1 Balogné Bérces Katalin (PPKE) & Szentgyörgyi Szilárd (PE) Az angol nyelv kiejtése The Pronunciation of English.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

Kiejtési szabályok.
BPS Web 2.0 Felhasználói kézikönyv. A szerkesztő főoldala A bejelentkezett felhasználóA szerkesztő főmenürendszere Stílusformázások Nyelv- és nézetváltás.
Elektronikusan támogatott folyamatok az ELTE-n Köblös István ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
PPKE ITK 2009/10 tanév 8. félév (tavaszi) Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás
Weblap szerkesztés HTML oldal felépítése Nyitó tag Záró tag Nyitó tag Záró tag oldalfej tözs.
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 9.
4 Moodle portál tapasztalatai - konnektivista szemmel
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Magyar gyorsíró billentyűzet
Készítette: Petróczki Edina Prozódikus fonológia.
Humánkineziológia szak
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
Az egyed-kapcsolat modell
ZENEI ADATBÁZISOK. The Music Index Online A Music Index a zenei időszaki kiadványok legátfogóbb bibliográfiai és részben teljes szöveges adatbázisa több.
A diákat jészítette: Matthew Will
Vizsga- és versenyfeladatok patológiája és diagnosztikája
Tűrések, illesztések Áll: 34 diából.
Tájékoztató- levelező képzés LGM_AK002 LGM_AK004.
Kommunikáció az egyetemen kurzus Farkas Lívia előadása
Képzések a pécsi bölcsészkaron
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
Pázmány Péter Katolikus Egyetem Angol-Amerikai Intézet
Pázmány - híres perek Pázmány híres perek.
Autoszegmentális fonológia, ábrázolások, jegygeometria
 Nem derivációs elmélet  Nem szabályokon alapuló levezetés  Nincs szabály-sorrendezés  A >> B.
Interaktív tábla és az Easiteach használata
A tankönyv az új Tanügyi törvény előírásai szerint a márc
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Darupályák tervezésének alapjai
MINŐSÍTŐ VIZSGÁZTATÁS KATONAI VIZSGAKÖZPONT (ILIAS RENDSZER)
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém
A LabVIEW használata az oktatásban
szakmérnök hallgatók számára
Szinger Veronika HANGTAN Szinger Veronika
Zöngétlenedés: beszélőfüggő paraméter? Gráczi Tekla Etelka, MTA Nyelvtudományi Intézet II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia, Budapest,
Prezentáció készítés MS PowerPoint segítségével
4. Feladat (1) Foci VB 2006 Különböző országok taktikái.
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Készítette: Gocsál Ákos, Gocsál Klára, Fehér Péter 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Internet az oktatásban – taneszközök.
2006. május 15P2P hálózatok 1 Fóliák a vizsgára: 1. előadás  Bevezető: 11-16, 21,  Usenet: előadás:  Bevezető: 3-8  Napster: 
Tanulási – Vizsgázási Útmutató
Érettségi tájékoztató 2013/2014-es tanév. Az érettségi vizsga menete Írásbeli időszak: május –Az érettségi időpontokat külön táblázatban olvashatják.
BA Szakirány-választás Határidő (hétfő) 8 órától (vasárnap) 24 óráig!
Kurzus adatlap Transzparens, a legfontosabb információkat tartalmazó saját kurzus adatlap Minden kurzusnak külön adatlapja van Minden oktató a saját admin.
Virtuális Méréstechnika Sub-VI és grafikonok 1 Makan Gergely, Vadai Gergely v
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat - levelező Sub-VI és grafikonok 1 Mingesz Róbert V
Iktatás és selejtezés folyamata
EUCIP IT administrations vizsgák eredménye SZÁMALK-Szalézi szakközépiskola és napokon tartok vizsgák alapján.
Tájékoztató az Angoltanári MA-ról
Optimalitás elmélet Torma Nóra kiselőadása. Optimality Theory, OT Kortárs elméleti keret Sok mindenben eltér az SPE-től.
Tanévnyitó szeptember 5. Felnőttoktatási tagozat Budapest IX
HEFOP Zárókonferencia Kutatásmódszertan: szociálpszichológia e-tananyag Kiss Paszkál Szabó Mónika Ujhelyi Adrienn Berkics Mihály.
Prozódikus fonológia ●a fonológiai tartományok elmélete ●prozodikus tartomány - melyben az adott szabály működésbe lép, szegmentumok szintje.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
A csapat SZERZŐK: KJUC – Gorász Judit Kiszely Zoltán
Algoritmizálás, adatmodellezés
Klasszikus (lineáris) Generatív Fonológia
A Francia Tanszék 50 kredites képzési formái az alapképzésben (BA)
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Online katalógusok Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár 2014 Ruttkay Szilvia
TÁMOP A/1-11/1 Tananyag általános formai és tartalmi előírásai, valamint az önellenőrzés és teszt szerkesztési, publikálási lehetőségei a CooSpace-ben.
Közigazgatási alapvizsga a Probono rendszerben
Életciklus-követés az e-törzskönyvezésben
Gépészmérnöki és Informatikai Kar Műszaki Mechanikai Intézet
Szakosodási tájékoztató harmadéves osztatlan angoltanár-szakos hallgatók számára november.
Előadás másolata:

