KINECT© alapú ambiens intelligencia AAL alkalmazásokban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék 5.5. Model Based Architecture módszerek BelAmI_H Spring.
Advertisements

Fejmozgás alapú gesztusok felismerése
1/13 Péter Tamás, Bécsi Tamás, Aradi Szilárd INNOVÁCIÓ ÉS FENNTARTHATÓ FELSZÍNI KÖZLEKEDÉS KONFERENCIA Budapest, szeptember 3-5. Útmenti objektumok.
A BIZTONSÁGTECHNIKA ALAPJAI
K-Chat Dr. Szepesvári Csaba Kutatási Alelnök mindmaker.
F IGYELMI ALGORITMUSOKKAL VEZÉRELT HELYSZÍNANALÍZIS A BIONIKUS SZEMÜVEGBEN Persa György.
1 / / 13 Bevezető Forgalmi dugók okozta problémák: - Feszültség - Sietség - Szabálytalan közlekedés → baleseti források Megoldás: A jó megoldások.
Mobil Internet BME Híradástechnikai Tanszék 2007/2008 II. félév.
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
Műveletek logaritmussal
Agy-számítógép interfész virtuális terekben
Mozgó Objektumok Detektálása és Követése Robotkamera Segítségével
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás 2. óra szeptember 9., 10. v
Ez a dokumentum az Európai Unió pénzügyi támogatásával valósult meg. A dokumentum tartalmáért teljes mértékben Szegedi Tudományegyetem vállalja a felelősséget,
Persa György Témavezető: Szabó Csanád Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai Kar 1.
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Modellezés és tervezés c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Alkalmazott Matematikai Intézet Mérnöki Informatikus MSc 9. Előadás és.
A CAD/CAM modellezés alapjai
A 4D stúdió valós idejű GPU-s implementálása Hapák József ELTE-IK MSC 2012.
A RobotinoView programozása
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Lab BME TMIT Sztochasztikus hálózat számítás (Stochastic network calculus) Bíró József, Ph.D. BME Távközlési és Médiainformatikai Tanszék 2007.
Vezetői Információs Rendszer Kialakítása a Szegedi Tudományegyetemen Eredmények - Tapasztalatok Vilmányi Márton.
A LabVIEW használata az oktatásban
Hálózati Bombermen Belicza András Konzulens: Rajacsics Tamás BME-AAIT.
Hálózati Bombermen Belicza András Konzulens: Rajacsics Tamás BME-AAIT.
Hálózati Bombermen Belicza András Konzulens: Rajacsics Tamás BME-AAIT.
Fejmozgás alapú gesztusok felismerése Bertók Kornél, Fazekas Attila Debreceni Egyetem, Informatikai Kar Debreceni Képfeldolgozó Csoport KÉPAF 2013, Bakonybél.
Fejmozgás alapú gesztusok felismerése Bertók Kornél, Fazekas Attila Debreceni Egyetem, Informatikai Kar Debreceni Képfeldolgozó Csoport KÉPAF 2013, Bakonybél.
Fejmozgás alapú gesztusok felismerése Bertók Kornél, Fazekas Attila Debreceni Egyetem, Informatikai Kar Debreceni Képfeldolgozó Csoport KÉPAF 2013, Bakonybél.
Budapesti Műszaki Főiskola CAD/CAM szakirány A CAD/CAM modellezés alapjai 2001/2000 tanév, II. félév 1. Előadás A számítógépes modellezés fogalma, szerepe.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Közlekedésmodellezés Készítette: Láng Péter Konzulens: Mészáros Tamás.
Ember-központú ágens kommunikáció Ambiens Intelligens környezetekben Ambiens Intelligencia (AmI) Számítástechnikai intelligencia beleolvad a lakott terek.
Textúra elemzés szupport vektor géppel
Készítette: Gergó Márton Konzulens: Engedy István 2009/2010 tavasz.
Pókerágens fejlesztése játékelméleti alapokon
Intelligens felderítő robotok Készítette: Györke Péter Intelligens rendszerek MSC szakirány Konzulens: Kovács Dániel László Méréstechnika és Információs.
Szabó Péter Szenzor rendszer PC oldali grafikus kezelő felületének tervezése és megvalósítása Önálló laboratórium beszámoló Intelligens rendszerek BSc.
 mesterséges intelligencián alapuló szoftver rendszer  a felhasználó által szolgáltatott adatok alapján képes viszonylag bonyolult problémákat megoldani,
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2005/2006. őszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Példák I. Viszonyszám számítás.
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Informatikai Automatizált Rendszerek Konzulens: Vámossy Zoltán Projekt tagok: Marton Attila Tandari.
TransMotion Emberi mozgás digitalizálása
Kézmozdulat felismerő rendszer
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék 5.3. Predikciós módszerek szenzorjelek alapján BelAmI_H.
Hídtartókra ható szélerők meghatározása numerikus szimulációval Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Áramlástan Tanszék február.
Valós idejű adaptív útvonalkeresés
KINECT© szenzor intelligens terekben
Részecskenyom analízis és osztályozás Pálfalvi József MSc, Intelligens Rendszerek, Önálló labor 1.
Határozatlan integrál
EASYPIC fényképválogató alkalmazás mobiltelefonra
Felbontás és kiértékelés lehetőségei a termográfiában
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Okostelefon köztesréteg Dr. Bilicki Vilmos Szegedi Tudományegyetem.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Jövő Internet fejlesztések és alkalmazások
Szabályzó tervezése intelligens kamerával
Digitális Holografikus Mikroszkóp Automatikus térfogati minta monitorozás – Mikroszkopikus élőlények vagy objektumok felvétele, csoportosítása, megszámlálása.
Részecskenyom analízis és osztályozás Pálfalvi József MSc, Intelligens Rendszerek, Önálló labor 1. Egyetemi konzulens: dr. Dobrowiecki Tadeusz (BME MIT)
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék R3-COP és R5-COP projekt: Környezetfüggő viselkedés tesztelése.
Piramis klaszter rendszer
Brain Computer Interfacing
PÁRHUZAMOS ARCHITEKTÚRÁK – 13 INFORMÁCIÓFELDOLGOZÓ HÁLÓZATOK TUDÁS ALAPÚ MODELLEZÉSE Németh Gábor.
ASIMO Fejlesztésének története Felépítése, specifikációi
Fejmozgás alapú gesztusok felismerése Bertók Kornél, Fazekas Attila Debreceni Egyetem, Informatikai Kar Debreceni Képfeldolgozó Csoport KÉPAF 2013, Bakonybél.
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM TÁVKÖZLÉSI ÉS MÉDIAINFORMATIKAI TANSZÉK Építsünk IP telefont! Moldován István
A szoftver mint komplex rendszer A fejlesztési módszertanok általános céljai: Összetett problémák kezelhetővé tétele A fejlesztési és megtérülési jellemzők.
Operációs rendszerek.
Innováció és fenntartható felszíni közlekedés konferencia 2016
I-QRS ÉletjelfigyelőTelemetriás Rendszer
Előadás másolata:

