Magyar Iskolák Németországban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Sport XXI. triatlon 2010 évi közgyűlési beszámoló (2010 május 1.)
Német Nemzetiségi Gimnázium és Kollégium. Így indultunk…..
Gondolkodj Egészségesen! Program OSZMK baleset-megelőzési konferencia szeptember 30.
Interkulturális képzés gyerekek és felnőttek számára IB-KE.
Csecsemő és Gyermekgyógyászati Szakmai Kollégiumi ülés
Az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete a tagjai által önkéntesen létrehozott, önkormányzattal rendelkező, közhasznú szervezetként működő jogi.
A külföldi továbbképzések módszertana, menedzsmentje, hasznosítása ( BI 2000 és BioGIS 2005 projektek) A Leonardo program mint a szakmai tanár(tovább)képzés.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
Eötvös József Főiskola Baja Neveléstudományi Kar
Tehetségpont létrehozása
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest március 31 – április 1.
„ A kompetencia-alapú pedagógusképzés programjainak disszeminációja a Nyugat-Dunántúlon ” HEFOP /0 8 / /1.0 A projekt eredményei.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Intézményvezetői Értekezlet október 6.
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
Informatika matematika speciális tagozat - tematika évfolyam -
A mai nap programja ig Köszöntő Polgármester Úr 5 perce Gyorsított tanév előkészítő információáradat ig integrációt segítő.
PÁLYÁZATI TÁMOGATÁSOK Bárczi Gusztáv Módszertani Központ.
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG HÁROMSZÉKI TAGOZAT SEPSISZENTGYÖRGY 2009.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A kerettantervek fejlesztése
„Szemléletváltás az oktatásban” Az Igazgyöngy Alapítvány pályázata.
AZ ISKOLA.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
Magyar Nemzeti Élelmiszer-technológiai Platform © Campden & Chorleywood Kht 1 Az MNÉTP megalakulása óta végzett tevékenységek A stratégia kidolgozása.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
1 1 NUSI-UPI, Sport XXI. Program Triatlon sportág 3 éve a programban ( ) Sportági keretösszeg: 25m Ft/év.
Köszöntöm Önöket az FSZ konferencián! Dr. Zárda Sarolta rektor.
Európai Vegyipari Szociális Párbeszéd Bizottság Balatonszemes.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Deutsch hat Zukunft A német nyelvnek van jövője.
„ LÉPTÉK az ÉRTÉK” Művészeti Tehetséggondozó Projekt TÁMOP / Nyitókonferencia és sajtótájékoztató május 6.
„Rövidebb képzési idejű szakképzés bevezetése az SZLTISZK Vályi Péter Szakképző Iskolai Tagintézményben” TÁMOP A -12/1– Szakmai munkánk.
A beiskolázás előkészítése
Esélyegyenlőség az oktatásban Ifi István ügyosztályvezető október 28.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Készítette: Kocsis Erzsébet
„Együtt a tehetségekért a Barcsi Nevelési és Oktatási Intézményben” TÁMOP-3.4.4/B/08/ Projektindító rendezvény Készítette: Vizváriné.
1 MEE Szegedi Szervezet évi beszámoló, évi tervek.
IGAZGATÓI BESZÁMOLÓ 2006/07 I. FÉLÉV. TARTALMI VÁZLAT AZ ISKOLA STATISZTIKAI MUTATÓI A KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉS TAPASZTALATAI AZ INTEGRÁCIÓS.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
Pályaválasztási szülői értekezlet
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
Óvodai szakmai programok, továbbképzések bemutatása 2013/2014 Készítette: Grolyóné Szabó Éva szeptember 11. KPSZTI, Óvodavezetői Értekezlet.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
A Színező Munkacsoport az Aktív Európai Fiatalokért Egyesület szervezésében valósul meg.
ÓVODAPEDAGÓGUS ÉS TANÍTÓ SZAK MEGÚJÍTÁSA
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
MURAVIDÉKI PEDAGÓGUSOK
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Óvodai és iskolai szociális segítés
Tájékoztató a csillagfény tanodáról toborzó Győr, Széchenyi Egyetem február 07. efop
2018/2019 tanév.
Szakiskolai fejlesztési program
Előadás másolata:

Magyar Iskolák Németországban Stuttgarti Magyar Kulturális Intézet 2008. 03. 08. BUOD Németországi Magyar Szervezetek Szövetsége Bund Ungarischer Organisationen in Deutschland Illés-Molnár Márta marta_illes@hotmail.com marta.illes-molnar@buod.de www.buod.de www.ungarischunterricht-karlsruhe.de

Magyar Iskolák Németországban, 2008.03.08., UKI Stuttgart Miért jöttünk ma össze? A találkozó célja mindenek előtt, hogy lehetőség szerint minél több magyar pedagógus megismerkedjen egymással. (lásd: „Bemutatkozás”) A rövid tapasztalatcsere után megvitatnánk az „akkreditált magyar oktatás” helyzetét. (lásd: „Magyar mint származási nyelv”, „Szerveződési kérdések és lehetőségek”) Magyar Oktatási Munkacsoport kialakítása. (lásd: „Legfontosabb teendők, jövőbeli közös munka, projektek”)

