Attribúció.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Advertisements

Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Társismeret.
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
Tudatos és tudattalan modern felfogása
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
VAN Választásunk? Munkától lóg a nyelve.  Milyen lehet az IQ tesztje? Ha jól van beállítva a stopper, válasza egy kérdésre sem nyer.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
Általános lélektan IV. Nyelv és Gondolkodás 2..
Kognitív megközelítések
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
interperszonális személyiség-koncepciója
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
AZ EMBERI MEMORIA.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Egyensúlyelmélet Egyensúlyra törekvés Z Z X W Y X Y.
MOTIVÁCIÓ.
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
Vezetés – Vezetési Stílusok
Evolúciósan stabil stratégiák előadás
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Az emberi tanulás.
Társadalmi állapotrajzok konferencia
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
1/171/17 Nem csak átmeneti jelenség. A szakképzés csökkenő hozamának okai Magyarországon november 3. Kézdi Gábor Közép-európai Egyetem (CEU) és MTA.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
1 A CSOPORT NEHÉZSÉGEK KEZELÉSE A csoportmegbeszélés alatt, figyelj fel hogy mikor kezdenek a tagok eltávolodni a kijelölt témától. Egy csoport tag elkezd.
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
A pszichológia mint tudomány
oktulajdonító ítéletek
Személyiségelméletek
Éntudat – identitástudat - énkép
Mi is az a társadalmi integráció?
Statisztikai módszerek áttekintése módszerválasztási tanácsok Makara Gábor.
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Laudan: A tudomány áltudománya Lehetséges-e szociológiailag megmagyarázni, hogy a tudósok miért fogadják el a vélekedéseiket a világról? -> Bloor állítása.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
A kriminálpszichológia
Pozitív gondolatok.
A munkával való elégedettség
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Egy fenomenológus a kognitív személyiségpszichológia előfutáraként
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
Értékesítési technikák
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Kutatásmódszertani dilemmák
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
A kvalitatív módszerek homunkulusza
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

Attribúció

Heider és Simmel, 1944 Írja le, mi történt a filmen! 10 kérdés: Milyen típusú személy a nagy háromszög? ... Írja le a történetet néhány mondatban! Fordított lejátszás

Albert Michotte, 1946

Attribúció jelentése Miért tette ezt? / Miért viselkedett így? Oksági következtetés a viselkedésről Pszichológiai jelenségek attribúciós magyarázata

Heider (1958): Személyközi viszonyok pszichológiája Az attribúció A viselkedés invarianciáinak azonosítása ‘Létszükséglet’ Nem feltétlenül tudatos Kauzális elemzés eredménye

Heider (1958) attribúciós elmélete Rendelkezésre áll Képesség Környezet Cselekvés Szándék Motiváció Végrehajtás

A róka és a holló Egyszer a róka meglátott egy hollót, amint a faágon ült, és szájában egy nagy darab sajtot tartott. Ezt a sajtot megszerzem magamnak, gondolta a róka, és odalépdelt a fa alá. Jó napot, holló asszony – kiáltotta fel a róka – milyen jó színben van ma, milyen szép fényesek a tollai, hogy csillog a szeme, ha egy dalt is hallhatnék magától, úgy üdvözölhetném, mint a madarak királynőjét.

Kauzális kapcsolatok A holló és a róka mesében A róka lát egy sajtot, amit a holló birtokol. A róka szeretné megszerezni a sajtot, de nem tudja. A róka abban a hitben van, hogy a hízelgés, amit ő képes „előállítani”, azt okozza (eredményezi) majd, hogy a holló hinni fog neki, és ezt ki is akarja mutatni. Ami viszont azt okozza (eredményezi), hogy a holló kinyitja a csőrét, ami azt okozza (eredményezi), hogy a holló nem birtokolja többé a sajtot. Ezután a róka képes a sajtot birtokba venni.

Edward Jones (1979): Megfelelési következtetések elmélete Hogyan találják ki az emberek, hogy a másik ember mit akar csinálni? 1. Következmények egyedisége Hány egyedi következmény van? 2. Következmények társas kívánatossága Negatív vagy pozitív Megfelelési következtetés

Jones és Harris (1967) vizsgálata Vsz úgy tudta, hogy politológia kurzusra írt dolgozatot olvas Független változó 1: Castro mellett vagy ellen foglal állást Független változó 2: választás módja Függő változók: a szerzők attitűdjeire vonatkozó kérdések

Eredmények: Esszéíró attitűdje

Harold Kelley (1967,1972) kovariációs elmélete A személy mint tudós 3 alapelv Konszenzus: Mit tesznek mások? Megkülönböztetettség: Több inger is van? Időbeli konzisztencia: Máskor is így viselkedett?

