Gyermekvédelmi szemlélet az edzői munkában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A sportszocializáció.
Advertisements

Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
„Lépés-váltás”-TAMOP A.-11/ Dr. Hatvani Erzsébet
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
A gyermekvédelmi rendszer működése és hiányosságai
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Szociális munka a börtönben
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Gyermekvédelmi munka áttekintése
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Mészáros Attila Menedék Migránsokat Segítő Egyesület
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
Peremen billegő fiatalok
Szilvási Léna szakmai vezető november 11.
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Alkoholizmus.
A nevelés stílusa.
Kozma Judit „Jó gyakorlat - rossz gyakorlat” a roma állampolgárokkal végzett szociálpedagógiai munkában Miskolc, szeptember 12.
A gondozás,nevelés egysége
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Családok átmeneti otthona a Józsefvárosban
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Migrációs trendek és helyi közösségek Baranya megyében Konfliktusok és stratégiák a hátrányos helyzetű kistelepüléseken RAGADICS TAMÁS PTE BTK, SZOCIOLÓGIA.
Vezetői konfliktuskezelés (fegyelmi ügyek)
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Nevelés és nevelői attitűdök
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A kriminálpszichológia
A research project funded by the Framework 7 Research programme of the European Union A gyermekvédelmi gondoskodásban élők továbbtanulását, felsőoktatásban.
A társadalmi bűnmegelőzés stratégiája egy éves tapasztalatai.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Fehérvári Katalin gyógypedagógus Ferencvárosi Nevelési Tanácsadó
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Speciális gyermekvédelem
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
„LEGYEN JOBB A GYERMEKEKNEK” NEMZETI STRATÉGIA TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Budapest, június 7.
(Erőszak és elhanyagolás a családban)
Speciális gyermekvédelem
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
GRASSROOTS Gyermekvédelem
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
Család – és Gyermekjóléti Központ
A diszfunkcionálisan működő család
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Gyermekvédelmi szemlélet az edzői munkában Biró Dániel Kaszó 2013.10.11.

A gyermekvédelem célja segítse a gyermekek jogainak védelmét, érdekeinek érvényesítését, elősegítse a szülői kötelezettségek teljesítését – ha ez nem lehetséges – a hiányzó szülői gondoskodás pótlását, gondoskodjon a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzéséről illetve annak megszüntetéséről

A gyermekvédelem szereplői Szűken értelmezve kizárólag azok szakemberek akik a gyermekvédelem nevesített rendszerében tevékenykednek (pl.: gyermekjóléti szolgálat szakembere) Tágan értelmezve azonban mindenki aki valamilyen formában a gyermekkel kapcsolatba kerül Természetesen a kompetenciák és felelősségi körök nem azonosak minden szereplő esetében

A gyermekvédelmi szemlélet A gyermekvédelmi szemlélet valójában egy attitűd, melyet minden gyermekkel foglalkozó elsajátíthat A gyermek testi-lelki egészsége kihat a teljesítményére, legyen az iskolai, sport vagy egyéb A gyermekkel való gyermekvédelmi szemléletű foglalkozás, hosszú távon számos problémát megelőzhet Megismerni, megérteni, nem beskatulyázni („rossz gyerek”)

A „rossz gyermek” A problémás gyermek hátterét ismerjük meg A családban: Szegénység-mélyszegénység Bántalmazás Hibás nevelési attitűd Generációs-szocializációs problémák Munkanélküliség Egyéb (alkohol, bűnözés, stb.) A gyermek tipikusan csak a tünethordozó

Szegénység-mélyszegénység Olyan élethelyzet, amelyben az emberek a legalapvetőbb létszükségleteiket sem képesek kielégíteni a rendelkezésre álló források igénybevételével A szegénységnek is vannak szintje Komoly problémákat okozhat a hagyományos társadalmi tevékenységekben Iskolai gondok, teljesítmény-problémák, stb.