Magyar Iskolák Németországban, 2008.03.08., UKI Stuttgart 10.30 – 11.30 A Németországban működő magyar gyermekcsoportok és iskolák bemutatkozása, 11.30 – 12.00 „Magyar mint származási nyelv” – az oktatás jelenéről és jövőjéről röviden, 12.00 – 12.45 A „Fordulópont” című folyóiratot bemutatja Szávai Ilona, főszerkesztő, 13.00 – 14.00 Ebédszünet, 14.00 – 14:45 A jövő stratégiaképe, szerveződési kérdések és lehetőségek, 15.00 – 16.30 A „Ringató” foglalkozásokat és módszertani tanfolyamot bemutatja Gállné Gróh Ilona, 16.30 – 18.00 A szakmai találkozó zárása, a legfontosabb kérdések, teendők összefoglalása, a jövőbeli közös munka és projektek meghatározása.

Magyartanítás Németországban Magyar Iskolák Németországban, 2008.03.08., UKI Stuttgart Magyartanítás Németországban Magyar mint idegen nyelv Magyar mint származási nyelv MAGYAR PEDAGÓGIAI CSOPORTOK Augsburg, Berlin, Darmstadt, Düsseldorf, Erding, Frankfurt, Freiburg, Hannover, Ingolstadt, Karlsruhe, München, Stuttgart, Ulm …

Magyar Iskolák Németországban, 2008.03.08., UKI Stuttgart A Németországban működő magyar gyermekcsoportok és iskolák bemutatkozása AUGSBURG Augsburgi Katolikus Misszió DARMSTADT Danubius Ungarischer Sprach- und Kulturverein DÜSSELDORF Petőfi Sándor Hétvégi Magyar Iskola ERDING Erdingi Magyarok FRANKFURT Zentrum Familie HANNOVER Hannoveri Magyar Egyesület INGOLSTADT Petőfi Kör – Ungarischer Kulturverein KARLSRUHE Csodaszarvas Magyar Kulturális Egyesület – BAWÜMANO STUTTGART Dobó István Cserkészcsapat, Stuttgarti Magyar Játszóház ULM Tulipán Magyar Iskolaegyesület

Magyar mint származási nyelv Magyar Iskolák Németországban, 2008.03.08., UKI Stuttgart Magyar mint származási nyelv A „magyar mint származási nyelv” fogalma, oktatása, ápolása… A fogalom Németországban termius technikus; Magyarországon sajnos még nem… Miért fontos? kulturális identitás-nyelvi identitás, a kétnyelvűség előnyei, a szülők „titkos nyelve” Anyanyelv - második nyelv - idegen nyelv?! a német oktatási rendszerben középen: a szociolingvisztikától a pszicholingvisztikán át a nyelvpolitikáig… (vö. „Feladatok”) Mi a célunk? megtartani nyelvünket a világ kulturális szivárványában, tudatos „utánpótlás nevelés”, az oktatásügy szervezettebb keretek között történő továbbvitele. Család, bölcsőde, óvoda, iskola, a nagybetűs élet… 15 adatlapot kaptam, amelyből 11 csoport jelen is van (Dél- és Nyugat-Németország)

Magyar Iskolák Németországban, 2008.03.08., UKI Stuttgart A munkát mindannyian érzelmi elkötelezettségből kezdtük el – hivatástudatból; csináljuk ezt hosszabb-rövidebb ideje; ám mint hivatásos pedagógusok, most tovább szeretnénk lépni… A világon szinte minden „politika”, nézzük akár a személyes kapcsolatokat… A magyar nyelv „érték” (vö. „a magyarság érték” - kultúrpolitika), az Európai Unió hivatalos nyelve, az indoeurópai nyelvek között különleges… A nyelvpolitika (és az oktatáspolitika) szférájában kell keresnünk a „megoldást: Der Rat der Europäischen Union führte eine Orientierungsaussprache über eine Mitteilung der Kommission mit dem Titel „Europäischer Indikator für Sprachkompetenz“ insbesondere zum folgendem Aspekt: „...da die Wahrung der Sprachenvielfalt einer der Grundwerte der Europäischen Union ist, sollte sich der Indikator aus Daten über die Kenntnisse aller in der Union als Fremdsprache unterrichteten Amtssprachen der Europäischen Union stützen.“ (vgl. Mitteilung an die Presse 2710. Tagung des Rates; Brüssel, den 23. Februar 2006) „Konzulátusi modell” „Sonderfremdsprache” nincsenek szakmai alapok, azt is nekünk kell megteremteni szakirodalom (Fordulópont)

