Oktatásfejlesztés Dr. Schiffer Csilla
Az iskolafejlesztés összetevői oktatás (tanulás)- fejlesztés Személyzet (tantestület)- fejlesztés szervezetfejlesztés A pedagógiai iskolafejlesztés rendszerének összefüggései Kempfert Rolff 2005, 39.
iskolafejlesztés „… iskolafejlesztésnek nevezzük azokat a fejlesztéseket, amelyek tudatosan, előre tervezetten az iskola egészének, mint rendszernek a koncepciózus átépítésére törekszenek” (Loránd, 1985, 11).
személyzetfejlesztés továbbképzések, munkafeladatok, megbeszélések, tréningek, bemutatók, mentorálás stb. által foglalkozik a tantestület tagjainak folyamatos továbbfejlődésével, önfejlesztésével, élethosszig tartó tanulásával (Kempfert és Rolff, 2005)
szervezetfejlesztés a teljes szervezet megújulására irányul, ahol a munkamegosztás átgondolása és hatékonyabb újjászervezése kerül előtérbe egy adott cél érdekében, hatására átalakulnak a szervezeti szerepek, körvonalazódnak a szervezeti célok (legyenek akár hivatalosak vagy nem hivatalosak, nyíltak vagy rejtettek, általánosak vagy speciálisak) és a szervezeti kultúra alapjai (Kempfert és Rolff, 2005).
A szervezetfejlesztés ismertetőjegyei az önsegítés támogatása, amely azt jelenti, hogy nem külső szakértők végzik, hanem képessé teszik az érintetteket, hogy maguk szervezzék a fejlesztési folyamatot, az érintettek érdekeltté tétele, amely azt jelenti, hogy mindenkor az érintettek konkretizálják, fejlesztik tovább a számukra érvényes szervezeti szabályokat, az élet demokratizálása a szervezetben, amely azt jelenti, hogy az érintettek maguk alakítják ki az intézkedéseket, nem pedig magasabb hierarchikus szintek vagy külső szakértők (Jung idézi Rosenstiel, 2005) A szervezet végeredményben egy önszervező szociális rendszernek tekinthető. Ennek révén az iskolára vonatkoztatva a fejlesztési folyamatban aktív résztvevők (személyzet) lehetőséget kapnak a saját tapasztalataikból való tanulásra és az oktatás fejlesztésére.
oktatásfejlesztés A hazai szakirodalomban tanulásfejlesztésként is megjelenik (Bognár, 2003). Az oktatásfejlesztés vagy tanulásfejlesztés elsősorban az osztálytermi szinttel foglalkozik, amely a tanulók eredményességének mérése által nyújtott visszajelzésekre épít. (Kempfert és Rolff, 2005)
A közoktatás fejlesztése Egy ország közoktatási rendszerének reformja, közoktatási innovációinak rendszer Oktatásfejlesztési program az NFT II.-ben (2007-2013) http://www.okm.gov.hu/letolt/nft2/oktatas_fejl esztes.pdf
Irodalom Kempfert, G. és Rolff, H.-G. (2005): Qualitat und Evaluation. Ein Leitfaden für Padagogisches Qualitätsmanagement. Beltz, Weinheim, Basel Bognár Mária (2004): Oktatásfejlesztés, iskolafejlesztés az ezredfordulón. In. Új Pedagógiai Szemle, 1. sz., 40-58. o. Rosenstiel, v. L. (2005): Organisationsanalyse. In. Flick, U., von Kardorff, E. és Steinke, I. (Hg. 2005): Qualitative Forschung. Ein Handbuch. Rowohlts, Reinbeck bei Hamburg, 224-237. Loránd Ferenc (1985): Az iskola szerepe a folyamatos fejlesztési stratégiában. In. Hortobágyi Katalin és Loránd Ferenc (szerk.): Iskolafejlesztések, fejlesztő iskolák, I. kötet Országos Pedagógiai Intézet, Budapest 7-11.