A Web 2.0-ás technológiák alkalmazási lehetőségei a tanárképzésben MOTIVATE Leonardo projekt A Web 2.0-ás technológiák alkalmazási lehetőségei a tanárképzésben Staff development Tóth Péter toth.peter@tmpk.bmf.hu
A hálózatok hálózatai, avagy a hálózatok csapdájában
1. Az információs technológia fejlődési üteme Az integrált áramkörök kapacitása 18-20 havonta megduplázódik. Az integrált áramkörökbe épített tranzisztorok száma évente megkétszereződik. (Moore-törvény) A kommunikációs rendszerek teljes sávszélessége évente megháromszorozódik. (Gilder-törvény) A hálózat értéke négyzetesen arányos a csomópontok számával. (Metcalf-törvény; Barabási-törvény) A DRAM 1 bitjének ára 18 havonta megfeleződik. (Shugart-törvény) A felhasznált tárolókapacitás 12 havonta megkétszereződik. (Ruettgers-törvény) Forrás: Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács Az Információs Társadalom Technológiai Távlatai (www.nhit-it3.hu)
2. A közösségi hálózatok struktúrája
3. Tudáshálózat Fogalomtérkép (Joseph D. Novak konstruktivista elmélete a David Ausubel féle asszimilációs tanuláselméleten nyugszik)
Gondolati térkép (Allan Collins, M. Ross Quillian, Tony Buzan) 3. Tudáshálózat Gondolati térkép (Allan Collins, M. Ross Quillian, Tony Buzan)
Visual Understanding Environment (VUE) program grafikus felülete 3. Tudáshálózat Visual Understanding Environment (VUE) program grafikus felülete
VUE 2.0 bemutatók
További fogalomtérképek Highwire-Stanford Ontopia
Összefoglaló megállapítások A hálózatok hálózatai, avagy a hálózatok csapdájában Összefoglaló megállapítások Az Internet felépítése és fejlődése skálafüggetlen hatványfüggvényekkel írható le Az egyének közösségi hálózatot alkotnak A tudás szerveződése - tudásháló
Második generációs web
1. Tanulási környezet, tanulási módok Virtuális Tanulási Környezet Technológia Virtuális Tanulási Környezet Pedagógia Internet Keretrendszerek VTK szabványok Tanulási stílus Tanári módszerek Munkaformák Motiváció Didaktikai feladatok Szervezés, irányítás Kooperatív tanulás: a csoporttagok egymást segítik az egyéni tanulási célok elérésében Kollaboratív tanulás: a csoporttagok egymást segítik a közös tanulási célok elérésében Learning Management System (LMS) Learning Delivery Environment (LDE) Communication System Content Management System (e. g. SCORM) Alkalmazkodó Asszimiláló Konvergens Divergens tanulási stílus
2. Web lépésről lépésre Forrás: Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács Az Információs Társadalom Technológiai Távlatai (www.nhit-it3.hu)
2. Web lépésről lépésre SOA – szolgáltatás-orientált architektúra Forrás: Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács Az Információs Társadalom Technológiai Távlatai (www.nhit-it3.hu)
2. Web lépésről lépésre Forrás: Pew Internet & American Life Project (2005)
3. A Web 2.0 eszközei A felhasználók nemcsak „fogyasztói” az interneten található információknak, hanem előállítói is. (Az Internet és az ember közötti kétirányú kapcsolat) Internet-tartalmak véleményezése
3. A Web 2.0 eszközei
3. A Web 2.0 eszközei Személyes véleménynapló (webnapló, blog)
3. A Web 2.0 eszközei XXI. századi enciklopédiák
3. A Web 2.0 eszközei Web-bányászat Wikipedia
3. A Web 2.0 eszközei Dinamikus fogalomtár - Moodle
3. A Web 2.0 eszközei Tananyag-fejlesztés Wetpaint wiki
http://motivate.wetpaint.com 3. A Web 2.0 eszközei projektmunka A MOTIVATE projekt wiki felülete http://motivate.wetpaint.com
3. A Web 2.0 eszközei Digitális tartalmak megosztása képmegosztás
3. A Web 2.0 eszközei videomegosztás
3. A Web 2.0 eszközei Audiomegosztás (podcasting)
3. A Web 2.0 eszközei Feliratkozás hírfolyamokra (RSS – Really Simole Syndication) Hírfolyam Hírek előnézete
4. Associate Online http://associate.hud.ac.uk
A Web 2.0-ás technológiák alkalmazási lehetőségei a tanárképzésben MOTIVATE Leonardo projekt A Web 2.0-ás technológiák alkalmazási lehetőségei a tanárképzésben Tóth Péter toth.peter@tmpk.bmf.hu
Adatfeldolgozási sebesség (MIPS) A tranzisztorok száma
VoIP – IP alapú beszédátviteli szolgáltatás IPTV – IP alapú digitális interaktív televízió szolgáltatás NGN – integrált szélessávú hálózati multimédia szolgáltatás
A mikroprocesszor sebessége (MHz) A DRAM ára bitenként
A www struktúrája A világhálózat felépítésének naiv elmélete Forrás: Barabási Albert-László: Behálózva – A hálózatok csodálatos világa a sejtektől a világhálóig (Mindentudás Egyeteme; www.mindentudas.hu)
A www struktúrája Véletlen hálózat Skálafüggetlen hálózat csomópont sem, amit kiválaszthatnánk, és kijelenthetnénk, hogy arra az összes csomópont eléggé hasonlít. „A folytonos hierarchiában nincs egyetlen olyan Ezekben a hálózatokban nincsen belső skála.” A csomópontok közötti kapcsolatok léte vagy nem léte a véletlen műve Véletlen hálózat (Erdős Pál, Rényi Alfréd) Skálafüggetlen hálózat (Barabási Albert-László) A legtöbb csomópont egyformán népszerű (pl. úthálózat) Sok, kevés linkkel rendelkező csomópont és kevés, sok linkkel rendelkező csomópont (pl. repülési útvonalak)
A www struktúrája A világhálózat felépítésének skálafüggetlen értelmezése
A skálafüggetlen hálózatok növekedésének törvényei „Minden hálózat egy kis magból indul és új csomópontok hozzáadásával bővül.” „Amikor ezek az új csomópontok arról döntenek, hogy hová kapcsolódjanak, előnyben részesítik azokat a csomópontokat, amelyek eleve több huzallal rendelkeznek.” „A számítógépes szimulációk azt mutatták, hogy tetszőleges skálafüggetlen hálózatból véletlenszerűen eltávolítható a csomópontok jelentős része (akár 80%-a is!) anélkül, hogy a hálózat széttöredezne.” Forrás: Barabási Albert-László: Behálózva – A hálózatok csodálatos világa a sejtektől a világhálóig (Mindentudás Egyeteme; www.mindentudas.hu)