A jövő stratégiaképe, szerveződési kérdések és lehetőségek Magyar Iskolák Németországban, 2008.03.08., UKI Stuttgart A jövő stratégiaképe, szerveződési kérdések és lehetőségek magyar mint származási nyelv (szakirodalom, tudományos alapok; nyelvpolitika) Balassi Intézet (OM) A Balassi Intézet a határon túli magyar kultúra magyarországi és az egyetemes magyar kultúra külföldi bemutatásáért felel. Az egységes és egyetemes magyar kultúrát terjeszti és népszerűsíti a nagyvilágban. Az intézet célja, megerősíteni a magyar kultúra pozícióit az egész világon. Tevékenységi köre már nem csak a magyar kultúra bemutatása és a magyar mint idegennyelv-tanítás. Helyet ad a németországi magyar gyermekekkel foglalkozó pedagógusoknak. Továbbképzéseket, előadásokat stb. szervez. Győr, BBI – az oktatási munka támogatása. Továbbképzés!? az oktatásügy szervezettebb keretek között történő továbbvitele NYEOMSZSZ: 2007. szeptemberi közgyűlésen fogalmazta meg a „tételmondatot”. A tagszervezetek kijelölték az oktatási felelősöket. A szövetségen belül a felelős Ausztriában. Az oktatási felelősöknek külön levelezőlista. A jövőben az „oktatás-témában” külön konferencia… BUOD: november 18-án megerősítette posztjában az oktatási felelőst, aki felveszi a kapcsolatot az egyes gyermekcsoportok vezetőivel, kiépíti az „oktatási hálózatot”. UKI: 2008. március 8.

Feladatok (vö. „Jövőbeli közös munka…”) Magyar Iskolák Németországban, 2008.03.08., UKI Stuttgart Feladatok (vö. „Jövőbeli közös munka…”) Meg kell határoznunk a magyar nyelv helyét, Elismertetni a „magyar munkát” (vö. Svájc, Finnország, Svédország), Az anyaországnak a „hátunk mögött kell állnia” – nem elég, hogy tud rólunk, képviselnie kell és „gondozni” (vö. érettségi), Szakemberek, szaktudás, tapasztalatcsere, továbbképzés (lásd: Ringató) Szakmai, tudományos megalapozottság (ezt is elkészíteni), Követelmény, koncepció, tanterv, tanmenet, segédanyagok, óraterv, tankönyv (vö. Magyarságismereti tankönyvek, Anyanyelvi Konferencia, Haza a magasban) Az oktatási anyag „befogadónyelv-specifikus” (vö. „tankönyv a nyugati magyarság diákjainak”…; nekünk össze kell hasonlítani a magyart a német nyelvvel…) Szakirodalmat készíteni, Segédanyagokat, útmutatókat összeállítani, Felmérni (kidolgozni) a lehetőségeket: Záróvizsga – nyelvvizsga – ECL? (mikor, hol, hogy kerül a bizonyítványba; nyelvi diploma…) Mindezek feltétele a belső szervezettség, az oktatási hálózat kiépítése!

A magyar oktatási hálózat lehetséges kapcsolatrendszere Magyar Iskolák Németországban, 2008.03.08., UKI Stuttgart A magyar oktatási hálózat lehetséges kapcsolatrendszere Stuttgart Hannover München Ulm Frankfurt Freiburg Augsburg Darmstadt Ingolstadt UKI német oktatásügy magyar oktatásügy BUOD Göttingen Düsseldorf Erding KÉT TÁMPONTOS ÖSSZEFOGÁS Berlin Karlsruhe Köln helyet ad találkozóinknak, rendezvényeinknek képvisel a magyar oktatásügyben; BBI, OM összefogja a magyar pedagógiai egyesületeket, csoportokat képvisel Németországban, ernyőszervezet

A legfontosabb kérdések, teendők Magyar Iskolák Németországban, 2008.03.08., UKI Stuttgart A legfontosabb kérdések, teendők Hogy válhatunk hivatalossá és szervezetté?, Mi szükséges a képviselethez?, Hogy „juthatunk el” a német oktatásügyig, mint „részesek”? Oktatási munkacsoport felállítása, Az oktatási munkacsoport a BUOD alá tartozik, így válhat jogi személlyé, A BUOD-tagok: az egyesületek, a magánszemélyek (ún. támogató tagok”), Az oktatási csoportoknak hasznos, ha idővel ők is önálló jogi személyekké válnak (vö. támogatás a „saját” várostól, kapcsolat a város iskolahivatalával, az egyes iskolákkal) Az UKI az oktatási munkacsoportot képviseli, a munkacsoport képviseli az egyes oktatási csoportokat. (Az intézet egy előadója szintén a munkacsoport tagja.) A jövőbeli közös munka és projektek meghatározása Az oktatási munkacsoporthoz tartózó emberek kijelölése: egy szerveződésből két ember, A munkacsoportot a BUOD mindenkori oktatási előadója irányítja, Alcsoportok létrehozása: iskolás kor előttiek, iskoláskorban, Az alcsoportok szakmai felelőseinek megnevezése, A BUOD felkéri Rab Irént szakmai lektornak, 2008. június 22. UKI. - nézd újra: „Feladatok”, - lásd még: „Web-oldal”

Magyar Iskolák Németországban, 2008.03.08., UKI Stuttgart www.ungarischunterricht-karlsruhe.de