Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Lengvárszky Attila oktatási igazgató ETR konferencia Pécsi Tudományegyetem Oktatási Igazgatóság „Csupán egyetlen siker létezik, hogy képesek vagyunk.
KATONAI ALAPISMERETEK Előadó: Dr. Felházi Sándor mk. ezredes dékán.
Mobilitás pályázatok Leonardo da Vinci
Egészségpszichológiai konzultációs szolgálat orvostanhallgatók számára
Technical University of Budapest
NYELVI KÉPZÉS AZ ÓBUDAI EGYETEMEN Elfogadta a Rektori Tanács
ERASMUS Pályázat 2013/2014. KAPCSOLAT ERASMUS Iroda Pinizsi Andrásné Kecskeméti utca IV. emelet 420. Fogadó óra: hétfő-kedd-szerda-csütörtök:
A tudományos élet színterei I. Kutatási projekt I október 18.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
1 Matematika oktatás mérnök és műszaki informatikai képzésekben Ráckeve, március 2-4. Moson Péter, BME, Matematika Intézet Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi.
ERASMUS Pályázat 2014/2015.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
Tájékoztató a szakmai gyakorlatról
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
N. Tóth Ágnes egy. doc. Erasmussal Szombathelyen Mit tapasztal nálunk a külföldi hallgató? AVAGY Mire készüljön a magyar, ha külföldi egyetemre pályázik?
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Tájékoztató pályázható ösztöndíjakról Német Nyelv- és Irodalomtudományi Tanszék.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
A DEBRECENI EGYETEM HALLGATÓI VONZÁSKÖRZETE Németh Szabolcs – I. éves PhD hallgató DE-AGTC.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
Széchenyi István Egyetem, Győr
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A révkomáromi Selye János Egyetem működése. Az egyetemről általánosságban, annak rövid bemutatása 1918-ban Csehszlovákia megalakulása A felvidéki felsőoktatási.
Tanulási célú migráció a világban és itthon
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Zentai László : Az ELTE intézményakkreditációs tapasztalatai – XI. 18. Az ELTE intézmény- akkreditációs tapasztalatai (2009–2010)
Harmadik országbeli hallgatók beilleszkedésének elősegítése
5. Integratív oktatási modul. PhD Tudományos Napok 2011 április absztakt/poszterbemutató  7 előadás szekció  4 poszter szekció 14 előadás/poszter.
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
CAMPUS HUNGARY PROGRAM. A program célja A projekt a hazai felsőoktatási intézmények hallgatóinak, munkatársainak külföldi K+F, tanulmányi, operatív intézményi.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Átmenet az osztatlan és a kétlépcsős képzés szakjai között A BME-VIK példája 1. Zoltai József egyetemi docens, Dékáni Hivatalvezető BME-VIK.
Technical University of Budapest
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Kovács László Nemzeti Közszolgálati Egyetem
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
Mentorrendszer ELTE Mi a mentorrendszer?dv Egyetemünk külföldi hallgatóit segítő önkéntes magyar hallgatókból álló szervezet Students helping students.
ERASMUS Pályázat 2015/2016.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
Az Erasmus - jelen és jövő - ELTE, Budapest, október 2. Bokodi Szabolcs Tempus Közalapítvány.
SZTE – GTK és az Erasmus Program kapcsolatának bemutatása
2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
Erasmus program az Eötvös Loránd Tudományegyetemen Orosz Magdolna tudományos rektorhelyettes Budapest, október 2.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME BME TAPASZTALATOK, 2015 FELSŐOKTATÁSI NEMZETKÖZIESÍTÉSI.
Dr. Németh Gábor egyetemi docens Faipari mérnöki alapszak duális képzésének szakfelelőse Duális képzés a faipari mérnöki alapszakon.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
A felsőoktatás nemzetköziesedése: a nyelvoktatás helye és lehetőségei az uniós felsőoktatási programokban Dobos Gábor március 31. A szaknyelvoktatás.
Fedezzük fel az európai lehetőségeket!. Információra van szükségem.. Merre induljak??
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Makovecz Program – az első év tapasztalatai
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Én miért választottam a BME Villamosmérnöki szakát?!
Európai szemeszter 2018/19
Idegen nyelvű informatika oktatás helyzete Debrecenben
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– Szent István Egyetem, 2100 Gödöllő,
Előadás másolata:

