MAVESZ Közgyűlés 2012 Szóbeli kiegészítés az Elnökség jelentéséhez Magyar Vegyipari Szövetség Dr Blazsek István elnök MAVESZ Budapest, 2012. május 18.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
Advertisements

Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
GKI Zrt., Gazdasági folyamatok, 2008 Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt április 2.
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
2013. október 10. Bogsch Erik A gyógyszeripar válasz a kihívásra.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
A KONVERGENCIA-FOLYAMATOK FONTOSABB KIHÍVÁSAI 2007-BEN SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR Szeged, február-május (Belyó Pál) „G A Z D A.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS március Virág Barnabás Március 30.
Ismétlés, rendszerezés
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató MNB.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
Inflációs Jelentés február elemzői fórum Kovács Mihály András.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
46. Közgazdász-vándorgyűlés, június 27., Cz.E. 1/17 Lisszaboni stratégia és a vállalati versenyképesség 46. Közgazdász-vándorgyűlés Czakó Erzsébet.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Cím Petz Raymund, kutatásvezető december 6. Az üzleti és lakossági felmérésekből származó „sentiment” indikátorok.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
A magyar gazdaság várható helyzete
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
A Kárpátia Magyar-Román Kereskedelmi és Iparkamara
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
A magyar tőkepiac A tőkepiacok szerepe a piacgazdaságban és a magyarországi tendenciák május 3. Jaksity György.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Republikon november 24. P alócz Éva A magyar gazdaságpolitika mozgástere a válság után Republikon november 24. P alócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
1 Konjunktúrajelentés 2009  Az üzleti helyzet és várakozások  A befektői környezet A DUIHK 15. konjunktúrafelmérése Dirk Wölfer április 21.
Európai Vegyipari Szociális Párbeszéd Bizottság Balatonszemes.
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
Miért pont Magyarország? avagy Hogyan szerezzünk külföldi befektetőt?
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
Kismértékben javuló kilátások A magyar vállalkozások üzleti helyzete és várakozásai Az MKIK GVI áprilisi vállalati konjunktúra felvételének eredményei.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
„BÍZUNK MAGYARORSZÁGBAN” Garamhegyi Ábel Államtitkár Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kereskedelmi és Iparkamara stratégiai jelentőségű programja a közötti időszakra Miskolc, november 29. Bihall.
1 A kémiai biztonság új stratégiája. Európai Unió: Fehér Könyv. REACH. Globális Stratégia: Globális harmonizáció. SAICM. Prof. Dr. Ungváry György.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
GKI Zrt., A gépipar kilátásai, fejlődése ban Budapest, május 23. GÉPIPARI ÁGAZATI PÁRBESZÉD BIZOTTSÁG Némethné dr. Pál Katalin.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Borsod-Abaúj-Zemplén megye gazdasági folyamatai
Első vállalati tapasztalatok az EU felvétel után
Vállalkozások – versenyképesség – monopóliumok A magyar valóság
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

MAVESZ Közgyűlés 2012 Szóbeli kiegészítés az Elnökség jelentéséhez Magyar Vegyipari Szövetség Dr Blazsek István elnök MAVESZ Budapest, május 18.

Tartalom  EU vegyipar / magyar vegyipar 2011-ben  A Szövetség 2011/2012-ben – érdekképviselet, érdekérvényesítés

Rövid kitekintés EU 27-ek vegyipara: lelassult növekedés VEGYI ANYAGOK ÉS TERMÉKEK GYÁRTÁSA Forrás:

Rövid kitekintés EU 27-ek vegyipara: lelassult növekedés Forrás: 2011 EU vegyipari output +1,1% értékesítés +1,3% évi ígéretes növekedés (10,7%!) megtorpant Termelés 4,3 %-kal a válság előtti, évi csúcs alatt  Elhúzódó gazdasági-pénzügyi válság  Tartós recesszió egyes piaci szegmensekben (pl. építőipar)  Átlag feletti növekedés csak néhány területen: kozmetikai és háztartás-vegyipar, egyes agro-kemikáliák Mindez a magyarországi vegyipari termelésre is igaz!

EU 27 vegyipar % részesedés 8 országban állítják elő a vegyipari termékek 90 %-át Továbbra is Németország a legnagyobb vegyipari „hatalom”, őt követi Franciaország, Olaszország és Hollandia. E négy ország adja a vegyipari termelés 64 %-át Európában. Magyarország, Dánia, Portugália: 0,8-0,9% EU 27: VEGYIPARI VÁLLALKOZÁS – 96 % KKV 1,3 millió munkahely, a világ vegyipari termelésének 22 %-a (2005-ben még 1/3 volt ez a szám)  497 mrd € vegyipari értékesítés (2011),  43 mrd € pozitív külkerkereskedelmi egyenleg  Termelékenység növekedése az ipari átlag felett  Egy főre jutó hozzáadott érték – az ipar egyik vezető ágazata Forrás: Cefic ChemData International 2011

Vegyipar Európában és a világban Összes vegyipari output (2010) milliárd € Ázsia = Európa + É-Amerika A világ vegyipari termelésének egynegyede Kínában (2010) Forrás: Cefic ChemData International 2011 A feltörekvő régiók gyors ipari fejlődése, az ezt követő feldolgozóipari migráció következtében az EU vegyipara veszít világgazdasági súlyából, Versenyképességet veszélyeztető körülmények: -más régióknál költségesebb szabályozási környezet (REACH, SEVESO, ETS 2013, stb.) -20 év alatt az árbevétel arányos K+F ráfordítások 2,8%-ról 1,5%- ra csökkentek, jelentősen elmaradva a 3-5,5 % közötti USA és Japán értékektől

Magyar vegyipar – 2011 – hullámvölgyben?

