablettel (4,3% - 8. hely) Rövidnadrágos fiú (1,3 % - 9. hely)
Egyenletes nemi megoszlás Róka (10,1 % - 5. hely) Oroszlán (4,3 % - 7. hely) Főként a kisebb gyerekek körében. Itt a kor a döntő.
Lányos és fiús választások megoszlása
Egyöntetű választások - tömegkultúra hatása A választások nem oszlanak meg: 2-2 az élen. A tömegkultúra fiúknál és a lányoknál is befolyásol. A kedvencek: Ló, nindzsa, robot
Életkor és avatar-választás összefüggései 7-9 éves, csökkenő: róka, oroszlán 7-9-(10), egyenletes: robot 9 éves: divatos lány (nadrágos), szoknyás lány, fekete fiú (realizmus, humán) 7-10 éves, növekvő: nindzsa 7-10-ig növekvő (9-10 magas): ló Ad hoc: rövid nadrágos fiú
Realizmus az ábrázolásban Realisztikus – a „valóságos”, a gyerek valós világához közel álló szereplők Meseszerű: a mesékből és a tömegkultúrából ismert figurák
Ember – realisztikus Összes választás: 24,8 %
Nem realisztikus Összes választás: 82 %
Legjobban kedvelt (67,5 %) – nem realisztikus Ló és Nindzsa (23,5 % - 23,5 %) Robot (19,5% ) A tömegkultúra hatása (idősebbeknél egyre népszerűbb)
Állatok 14,4 % Róka (10,1 %) Oroszlán (4,3 %) Kisgyermekkor mesehősei - állatmesék
Összegzés – hipotézisek ellenőrzése: H1: Nem Az avatar választásban meghatározó a nem
H2:Életkor (humán-állat) Igazolódott - DE árnyalja a tömegkultúra hatása: nindzsa és ló végig népszerű. Itt más is magyarázó elv
Új elem: Realizmus - fantázia Lényeges, hogy a meseszerű, nem realisztikus figurák választása jellemzőbb az igazán kedvencek között. Az előzetes feltevés árnyalódott. Miért? Az azonosulás eltávolodás a valós szereptől? (Szabaddá tesz.) Meseszerű hatalommal, tulajdonságokkal ruház fel?
H3: IKT szerepe a választásban Nem igazolódott közvetlenül Az IKT a nemi szerepekkel volt összefüggésben és ezen keresztül befolyásolta a választást
Ajánlás a kutatás alapján A lányok mind az IKT hozzáférés, mind az aktivitás gyakorisága terén hátrányban voltak A lányok esetében különösen fontos, hogy a számukra vonzó karakterek/avatarok segítségével ösztönözzük őket: IKT skillek elsajátítására IKT használatára a tanulásban és munkavégzésben
MOME - Kreatív Technológia Labor Köszönjük a figyelmet! MOME - Kreatív Technológia Labor Bényei Judit-Illés Anikó-Pataky Gabriella- Ruttkay Zsófia- Schmidt Andrea benyeiju@gmail.com