Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME)
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. Közös képzések kialakítása, akkreditációja Nincs országos rendszer, nem volt idő egyeztetésre – BME példákon kerül ismertetésre Bemutatás (előadó – BME új vezetési modell) Dr. Moson Péter, matematikus, BME Természettudományi Kar dékán, nemzetközi rektorhelyettes Korábbi funkciók: GPK nemzetközi dékánhelyettes, BME Francia Tagozat Igazgató, EU Leonardo Program egyetemi koordinátor, nemzetközi projektek stb. Oktatás: angol, francia, orosz.
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. Bemutatás (BME idegen nyelvű képzései). Hagyomány – új prioritások. Az 1980-as évektől – külföldi hallgatók Angol: térítéses, mérnökszakok, teljes alap-, mester-, doktori képzések. Orosz: kormányközi, robotika, „mester”. Jelenleg (2 éve) nem működik. Az 1990-es évektől – cél két kultúrában jártas magyarok Francia: EU, AUF, BME finanszírozás, 7 Kar, 1-4. szemeszterbeli tárgyak. Szakmai gyakorlat, részképzések francia nyelvterületen. Német: DAAD, BME finanszírozás, 2 Kar, 1-4. szemeszterbeli tárgyak, 5. szemeszter Karlsruhe-ben tól – „Állandó” kínálat cserehallgatóknak Angol: BME finanszírozás, mind a 8 Kar, elsősorban mester szintű tárgyak (Erasmus - egyensúly bejövők, kimenők).
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. BME oktatási politika (alapelv) BME kutató-elit egyetem felvett hallgatóinak (minden szakon a maximális felvételi pontszámnak minimum 70%-a szükséges a felvételhez) teljes (BSc, MSc, PhD) képzést kínál itthon, és segítséget nyújt külföldi tapasztalatszerzésre. Értelmezés Egyetemi szinten csak olyan programokban veszünk részt, ahol „nem veszítjük el” a hallgatót (nincs „brain drain”). Decentralizált az egyetem e téren is, de a Karok is ezt követik.
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. BME oktatási politika (részletesebben) A BME számára fontos, hogy legalább átlagos, lehetőség szerint jó külföldi egyetemekkel közös képzései legyenek. Az idegen (elsősorban angol) nyelven folyó képzéseink lehetővé teszik, hogy külföldi hallgatókat tudjunk fogadni. Ez a saját hallgatóink külföldre utazását is segíti, továbbá oktatóink nyelvhasználatát javítja. A közös képzés további előnye, hogy a két (vagy több) egyetem oktatói között is kialakul a kapcsolat. Ez segít mások megismerésében, a jó gyakorlat átvételében. Az akkreditáció technikai kérdés, ha nem gyenge a külföldi partner, akkor nem lehet vele érdemi gond."
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. BME oktatási politika (további részletek) Minőségbiztosítás. A BME kimondta, hogy minden idegen nyelvű képzése minden szempontból megegyezik a megfelelő magyar nyelvűvel (tanterv, tantárgy tematikák, tantárgy felelősök, számonkérések színvonala stb.). Problémák (itt csak röviden) Magyar hallgatók nagyobb arányú részvételének biztosítása. Szemléletbeli viták a „régi térítéses”-ről az új, a „magyar” oktatás módszereire való áttérés során.
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. BME részvétele közös képzésekben Példák. KIVÉVE az EU Erasmus programját (ismert, rendezett, más előadók). Ösztöndíjkalauz (67 o.). erasmus.bme.hu. Szervezés. BME Központi Tanulmányi Hivatal (KTH) Erasmus és Cserehallgatók Iroda (ECSI), 2+1/2+1/2 munkatárs. ATHENS program. Évente 2*9 nap (5 nap tanulás +2 nap közös kultúra + 2 nap utazás). Elismerés automatikus, de eltérés 1 (BME), 2-3 (másutt) kreditpont. 14 vezető EU műegyetem. Részvétel meghívásos alapon (11 éve). Tagdíj (2500 €). Egy-egy alkalommal kb. 80 kurzus, 2000 hallgató. Probléma. Finanszírozás. 200 € / magyar hallgató – szállás.
