A Számvitel Didaktikája Domán Gabriella Intézeti munkatárs NYME-AK 2009. november 18.
KINEK MI JUT ESZÉBE, HA AZT HALLJA: KÖNYVELŐ, KÖNYVELÉS?
„ Egyszer egy francia léghajós-legnagyobb rémületére-nemcsak azt állapította meg, hogy otthon hagyta az iránytűjét, de azt is, hogy léggömbje gyorsan veszít repülési magasságából. Tudta, hogy jó utat tett meg a La Manche csatornán át, de ez volt minden, amit tudott. Amikor a léggömb egy mező közepén földet ért, egy angol úr ment oda, hogy megnézze, jól van-e a léghajós. – Hol vagyok?- kérdezte a francia. – Ön egy léggömbben van egy mezőn - mondta az angol. Mire a francia ezt válaszolta: - Ön könyvelő. – Igen, az vagyok – jött a válasz. – Honnan a csodából találta ki? – kérdezte az angol? A francia mosolygott, és ezt mondta: - Az információ pontos, de használhatatlan. R. Holland
BEVEZETÉS A számvitel az üzleti élet nyelve. Mit jelent a számvitel? A Didaktika értelmezése
Témaválasztás indoklása Szakközgazdászokat képzünk Alaptantárgy A Számvitel Didaktikáját még senki nem írta le Segítség kollégáknak Üzleti szakoktató szak indítása az egyetemünkön
A kutatás előzményei Szakirodalmi anyag áttekintése Óralátogatások, jegyzőkönyvek készítése Interjúk kollégákkal Tankönyvek elemezése Kari önértékelés tartalomelemzése
Kutatási módszerek Interjúk Megfigyelés Kérdőívek Kollégákkal Hallgatókkal
A BOLOGNA-RENDSZER Bologna Nyilatkozat 1999. Európai Felsőoktatási Térség Az alapképzés célja, feladta
OKTATÁSI MÓDSZEREK Az új ismeretek tanítása-tanulása Képességek tanításának - tanulásának módszerei Az alkalmazás módszerei A rendszerezés és rögzítés módszerei A értékelés módszerei
A tanár munkáján alapuló módszerek: a szóbeli ismeretközlés, az elbeszélés, leírás, a magyarázat az előadás a bemutatás (szemléltetés) A tanár és a hallgató közös munkáján alapuló módszerek: a megbeszélés (beszélgetés), a gyakorlás, az ismétlés, az ellenőrzés, értékelés. A hallgató önálló munkáján alapuló módszerek megfigyelés, kísérlet, gyakorlati munka, könyvek,cikkek tanulmányozása, a hallgató munkája programokkal, munka- és feladatlapokkal, munkafüzettel
„ Mondd el, és elfelejtem, tanítsd meg, és emlékezem rá, lehessek részese és megtanulom.” (Kínai bölcsesség)
Felhasznált szakirodalom DIDAKTIKA – Szerkesztette : Falus Iván Nemzeti Tankönyvkiadó Bp. 2004. A PEDAGÓGUSOK PEDAGÓGIÁJA – Szerkesztette: Golnhofer Erzsébet és Nahalka István Nemzeti Tankönyvkiadó Bp. 2001. PETRINÉ FEYÉR JUDIT: A problémaközpontú csoportmunka Oktatás-módszertani Kiskönyvtár Gondolat Kiadó Bp. 2004. M. NÁDASI MÁRIA: Projektoktatás Oktatás-módszertani Kiskönyvtár Gondolat Kiadó Bp. 2003. FALUS IVÁN-KIMMEL MAGDOLNA: A portfólió Oktatás-módszertani Kiskönyvtár Gondolat Kiadó Bp. 2003. DR. SPENCER KAGAN: Kooperatív tanulás Önkonet Kft., Bp. 2001. BÁTHORY ZOLTÁN: Tanulók, iskolák-különbségek – Egy differenciális tanításelmélet vázlata Tankönyvkiadó Bp. 1992. M. NÁDASI MÁRIA: Adaptivitás az oktatásban. Comenius Bt. (2000)
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!