KINECT© alapú ambiens intelligencia AAL alkalmazásokban Készítette: Pálfalvi József BME VIK Intelligens Rendszerek MSc szakirány Konzulens: Dr. Dobrowiecki Tadeusz BME MIT

Mi is a „KINECT”? kamera jellegű szenzor, mely eredetileg az XBOX360 kiegészítőjeként jelent meg 2010. végén vezérlés csak testmozdulatokkal (hardveres periféria közvetlen használata nélkül) képes a 3D mélységérzékelésre emberi alakok felismerése, követése a 3D térben, és „szkeleton” illesztése (OpenNI keretrendszer segítségével) valósidejű (30FPS) működés RGB kamera 3D mélység érzékelő: IR projektor és IR szenzor Kinect alapú ambiens intelligencia AAL alkalmazásokban

Célkitűzés Kinect szenzor megismerése, képességeinek felmérése és a szenzor felhasználhatóságának felmérése AAL alkalmazásokban kiválasztott AAL feladatok megoldása a szenzor által szolgáltatott adatokra építve: emberi alakok tartós követése a 3D térben elesés detektálás gesztusfelismerés (pl.: ivás mozdulatsora) AAL rendszer tervezése és megvalósítása („proof of concept”) az elkészült rendszer tesztelése és értékelése Kinect alapú ambiens intelligencia AAL alkalmazásokban

Első tesztelések és az előzetes rendszerterv A szenzorral végzett első tesztek azt mutatták, hogy a szenzor és a keretrendszer által szolgáltatott adatokra építve megvalósíthatók a kitűzött célfeladatok. 3D követés  helyszín (térrészek, bútorok) modellezése, kontextusként való felhasználása elesés detektálás a követett alany tömegközéppontja alapján (szkeleton független) gesztusfelismerés: szkeleton alapján, kontextust is felhasználva következtető rendszer kapcsolja össze a különböző adatokat, generáljon eseményeket kiterjeszthető legyen más szenzorokkal Kinect alapú ambiens intelligencia AAL alkalmazásokban

rendszer tervezése és megvalósítása 1. Kinect és a helyszín kalibrálása, kontextus: koordinátarendszer transzformáció (Kinect  abszolút) Horn „Absolute Orientation” algoritmusa térrészek és bútorok közelítése gömbökkel  egyszerű definíció és gyors kiértékelés Elesés detektálás: tömegközéppont pozíciója alapján számításba veszi a sebességet és az elesés és földön tartózkodás idejét megkülönböztetve: elesés veszélye és elesés Kinect alapú ambiens intelligencia AAL alkalmazásokban

rendszer tervezése és megvalósítása 2. Gesztusfelismerés: általános gesztusfelismerő szkeleton csuklópontok pozíció idősor-adatok alapján, mintamegfeleltetéssel DTW (Dynamic Time Warping) algoritmus Fuzzy következtető rendszer: adatok fuzionálása kimenet alapján események generálása rögzített és dinamikusan felépített szabályok változók értéktartományait és a fuzzy halmazokat kísérletek alapján határoztam meg Kinect alapú ambiens intelligencia AAL alkalmazásokban