1 Balogné Bérces Katalin (PPKE) & Szentgyörgyi Szilárd (PE) Az angol nyelv kiejtése The Pronunciation of English

2 Az angol nyelv kiejtése c. angol nyelvű tankönyv és elektronikus tananyag a Pázmány Péter Katolikus Egyetem BTK Angol Intézete azonos című tervezett BA- kurzusa (heti 2 órás 3 kredites szeminárium) és a Pannon Egyetem BTK Angol nyelvészet 1: Fonetika c. tervezett BA-kurzusa (heti 1 órás 2 kredites előadás és heti 2 órás 3 kredites szeminárium) szempontjai alapján készült. A bölcsészkarok angol nyelv és irodalom szakjain használható BA-szintű jegyzetet kiegészítik a jegyzet tananyagának begyakorlására készített digitális feladatsorok.

3 A könyv 12, körülbelül 10 oldalas fejezete a standard brit (és néhány helyen amerikai) angol kiejtésének alapkérdéseit mutatja be. A könyv feltételezi egy bevezető nyelvészeti kurzus előzetes sikeres teljesítését. A bemutatott témakörök és a hallgatók heti olvasnivalójának mennyisége egyaránt korlátozott. Emiatt lehetőséget ad további fonetikai/fonológiai témájú BA vagy MA kurzusoknak, hogy a témaköröket nagyobb részletességgel kifejtsék.

4 Tartalom Tankönyv Feladatok

5 A tankönyv fejezetei 1. English pronunciation: phonetics and phonology 2. The phonology of English consonants: an introduction 3. The phonology of English vowels: an introduction 4. R-influence on vowels 5. The English syllable 6. Laryngeal features 7. Connected speech 8. Word stress – Part 1: The degrees of stress 9. Word stress – Part 2: Primary stress 10. Sentence stress and intonation 11. Letter-to-sound rules – Part 1: Consonants 12. Letter-to-sound rules – Part 2: Vowels

6 1.English pronunciation: phonetics and phonology A tárgyalt nyelvváltozatok, a használt átírási rendszer, a fonetika és a fonológia alapfogalmai – fonéma, allofón, kiegészítő eloszlás stb. 2. The phonology of English consonants: an introduction A hangképző szervek, a képzés helye, módja, zöngés vs. zöngétlen, hangosztályok, R-törlés, aspiráció, L-variánsok 3. The phonology of English vowels: an introduction Fonetikai és fonológiai – angol és magyar – magánhangzó-osztályok, feszes vs. laza magánhangzók, magánhangzó-váltakozások

7 4. R-influence on vowels A feszes és laza magánhangzók viselkedése R előtt, triftongusok és diftongusok egyszerűsödése 5. The English syllable Szótagalkotó elemek, a szonoritás elve, fonotaktikai megszorítások, szótagértékű mássalhangzók, hangsúlytalan magánhangzók törlése (szinkópa) 6. Laryngeal features A fonáció és hangképző szervei, a gégefő szerkezete, zöngétlenedés, zöngésségi hasonulás az angolban és a magyarban, aspiráció, glottalizáció, magánhangzó rövidülés zöngétlen msh előtt

8 7. Connected speech L-variánsok, legyintőhangok, R-törlés, hiátustöltés, zöngésségi hasonulás, helyhasonulás, mássalhangzótörlés, h-törlés, hangsúly, hangsúlytalan magánhangzók törlése, erős és gyenge szóalakok 8. Word stress – Part 1: The degrees of stress Hangerő, hangmagasság, hangsúly, a hangsúly fokozatai, jambikus ritmus, a másodlagos hangsúly kiosztásának szabályai, hangsúlyeltolódás, harmadlagos hansúly 9. Word stress – Part 2: Primary stress Könnyű és nehéz szótagok, extrametrikusság, igék, főnevek és melléknevek hangsúyszabályai, szótagolás, hangsúlyérzékeny toldalékok

