Az esélyteremtés lehetőségei a kistelepülési iskolákban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egyenlőbb és egészségesebb társadalom
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Mire lehet/ne jó az iskola?
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
A tanári munka értékelése
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Az országos mérések megújult rendszere
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények Kiegészítő pedagógiai szolgáltatások.
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
Országos kompetenciamérés A mérési rendszer fejlesztése, az érettségi rendszer átvilágítása Pongrácz LászlóOktatási Hivatal Magyar Termék Nagydíj.
VII. Nevelésügyi Kongresszus 7. Szekció
Integrált oktatás az 50 éves Trefort SZKI-ban
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
A nagyvárosi intézményhálózat működtetése
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Ifjúsági munkanélküliség Magyarországon
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Szabályozás és megvalósítások Beiskolázással és továbbhaladással összefüggő szabályozás megvalósítási útjai a gyakorlatban Imre Anna Országos Neveléstudományi.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
Példa egy ppt prezentációhoz
Az országos mérések megújult rendszere
A 18 éves korra emelt tankötelezettséggel kapcsolatos pedagógusi tapasztalatok Istenes Mónika Budapest január 27.
Új esély: szak- és felnőttképzés a határ mentén Aktuális szakképzés - szervezési feladatok a törvényi változások és a TÁMOP3.2.2 kapcsán Környei László.
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Új minőségfogalom a közoktatásban Környei László Budapest, augusztus 22..
Pedagógus életpálya Ellenőrzés, értékelés, minősítés Budapest, november 17. Környei László szakmai igazgató.
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
KISTELEPÜLÉSEK ÉS KISISKOLÁK – TÁRSULÁSOK 2. szekció Jankó Krisztina Ph.D jelölt Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Budapest, november 30.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
KISISKOLÁK 2008 Az esélyteremtés lehetőségei a kistelepülési iskolákban Környei László ügyvezető.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Országos kompetenciamérés 6. évfolyam (2015)
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Pénzügyi Bizottság javaslatai: Terv. egy.* /Ft/
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2013
Országos kompetenciamérés 6. évfolyam (2017)
Előadás másolata:

Az esélyteremtés lehetőségei a kistelepülési iskolákban KISISKOLÁK Az esélyteremtés lehetőségei a kistelepülési iskolákban Környei László ügyvezető

Vita a kisiskolákról A hazai oktatáspolitika egyik legvitatottabb, leginkább átpolitizált – és ennek eredményeként – legtöbb félreértést szülő területe a kistelepüléseken működő kisiskolák eredményességének és hatékonyságának kérdése. Általánosságban elmondható, hogy a kisiskolák sajtója rossz, gyak-ran bűnbakként kerülnek említésre, és sokak szerint puszta létük is hozzájárul a közoktatás problémáinak kialakulásához. A kistelepülések kisiskoláiról szóló politikai, szakmapolitikai diskur-zus sokszor hiányos információkon alapul. „Ezek közé tartozik, hogy a kisiskolák fenntartása mérhetetlenül nagy finanszírozási terheket ró az országra. Mint láttuk azonban, az elmúlt néhány évben , egy erőteljes intézményracionalizálás ezen a területen nem eredményezett komoly megtakarítást.

Pazarlók-e a kisiskolák? Alacsony az egy pedagógusra jutó tanulók száma (9 alatti) De az országos szintű túlfoglalkoztatás elsősorban nem annak a következménye, hogy sok a kisiskola. A kisiskolák az összes foglalkoztatott tanár csekély hányadát alkalmazzák. Például az összes 200 fősnél kisebb iskola bezárása a foglalkoztatott tanárok számát csak 3 százalékkal csökkentené. Szegény önkormányzatok társulásai esetén például a társulási normatíva nem képes megteremteni a minőségi szolgáltatások pénzügyi feltételeit. A társulások fenntartásában működő és a kistelepülési iskolák jellemzőit összehasonlító vizsgálatok azt mutatják: alig találni szignifikáns különbséget a két csoport iskolái között a tanulási feltételekben

Eredményesség? Egy másik, a mitologikus deficitek sorában a kisiskolákban zajló nevelő-oktató munka „alacsony minősége”. A mélyebb elemzés azonban azt bizonyítja, hogy a kistelepülések kisiskoláiban tanuló diákok gyengébb teljesítménye nem annyira a kisiskolai nevelő-oktató munka átlagosnál gyengébb minősé-gével, mint inkább az ott tanuló diákok átlagosnál kedvezőtle-nebb szociokulturális hátterével van kapcsolatban. Ugyanakkor bizonyított, ahhoz, hogy a kisiskolák a nagyobb isko-lákhoz hasonló színvonalú szolgáltatást nyújtsanak, többletki-adásokra van szükség. Másképpen fogalmazva: a kisiskolák között is vannak az átlagosnál jobb és rosszabb eredményes-séggel működő iskolák. A kisiskola tehát, nem tekinthető más (nagyobb) intézményeknél eleve eredménytelenebbnek.

