A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Felsőoktatás-módszertani kihívások a jóllét tükrében Kovács László
2Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május ITT és MOST
3Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Szeminárium és előadás dominál, pedig: a felsőoktatás- módszertan kutatásának már most is vannak hasznosítható eredményei. Hochschuldidaktik találat Felsőoktatás-módszertan 989 találat
4Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május web-es információk könnyű elérhetősége a kooperatív munkaformák hatékonysága konstruktivista tanuláselmélet
5Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május “Alapvetően hiányzik a módszertani megújítás.” Bókay Antal: Kompetenciák, ismeretkörök és tanulmányi kimenetek összefüggései Az alapszakok KKK-inak elemzése ?
6Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május MAYA fátylak " A legtöbb ember a csalóka fátylakra nézve a valóságot véli látni, ám ezzel becsapja magát. Csak türelmesen, a fátylakat egyenként felemelve, vethetünk egy röpke pillantást az élet valóságára. Ezt nevezik a hinduk a maják fátylának, vagy másképpen illúziónak... ….. De nem könnyű egy új valóságot, egy személyes érvényű világot megalkotni. Sokkal könnyebb elfogadni a gének és a kultúra által táplált illúziókra épülő bizonyosságot vagy... radikális cinizmusba menekülni, elutasítva a megismerésre való törekvés és erőfeszítés minden formáját." Csíkszentmihályi Mihály
7Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május MAYA FÁTYLAI Csíkszentmihályinál: A GÉNEK – A KULTÚRA – AZ „ÉN” Kényelmesebb, könnyebb hagyományos módon tanítani. Az elvárás sem más, minek tépjem magam? - Ez csak akkor igaz, ha az anyag leadása a célom és nem a hallgató fejében lévő folyamatok befolyásolása. Tipikus helyzet: előadás - vizsga: számonkérés. Tudomány és megismerésének módja = hagyományos egyetemi oktatás. -Elitista, hagyományos felfogás, de védhető! Tudósképzés. A cél „ tehát nem elsősorban a kutatói utánpótlás kinevelése vagy a nyelvtanítási készség kifejlesztése, hanem az elme öncélú élezése. Ahogy az egyik, szakmailag elismert és a diákok körében kedvelt tanár fogalmazott, mindegy, hogy mit tanítunk, ha elég nehéz. A diplomások kasztjába való belépés éveken át tartó beavatási szertartása kiszűri azokat, akik nem tudnak néhány nap alatt többszáz oldalnyi nyomtatott anyagot megérteni és megjegyezni, önálló könyvtári kutatáson alapuló dolgozatot írni vagy — szóbeli vizsga során — tíz-húsz percen át az olvasott könyvekről folyékonyan és választékosan beszélni.” Szemere Pál 1998
8Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május A hallgató nem képes sem erre, sem arra... -Feladatom leadni az anyagot, de a hallgató nem képes felszívni azt. Ki a hibás? Hallgató, középiskola és a világ. De nem én. „Ezeknek elemi matematikát kell tanítanom, mondtam is nekik, hogy ez nem az én dolgom.” Gazdaságtudományi BA oktató ÉN az oktató vagyok a csúcs… - Önigazolása egy társadalmi rétegnek és az egyénnek. „Biztos, hogy nem tudod megoldani.” Nyelvész adjunktus a tanszékvezetőnek BA dolgozat feladatról
9Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Mi a teendő a fátylakkal? Változtassunk az elvárásokon! A fátylak társadalmi elvárásokból is építkeznek. Az elitista felfogással nem vitatkozunk, meghagyjuk a neki járó területeket. A hallgatót felnőtt embernek kell tekintenünk. Kényszerből nincs tanulás, csak annak a látszata. (FHNW-KJF attitűd-vizsgálat eredményei, ld. Majorosi-Sántha, 2013) Faust és Wagner - a valódi tudós átérzi, hogy mennyi mindent nem tud és ebből az érzésből építkezve közelebb áll a hallgatóhoz, mint a tudós, mint társadalmi funkció.
1010 Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május „Akcióterv” - szemlélet formálása közösségfejlesztésben - FSM tréningek. De: kényszerből nincs tanulás - reflexió és kölcsönös óralátogatások - példa: Győri Egyetem és KJF- FHNW - elvárások megfogalmazása intern és extern: Rektor (pl. KJF pedagógiai modellje - elvárás az oktató felé) EKR és tanulási eredmények ESG hallgatóközpontúság MAB, FTV és akkreditáció?
1 Előadó neve A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Források: Bókay Antal: Kompetenciák, ismeretkörök és tanulmányi kimenetek összefüggései Az alapszakok KKK-inak elemzése. BÖLCSÉSZETUDOMÁNYOK. In: %2FBokay_kkk%2520bolcsesz_elemz%25C3%25A9s.ppt&ei=CL99U_LKLsH- ygOD24HwAg&usg=AFQjCNEM0aT5tx1IkMCph253T3J2KDpANw&sig2=wpWxDBCFZxLyQjOnitlLkw&bvm=bv ,d.bGQ&cad=rjt Csikszentmihalyi Mihaly : THE EVOLVING SELF. A Psychology for the Third Millennium. HarperCollins, Szemere Pál: Szemere P. (2000) Antimetodológia, avagy iskola-e az egyetem? In: Kodolányi Füzetek 6. Majorosi Anna, Sántha Kálmán : Methapern in der Erschiessung der Ansichten von Dozierenden. Ergebnisse einer Untersuchung. In:
Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! Munkaerő-piaci igényeken alapuló szaknyelvi képzés, és a Széchenyi István Egyetem idegen nyelvi oktatásának komplex fejlesztése. TÁMOP D-12/1/KONV