McArthur, 1972 vizsgálata Péter nevet a F.S. poénján. A) Majdnem mindenki / Szinte senki sem nevet F.S. poénján. B) Majdnem minden / csak néhány humoristán nevet Péter. C) Azelőtt is / szinte soha nem nevetett Péter F.S. poénján. Miért nevetett Péter? A) Péter tulajdonsága B) F.S. C) Helyzet D) Kombináció

Megkülön- böztetettség Tipikus attribúciók Konszenzus Megkülön- böztetettség Konzisztencia Tipikus attribúció Magas Mindenki nevet Csak rajta nevet Mindig nevet Alacsony Csak ő nevet Mindenkin nevet Csak most nevet

Megkülön- böztetettség Tipikus attribúciók Konszenzus Megkülön- böztetettség Konzisztencia Tipikus attribúció Magas Mindenki nevet Csak rajta nevet Mindig nevet Az inger Alacsony Csak ő nevet Mindenkin nevet Csak most nevet

Megkülön- böztetettség Tipikus attribúciók Konszenzus Megkülön- böztetettség Konzisztencia Tipikus attribúció Magas Mindenki nevet Csak rajta nevet Mindig nevet Az inger Alacsony Csak ő nevet Mindenkin nevet A személy Csak most nevet

Megkülön- böztetettség Tipikus attribúciók Konszenzus Megkülön- böztetettség Konzisztencia Tipikus attribúció Magas Mindenki nevet Csak rajta nevet Mindig nevet Az inger Alacsony Csak ő nevet Mindenkin nevet A személy Csak most nevet A helyzet/ körülmény

Eredmények A kovariáció típusa Attribúció típusa Személy Inger Körülmény Konszenzus 6,25 5,17 0,30 Megkülönböz- tetettség 21,72 12,12 7,58 Konzisztencia 15,76 5,88 41,36

Attribúciós torzítások Alapvető attribúciós hiba: Ross (1977) Cselekvő-megfigyelő hatás Okozás irányában történő torzítás (Heider és Simmel) Önkiszolgáló torzítások (siker és kudarc) Hamis konszenzuson alapuló torzítás Az „igazságos világ” feltevése

Taylor és Fiske (1975): Láthatósági hatások az attribúcióban 12 21 18 17 20 15

Weiner (1974): Siker és kudarc attribúciója 2 dimenzió Okság helye: Külső vagy belső ok Ok stabilitása: Állandó vagy ideiglenes ok +1 dimenzió Pervazivitás: Kiterjedt vagy specifikus hatás

Magyarázó stílus Optimista magyarázó stílus A kudarcot külső, átmeneti és specifikus okoknak tulajdonítja Pesszimista magyarázó stílus A kudarcot belső, stabil és globális okokra vezeti vissza Összefügg a depresszióval

CAVE Események és magyarázatok kiemelése a szövegből Összekeverés Skálázás a 3 dimenzió mentén 7 fokú skálán

Cave: Külső vagy belső ok Jól teljesítettem a teszten Mivel könnyű volt (1: külső ok) Problémáim vannak a feleségemmel Mivel nem támogatja az ambícióimat (2- 3) Nem kaptam meg az állást Mivel túl fiatal vagyok (7: belső ok)

Cave: Állandó vagy ideiglenes ok Nem tudok elmenni az esküvőre Mert konferenciára kell mennem (1: ideig.) Nem tudom visszafogni az étvágyamat Amikor ételt látok az asztalon (3) Nem kaptam meg az állást Mivel nő vagyok (7: állandó)

CAVE: globalitás vagy specifikusság Megbüntetett a rendőr Gondolom teljesítenie kell a napi adagot (1: specifikus) Vissza kellett vennem az aktivitásomból Az agyvérzésem után (4-5) Úgy éreztem teljesen megsemmisülök Amikor a feleségem meghalt (7: globális)

Malle (2004) kritikája A személy és a szituáció alapvető kettősségét empirikusan nem bizonyították A szándékosság is hatással van a viselkedés magyarázatára filozófusok is különbséget tesznek a szándékos és nem szándékos viselkedés között jogi kategória fejlődéslélektani kutatások

Intencionális hozzáállás: Hamis vélekedés teszt

Intencionális hozzáállás: Előrejelzők Gergely, Nádasdy, Csibra, Bíró, 1995 Önindította mozgás Ekvifinalitás elve (Heider) Racionális mozgás

Racionális megközelítés

Nem racionális megközelítés

Diszhabituáció

Eredmények Intencionális hozzáállás már 1 éves korban

Malle (2004) kritikája Heidert ‘félreolvasása’ A személy és a szituáció kettőssége speciális eset a 70-es években szót is emelt a cselekvés szándékosságának negligálása miatt

Követelmények a viselkedést magyarázó elmélettel szemben A viselkedés hétköznapi magyarázatában résztvevő fogalmak megragadása (normatív versus leíró modellek) A viselkedés magyarázatában résztvevő kognitív folyamatok megragadása, + azok a feltételek, amelyek az egyes folyamatok aktiválásához vezetnek A kommunikatív aspektusok megragadása

Malle elméletének 3 szintje Fogalmi keret Pszichológiai folyamatok Nyelvi formák

A cselekvés magyarázatának módjai Nem szándékos viselkedés Okok Szándékos viselkedés Indokok ok-okozati előtörténete Indokok Megfon-tolások Szándékok Lehetővé tevő tényezők

Fogalmi keret: Szándékosság A szándékos viselkedés 5 követelménye A cselekvésnek azon a vágyon kell alapulnia, hogy a cselekvő elérje a kívánt kimenetet Vélekedések a cselekvés és a kimenet kapcsolatáról Az ezekből eredő szándék a cselekvés kivitelezésére Képesség a cselekvés kivitelezésére A cselekvést kísérő tudatosság

A cselekvés magyarázatának módjai Ok Péter ideges volt a matek teszt miatt, mivel ő akart a legjobb lenni az osztályban. Indok Péter egész nap készült a matek tesztre, mivel ő akart a legjobb lenni az osztályban.