Matematika 6. évfolyam Matematika 8. évfolyam Országos Kompetenciamérés 2007. Országos jelentés Forrás: www.kompetenciameres.hu Matematika 8. évfolyam

Előzetes összegzés Összességében tehát a kistelepülési iskolák eredmé-nyessége a nagyobb falusi iskolákéhoz hasonló, és csak kis mértékben marad el a városi iskolákétól. Azonban sem a falusi, sem a városi iskolák nem telje-sítenek jól a kedvezőtlen családi hátterű diákok ok-tatásában. A szociálisan hátrányos helyzetű tanulók között a falusi iskolák jobbak bármely másiknál. Sem az eredményesség, sem a magasabb kiadások nem indokolják tehát azt, hogy a kistelepülési isko-lák fenntartását a magyar közoktatás egyik súlyos hatékonysági problémájának tekintsük. „Zöld könyv” 2008. Budapest Miniszterelnöki Hivatal

Mit tehet egy kistelepülési önkormányzat, gyermekeiért? Fontos a közoktatás, és szakértelmet igényel A fővárosi intézmények 82%-ában, a vidéki nagyvárosok intézményeinek több mint kétharmadában, a kisközségek iskoláinak és óvodáinak ellenben csak kevesebb mint egyharmadában volt külső értékelés, ellenőrzés. A tanulás jelentőségének felismertetéséért mindent meg kall tenni Az egyéni (privát) ráfordítások alacsony aránya figyelhető meg A tanórán kívüli foglalkozások iránti érdeklődés fejlesztése Kulcselem a nyelvoktatás Helyben tartani a helybeli gyerekeket

Akiket elvisznek! A nem körzeti iskolába járó tanulók aránya az anya iskolai végzettsége szerint, lakóhely: ezer fő alatti falu

A jó „minőségű” iskolarendszerekben, felismerték a tanítás minőségének a tanulás minőségére gyakorolt hatását Mc Kinsey Jelentés 2007. Hatékony pedagógus képzést folytatnak A megfelelő embereket alkalmazzák tanárként, mert az oktatási rendszer csak annyira jó, amennyire azok a tanárok, akik alkotják; Olyan rendszereket és célzott támogatást alkalmaznak, amelyek garantálják, hogy minden gyermek egyenlő képzésben részesüljön.

A pedagógusok helyzete hazánkban

Ahol fejleszteni kell A legfontosabb tehát a pedagógus a kisiskolákban a képesítés nélkül tartott órák aránya (13,4%), ami a nagy falusi iskolákban is magas (9,1%), a városi arány (3,1 %) A pedagógusok falubeli helyzete Saját magukat a 11 értelmiségi foglalkozás közül a 2. helyre teszik, míg a falu lakossága csak a 7. helyre (a jegyző után,a gyógyszerész elé) Az óvodáztatási lehetőségek fejlesztése prioritást kell, hogy élvezzen A családi napközik rugalmasan működtethetők, alkalmazkodhatnak a szülők munkaidejéhez, elfoglaltságaihoz is.

Az esélyteremtés kritikus pontja

Középiskolai beiskolázás

Osztályzat és teljesítmény viszonya

Csak együtt sikerülhet! A kialakult gyakorlat igazságtalan: Azaz egymással de facto szoros kapcsolatban álló intézményfenntartók de jure egymásért semmiféle intézményes felelősséget nem vállalnak, jóllehet az előnyök és hátrányok elosztását a köztük fennálló szoros kapcsolatok igen jelentős mértékben alakítják Tudatosítani kell, hogy az ésszerű ingázási távolságo-kon belüli területi egységek közös felelősséggel tar-toznak a hozzájuk tartozó valamennyi település teljes népességéért.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! COMMITMENT cégcsoport nevében: Környei László