A pszichiátriai betegek munkaerőpiaci integrálása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Zalaegerszeg november 14.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Az ÁFSZ szervezetfejlesztési törekvései különös tekintettel.
Pszichiátriai intézmények lakóinak felkészítése PÉF – Lélek-Hang Egyesület.
Csoport munka.
Rehabilitáció és dementia
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Speciális szükségletek a foglalkoztathatóság nézőpontjából …a szociális munka lehetőségei és korlátai.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Szociális munka az onkológiában
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Rezidensi program Oktató-Mentor-Osztályfőnök Szemszögéből
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-I. Pszicho-dinamikai elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991 (81.o.)
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Szociális tanuláselmélet
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Fogd A Kezem Alapítvány
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
A professzionalizmus formálódása és jelentése (Kozma J.2002)
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
Közösségi ellátók mint facilitátorok
Klinikai pszichológus a közösségi pszichiátriában
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Kitagolás – foglalkoztatás – életminőség Az intézményi kiváltás foglalkoztatási szempontú aspektusai.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Mi is az a társadalmi integráció?
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
A BETEGSÉGMODELLEK KÉRDÉSEI, FAJTÁI
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Mindennapi veszteségeink
Pécs-Somogy Bányatelep és a keleti városrész Rehabilitációja
Alternatív munkaerő-piaci szolgáltatás
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
A személyiség biológiai alapjai
A támogatott lakhatás kihívásai
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
„FÜGG Ő SÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia Egy attitűd-vizsgáló kérdőív tapasztalatai Dr. Papp Éva.
Prof. dr. Szabó Lajos klin. szakpszichológus ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
Mozgásszervi rehabilitáció
Pécs, DECEMBER 15. Szellő János DDRMK FRO osztályvezető
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
Előadás másolata:

A pszichiátriai betegek munkaerőpiaci integrálása Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár

pszichiátria felfogása A klasszikus 19.- 20. századi pszichiátria felfogása Fókuszban a szkizofréniához kapcsolódó nehézségek A szkizofrénia biológiai talajú ,fázisokban zajló, progrediáló gyógyíthatatlan betegség amely tüneti kezelésben befolyásolható akut pszichotikus szakaszokkal és kronicízálódási folyamattal jellemezhető. A munkaképességet a kronicízálódásból fakadó nehézségek jelentősen befolyásolják / patológia – deficit szemléleten alapuló megközelítés/. A kronicízálódás nyomán fellépő változások / „negatív tünetek”/ a munkatevékenységet korlátozó tényezők, amelyek kismértékben befolyásolhatók. A betegek gyakorlatilag kirekesztődnek a munkaerő piacról

befolyásoló negatív tünetek A munka tevékenységet befolyásoló negatív tünetek Indíték szegénység Apátia – erőfeszítés képtelenség, gátoltság A figyelem fluktuációja, disztraktibilitás A problémamegoldó gondolkodás nehézsége, rigiditás Megnehezült kapcsolatteremtés, visszahúzódás, passzivitás, spontaneitás hiánya, érzelmi rezonancia csökkenés Csökkent terhelhetőség Stressz reaktivitás

A rehabilitációs törekvések megjelenése a 20. sz. második felében A pszichofarmakonok alkalmazásának hatása A nagy munkaterápiás intézetek megjelenése: küzdelem a stabilitás megtartásáért és a kronicízálódási folyamat lassításáért Parciális gyógyulás és korlátozott rehabilitáció / „köldök-zsínóron” tartott betegek/ Nincs valós társadalmi reintegráció és a betegek gyakorla-tilag kívül mar adnak a munkaerőpiacon

A szociálpszichiátria előretörése és a pszichiátriai rehabilitáció kibontakozásának nagy korszaka Elmozdulás a hagyományos biológiai talajú patológia – deficit szemlélettől, és a szocioterápia eszköztárának gyorsütemű fejlődése A kórházi ellátás köré szerveződő rehabilitációs intézményrendszer kialakulása A pszichiátriai rehabilitáció mint multidiszciplináris tevékenység Reszocialízációs törekvések és védett foglalkoztatás Korlátozott jelenlét a munkaerő piacon

A pszichiátria válsága és a kiútkeresés: a biológiai pszichiátria feltámadása A kronicízálódási folyamat és a deficitek újraértelmezése a neurokognitív zavarok kutatása nyomán A modern neuropszichológiai vizsgálatok bevezetése: a „kognitív profil” feltérképezése A pszichofarmakológiai kutatások célkeresztjében a kognitív deficit Az érintett kognitív funkciók befolyásolása a modern kognitív viselkedésterápiás eszközök révén – a készségfej-lesztés előtérbe kerülése és a szociális kognicíó felé forduló figyelem / a modern pszichiátriai rehabilitáció kognitív pszichológiai elméleti bázisának megteremtése /

A kognitív zavarok jelenléte Szkizofréniában /forrás: Harvey és Keefe 1997./

Néhány következtetés a kognitív pszichológiai megközelítés nyomán Egyértelmű korreláció mutatkozik a neurokognitív zavarok jelenléte és a negatív tünetek megléte között A szociális kognicíó nehézségei jelentősen befolyásolják a szociális készségek és a szociális beilleszkedés alakulását A rehabilitáció szempontjából fontos felismerés, hogy a munkateljesítmény szorosan összefügg a neurokognitív zavar mértékével A versenyképes munkatevékenység facilítálóan hat a figyelemre, munkamemóriára és a problémamegoldó erőfeszítésekre. A neurokognitív zavar jelenléte prognosztikai támpont és fontos a relapszus kockázat szempontjából is.

