2. Korlátozott racionalitás elmélete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A boldog emberek tudják,
Advertisements

Adósság. Adósság Jó hitelRossz hitel Jó hitel Egyes hitelek befektetésnek tekinthetők. Ha valaki azért vesz fel hitelt, hogy olyasmit vásároljon, ami.
Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
A rossz hír hozóját lefejezik ugye …
2005. Operációkutatás Ferenczi Zoltán. Széchenyi István Egyetem Operációkutatás eredete •második világháború alatt alakult ki •különböző szakmájú emberekből.
A Szerelmes. A Tények  Azonban, ha ezt el is fogadjuk,akkor minden nő és férfi egyforma lenne, akkor meg mi értelme lenne a párkeresésnek?
Szakképzés és gazdaság kölcsönhatása (műhelybeszélgetés: felnőttképzési szekció) Hajdúszoboszló február 7. Soós Roland igazgató ÉRÁK.
1. Közgazdaságtani alapfogalmak
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
4. Kreatív döntéshozatal
OKTV feladatok megoldása C#-ban
Az önmegvalósító ember társkapcsolatai
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 2. nap.
MI 2003/ Alakfelismerés - még egy megközelítés: még kevesebbet tudunk. Csak a mintánk adott, de címkék nélkül. Csoportosítás (klaszterezés, clustering).
Példa az Early-algoritmus alkalmazására
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
Tibeti személyiségteszt
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A lények és törekvések bukásának valódi oka az igazi, használható MIÉRT megfigyelésére és megtalálására való képtelenség. Adatsorozat 22. A lények és törekvések.
1 1 1.
Miért hozzuk a döntést, mi a cél?
A konstruktivista pedagógia alapjai
Operációkutatás eredete
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
HATÉKONY SAJÁTSÁGKIEMELŐK KÉPEK ÖSSZEHASONLÍTÁSÁHOZ MobileAssistant workshop, május 4. Főnix Inkubátorház, 4029 Debrecen, Csapó u. 42. A ép III/2.
Mérő László egyetemi tanár ELTE Gazdaságpszichológiai Szakcsoport
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
TÓ FOLYÓ VÍZMINŐSÉGSZABÁLYOZÁSI PÉLDA  C H3 Célállapot (befogadó határérték) Oldott oxigén koncentráció ChChChCh  C H2  C H2 - a 13 E 1 (1-X 1 ) - a.
Irracionális Racionalitáselméletek versus Racionális Irracionalitáselméletek MAKOG 2006 Kőhegyi Gergely BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék BCE Mikroökonómia.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
Námesztovszki Zsolt Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka A TANÍTÓK MEGVÁLTOZOTT SZEREPKÖRE AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOMBAN.
Kombinatorikai képességek fejlesztése a számítógép segítségével.
A kreatív iskola Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
2. Döntéselméleti irányzatok
7. A társadalmi döntések elmélete
5. A racionalitás paradoxonai Bara Zoltán
8. A kultúra és döntéselmélet
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Miért jó az, ha tudjuk hogy mit tudunk? A hallgatók tudásszintjének mérése
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Bölcsességek, aforizmák
1. É P Í T É S B E R U H Á Z Á S I II III IV Ezt is mi tettük. (Terv- pályázattal?) Mindegy.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
CMMI 1.3 – Verifikáció Készítette: Kis Gergely. Bevezetés A specifikációt, követelményt vetjük össze a kész/készülő termékkel Itt nem vizsgáljuk, hogy.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Pályázatok értékelésének tapasztalatai Hoffmann Miklós független szakértő.
A BKF tudástranszfer modellje a
Tantra Indiából
Hajléktalanügy 2015 Elakadások,átlépések,továbblépések Sikerek Dilemmák HÜT.
P ROBLÉMAMEGOLDÁS ÉS DÖNTÉSHOZATAL „A Z ÉLET MINDEN VÁLASZTÁSUNK ÖSSZESSÉGE.” A LBERT C AMUS Selye János Egyetem, 2015.
Fogyasztói magatartás
VÍZMINŐSÉGSZABÁLYOZÁSI PÉLDA
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
VEZETŐI DÖNTÉSEK „Navigare necesse est” dönteni mindenkinek kell.
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

2. Korlátozott racionalitás elmélete Bara Zoltán www.barazoltan.sk Zoltan.bara@gmail.com

Miről is lesz szó? 1. Korlátozott racioanlitás a gyakorlatban 2. Jól és rosszul strukturált döntési helyzetek 3. Az ember kognitív korlátai Különböző racionalitásfogalmak

Korlátozott racionalitás Herbert Simon Nobel-díj 1978 „Kézenfekvő, hogy mit emészt fel az információ: befogadóinak a figyelmét. Következésképpen az információbőség figyelemhiányhoz és annak szükségéhez vezet, hogy a meglévő figyelmet hatékonyan osszuk meg a túlzott bővelkedő információforrások között, amelyek felemészthetik azt.”

