Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Ha bejön, akkor bejössz
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Szociális munka a börtönben
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Az utógondozás szerepe és fontossága az Igazságügyi Szolgálatnál
Hivatalos programoldal: /hirek/666-coaching-fezstival-2013.html.
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
Projektciklus- menedzsment (PCM)
A koragyermekkori nevelésről

Szabad-e a szabadult? A TÁMOP kiemelt projekt szerepe a reintegrációs folyamatban Botka Bianka szolgáltatás módszertani vezető, Belügyminisztérium.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Túl a mediáción - kitekintés a helyreállító igazságszolgáltatás szemléletének elterjedtségére Előadó: Fellegi Borbála Magyar Bíróképző Akadémia február.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
HÁLÓZATSZERŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A KOMPLEX SEGÍTSÉGNYÚJTÁSBAN
A felnőtt korúak ügyeiben alkalmazott közvetítői eljárás (mediáció) Magyarországon dr. Törzs Edit április 28. „A helyreállító igazságszolgáltatás.
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Mikor kivel, hogyan működhetünk együtt hatékonyan?
PEST MEGYEI KORMÁNYHIVATAL IGAZSÁGÜGYI SZOLGÁLAT
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Partners Hungary Alapítvány A Partners for Democratic Change International tagja 1 Mediációs kutatás Összefoglaló OBmB, november – a közvetítői.
Települési mediációs modellprojektek tapasztalatai Benedek László Június 19.
A társadalmi bűnmegelőzés évi cselekvési programja Gönczöl Katalin Büntetőpolitikai szakállamtitkár.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
MIÉRT ÉS HOGYAN SEGÍTHETNEK A RESZTORATÍV MÓDSZEREK?
Geskó Sándor A KÖZÖSSÉGI MEDIÁCIÓ GYAKORLATA
A Mediáció.
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Gyermekeket érintő ügyekkel kapcsolatos konfliktusok feloldása – A helyreállító igazságszolgáltatás alkalmazhatósága Előadó: Fellegi Borbála Miskolci Egyetem.


Mediation and Restorative Justice in Prison Settings Empirikus kutatás- OKRI Kísérleti modellprogram –Foresee Partnerek: Balassagyarmati Fegyház.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
A TÁRSADALMI BŰNMEGELŐZÉS REGIONÁLIS JELLEMZŐI

Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Mediátorképzés Büntető mediáció.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során: a elv alkalmazása Metodika és minőségbiztosítás a képesítések OKKR besorolása során:
KONSZENZUS BUDAPEST KONSZENZUS BUDAPEST „ BÉKE AZ AKÁCFÁK ALATT” Mediáció a közösségi és távoltartási konfliktusok kezelésében EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNER: NÓGRÁD.
A vitarendezési, konfliktuskezelési technikák használata.
Interkulturális mediáció bemutatása - ROMED2-ROMACT Interkulturális mediáció megvalósulása elméletben és gyakorlatban Jászfényszarun ROMED2-ROMACT programon.
Társadalmi válaszok a normaszegésre: büntetés vagy helyreállítás? Fellegi Borbála ELTE - Szociálpolitika Doktori Program, 3. évfolyam Témavezető: dr. Herczog.
Ügyészek és bírók attitűdjei a helyreállító igazságszolgáltatással kapcsolatban – Helyzetkép és jövőkép egy kutatás fényében Fellegi Borbála Előadás a.
Túl a mediáción - kitekintés a helyreállító igazságszolgáltatás szemléletének elterjedtségére Előadó: Fellegi Borbála Bűnmegelőzési Akadémia február.
A BKF tudástranszfer modellje a
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Konfliktuskezelő eljárások és módszerek a Pártfogó Felügyelői Szolgálat tevékenységében Biró Balázs pártfogó felügyelő, mentor közvetítő.
A mediáció szerepe a büntető igazságszolgáltatásban
Tervezési folyamat.
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Ágazatközi szakmai találkozók
Előadó: Fellegi Borbála Aszódi Javítóintézet május 20.
Szervezeti Kommunikáció
Előadás másolata:

Könyvbemutató és előadás a Kiskunhalasi Városi Bíróságon Út a megbékéléshez A helyreállító igazságszolgáltatás intézményesülése Magyarországon Könyvbemutató és előadás a Kiskunhalasi Városi Bíróságon Dr. Fellegi Borbála, PhD. 2009. december 4. Linking text: after overview, challenges, hot issues, supportive factors Clear summary Exciting examples, country samples Referring to the AGIS and to the practice time to time Beginning: it’s a project, not a research Detailed introduction at the front page about my role as well Democratic model

Kiinduló kérdéseim (1. fejezet) Társadalom- politika Büntető- politika ? Közös nyelv?

KULCSSZAVAK DEFINÍCIÓ ALAPELVEK BIZALOM KÖTŐDÉS FELELŐSSÉGVÁLLALÁS, SZEMBENÉZÉS ŐSZINTE és PARTNERI KOMMUNIKÁCIÓ MEGBÁNÁS, MEGBOCSÁTÁS, JÓVÁTÉTEL

NÉGY HIPOTÉZIS 1. A helyreállítás szemléletére épülő igazságszolgáltatási modell az elsődlegesen megtorlásra (büntetésre) épülő igazságszolgáltatásnál hatékonyabb választ adhat a bűncselekmények és/vagy szabályszegések által okozott társadalmi feszültségekre, mind mikro- (személyközi kapcsolatok), mezo- (intézményi) mind makro (társadalmi) szinten. 2. A magyarországi szociálpolitikai és igazságügyi rendszer számos ponton lehetőséget teremt a helyreállító szemlélet gyakorlati alkalmazására. 3. A helyreállító igazságszolgáltatás szemlélete számos ponton releváns a magyarországi bírák és ügyészek számára. 4. Magyarország – mint a büntetőjogi mediáció intézményesítésében különösen fiatalnak számító ország – esetében reális veszély, hogy a helyreállító szemlélet alapelvei számottevően sérülnek a konkrét intézményi és jogszabályi reformok során.

