A versmérték és a műfaj összekapcsolása „Nemek” szerinti hierarchia: Líra Melosz (zene) Dráma II. A műfajok rendszere Жанровая система.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar irodalom és nyelvtan vizsga a 8. évfolyamon
Advertisements

Egy ötlet megvalósítása
Dr. Ternovszky Ferenc A nemzeti kultúra szerepe, jelentősége.
A fejhallgatók története
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Szaknyelvi és terminológiai ismeretek SZTE 2010 Kiss Gábor TINTA Könyvkiadó, kissgabo kukac tintakiado pont hu.
A magyar nyelvtörténet korszakai
A reneszánsz zene és tánc
A romantika irodalmából
Vörösmarty Mihály Érettségi tételminta.
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
A ROMANTIKA.
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.
Kisebbségi kultúrák.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A rokokó.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
A csoportfejlődés modelljei
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
DR. habil, Dr. Dr. VASS CSABA
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
A magyar nyelv történetének főbb korszakai
Szleng és karnevál. Bolondünnep egyenlőség (nincs alá-fölé rendeltség) közösségi (népünnepély) egyetemes szabadság ↓ feje tetejére áll a világ (ellenkezője.
Francois Villon.
Pszichológiai Ismeretek
Az orosz kultúra jellegzetessége
Kulturológia története III.
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 1. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
A 18. századi orosz irodalom Русская литература XVIII века.
A 18. századi orosz irodalom
Történelmi áttekintés. 1696–1725 – I. Péter önálló uralkodása 1703 – Pétervár alapítása 1721 – I. Péter felveszi a császári címet 1725–1741 – a palotaforradalmak.
BBN-ORO-231 Orosz irodalomtörténet 1. : A 19
Az orosz kultúra jellegzetessége
Ómagyar kor ( ).
„Reflektorfényben Te állsz”
4. csoport.
3. CSOPORT. A Budapesti Szemle (1873–1944) az MTA támogatásával megjelenő tudományos és irodalmi folyóirat. Szerkesztette Gyulai Pál, majd 1910-től megszűnéséig.
A Francia Tanszék 50 kredites képzési formái az alapképzésben (BA)
Petőcz András: Könyörgés 30/B. Hogyan elemezhetünk egy ilyen rövid művet? Életrajzi háttér: 1959-ben született, a nyolcvanas évek egyik formabontó irodalmi.
Az orosz kultúra története 2.
Általános tendenciák század második felének orosz lírája Ny. Nyekraszov, Az orosz másodrangú költők (1850)  A versritmus és -stílus megújhodása.
A barokk kor K észítette: D eák S zilvia (11.B). T T artalom  Általános jellemzés  Építészet  Képzőművészet  Szobrászat  Festészet  Zene  Irodalom.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
A magyar felvilágosodás irodalma
Az átmeneti 17. század orosz irodalma
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
HIVATALI MAGYAR NYELV választható tantárgy a III
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
BBN-ORO-231 Orosz irodalom 1. (A 19
A stílus.
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
A 18. századi orosz irodalom
A 18. századi orosz irodalom
A 18. századi orosz irodalom
A 18. századi orosz irodalom
A romantika.
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
18. – 19. századforduló orosz irodalma
A 19. század második felének orosz irodalma
A 18. századi orosz irodalom
BBN-ORO Orosz irodalomtörténet 1. : A 19
MŰVELŐDÉS SAJTÓ – CENZÚRA.
Az orosz kultúra klasszikus korszaka (18. – 19. század)
Előadás másolata:

A versmérték és a műfaj összekapcsolása „Nemek” szerinti hierarchia: Líra Melosz (zene) Dráma II. A műfajok rendszere Жанровая система

1.A szatíra műfaja – A. Kantyemir Az ideál torzítása A tagadás és kinevetés mint élethűség forrása A szatíra nyelvezete az élő (beszélt) nyelvre orientálódik A Kantyemiri szatíra mint „a könnyeken áttörő nevetés” mintája 2.A dicsőítő óda – M. Lomonoszov Retorikai szervezettség A formális jegyek normatív jellege (10 soros strófa, aBaBccDeeD) Egyéni jegyei Lomonoszovnál, Szumarokovnál, Gyerzsavinnál Fejlődési tendenciái a 18. sz. második felében 3.Az óda műfajának típusai A dicsőítő óda A vallási óda Az anakreóni óda Az orosz líra vezető műfajai Старшие жанры русской поэзии

G. R. Gyerzsavin (1743—1816) A szerzői egyéniség  egyéni stílus és poétika kialakulása Önéletrajzság Átmenet a racionalista poézistől az „érzelem és szívbéli képzelet” költészetéhez A „kevert” műfajok és stílus

III. Az irodalmi nyelv normarendszerének kialakulása Нормализация литературного языка Előzmények: a középkori diglosszia („kétnyelvűség”), a 18. sz. első felének nyelvi bizonytalansága. Lomonoszov nyelvi normái – a három stílus teóriája Теория трех стилей Az egyházi szláv nyelv használatának normái Az élő beszéd formáinak integrálása az irodalmi nyelvbe Az irodalmi műfajokat az egyházi szláv és az eredeti orosz elemek keveredésének és kölcsönhatásának az elvei és módszerei határozzák. A Lomonoszovi reform jelentősége: A nyelvi evolúció folytonosságának szellemében A régi és az új harmonikus egyeztetése Hiányosságai: „németes” szintakszis, a közepes stílus kidolgozatlansága

Szumarokov „korrekciói” A mindennapi értelmiségi írott és beszélt nyelv használata az irodalomban. Karamzin nyelvkoncepciója: az írott és a beszélt nyelv egységesítése:  a nyelv mint az embereket / népet összetartó erő,  visszaállítja az egyén és a nép elveszett egységét, a kor művelt társadalmára jellemző „kétnyelvűség” (írott / társalgási nyelv, orosz / francia nyelv) feloldása a nemzeti nyelvi sajátosságok és az európai kulturális nyelvi/irodalmi átvételek összehangolásának és egyesítésének formájában.  vita a „régi és az új stílusról” Н. М. Карамзин, Отчего в России мало авторских талантов? (1802) А. С. Шишков, Рассуждение о старом и новом стиле (1803)

Képek forrásai Источники иллюстраций = Алексеев Александр. Мастерская художника А. Г. Венецианова в Петербурге Сальваторе Тончи (в России – Николай Иванович Тончи). Портрет поэта Гавриила Романовича Державина