MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia AZ ERŐSZAKOS KONFLIKTUSOK SZELLEMI KÖRNYEZETÉRŐL Csákó Mihály ELTE / WJLF
MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia Motiváció Történelmi tapasztalatok szerint a mindennapi erőszak vagy magánerőszak és a „köz-erőszak” vagy politikai erőszak összefügg egymással, és az utóbbi következményei súlyosabbak.
MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia Erőszak és szocializáció „...ha az egyén élete korai szakaszában erőszak- nak van kitéve, az a politikai szocializációra való hatása miatt komoly következményekkel jár nem- csak az egyénre, de az államra nézve is. A bizton- ságosabb helyi közösségek létrehozását célzó közpolitikáknak inherens demokratikus implikációi vannak.”[1][1] [1] Valenty, Linda O. & Judith J. Barrett, Serdülők politikai szocializációja az erőszak árnyékában, Educatio, 13. évf. 4. sz. (2004. tél), 613. old.
MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia Az iskola potenciális előnye Miért lehet az iskola par excellence színtere lenne az erőszakmentes konfliktusmegoldásra történő nevelésnek? Azért, mert egyszerre helye a racionális elméleti képzésnek, az egyenrangúak spontán viszonyainak, és az intézményes alá-fölé rendeltségi viszonyoknak.
MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia Miért nem valósul meg? Legtöbb iskola tanít, nem nevel. Tanárok nevelnek is, de egyénileg. Másképp mondva: Hiányzik az együttélés gyakorlása vagyis: a csoportképzés gyakorlása, a szabályalkotás gyakorlása, és az értékelés gyakorlása.
MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia Az elmélet értéke Hiányos, mert nem gyakorolják: pl. a demokrácia szó jelentése pl. a konfliktus szó negatív előjele
MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia Konfliktuskezelés hetedikben „Képzeld el, hogy mindig ugyanott játszo- tok egy parkban, és már egy kis kuckót is kialakítottatok magatoknak. Egy nap azt találjátok, hogy valaki az éjjel mindent összerombolt: szétszórta a szemetet, le- tördelte az ágakat, és még a kuckótokat is szétdúlta. Szerinted mit kellene tennetek? Fejezd be a történetet!” (ELTE Szoc. Int. kérdőív hetedikeseknek, 1998.)
MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia Konfliktuskezelés hetedikben MIT TENNÉNEK A HETEDIKESEK KUCKÓJUK ÖSSZEROMBOLÁSÁT LÁTVA? A válaszokban előforduló azonosítható elemek A kérdezettek hány %- a említette? Rendet rakna45,7 Megkeresné/megkerestetné a rombolókat/kiderítené, hogy ki tette (rendőrrel/rendőrséggel, barátaival, szüleivel/szülőkkel) 20,8 Elmenne onnan/új helyet keresne/más helyre menne/más kuckót keresne/építene 15,9 Szólna a rendőrségnek/rendőrnek15,5 Valamilyen formában/valaki által megbüntetné a tetteseket13,2 Tenne valamit egy újabb rombolás megelőzése érdekében (őrt állít, szól a közterületeseknek, hogy figyeljék a helyet, máskor jobban vigyázna, jobban figyelnének, nagyobb védelmet építenének ki, jobban elrejtik, ajtót építenek rá stb.) 10,0
MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia Konfliktuskezelés hetedikben MIT TENNÉNEK A HETEDIKESEK KUCKÓJUK ÖSSZEROMBOLÁSÁT LÁTVA? (folyt.) Belenyugodna a történtekbe6,7 Szólna a szülőknek, szüleinek, anyjának, apjának6,0 Feljelentést tenne/beperelné/köröztetné5,9 Szólna a társainak, barátainak5,0 Szólna a parkőrnek/közterülettel foglalkozónak4,2 Felháborodna/mérges lenne3,7 „Ha máskor is előfordulna...” kezdetű válasz3,4 Szólna “felnőttnek”/”valakitől” segítséget kérne3,2 Megbeszélik a dolgot és együtt döntenek2,5 Általában: meg kellene büntetni a rombolókat/szétveretni valakivel 1,6
MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia Konfliktuskezelés hetedikben ELMÉLETI MAGATARTÁSTÍPUSOK A KUCKÓROMBOLÁSSAL SZEMBEN A K T I V I T Á S AKTIVPASSZÍV AGRESSZÍVDEMOKRATIKUS AKTORAKTOR EGO / / KORTÁRS 1. Felháborodna a történteken, megkeresné a tetteseket, barátaival megtorolná a kuckó feldúlását vagy valamiképpen kifejezi a megtorlásra vonatkozó vágyát, harcolna a játszóhelyért. 3. Értesítené a történtekről barátait, közösen megbeszélnék, hogy mit tegyenek, felmérnék a kárt és aszerint cselekednének, tennének valamit egy újabb rombolás megelőzése érdekében, feljelentenék vagy beperelnék a tetteseket és gondolnának arra is, hogy mit tennének, ha a rombolás megint előfordulna. 5. Elhagyná a feldúlt játszóhelyet és új helyet keresne, belenyugodna a történtekbe, “úgysem tudhatjuk meg, hogy kik a tettesek” típusú nyilatkozatot tesz. FELNŐTT TEKINTÉLY 2. A rendőrökkel, szülőkkel, tanárokkal, a parkőrrel megbüntettetné a tetteseket. 4. Értesítené a rendőrséget, a parkőrt, a szüleit, a tanárait, valamilyen felnőtt személyt, illetve a rendőrségtől vagy a parkőrségtől várná, hogy feladatait meghatározza.
MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia Konfliktuskezelés hetedikben Az elméleti tipológia „PASSZÍV” típusának empirikus jellemzői PASSZÍV 5. Elhagyná a feldúlt játszó - helyet és új helyet keresne, belenyugodna a történtekbe “úgysem tudhatjuk meg, hogy kik a tettesek” típusú nyilatkozatot tesz.
MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia Konfliktuskezelés hetedikben Az elméleti tipológia „AKTÍV DEMOK- RATIKUS” típusainak empirikus jellemzői DEMOKRATIKUS 3. Értesítené a történtekről barátait, közösen megbeszélnék, hogy mit tegyenek, felmérnék a kárt és aszerint cselekednének, tennének valamit egy újabb rombolás megelőzése érdekében, feljelentenék vagy beperelnék a tetteseket és gondolnának arra is, hogy mit tennének, ha a rombolás megint előfordulna. 4. Értesítené a rendőrséget, a parkőrt, a szüleit, a tanárait, valamilyen felnőtt személyt, illetve a rendőrségtől vagy a parkőrségtől várná, hogy feladatait meghatározza.
MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia Konfliktuskezelés hetedikben Az elméleti tipológia „AKTÍV AGRESSZÍV” típusainak empirikus jellemzői AGRESSZÍV 1. Felháborodna a történte - ken, megkeresné a tettese - ket, barátaival megtorolná a kuckó feldúlását vagy vala - miképpen kifejezi a megtor - lásra vonatkozó vágyát, harcolna a játszóhelyért. 2. A rendőrökkel, szülőkkel, tanárokkal, a parkőrrel megbüntettetné a tetteseket.
MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia Konfliktuskezelés hetedikben A MAGATARTÁSTÍPUSOK GYAKORISÁGA (1998) Magatartás- típusok megoszlása (%) AKTIVITÁS AKTÍV PASZ- SZÍV Agresz- szív Demok- ratikus AKTORAKTOR Ego/Kortárs Tekintély125
MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia Háttérjellemzők Akik kortárscsoporttal demokratikus megoldást keresnek, azok másoknál gyakrabban… meghallgatják a rádióban (!) a híreket, és/vagy pozitívan nyilatkoznak a vallásról. Akik felnőtt tekintéllyel keresnek demokratikus megoldást, gyakrabban… diplomás szülők gyerekei, „nem szeretik” a rendőrséget, vagy előítéletesek a zsidókkal szemben.
MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia Háttérjellemzők Akik agresszív megoldást keresnek a kortárscsoportra támaszkodva, azok leginkább a lerobbant belső kerületek iskoláinak tanulói, és alacsony iskolázottságú anyák gyerekei, akik „nem szeretik” a rendőrséget, a törvényeket és a zsidókat, viszont többen választanának cigány szobatársat nyári táborban.
MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia Négy év múlva…
MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia Köszönöm a figyelmet! Csákó Mihály
MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia Agresszivitás és hittan (2002)
MSZT - Educatio - MTA OktSzoc albiz "Veszélyes iskola" konferencia Agresszivitás és intolerancia