3 magyarázó folyamat Az alternatívák szekvenciális kezelése Heurisztikák alkalmazása Kielégítésre törekvés

Alternatívák szekvenciális kezelése A keresést egy adott problémára való válaszadás igénye motiválja. Leegyszerűsítés: először a kézenfekvő megoldásokat vesszük figyelembe, és csak akkor folytatjuk a keresést, ha ezek nem bizonyulnak megfelelőnek. A keresés korlátozott, mivel a döntéshozó egyén személyisége, tapasztalatai, képessége, reményei, aspirációi és a világról alkotott elképzelései befolyásolják.

Heurisztikák alkalmazása: Arkhimédész: HEURÉKA! Heurisztikák: olyan szabályok, amelyek olyan területekre irányítják az alternatívák keresését, ahol nagy esély van arra, hogy kielégítő megoldásokat találunk. Lecsökkentik a kezelendő információk mennyiségét. Hüvelykujjszabályok Nem cél az optimális megoldás megtalálása, szuboptimális döntések. Bizonytalan helyzetekben jellemző.

Heurisztikák a gátvédelemben „A gátvédelemnek ezer szabálya van. Például kecske legelhet a gáton, de birka nem. Nem tudom, miért. Biztos vagyok benne, hogy ebből az ezer szabályból kilencszáz tökéletesen felesleges. A baj csak az, hogy sem tudja, melyik kilencszáz. Ezzel együtt, ez az ezer szabály így együtt egy értelmes rendszert alkot, és én akkor látom el a feladatomat legjobban, ha mindet betartom és betartatom.”

Kielégítésre törekvés Az összes lehetséges alternatíva megvizsgálása és a legjobb kiválasztása. Minden jellemző kifejezhető egyetlen mérési skálával. Azt a megoldást választják, amely minden követelményt a legjobban kielégít. Mindig van megoldás. Érzékeny az olyan változásokra, amelyek az egyes alternatívákat nem egyformán érintik. Addig hasonlítják össze az egyes alternatívákat, amíg egy elég jót nem találnak. Minden jellemzőhöz egy cél tartozik, ezeket a célokat mint egymástól független korlátokat kezelik. Azt a megoldást választják, amelyik minden kritérium szempontjából elég jó. A korábban kiejtett megoldások miatt esetleg előfordul, hogy nincs megoldás. A jelenlegi helyzetnek a célhoz való viszonyára érzékeny a módszer.

Az emberi információfeldolgozás korlátai Miller-féle bűvös szám RTM HTM

G D Á E P Z T S K

Tudászintek Kezdő: hétköznapi, általános sémák Haladó: néhány száz szakmai séma Mesterjelölt: néhány ezer szakmai séma, szakmai és általános sémák szétválnak Nagymester: több tízezer szakmai séma, intuitív gondolkodás (problémamegoldásának alapeszköze nem a levezetés, a helytelen megoldások kizárása, a racionális keresés, hanem a ráérzés a helyes megoldásra).

Út a nagymesterséghez „Más szakmákra is érvényes, hogy a nagymesterré éréshez legalább tízéves intenzív tanulás szükséges. Mozart közismerten csodagyerek volt, már 5-6 éves korában is komponált érdekes zenéket. Mégis, ha megnézzük Mozart összes hanglemezfelvételének a gyűjteményét, azt láthatjuk, hogy az első olyan darabot, amelyről a világon legalább öt különböző lemezfelvétel készült, 16 éves kora után írta.” (Mérő, 2001)

Tehetség Helyezzünk el minél több cigarettát az asztalra úgy, hogy mindegyik cigaretta érintse a többit. 206.p Good Will Hunting http://www.youtube.com/watch?v=rpLig8a 1oPM&feature=related

Egyéb racionalitásfogalmak Formális racionalitás Szubsztantív racionalitás Procedurális racionalitás Célracionalitás és értékracionalitás Gazdasági racionalitás Társadalmi racionalitás