A kognitív pszichológiai megközelítés gyakorlati alkalmazása a pszichiátriai rehabilitációban A korszerű kognitív viselkedés terápiás módszerek beemelése a rehabilitáció területére: a szociális készségfejlesztés komplex programja / Falloon és munkatársai 1993.,Bellack és munkatársai 2004., Lieberman 2006./ A közösségi ellátás mint keret: a rehabilitáció intézmény-rendszerének újraépítése a természetes élettérben A munkára felkészítés és a munkatevékenységet megalapozó készségek célzott fejlesztése /Bulyáki et al. 2002./ A „ bizonyítékon alapuló” eljárások preferálása Törekvések a társadalmi inklúzió erősítésére Törekvés a munkaerőpiaci integrációra /támogatott fogl./

Néhány kritikai szempont a kognitív pszichológiai megközelítés kapcsán A kognitív viselkedés terápiás „apparátus” alkalmazása nagy ráfordítású, idő és kapacitás igényes tevékenység A folyamatos monitorizálás, mérés a hazai szakmai kulturában idegen procedurákat hoz be és ellenállást szül. Magas a kockázata annak, hogy a program sablonossá válik, dehumanizálódik – a részkészségek tréningjei fragmentáltan jelennek meg, és nem érvényesül egy holisztikus megközelítés Nem a természetes emberi viszonyok között formálódnak a személyes célok és törekvések Nem figyel a munkakörnyezetre és nem kalkulál a közösségi tényezőkkel.

Válasz a kritikákra: megerősítő törekvések az integráció felé /„strenght modell”/ A természetes környezet mint befogadó erőtér A vágyak, törekvések, személyes célok normalizálása A belső erőforrások mobilizálása A befogadó környezet erősítése – a természetes kapcsolati háló fontossága Pozitív emberkép és értékorientáció: a személyköz-pontú megközelítés újrafogalmazása A munkakörnyezet mint „mikrokozmosz” A munka kultúra mint kulcstényező

A csapdába ejtő környezet Stigmatizál, kirekeszt Kapcsolatokat beszűkíti Beskatulyáz, személytelenít Nem veszi figyelembe a kliens vágyait, törekvéseit Nem ösztönzi a klienst hosszú távú célok elérésére Kevés a visszajelzés, korrekciós lehetőség Kevés a tanulási, fejlődési alkalom, sok az üresjárat A kliens elszigetelődik, izolálódik Elégtelenek az anyagi források

A megerősítő környezet Társadalmi befogadás Tágabb szociális mozgástér, gazdagabb kapcsolatok Az individualitás és egyéni szükségeletek figyelembe vétele Alkalmak, lehetőségek a realisztikus célok megvalósítására Realitás feedback, konstruktív visszajelzések Új kézségek, fejlődés és tanulás lehetőség Adekvát, elérhető anyagi források

Természetes és kreált környezet

A „felépülési modell”: régi bor új palackban? A személyközpontú pszichológia emberképe és értékorientációja A szociális munka területéről beemelt „empowerment” mint facilitáló megközelítés A támogató közösségi háttér jelentősége A társadalmi befogadás kulcstényezőinek szerepe A klinikai és személyes felépülés fogalmának megkülönböztetése

A klinikai felépülés kritériumai / Liberman és Kopelowicz 2002./ Teljes tünet remisszió Teljes időben vagy részidőben munkatevékenység vagy tanulás Életviteli függetlenség Baráti kapcsolatok, közös időtöltés Valamennyi szempont legalább két éve értékelhetően fennáll

A személyes felépülés /Slade 2009./ A változás olyan egyéni útja, amely visszavezet az elszakadástól az újrakötődéshez és új jelentést, célt ad az egyén életének A mindennapi túléléstől elvezet a belső fejlődésig, a passzív alkalmazkodástól az aktív megküzdésig A felépülés több mint gyógyulás, és történhet professzionális segítséggel vagy anélkül A felépülésnek egyedi útja van, és mélyen személyes A felépülés a reményt is újraépíti A felépülés visszaadja az egyén kontrollját élete felett A felépülés nem magányos utazás – fontos résztvevői a társak A felépülés nem lineáris folyamat, összetett, megtorpanásokkal, újra nekirugaszkodásokkal tarkított

Az út vége: visszatérés az alapértékekhez / Ghel üzenete/ Kis munkaközösségben és a környező társadalmi közegben való teljes befogadás, a közösséghez tartozás Emberléptékű, átlátható, kiszámítható munkakörnyezet Partnerség és elfogadás Biztonság Értékteremtés A személyes adottságok figyelembevétele és ahhoz igazodó feladatok, terhelés Pozitív megerősítés, az önértékelés erősítése Érzelmi elköteleződés