Természettudományi KKK-k elemzésének tapasztalatai Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Advertisements

A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTÉSE
Természettudományi kkk-k Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Kisvállalkozói Szakirány Belső vállalkozásokkal dinamizálni a nagyvállalatokat! Kisvállalkozói Szakirány!
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
A felsőoktatási és a munkáltatói oldal együttműködése a mesterszintű képzési és kimeneti követelmények kidolgozásában Kompetenciák, ismeretkörök és tanulmányi.
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Életpálya-építés fiatalkorban
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser „Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a pedagógusképzésben” EKF HEFOP/2006/3.3.2 pályázat.
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Budapest, szeptember 22.1 A KÖVI képzései a hallgatói vélemények tükrében Baráth Tibor KÖVI igazgató KÖZOKTATÁSI VEZETŐKÉPZŐ ÉS TOVÁBBKÉPZŐ INTÉZET.
Alapszakok elemzése Agrár képzési terület Dóka Ottó Nyugat-Magyarországi Egyetem Adott szempontrendszer alapján Mezőgazdasági képzési ág - Mezőgazdasági.
E-learning és a multimédia
Projektlabor, Projektmunka és Projekt szeminárium tapasztalatai és kérdései az informatika oktatásában az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd,
A fejlesztés hatása a szervezetre
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP /1/A Interdiszciplináris.
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Szakirány választás április Pénzügy és számvitel szak Választható szakirányok Pénzügy szakirány Számvitel szakirány.
„ A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
MUNKAKULTÚRA – SZAKKÉPZÉSI MODELLEK Dr. Veres Pál PhD Nemzetközi, EU-s folyamatok a felsőoktatási program- és tantervfejlesztésben OKTÁV RÁCIÓ február.
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Brettner Zsuzsanna PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
A felsőoktatási képesítési keret tervezete és megvalósulása Magyarországon Derényi András.
Képzési és Kimeneti Követelmények A gazdaságtudományi képzési terület tapasztalatai László Gyula Budapest, február 9.
Kompetenciák, ismeretkörök és tanulmányi kimenetek összefüggései Az alapszakok KKK-inak elemzése BÖLCSÉSZETUDOMÁNYOK.
Gyermekvilág régen és ma
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
Ambrusné Dr. Somogyi Kornélia
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
A képzési és kimeneti követelmények kialakításának tapasztalatai az üzleti képzési ágban László Gyula április 27.
Javaslatok a látogató bizottságok munkájához Temesi József LB-elnök, P18.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
Előadó: dr. Rádli Katalin Emberi Erőforrások Minisztériuma
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Diplomás pályakezdők és felsőoktatási intézmények vállalati szemszögből – 2008 Várható munkaerő-kereslet magyarországi cég körében végzett felmérés.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
Előadás másolata:

Természettudományi KKK-k elemzésének tapasztalatai Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)

Az elemzésünk kerete Nemzetközileg – Learning outcomes-ok, a kompetenciák megszerzéséhez rendelt kreditek, Pl. Oxford Brookes, Birbeck College London, Humboldt University California, Open Univesity, Washington University Hazai körben – három szak – fizika, környezettan, földrajz KKK-inak átfogó elemzése, az OM rendeletben megfogalmazottak (az indítási anyagokban levők nem különböztek ettől lényegében !!!)

Az értelmezésükben a LO-k (=TE) néhány sajátossága a TE/tanulmányi célok (objectives/outcomes) más megközelítést jelent, mint a kompetenciák, de ezt a kettőt NEM különböztetik meg – Dublini deklaráció, Tuning projekt leírják a TE-ket konzultálnak az intézményi és gyakorlati szakemberekkel a „DO” a kulcsszó, mindig aktív igét használnak értékelik a hatékonyságot a TE-k egyszerű, vagy sok-osztatú rendszerek – sok példa mindre