Szegénység és deviancia Szegénységben is lehet tisztességesen gyereket nevelni? A szegénység kultúrája olyan stratégiákat és életstílus jegyeket alakít ki, amelyek, lehetővé teszi a szélsőséges helyzetekben való túlélést, de lehetetlenné teszik a többségi életforma átvételét Szegénységi kockázatok: alacsony iskolai végzettség, munkanélküliség, területi szegregáció, szociális deficitek Tartós állapot: GENERÁCIÓRÓL-GENERÁCIÓRA

Bántalmazás Hatalmas és élő probléma Típusai: Elhanyagolás Lelki bántalmazás Fizikai bántalmazás Szexuális bántalmazás A gyermeken lehet a legkönnyebben észrevenni a családban élő erőszak jeleit

Hibás nevelési attitűd Hideg-engedékeny Meleg-engedékeny Hideg-korlátozó Meleg-korlátozó A két hideg nevelési attitűd tipikusan agresszív gyereket eredményez Auto-agresszív vagy agresszív

Generációs-szocializációs problémák A szocializációs problémák köre széles A hibás működési modell, életfelfogás, nevelési attitűd, stb. a szocializáció révén „öröklődik” Pl.: Bántalmazás a családban Generációról-generációra Nagyon nehéz a negatív spirált megszüntetni Fontos szerepe lehet egy segítő attitűdű szakembernek a változásban Bármely szakember aki gyermekekkel foglalkozik lehet ilyen segítő

Munkanélküliség A munkanélküliség a családban a gyermeket nagyon sok szinten érinti, rövid és hosszú távon is A rövid távú hatások tipikusan a szegénységhez köthető problémákat eredményez A hosszú távú hatások sokkal rombolóbbak Olyan káros szocializációs minták rögzülnek a gyermekben, amelyek erősen kihatnak: Motivációjára Teljesítményére Önbizalmára Élet-terveire

Egyéb családi gondok Szenvedélybeteg a családban Pszichiátriai beteg a családban Bűnelkövetés Erkölcsi problémák Stb. A családi élet bármely problémájáról beszélünk hatást gyakorol a gyermekre

Kortárs és média hatás A gyermekek szocializációjában döntő jelentőségű a család szerepe, de nem egyedüli Erős hatást gyakorolnak a kortárs csoportok A negatív kortárs csoport hatások tökéletesen nem küszöbölhetőek ki A média mára a negyedik szocializációs színtérré vált Erős hatása van a gyermekek világfelfogására Pozitív és negatív hatások is (több negatív) Negatív következményei nehezen kiküszöbölhetőek

Motiváció és teljesítmény A teljesítményorientált nevelés eredményezi a belső motivációt Hátrányos helyzetű gyermekek esetében ez nagyon ritka A belső motiváció hiányában külső motiválás szükséges A problémás gyermekek esetében szükséges a külső negatív motiválás is. (büntetés, kényszerítés) A külső pozitív motiválás hosszú távon nagyobb eredményt hoz, de nem lehet kizárólagosan alkalmazni Negatív motiváció esetében az emberi méltóság és a gyermek jogai nem sérthetőek

Gyermekvédelmi szemlélet Ismerjük meg a gyermeket Ismerjük meg a érdeklődési körét, életformáját, problémáit Tartsunk kapcsolatot a szülőkkel Teremtsünk pozitív légkört Érzelmi biztonság – számíthat ránk nem csak a sikerben Agresszió kerülése Követendő példák, példaképek megmutatása Működjünk együtt más szakemberekkel a gyermekvédelem területén is

„Az edző a változás szakembere, aki segít másoknak felelősséget vállalni és cselekedni képességei teljességével. Az edzés személyes kapcsolaton alapszik, ahol az edző segít megtenni a tanítvány által kiválasztott lépéseket. Az edző segít felismerni a sportoló fontos értékeit, céljait, a fontossági sorrendet és a legmegfelelőbb stratégiát az akadályok leküzdésére.„   /J.Weider/