Szoftver tervezése és implementálása objektum orientált, komponens alapú  komponensek könnyen cserélhetők, más szenzorokkal egyszerűen bővíthető eseményvezérelt, többszálú, valós-idejű működés  szinkronizáció szenzoradatok  adatfeldolgozó  gesztusfelismerő és következtető rendszer adatok elérése jól definiált, bővíthető interfészeken keresztül  adatok generálása és felhasználása szétválik átlátható, informatív felhasználói felület Kinect alapú ambiens intelligencia AAL alkalmazásokban

elesés detektálás tesztelése „state of the art” az elesés detektálás tesztelésére: előre definiált, sokszor elvégzett tesztek alapján a szenzitivitás (True Recognition Rate) és a specificitás számítása  Szituáció Alany 1 Alany 2 Esés tetszőleges irányba 25/0 (100%) Ájulás (lassú összeesés) 24/1 (96%) 23/2 (92%) Esés kapaszkodással, félig a székre/ágyra Esés bútor mögé 22/3 (88%) 20/5 (80%) Összesítve TRR: 94% TRR: 93% TRR: 93.5% szenzitivitás: 93.5%, specificitás: 89% kitakarásba való esés problémás lehet  további paraméterek felhasználása hirtelen leülés sok esetben hamis pozitív eredményt ad szakirodalomban található megoldásokhoz képest a rendszer jól teljesít valós körülmények között, valós idejű működéssel Kinect alapú ambiens intelligencia AAL alkalmazásokban

gesztusfelismerés tesztelése tesztelés elve ugyan az, mint az elesés detektálásnál két fázisban: DTW algoritmus paraméterezése kísérletek alapján éles tesztek elvégzése objektumhasználatnál nem azonosíthatók a gesztusok ivás mozdulatsora: szenzitivitás: 85%, specificitás: 81.6% vezérlő gesztusok (ideális eset, felhasználó tudatában van a vezérlésnek): szenzitivitás 96.6%, specificitás:100% gesztusfelismerés sebessége nagymértékben lassul a felismerendő gesztusok számával  előszűrés javasolt szkeletonra alapozott gesztusfelismerés ideális esetekben (felismeréséhez szükséges végtagok tisztán látszódnak) használható Kinect alapú ambiens intelligencia AAL alkalmazásokban

adl aktivitás felismerés tesztelése objektumokkal való interakció: térrészek közötti mozgás robosztusságának tesztelése: 5 perces folyamatos mozgás, ebből ~5 másodpercig volt a rendszer „téves” állapotban  ~98% teljesítmény gesztusfelismerés képezi a kontextus-függő ADL aktivitás felismerés alapját szkeleton illesztés és a gesztusfelismerő a szűk keresztmetszet gesztust végző végtagok maradjanak a szenzor látóterében ivás egy adott asztal mellett: 82%-os teljesítmény Objektum Felismert / Nem felismert Asztal 27/3 (90%) Szekrény 25/5 (83,3%) Kis szekrény 28/2 (93,3%) Összesítve TRR: 92.2% Kinect alapú ambiens intelligencia AAL alkalmazásokban

értékelés a Kinect jól használható AAL rendszerekben, de a szoftver keretrendszer adatain felül célszerű lenne más adatokat és szenzorokat is integrálni a rendszerbe elesés detektálás önmagában is megállja a helyét általános gesztusfelismerés nehezen megoldható egy Kinect szenzort használva, és a DTW algoritmus teljesítménye a gesztusok számával romlik vezérlő gesztusokhoz, és ideálisabb körülmények esetében használható a gesztus és ADL aktivitás felismerés 3D térben való mozgás követése jól működik  ez más szenzorokkal kiegészítve jó alap lehet szoftver gondosan megtervezett  alapot képezhet más AAL alkalmazásokhoz és új szenzorok integrálása könnyű Kinect-et kiszolgáló PC viszonylag nagy teljesítménnyel kell, hogy rendelkezzen Kinect alapú ambiens intelligencia AAL alkalmazásokban

kitekintés Kinect mikrofon használata  segítségkérés, hangvezérlés szkeleton és nyers távolságadatok felhasználása gesztusfelismeréshez felismerendő gesztusok szűrése kontextus alapján  teljesítmény növekedés falak és egyéb sík felületek automatikus felismerése a mélységkép alapján (sík illesztő algoritmusok) felhasználói felület kiegészítése: kontextus szerkesztő eszköz következtető rendszer szabályainak példák alapján való tanítása Kinect alapú ambiens intelligencia AAL alkalmazásokban

Köszönöm a figyelmet! Kinect alapú ambiens intelligencia AAL alkalmazásokban