2011. II. félévtől a termelés és az értékesítés növekedési üteme folyamatosan csökkent. Az árbevételek növekedésében, a vegyipari társaságok stabilitásának megőrzésében az export piacok meghatározó jelentőségűek maradtak. A vegyipari társaságok jövedelmezőségére több tényező is negatívan hatott: nyersanyagok és az összes energiafajta áremelkedése, szállítási és raktározási költségek növekedése, a társaságokat sújtó adminisztratív, bürokratikus költségek európai összevetésben is igen magas szintje A legtöbb szegmensben növekvő árbevételek mellett csökkenő eredmények 2011-ben

Vegyipari kibocsátás - nagy szóródás az ágazatok között vegyipar termelése összehasonlító áron 4,7%-al (folyó áron 754 milliárd Ft-tal) növekedett. A teljes vegyipar évi termelési értéke 4654 milliárd forint (16,67 milliárd EUR). A vegyipari termelés a teljes ipari termelés 20,6%-a - változatlanul jelentős nemzetgazdasági tényező! Értékesítés: +4,4%, ezen belül export értékesítés +10,5% belföldi értékesítés - 1,2% Ipari átlag Vegyipari ágazatok volumenindexei 2011 Összehasonlító árakon, előző év = 100,0 Forrás: KSH

Kilátások Legfontosabb export piacainkon: EU gazdasági bizalmi index alacsony értéken, kizárólag Németországban mérik a hosszú távú átlagérték felett Az Európai Bizottság gazdasági előrejelzése szerint az EU gazdasága stagnálni fog az elkövetkező hónapokban, az euroövezet pedig enyhe recesszió felé halad. Az év második felében kismértékű növekedés várható. EU gazdasági bizalmi index (ESI) A magyar gazdaság helyzetét a világban, és az Európai Unióban végbemenő globális változások határozzák meg. A különböző előrejelzések a hazai GDP 0 - 1,5%-os csökkenését prognosztizálják. Az iparban 2012 második felétől várható a konjunktúra javulása, éves átlagban 4,5%-os növekedés várható (GKI). A vegyipar tekintetében az üzleti várakozások általában optimisták. Kedvező esetben a vegyipari termelés növekedésének üteme 2012-ben is meghaladja az ipari átlagot.

Kilátások A KILÁTÁSAINKAT BEFOLYÁSOLÓ KÖRÜLMÉNYEKRŐL  Kül- és belpiaci piaci környezet, recessziós várakozások fékező hatása  Kormányzati gazdaságpolitika kérdőjelei pl. NGM Magyar Növekedési Terv – nem realizálódik az üzleti környezet javításában Széll Kálmán Terv 1.0 – olcsóbb állam, vállalkozások terheinek csökkentése nem érezhető – ellenkezőleg! A termelő szféra szavakban deklarált elismertsége nem ölt testet az ipart, és különösen a vegyipart ténylegesen támogató intézkedésekben  Hazai hitelezés problémái  EU vegyipari stratégiája / Fenntartható Fejlődés: az emberi egészség és környezet védelme, ill. az ipar verseny-képességének megőrzése közötti egyensúlyra törekszik – mérsékelt sikerrel REACH / ETS /SEVESO  A közösségi szintű és hazai szabályozási környezet alakulása Támogatás: NEM Terhek bővítése: IGEN (Az EU előírásainál szigorúbb követelmények alkalmazása)

MAVESZ szakmai érdekképviselet MIT JAVASOL A MAVESZ?  Az EU előírásainál szigorúbb, versenyhátrányt okozó jogszabályi követelményeket, pénzügyi terheket el kell törölni. Jó irány: katasztrófavédelmi hozzájárulás tervezett eltörlése  Egyszerűbb és átláthatóbb hatósági engedélyezési és ellenőrzési eljárások szükségesek. A párhuzamosságokat meg kell szüntetni. Ipari tapasztalat: növelni kell a hatósági szakértők gyakorlati szakmai ismereteinek a szintjét.  Nyersanyagok és elektromos energia: hozzáférés és árak Energia adó csökkentése, rendszerhasználati díjak tényleges költségekhez igazodó megállapítása A földgáz nyersanyagként való felhasználásának külön kezelése Energia hatékonyságot növelő pályázati források biztosítása (létszámkövetelmények)  Vegyipari K + F tevékenység támogatása