A cselekvés magyarázatának módjai Nem szándékos viselkedés Okok Szándékos viselkedés Indokok ok-okozati előtörténete Indokok Megfon-tolások Szándékok Lehetővé tevő tényezők

A cselekvés magyarázatának módjai Ok Péter ideges volt a matek teszt miatt, mivel ő akart a legjobb lenni az osztályban. Indok Péter egész nap készült a matek tesztre, mivel ő akart a legjobb lenni az osztályban. Indokok története Péter értelmiségi családból származik. Lehetővé tevő magyarázat Két kávét is megivott.

Az indokok / megfontolások 3 típusa Vélekedés Vágy Érték

Pszichológiai folyamatok Magyarázati mód választása függ A) Cselekvés jellemzőitől Szándékosság Cselekvés nehézsége Egyedi cselekvés vagy trend B) Pragmatikus céloktól Hallgatósághoz igazodás Benyomás alakítása C) Információs forrásoktól Az indokok viszonylag specifikus információk ismeretét feltételezik A vélekedéssel való magyarázat is sok információ ismeretét feltételezi

Nyelvi formák Az indokok reprezentációs mentális állapotok Mentális állapot típusa + tartalma Jelölt forma: Úgy gondolta, hogy a lakás kicsi már a családnak. Jelöletlen forma: A lakás kicsi már a családnak.

Nyelvi formák hatása Malle et al, 2000 Cliff azt kérdezi Jerrytől: Miért nem kért a barátnőd a desszertből? Válasz 1: Azért mert úgy gondolja, van egy kis súlyfeleslege. (jelölt forma) Válasz 2: Van egy kis súlyfeleslege. (jelöletlen forma) Mennyire elégedett Jerry barátnője súlyával? Jelölt esetben: M=5,4 Jelöletlen esetben: M=2,6

Cselekvő-Megfigyelő hatás magyarázata Jones és Nisbett (1972) magyarázata: a cselekvő és a megfigyelő tudása eltér Cselekvő: Különböző helyzetekben eltérően viselkedik Megfigyelő: Megkülönböztető információ hiányában a vonásokra következtetnek

Cselekvő-Megfigyelő hatás magyarázata Duval és Wicklund (1973) kísérlete a figyelmi fókusz megváltoztatásáról Vsz-ek történetet olvastak (Pl versenyló) Tükör előtt vagy Tükör nélkül olvasták Eredmény: tükör előtti helyzetben több énre vonatkozó attribúció, mint helyzetre vonatkozó attribúció

Cselekvő-Megfigyelő hatás: Figyelmi aszimmetria Hozzáférhetőség Szándékos Nem szándékos Megfigyelhető Cselekedetek Szívességet kér, üdvözöl Egyszerű viselkedés Sír, reszket Nem megfigyelhető Gondolatok Keresi a szavakat, egy nyaralásra gondol Élmények Ideges, haragszik

Cselekvő-Megfigyelő hatás: Figyelmi aszimmetria Hozzáférhetőség Cselekvőnek a nem megfigyelhetőhöz, Megfigyelőnek a megfigyelhetőhöz van nagyobb hozzáférése Szándékosság Cselekvő számára a nem szándékosnak van nagyobb jelentősége, ezt nem kontrollálja, ezért jobban kell rá figyelnie Megfigyelő számára a szándékosnak van nagyobb jelentősége, mert ezek adják meg a találkozás kimenetelét

Cselekvő-Megfigyelő hatás: aszimmetria a magyarázatban Megfigyelők több ok-okozati előtörténeti összefüggésre utalnak Mivel a megfigyelők nem férnek hozzá mások megfontolásaihoz Cselekvők több megfontolásra utalnak Mivel a cselekvők gyakrabban kívánnak rámutatni tetteik ésszerűségére és szándékosságára

Perspektíva felvétel és sztereotípia (Galinsky, et al., 2008) Hogyan telik Joe bácsi tipikus napja?

Perspektíva felvétel és sztereotípia Önjellemzés Független Magabiztos Gyenge Beteg

Perspektíva felvétel és sztereotípia Hatás Sztereotípia kevésbé aktiválódik Pl Kisebb torzítás a minimális csoport paradigmában Magyarázatok Csak 1 kategória lehet aktív Kisebb az észlelt különbség A másik személy van a figyelem fókuszában

Cselekvő-Megfigyelő hatás magyarázata Malle magyarázata: eltérő attribúciós folyamatokat használnak Cselekvők több indokra hivatkoznak Megfigyelők inkább az ok-okozati előtörténetre hivatkoznak