Természettudományi KKK-k elemzésének tapasztalatai Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Az elemzésünk kerete Nemzetközileg – Learning outcomes-ok, a kompetenciák megszerzéséhez rendelt kreditek, Pl. Oxford Brookes, Birbeck College London, Humboldt University California, Open Univesity, Washington University Hazai körben – három szak – fizika, környezettan, földrajz KKK-inak átfogó elemzése, az OM rendeletben megfogalmazottak (az indítási anyagokban levők nem különböztek ettől lényegében !!!)
Az értelmezésükben a LO-k (=TE) néhány sajátossága a TE/tanulmányi célok (objectives/outcomes) más megközelítést jelent, mint a kompetenciák, de ezt a kettőt NEM különböztetik meg – Dublini deklaráció, Tuning projekt leírják a TE-ket konzultálnak az intézményi és gyakorlati szakemberekkel a „DO” a kulcsszó, mindig aktív igét használnak értékelik a hatékonyságot a TE-k egyszerű, vagy sok-osztatú rendszerek – sok példa mindre
Mivel indokolják, hogy használják a TE-kat? segít a hallgatóknak, hogy hatékonyabban tanuljanak, tudják hol állnak és a tanterv merre vezeti őket tisztává teszi, hogy milyen gyarapodást, erősödést remélhetnek a hallgatók segíti az oktatókat, hogy sokkal hatékonyabban tervezzék a kurzusokat segíti az oktatókat, hogy a megfelelő oktatási stratégiát alkalmazzák (pl. előadás, önálló munka, szeminárium stb.) segíti az oktatókat, hogy még pontosabb információkat tudjanak adni a kollégáknak vizsgaalapú anyagok, alkalmas értékelő rendszerek
Hazai gondok Egyik intézmény sem látja a kettő közötti különbséget kompetencia és tanulmányi kimenet között (a MAB sem látta) Minden KKK csak a hagyományos tanítási formákat tervezi, ez nem harmonizál a B logikájával (pl. önálló munka, konzultáció hiányzik) Kormányrendelet – MAB struktúra
A KKK-k közös jellemzői -túl általánosak, kevés konkrét szakmai kompetencia -a képzés célja és a képességek olykor nem kapcsolódnak -intézményi specialitások nem jelennek meg -a szakmai ismeretek részletesen kidolgozottak, de nagyon tradicionálisak, baj van a korszerűséggel, a piacképességgel, látszik, hogy nem volt munkaerő- piaci véleményezés
A munkaadók elvárásai - MKIK GVI Eltérő értékrendek a szereplők részéről Elsősorban: precíz munkavégzés, számítógépes ismeretek, nagy munkabírás, idegennyelv-tudás, csapatmunka Aztán: önálló munkavégzés, szakmai alapok ismerete, szakmai gyakorlat (???)
A munkaadók véleménye - MKIK GVI 2005 Pályakezdők, foglalkozás szerint Legfontosabb elvárások (fontosság)Legnagyobb erősségeik (osztályzat)Legnagyobb gyengeségeik (osztályzat) Villamosmérnök Nagy munkabírás (4,78) Precíz munkavégzés (4,78) Új készségek elsajátítása (4,78) Csapatmunka (4,56) Számítógépes ismeretek (4,66) Önálló munkavégzés (4,56) Idegennyelv-tudás (4,52) Új készségek elsajátítása (4,27) Számítógépes ismeretek (4,27) Csapatmunka (3,91) Gyakorlati jártasság (3,09) Önálló munkavégzés (3,36) Gépészmérnök Csapatmunka (5) Precíz munkavégzés (5) Nagy munkabírás (5) Új készségek elsajátítása (4,76) Önálló munkavégzés (5) Idegennyelv-tudás (4,5) Gyakorlati jártasság (4,5) Számítógépes ismeretek (4,25)Gyakorlati jártasság (2,88) Idegennyelv-tudás (3,13) Vegyészmérnök Precíz munkavégzés (5) Önálló munkavégzés (4,6) Számítógépes ismeretek (4,6) Idegennyelv-tudás (4,5) Elméleti alapok (4) Számítógépes ismeretek (4) Analitikus szemlélet (3,8) Szakmai anyagok írása (2,6) Gyakorlati jártasság (2,8) Önálló munkavégzés (3,2) Informatikus, programozó Csapatmunka (4,6) Precíz munkavégzés (4,6) Idegennyelv-tudás (4,6) Számítógépes ismeretek (4,6) Gyakorlati jártasság (4,6) Csapatmunka (4) Számítógépes ismeretek (3,8) Új készségek elsajátítása (3,8) Szakmai gyakorlat (3,2) Precíz munkavégzés (3,6) Idegennyelv-tudás (3,6)
Javaslatok 1.Eldönteni hogyan kezeljük a LO és a kompetenciákat – egyszerűen, külön 2.A nem szakmai kompetenciákat közösen kellene előállítani – helyes válasz kell 3.Mérhető legyen, és frissítéséről gondoskodni kell – pl. a MAB évi minőségbiztosítási jelentésébe 4.Ellenőrzési rendszer kell 5.A szakmai TE-k szakirányonként legyenek megadva, egységes természettudományi rendszert szűkebbre venni 6.Intézményi sajátosságok jelenjenek meg 7.A kurzusok és a KKK-k összefüggés vizsgálata
Kurzus és KKK összefüggés-elemzése