MAVESZ szakmai érdekképviselet 2011 – 2012 – fő irányok, témák KÖZÉPPONTBAN - a hazai vegyipar versenyképességének megőrzése  Támogatjuk, hogy mielőbb legyen a kormányzatnak vegyipari fejlesztési / befektetési stratégiája - aktív MAVESZ részvétel az NGM vegyipari munkacsoportban A válság (egyik) tanulsága – állami koordináló, orientáló szerep nélkül nem lehetséges nemzeti szintű vegyipari fejlesztési koncepció - vállalatok aktívabb bekapcsolódása / szellemi kapacitásainak mozgósítása is nélkülözhetetlen feltétel  Főbb érdekképviseleti témák – 2011/ Hatósági jogértelmezések / jogos ipari érdekek érvényesítése - ETS irányelv és kapcsolódó jogszabályok - Felkészülés a 2. REACH regisztrációs határidőre (2013), vegyipari kkv-k támogatásának napirenden tartása - Környezetvédelmi termékdíjról és hulladékokról szóló jogszabályok - Katasztrófavédelmi trv. és végrehajtási rendelet módosítása

Érdekképviselet, érdekérvényesítés A Szövetség érdekérvényesítő képességét befolyásoló tényezőkről  Szakmai érvek iránti kormányzati fogadókészség és fogékonyság megléte vagy hiánya – jogi kényszer hiányában erősen személyfüggő az együttműködési hajlandóság  Gyakori szervezeti változások és személyi cserék az államigazgatásban bizonytalansághoz vezetnek, nehezítik a hatékony párbeszédet  Tagvállalatok közreműködési készsége és képessége – a vállalati szakemberek leterheltsége szab elsősorban korlátokat  Szövetségi apparátus kapacitása – a költségvetés szab korlátokat; a meglévő kapcsolati tőke és szakmai felkészültség és tapasztalat ellensúlyozza a kis létszámból fakadó hátrányokat.

Érdekképviselet, érdekérvényesítés (folyt.) 2011/12-ben elért szakmai eredményeinkről  A katasztrófavédelmi hozzájárulás eltörlése (Széll Kálmán Terv 2.0) - a MAVESZ a javaslat felvetődésétől minden lehetséges fórumon érvelt az egyfajta „különadó” bevezetése ellen; Bürokrácia csökkentő elemek elfogadtatása az új katasztrófavédelmi szabályozásban (kevesebb engedélyezés„ szakhatóság megszüntetése, veszélyes üzem” fogalom kiiktatása, stb.)  A vegyipar biztonságát veszélyeztető nyílt légterű dohányzóhelyek kötelező kialakítását előíró törvény iparág számára kedvező módosítása  Kiváló szakmai kapcsolatnak köszönhetően nagyobb nyitottság a REACH, a vegyianyagok címkézése területén az illetékes hatóság (Országos Kémiai Biztonsági Intézet) részéről a gyakorlatban felmerülő problémák iránt. MAVESZ kezdeményezésre e- hírlevél tájékoztatás a cégek részére a szabályozás változásairól, az aktuális vállalati teendőkről.  Az ingyenesen kiosztandó kvóták megítéléséhez szükséges adatok és információk időben történő benyújtása a minisztérium részére. Ez elsősorban a MAVESZ ETS Munkacsoportban működő tagok aktivitásának, egymás segítésének köszönhető. A minisztérium szakértőjének felkészülését is előmozdította a Munkacsoportunkban folyó színvonalas munka.  2011 – Kémia Nemzetközi Éve: sikeres középiskolai pályázat / előadások (MKE, OKBI) a vegyipar társadalmi-gazdasági jelentőségének, elismertségének növelése érdekében

Munkaadói érdekképviseleti feladatok A Szövetség hozzájárul a korrekt munkaadói-munkavállalói viszonyok, a munkabéke fenntartásához 2005 óta jól működik a Vegyipari Ágazati Párbeszéd Bizottság, és aktív a MAVESZ részvétel az EU Vegyipari Társadalmi Párbeszéd Bizottságban június 2-3-n az Európai Vegyipari Munkaadók Szövetsége (European Chemical Employees Group) irányító testülete Budapesten tartotta ülését, külön nyilatkozatban méltatta a MAVESZ e téren végzett tevékenységét. Pozitív jelzés a vegyiparból március 12-én a MAVESZ és VDSZ ágazati bérmegállapodást írt alá. Ennek célja és értelme: a vegyipari vállalkozások versenyképessége, ill. a munkavállalók motivációja, elkötelezettsége nőjön, a munkaügyi kapcsolatok a jövőben is korrektek, kiszámíthatóak legyenek a magyar vegyiparban! A MAVESZ a versenyszféra szabad béralku mechanizmusát a piacgazdaság egyik alapintézményének tekinti. Az általunk alkalmazott paraméterek egyértelműek: verseny-, jövedelem-termelő és költségviselő képesség, a foglalkoztatás biztonsága. Az adószabályok változásainak kompenzációja nem tartozik ebbe a körbe.

MAVESZ Közgyűlés Köszönöm a figyelmet!