Az irodalomtudomány alapjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Ha még Athént nem láttad, tuskó vagy csupán; ha láttad és nem tetszett meg neked – szamár, s öszvér, ha tetszett és mégis tovább szaladsz.”
Advertisements

A kora keresztény zene (I-IV. század) antik gyökerei
Egy ötlet megvalósítása
Arany János Ősszel.
Rítus és színház. Isten – szól a mese – a teremtés hetedik napján azt tapasztalta, hogy halálos unalom uralkodik mindenek felett, és akkor rájött, hogy.
Móricz Zs.: Hét krajcár.
A KÖZÉPKOR IRODALMA A lovagi költészet.
BŰN ÉS BŰNHŐDÉS ARANY JÁNOS BALLADÁIBAN
Arany János balladái Műfaji sajátosságok.
Német klasszicizmus Johann Wolfgang Goethe Schiller.
A görög drámA.
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Az irodalomtudomány alapjai
Az irodalomtudomány alapjai
Novellaelemzési szempontok
Jean-Baptiste Poquelin
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A romantika irodalmából
A reneszánsz.
Java Típuskonverziók.
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
Tematika 9. évfolyam irodalom.
Klasszicizmus Ki nagyot akar, szokjék fegyelemre:
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
DANTE Isteni színjáték.
Ki beszél a versben? A lírai én fogalma
Moliere /A.
Hamlet 15/B.
A ballada 31/A.
A szöveg 11..
Az élővilág rendszerezése
COMMEDIA DELL’ ARTE Hivatásosok színjátéka A komédia, a színjáték mestersége, művészete ARS, ARTE (latin) = művészet és mesterség is.
A GÖRÖG DRÁMA.
Arany János Mindvégig.
A görög és római kultúra
Vizuális Narratív Teszt (VNT)
Antigoné.
Dráma Irodalmi mű.
Készítette: Percze Norbert és Kocsis Dávid
Anton Pavlovics Csehov
Danthe Alighieri és Az Isteni színjáték.
William Shakespeare és a színjátszás
A görög tragédia szerkezete
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
Az irodalomtudomány alapjai
Az irodalomtudomány alapjai
Az irodalomtudomány alapjai Anglisztika alapszak Germanisztika alapszak Kedd ADs 035.
A versmérték és a műfaj összekapcsolása „Nemek” szerinti hierarchia: Líra Melosz (zene) Dráma II. A műfajok rendszere Жанровая система.
A klasszicizmus 24/A.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
A postás, aki egy ujjal tudott fütyülni MŰNEME: epika MŰFAJA: novella
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Általános esztétika – bevezetés és az antik görögök művészetfelfogása
Hans-Georg Gadamer ( ) hermeneutikai művészetelmélete
A BALLADA Formája: verses Szerzője: népballada – ismeretlen
Szervezeti kultúra.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Filmezés alapjai, ötlet-forgatókönyv 6. témakör. A forgatókönyv játékfilmek és dokumentumfilmek írásban rögzített anyaga. Hasonló a szövegkönyv, amely.
SÍK FERENC CSONGOR ÉS TÜNDE Készítette: Szentivánéj Társulata Árkos Borbála Csiki Kata Mohácsi Orsolya Anna Rozgonyi Anna.
1. Balladák.
Pszichoanalízis és irodalomtudomány / A dramatikus szöveg
Elbeszélés és identitás
Nagy elbeszélések II. / Epika I.
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
A klasszikus szerkezet a görög tragédiában:
Katona József Érettségi tételminta.
Előadás másolata:

Az irodalomtudomány alapjai Anglisztika alapszak Germanisztika alapszak Kedd 16.00-17.30 ADs 035

Műfajelméleti bevezető műnem műfaj gör. γένος, lat. genus gör. ειδος, lat. species (m. ,faj’) (m. ,fajta’) relácionális fogalompár ang. ‚genre’ - ‚kind’, ‚species’, ‚type’, ‚form’, esetleg ‚ mode’ vagy ‚mood’ fr. ,genre’ - ‚espèce’ ném. ,Naturform’, ‚Grundhaltung’, ‚Einstellung’ - ‚Gattung’, ‚Art’

Műfajelméleti bevezető Szövegek tipologizálása - Szövegelmélet/szövegtipológia, műfajelmélet - szövegcsoportok létrehozása bizonyos általános jegyek alapján Klaus Hempfer: műfajelméleti koncepciók - antropológiai (J.W. Goethe: Naturformen der Dichtung) - produkcióesztétikai - kommunikatív jelleg