2. fejezet: HÁTTÉRISMERETEK 1. Makroszint: Normaszegésre adható reakciótípusok (szankcióelvek) és kapcsolatuk a resztoratív megközelítéssel 2. Mikroszint: Szociálpszichológiai folyamatok a resztoratív eljárások során 3. Mezoszint: nemzetközi intézményesítés, szabályozás, kutatási eredmények

3. fejezet - Múlt: Intézményesülés Magyarországon

Resztoratív elterelés 3. fejezet - Jelen: Resztoratív kezdeményezések Magyarországon Súlyos Formális El- zárás Büntetés + jóvátétel Resztoratív elterelés Pl. mediáció Resztoratív kommunikáció a társadalompolitika alrendszereiben/között (család, iskola, közösségek, intézmények) Enyhe Informális

4. fejezet: Az igazságszolgáltatás szereplői és a mediáció kapcsolata

4. fejezet: Mit gondoltak erről a bírák és az ügyészek a bevezetés előtt? Közös nyelvezet ? Resztoratív szemlélet nyelvezete Igazságszol- gáltatás nyelvezete

A kutatás tanulságai Mikró-szint (attitűdök, személyiségjegyek) fontossága Jogszabályi, intézményi korlátok meghatározóbbak, mint az egyéni vélekedések Jogalkalmazók különböző személyiségűek Következményt fontosabbnak tekintik mint a fájdalomokozást Az „ideális” szankciórendszer elemei kompatibilisek a resztoratív eszköztárral Döntési jogkör kiadása nem jelent problémát Pozitív visszajelzés, szakmai és emberi megerősítés jelentősége

Összegzés a hazai intézményesítés folyamatáról 5. fejezet: Összegzés Összegzés a hazai intézményesítés folyamatáról SWOT elemzés a jelenlegi büntetőügyi mediációs rendszerről

ERŐSSÉGEK Állam-civil-elméleti-nemzetközi trendek „beérték” egymást Országos rendszer Egységes módszertan, képzés Fk, fe. Nem csak diverzió Titoktartás, önkéntesség, pártatlanság kb. 3000 eset/év LEHETŐSÉGEK hazai adatok, értékelő tan-ok a gyakorlat megfigyelhető élőben polgárügyi mediáció segítése szemléletnyitás interdiszciplinaritás elterjedése nemzetközi kapcsolatok GYENGESÉGEK Előkészítés hiánya a jogszabály, intézm. előtt Elkövető-orientáltság Közösség bevonásának hiánya Jogalkotói bizalmatlanság, túlszabályozás (ügyészi túlterheltség, kizárások, résztvevők számának limitálása, súlyos bcs-ek kizárása, automatikus lezárás) Eltérő jogalkalmazói attitűdök – eltérő gyakorlat Beismerés, hozzájárulás a nyomozati szak után? Anyagi jóvátétel dominanciája Kevés fk. ügy „eljogiasodás” szemléletváltás elmaradása, információhiány FÉLELMEK A gyengeségek nem változnak Kiszámíthatatlan jogi és intézményi reformok Értékelő kutatások, visszacsatolás elmaradása Tájékozatlanság megmarad, szemlélet nem változik futószalag-rendszerű gyakorlat Minőségi elvárások elsikkadása szakemberek kompetencia-vesztésének félelme, bezárkózás, féltékenység; a finanszírozás bizonytalanságából fakadó hatalmi játszmák, rivalizálás az együttműködés helyett; - szenzációvadász média, látványmegoldásokat nyújtó büntetőpolitika kialakulása

KÉRDÉS TÁRSADALMI SZINTEN? BIZALOM KÖTŐDÉS FELELŐSSÉGVÁLLALÁS – SZEMBENÉZÉS ŐSZINTE és PARTNERI KOMMUNIKÁCIÓ MEGBÁNÁS, MEGBOCSÁTÁS, JÓVÁTÉTEL TÁRSADALMI SZINTEN? SZERVEZETI KÖZÖSSÉGI EGYÉNI

A jóvátételi gyakorlatok során a felekben erősítendő attitűdök: biztonságérzet; önbizalom, pozitív énkép; felelősségvállalás; őszinteség; a saját szükségletek feltárásának képessége; nyílt érdekartikuláció a vállalt szerepnek megfelelően; bizalomra való képesség; közösségérzet; tisztelet, a másik elismerése; törődés egymás iránt; a másik oldal szempontjainak meghallgatása és meghallása; együttműködés; a konfrontáció és támogatás (befogadás) együttes képviselete; belátásra és tanulásra való ösztönzés; esély felkínálása a jóvátételre; kommunikációs készségek; hit a nyerő–nyerő kimenetel fontosságában; nyitottság és bizalom a külső és független „közvetítő” beengedésére; partneri kommunikáció; igény a külső értékelésre és visszajelzésre; a gyakorlat során a mögöttes elvekre való folyamatos reflexió; az egyéni és önkéntes vállalások szorgalmazása és figyelembevétele. Mi magunk mennyire képviseljük ezeket az elveket mindennapjainkban?

Foresee Kutatócsoport Köszönöm a figyelmet! Dr. Fellegi Borbála Foresee Kutatócsoport www.fellegi.hu www.foresee.hu