Mivel indokolják, hogy használják a TE-kat? segít a hallgatóknak, hogy hatékonyabban tanuljanak, tudják hol állnak és a tanterv merre vezeti őket tisztává teszi, hogy milyen gyarapodást, erősödést remélhetnek a hallgatók segíti az oktatókat, hogy sokkal hatékonyabban tervezzék a kurzusokat segíti az oktatókat, hogy a megfelelő oktatási stratégiát alkalmazzák (pl. előadás, önálló munka, szeminárium stb.) segíti az oktatókat, hogy még pontosabb információkat tudjanak adni a kollégáknak vizsgaalapú anyagok, alkalmas értékelő rendszerek

Hazai gondok Egyik intézmény sem látja a kettő közötti különbséget kompetencia és tanulmányi kimenet között (a MAB sem látta) Minden KKK csak a hagyományos tanítási formákat tervezi, ez nem harmonizál a B logikájával (pl. önálló munka, konzultáció hiányzik) Kormányrendelet – MAB struktúra

A KKK-k közös jellemzői -túl általánosak, kevés konkrét szakmai kompetencia -a képzés célja és a képességek olykor nem kapcsolódnak -intézményi specialitások nem jelennek meg -a szakmai ismeretek részletesen kidolgozottak, de nagyon tradicionálisak, baj van a korszerűséggel, a piacképességgel, látszik, hogy nem volt munkaerő- piaci véleményezés

A munkaadók elvárásai - MKIK GVI Eltérő értékrendek a szereplők részéről Elsősorban: precíz munkavégzés, számítógépes ismeretek, nagy munkabírás, idegennyelv-tudás, csapatmunka Aztán: önálló munkavégzés, szakmai alapok ismerete, szakmai gyakorlat (???)

A munkaadók véleménye - MKIK GVI 2005 Pályakezdők, foglalkozás szerint Legfontosabb elvárások (fontosság)Legnagyobb erősségeik (osztályzat)Legnagyobb gyengeségeik (osztályzat) Villamosmérnök Nagy munkabírás (4,78) Precíz munkavégzés (4,78) Új készségek elsajátítása (4,78) Csapatmunka (4,56) Számítógépes ismeretek (4,66) Önálló munkavégzés (4,56) Idegennyelv-tudás (4,52) Új készségek elsajátítása (4,27) Számítógépes ismeretek (4,27) Csapatmunka (3,91) Gyakorlati jártasság (3,09) Önálló munkavégzés (3,36) Gépészmérnök Csapatmunka (5) Precíz munkavégzés (5) Nagy munkabírás (5) Új készségek elsajátítása (4,76) Önálló munkavégzés (5) Idegennyelv-tudás (4,5) Gyakorlati jártasság (4,5) Számítógépes ismeretek (4,25)Gyakorlati jártasság (2,88) Idegennyelv-tudás (3,13) Vegyészmérnök Precíz munkavégzés (5) Önálló munkavégzés (4,6) Számítógépes ismeretek (4,6) Idegennyelv-tudás (4,5) Elméleti alapok (4) Számítógépes ismeretek (4) Analitikus szemlélet (3,8) Szakmai anyagok írása (2,6) Gyakorlati jártasság (2,8) Önálló munkavégzés (3,2) Informatikus, programozó Csapatmunka (4,6) Precíz munkavégzés (4,6) Idegennyelv-tudás (4,6) Számítógépes ismeretek (4,6) Gyakorlati jártasság (4,6) Csapatmunka (4) Számítógépes ismeretek (3,8) Új készségek elsajátítása (3,8) Szakmai gyakorlat (3,2) Precíz munkavégzés (3,6) Idegennyelv-tudás (3,6)

Javaslatok 1.Eldönteni hogyan kezeljük a LO és a kompetenciákat – egyszerűen, külön 2.A nem szakmai kompetenciákat közösen kellene előállítani – helyes válasz kell 3.Mérhető legyen, és frissítéséről gondoskodni kell – pl. a MAB évi minőségbiztosítási jelentésébe 4.Ellenőrzési rendszer kell 5.A szakmai TE-k szakirányonként legyenek megadva, egységes természettudományi rendszert szűkebbre venni 6.Intézményi sajátosságok jelenjenek meg 7.A kurzusok és a KKK-k összefüggés vizsgálata

Kurzus és KKK összefüggés-elemzése