Műfajelméleti bevezető Műnem (átfogó kategória) - líra, dráma, epika Műfaj (szűkebb kategória) - líra: pl. óda, elégia, szonett - dráma: pl. tragédia, komédia - epika: pl. eposz, novella, regény

Műfajelméleti bevezető „Műfaji” rendszerezés Platón: Az állam – művészet = gör. mimézisz ,utánzás’ Arisztotelész: Poétika - genus narrativum - genus dramaticum - genus mixtum

Műfajelméleti bevezető Arisztotelész: Poétika „Az eposzírás, a tragédiaköltészet, a komédia, a dithürambosz-költészet s a fuvola- és lantjáték nagy része, egészében véve mind utánzás” (47a). „Három tekintetben különböznek egymástól: más eszközökkel, mást és máshogyan – tehát nem ugyanazon a módon – utánoznak”. (47a)

Drámaelméleti bevezető gör. dráma – ,tett’, ,cselekedet’, ,tennivaló’, ,kötelesség’ - ang. drama - ném. Drama - fr. drame - ol. dramma

Drámaelméleti bevezető Arisztotelész – Poétika (6. fej.): tragédia-elm. - identifikációs séma gör. phobosz gör. eleosz gör. katharzisz B. Brecht: - identifikációs séma megtörése: ,episches Theater’ (,Verfremdungseffekte’ = V-Effekte)

Drámaelméleti bevezető Arisztotelész – Poétika (6. fej.): A dráma kvalitatív elemei: 1./ gör. mítosz 2./ gör. ethe (e.sz. éthosz) 3./ gör. lexisz 4./ gör. opszisz 5./ gör. dianoia 6./ gör. melopoiía

Drámaelméleti bevezető Arisztotelészen alapuló vizsgálati szempontok: 1./ gör. mítosz - ,történet’, ,elbeszélés’ 2./ gör. ethe (ethosz) – lat. ,figura’ - karakter - típus - individuum - figura-konstelláció - quantitatív – frekventális/marginális - qualitatív – pl. foglalkozás, státusz

Drámaelméleti bevezető - típus: Commedia dell’ arte Dottore

Drámaelméleti bevezető - típus: Commedia dell’ arte Pantalone

Drámaelméleti bevezető - típus: Commedia dell’ arte Brighella

Drámaelméleti bevezető - típus: Commedia dell’ arte Arlecchino

Drámaelméleti bevezető - típus: Commedia dell’ arte Pulcinella

Drámaelméleti bevezető - Figura-jellemzés: - figurális - auktoriális - implicit - explicit

Drámaelméleti bevezető 3./ gör. lexisz - ,beszéd’, ,nyelv’ - dialógus (gör. dialogosz) - sztichomítia (gör. sztichosz mítosz) - monológ (gör. monosz logosz) - reflexív-m., konfliktus-m. stb. - lat. ad spectatores - fr. á part - kórus (gör. chorosz) - teichoszkópia (gör. szkopein, ném. Mauerschau)

Drámaelméleti bevezető 4./ gör. opszisz – opisz - (szín)tér-konstrukciók - lokalizációs technikák - színpadformák

Drámaelméleti bevezető Görög amfiteátrum

Drámaelméleti bevezető Középkori színpad

Drámaelméleti bevezető Passiójáték

Drámaelméleti bevezető Az „eredeti” Globe

Drámaelméleti bevezető Drezdai udvari színház alaprajza

Drámaelméleti bevezető Keretszínpad – ném. Guckkastenbühne, ang. picture-frame stage

Drámaelméleti bevezető A dráma strukturális tagolása Külső szerkezet jelenet szín felvonás Belső szerkezet - hármas tagolás - ötös tagolás

Drámaelméleti bevezető expozíció (ném. Exposition / ang. exposition/introduction bonyodalom (ném. steigende Handlung /ang. rising action) tetőpont /sorsfordulat (ném. Höhepunkt der Handlung/Wendepunkt/Peripetie/ ang. climax/crisis/turning point ) „leszálló cselekmény, a feszültség csökkenése/késleltetés” (ném. fallende Handlung /ang. falling action ) Megoldás,: katasztrófa (ném. Lösung/Katastrophe / ang. catastrophy)