Támogató politikák Angliában Neumann Eszter Educatio lapbemutató 2008/4-es szám március 5.
Rendszerszintű oktatáspolitikai stratégia: Iskolák versenyhelyzetben Közszolgáltatások reformja: decentralizáció; az oktatást közvetlen eszközökkel szabályozó állam háttérbe húzódása Értékelő, auditáló állam - elszámoltathatósági rendszerek: szabályozás összehasonlítható eredményeken keresztül - felelősség delegálása Szakfelügyelet Országos teljesítménymérés a tantervi szakaszok végén Vegyes tulajdonlású oktatási intézmények, piaci szereplők bevonása intézményi autonómia szélesítése, sokszínűség ünneplése Szülői felelősség és iskolaválasztás Tantervi reform
Méltányosság/minőség – PISA szövegértés
A 0-19 évesek 83%-a fehér brit. A fennmaradó 17% megoszlása
Esélyegyenlőségi megközelítések méltányosság – hozzáférés megteremtése területi elvű programok Kiemelt oktatási körzetek (EPA) Oktatási Akciókörzetek (EAZ) Kiválóság a Városokban (EiC) program : City Challenge – nagyvárosok erőpróbája London, Nagy-Manchester, Black Country
2. Kockázati csoportok: a kockázat- csökkentés logikája Children’s Act (2004) Minden Gyerek Számít program (2004-) Az oktatás helyének újragondolása: a gyerekjóléti ellátórendszer részeként Az önigazgató-önfegyelmező állampolgári, szakmai szerepek megfogalmazása (Rose, 1996) Integrált ellátás – a szolgáltatások összehangolása Szükségletorientált, szakmaközi együttműködések (oktatás, szociális szakma, egészségügy, rendőrség) Cél: konzisztens, magas színvonalú szolgáltatások, jelzőrendszer – kockázati kalkuláció Közösségi iskolák – közösségi szolgáltatások
Középpontban az információ A különböző szektorok által gyűjtött információ és tapasztalatok megosztása, országos és nemzetközi indikátorok összekapcsolása Horizontális, hálózatos együttműködések Jogi, technikai, szakmai és kulturális akadályok
Köszönöm a figyelmet!