9 10. Sentence stress and intonation Mondathangsúly, az intonációs frázis és részei, láb, hangsúlytörlés, az intonáció alaptípusai – eső, alacsony emelkedő, magas emelkedő, eső- emelkedő 11. Letter-to-sound rules – Part 1: Consonants A mássalhangzó-betűk és betűkombinációk kiejtési szabályai, kivételes esetek, palatalizáció, törlési szabályok – a <b>, <g>, <h> törlése és a j- törlés 12. Letter-to-sound rules – Part 2: Vowels A magánhangzó-betűk és betűkombinációk lehetséges kiejtései, szabad és fedett grafikus helyzet, a magánhangzó-betűk és betűkombinációk kiejtési szabályai, rendszeres és sporadikus kivételek

10 Bibliográfia/Bibliography Válogatott olvasmányok az angol fonetika és fonológia területéről Tárgymutató/Subject index A tárgymutató a könyvben felhasznált vagy kiemelt szakkifejezéseket tartalmazza, melyek félkövér kiemelést kaptak a szövegben. A szükséges helyeken a kifejezések brit angol kiejtése és magyar megfelelője is megtalálható. Az adott kifejezés (első) előfordulásának fejezetét és pontos oldalszámát/oldalszámait is feltüntettük.

11 Tárgymutató:

12 Ismertető a feladatsorokhoz Az angol nyelv kiejtése c. tankönyvet kiegészíti egy digitális, html-formátumú, gyakorló feladatokat tartalmazó anyag.

13 A tankönyv minden fejezetéhez tartozik egy-egy feladatsor (Unit 1-12), melyek közül a legtöbb 15 kérdésből áll. Indulóoldal: A több gyakorlást igénylő témákhoz hosszabb, 20 (Unit 7, 8) vagy 25 (Unit 11) feladat készült. Mindezt kiegészíti öt 13 feladatos ismétlő feladatsor (Various exercises 1-5), melyek a könyv összes témájából válogatnak.

14 A feladatok három típusba sorolhatóak: feleletválasztós kérdés: több (általában négy) lehetséges választ ajánl fel, melyek közül az egér kattintásával lehet választani. egyszavas választ igénylő kérdés: a helyes választ be kell gépelni a megadott felületen. virtuális billentyűzet segítségével megválaszolható kérdés: ilyenkor a kérdéssel egyidőben megjelenik a virtuális billentyűzet (a Gimson-féle IPA jeleivel), melynek billentyűi egérkattintással működtethetőek.

15 feleletválasztós kérdés

16 feleletválasztós kérdés

17 egyszavas választ igénylő kérdés

18 egyszavas választ igénylő kérdés

19 virtuális billentyűzet segítségével megválaszolható kérdés

20 virtuális billentyűzet segítségével megválaszolható kérdés

21 virtuális billentyűzet segítségével megválaszolható kérdés

22 Az első néhány feladatsorban a virtuális billentyűzet ún. "kezdő" változata (az összetett szimbólumok, pl. diftongus, hosszú magánhangzó, affrikáta számára külön billentyűkkel), később a "haladó" változat (összetett szimbólumok nélkül) jelenik meg.

23 Virtuális billentyűzet, "kezdő":

24 Virtuális billentyűzet, "haladó":

25 virtuális billentyűzet segítségével megválaszolható kérdés RP vagy GA

26 virtuális billentyűzet segítségével megválaszolható kérdés RP vagy GA

27 virtuális billentyűzet segítségével megválaszolható kérdés RP vagy GA

28 virtuális billentyűzet segítségével megválaszolható kérdés RP vagy GA

29 A választ minden esetben a RENDBEN gomb megnyomásával lehet jóváhagyni; a helyes megoldás csak ezután jelenik meg. Több helyes megoldás esetén az összes fel van sorolva. A Következő kérdés linkre kattintva lehet továbblépni.

30 A feladatok használhatóak elektronikus formában, CD-ről vagy az internetről betöltve, de akár ki is nyomtathatóak (a feladatsorok feladatai egyesével). Grafikailag mindhárom feladattípus táblázatos formájú, a táblázatok pedig kimásolhatóak ("Cut"/"Copy"/"Kivágás"/"Másolás") és beilleszthetők ("Paste"/"Beillesztés") pl. egy MS Word dokumentumba, ahol tetszés szerinti sorrendben kombinálhatók, sőt még szerkeszthetőek is. Ezáltal minden oktató összeállíthatja az ízlésének és céljainak megfelelő feladatsort. A feladatokhoz jó szórakozást és sikeres munkát kívánnak: a Szerzők

31 Köszönet a HEFOP Bölcsész konzorcium támogatásáért, valamint Dávid Gyulának, Siptár Péternek és Nádasdy Ádámnak a bíztatásért és az építő kritikáért.