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME)

Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. Közös képzések kialakítása, akkreditációja Nincs országos rendszer, nem volt idő egyeztetésre – BME példákon kerül ismertetésre Bemutatás (előadó – BME új vezetési modell) Dr. Moson Péter, matematikus, BME Természettudományi Kar dékán, nemzetközi rektorhelyettes Korábbi funkciók: GPK nemzetközi dékánhelyettes, BME Francia Tagozat Igazgató, EU Leonardo Program egyetemi koordinátor, nemzetközi projektek stb. Oktatás: angol, francia, orosz.

Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. Bemutatás (BME idegen nyelvű képzései). Hagyomány – új prioritások. Az 1980-as évektől – külföldi hallgatók Angol: térítéses, mérnökszakok, teljes alap-, mester-, doktori képzések. Orosz: kormányközi, robotika, „mester”. Jelenleg (2 éve) nem működik. Az 1990-es évektől – cél két kultúrában jártas magyarok Francia: EU, AUF, BME finanszírozás, 7 Kar, 1-4. szemeszterbeli tárgyak. Szakmai gyakorlat, részképzések francia nyelvterületen. Német: DAAD, BME finanszírozás, 2 Kar, 1-4. szemeszterbeli tárgyak, 5. szemeszter Karlsruhe-ben tól – „Állandó” kínálat cserehallgatóknak Angol: BME finanszírozás, mind a 8 Kar, elsősorban mester szintű tárgyak (Erasmus - egyensúly bejövők, kimenők).

Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. BME oktatási politika (alapelv) BME kutató-elit egyetem felvett hallgatóinak (minden szakon a maximális felvételi pontszámnak minimum 70%-a szükséges a felvételhez) teljes (BSc, MSc, PhD) képzést kínál itthon, és segítséget nyújt külföldi tapasztalatszerzésre. Értelmezés Egyetemi szinten csak olyan programokban veszünk részt, ahol „nem veszítjük el” a hallgatót (nincs „brain drain”). Decentralizált az egyetem e téren is, de a Karok is ezt követik.

Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. BME oktatási politika (részletesebben) A BME számára fontos, hogy legalább átlagos, lehetőség szerint jó külföldi egyetemekkel közös képzései legyenek. Az idegen (elsősorban angol) nyelven folyó képzéseink lehetővé teszik, hogy külföldi hallgatókat tudjunk fogadni. Ez a saját hallgatóink külföldre utazását is segíti, továbbá oktatóink nyelvhasználatát javítja. A közös képzés további előnye, hogy a két (vagy több) egyetem oktatói között is kialakul a kapcsolat. Ez segít mások megismerésében, a jó gyakorlat átvételében. Az akkreditáció technikai kérdés, ha nem gyenge a külföldi partner, akkor nem lehet vele érdemi gond."

Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. BME oktatási politika (további részletek) Minőségbiztosítás. A BME kimondta, hogy minden idegen nyelvű képzése minden szempontból megegyezik a megfelelő magyar nyelvűvel (tanterv, tantárgy tematikák, tantárgy felelősök, számonkérések színvonala stb.). Problémák (itt csak röviden) Magyar hallgatók nagyobb arányú részvételének biztosítása. Szemléletbeli viták a „régi térítéses”-ről az új, a „magyar” oktatás módszereire való áttérés során.

Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. BME részvétele közös képzésekben Példák. KIVÉVE az EU Erasmus programját (ismert, rendezett, más előadók). Ösztöndíjkalauz (67 o.). erasmus.bme.hu. Szervezés. BME Központi Tanulmányi Hivatal (KTH) Erasmus és Cserehallgatók Iroda (ECSI), 2+1/2+1/2 munkatárs. ATHENS program. Évente 2*9 nap (5 nap tanulás +2 nap közös kultúra + 2 nap utazás). Elismerés automatikus, de eltérés 1 (BME), 2-3 (másutt) kreditpont. 14 vezető EU műegyetem. Részvétel meghívásos alapon (11 éve). Tagdíj (2500 €). Egy-egy alkalommal kb. 80 kurzus, 2000 hallgató. Probléma. Finanszírozás. 200 € / magyar hallgató – szállás.

Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. BME részvétele közös képzésekben (folyt.) 4TU program. 2 hetes Nyári iskola. Bécs, Budapest, Pozsony, Prága műegyetemei. A regionális szervezet oktatási programja. Tagdíj nincs. Alkalmanként kb. 30 fő. Probléma. Finanszírozás. 200 € / magyar hallgató – szállás. TIME program. 2 hetes Nyári iskola. Budapest, Madrid, Párizs, Stockholm műegyetemei részben videokonferenciával. Nemzetközi hálózat oktatási programja. Tagdíj 2100 €. KTH Stockholm akkreditált képzése 5 kreditpont. Alkalmanként kb. 100 részvevő. EU Erasmus Mundus finanszírozás hallgatói mobilitásra, szervezésre, TIME oktatásra. Probléma. NINCS, vagy ha mégis tagdíj – sok „kicsi” …

Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. BME részvétele közös képzésekben (folyt.) TIME program. Két diplomát adó képzés 6 év tanulmányokért. Kb. 50 műegyetem nemzetközi hálózatának fő oktatási programja. Felvétel a szervezetbe meghívásra pályázással (6 éve). Tipikus modell. Kimenő: 2 év BME + 2 év külföldi egyetem + 2 év BME (MSc). Bejövő: 4 év saját egyetem + 2 év BME (MSc) Probléma. SOK. Milyen bizonyítvánnyal vehető fel a hazai Msc-re a magyar hallgató? A külföldi hallgatónál ezen túl: Hogyan jelentkezzen a magyar MSc-re? Ki finanszírozza a képzést? Ki finanszírozza a hallgatókat?

Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. BME részvétele közös képzésekben (folyt.) Tervek (jelenleg kísérlet). Az Eu Erasmus kapcsolatokat (kb. 400 bilaterális szerződés) felhasználva „részben közös” képzések létrehozása. Előzetesen egyeztetett, rendsze- resen felajánlott kurzusokra (csomagra) jelentkeznek a hallgatók a megszerzett kreditpontok automatikus elfogadásával („egyszerűsített Mundus”). Előnyök: minőségbiztosított oktatás, nincs lemaradása a hallgatóknak (a BME kevéssé rugalmas), hosszabb távon még a hagyományos Erasmus cseréknél is egyszerűbb ügyintézés.

Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. BME részvétele közös képzésekben (vége röviden). Hasonló (TIME-hoz) 2 diplomás programok. Pl. egyetemi N+I, gépészkari – Ensam. Ha a képzés végére esik a külföldi szakasz, akkor záróvizsgázni kell, a diplomamunka elfogadásra kerül (nem kell még egyet írni). Erasmus Mundus program keretében két-, sokdiplomások, 1 szemeszteresek (kevés, kari szervezésben). Összefoglaló Az elmúlt kb. 25 évben sok közös programhoz csatlakoztunk. Ha az EU elképzelést, hogy 2020-ra a hallgatóság 20%-a szerezzen nemzetközi tapasztalatot legalább a kutató, kiváló egyetemekre megpróbáljuk megvalósítani, akkor jelentős lépéseket kell tenni.

Nemzetközi intézményközi egyeztetés, ELTE, BUDAPEST, Moson, BME. Összefoglaló (folytatás, vége) A bemutatott „rövid” programokban, ahol olcsón nagyszámú hallgató szerezhetne külföldi tapasztalatot a hatékonyság (hallgatói részvétel) növelendő. Létre kellene hozni (hasonlóan pl. a Prágai Műegyetemhez) egy ösztöndíjalap ot a rövid képzések társfinanszírozására. A „hosszú” programokban nyilván kevesebb magyar hallgató utazhat külföldre. A hazai idegen nyelvű MSc képzések szabályozásának világossá tételével, egyszerűsítésével és oda magyar hallgatók felvételével itt is áttörés következhetne be. A NYILATKOZAT elfogadása hozzájárulhat mindehhez.

2010-től a BME Kutató-elitegyetem