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. BME részvétele közös képzésekben (folyt.) 4TU program. 2 hetes Nyári iskola. Bécs, Budapest, Pozsony, Prága műegyetemei. A regionális szervezet oktatási programja. Tagdíj nincs. Alkalmanként kb. 30 fő. Probléma. Finanszírozás. 200 € / magyar hallgató – szállás. TIME program. 2 hetes Nyári iskola. Budapest, Madrid, Párizs, Stockholm műegyetemei részben videokonferenciával. Nemzetközi hálózat oktatási programja. Tagdíj 2100 €. KTH Stockholm akkreditált képzése 5 kreditpont. Alkalmanként kb. 100 részvevő. EU Erasmus Mundus finanszírozás hallgatói mobilitásra, szervezésre, TIME oktatásra. Probléma. NINCS, vagy ha mégis tagdíj – sok „kicsi” …
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. BME részvétele közös képzésekben (folyt.) TIME program. Két diplomát adó képzés 6 év tanulmányokért. Kb. 50 műegyetem nemzetközi hálózatának fő oktatási programja. Felvétel a szervezetbe meghívásra pályázással (6 éve). Tipikus modell. Kimenő: 2 év BME + 2 év külföldi egyetem + 2 év BME (MSc). Bejövő: 4 év saját egyetem + 2 év BME (MSc) Probléma. SOK. Milyen bizonyítvánnyal vehető fel a hazai Msc-re a magyar hallgató? A külföldi hallgatónál ezen túl: Hogyan jelentkezzen a magyar MSc-re? Ki finanszírozza a képzést? Ki finanszírozza a hallgatókat?
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. BME részvétele közös képzésekben (folyt.) Tervek (jelenleg kísérlet). Az Eu Erasmus kapcsolatokat (kb. 400 bilaterális szerződés) felhasználva „részben közös” képzések létrehozása. Előzetesen egyeztetett, rendsze- resen felajánlott kurzusokra (csomagra) jelentkeznek a hallgatók a megszerzett kreditpontok automatikus elfogadásával („egyszerűsített Mundus”). Előnyök: minőségbiztosított oktatás, nincs lemaradása a hallgatóknak (a BME kevéssé rugalmas), hosszabb távon még a hagyományos Erasmus cseréknél is egyszerűbb ügyintézés.
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. BME részvétele közös képzésekben (vége röviden). Hasonló (TIME-hoz) 2 diplomás programok. Pl. egyetemi N+I, gépészkari – Ensam. Ha a képzés végére esik a külföldi szakasz, akkor záróvizsgázni kell, a diplomamunka elfogadásra kerül (nem kell még egyet írni). Erasmus Mundus program keretében két-, sokdiplomások, 1 szemeszteresek (kevés, kari szervezésben). Összefoglaló Az elmúlt kb. 25 évben sok közös programhoz csatlakoztunk. Ha az EU elképzelést, hogy 2020-ra a hallgatóság 20%-a szerezzen nemzetközi tapasztalatot legalább a kutató, kiváló egyetemekre megpróbáljuk megvalósítani, akkor jelentős lépéseket kell tenni.
Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. Összefoglaló (folytatás, vége) A bemutatott „rövid” programokban, ahol olcsón nagyszámú hallgató szerezhetne külföldi tapasztalatot a hatékonyság (hallgatói részvétel) növelendő. Létre kellene hozni (hasonlóan pl. a Prágai Műegyetemhez) egy ösztöndíjalap ot a rövid képzések társfinanszírozására. A „hosszú” programokban nyilván kevesebb magyar hallgató utazhat külföldre. A hazai idegen nyelvű MSc képzések szabályozásának világossá tételével, egyszerűsítésével és oda magyar hallgatók felvételével itt is áttörés következhetne be. A NYILATKOZAT elfogadása hozzájárulhat mindehhez.
2010-től a BME Kutató-elitegyetem