A csoport.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA 4.
Advertisements

Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Csoport munka.
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A személyiség.
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Az osztályterem pedagógiája
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A tanulók társas helyzete az iskolában
A KISCSOPORT. Megközelítések: Cooley: primerszekunder ( az empirikus valóságban(társadalmi munkamegosztás létező, konkrét alakzat)következménye) Simmel:
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Társadalmi szerkezet Szerep és státusz.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
SZOCIALIZÁCIÓ A KORTÁRSCSOPORTBAN
Egyéni döntések a szervezetben
A fejlesztő értékelés.
A kulturális intelligencia
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Az iskolai csoportok sajátosságai
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
A szervezeti irányítás tudattalanja - Mitsubishi Heavy Industry M. Nussbaum-Gomes Kultúraközi különbségek a szervezetek működésében V. Előadás.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Emberi Erőforrás Menedzsment Munkakör-értékelés EEM.4.
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Mi is az a társadalmi integráció?
A neveléselmélet alapjai A nevelési környezet
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A családi támogatás hálója megtart, fenntart, benn tart vagy behálóz? Dr. Purebl György SE Magatartástudományi Intézet.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Mire lehet/ne jó az iskola
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Vágvölgyi Gusztáv - Pabló Inspi-Ráció Egyesület inspi-racio.hu Polyán Egyesület polyan.hu.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
A CSOPORT HATÁSA A KLUBTAGRA
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Szociálpszichológia-5 A csoportélet pszichológiája.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Szociálpszichológia – csoportközi viszonyok, előítéletek, szerepek, identitás Illés Anikó MOME.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Előadás másolata:

A csoport

A csoport kritériumai (Deutsch ’80) Ébredjenek az emberek egymás jelenlétének tudatára Igényeljék az emberek a másokkal való együttműködést Az együttműködésen a kölcsönösségen és a viszonzáson kell alapulnia Bizalom Alkudozás Összehangolódás Ébredjenek az emberek annak a tudatára, hogy ők minden mástól megkülönböztethető egységet képeznek

A csoport fajtái Létszám szerint: kis csoport (25 főig), nagy csoport (25- 50 főig), tömeg (50 fő felett) Formális csoport (pl.: osztály, tantestület) Informális csoport (pl.: baráti társaság) Referencia csoport (Merton): normatív és összehasonlító funkció

A formális csoport jellemzői A társadalom funkcionális alapegysége (meghatározott társadalmi feladat ellátására szerveződik) Nagysága behatárolt Tagjainak speciális szerepe és a többi taggal szabályozott kapcsolata van Belső életrend és szabályos fejlődésmenet jellemzi Nagyobb társadalmi struktúrákhoz (makrostruktúra) kapcsolódik Tagjai pótolhatóak Példa: osztály, tantestület

Az informális csoport jellemzői Olyan emberi együttes, amely intézményes mechanizmusok által nem szabályozott Tagjai saját elhatározásból, érzelmi alapon kapcsolódnak egymáshoz Természetes emberi szükségleteket elégít ki Személy a fontos, nem a betöltött szerep. Példa: család, baráti társaság

Referencia csoport (Merton) Viszonyítási keretül szolgál Az az alakulat, amelyet az egyén vonatkoztatási keretül használ önmaga (és mások) megítéléséhez, amelyhez pszichológiailag igyekszik kapcsolódni, asszimilálódni. Viszonyításról beszélünk akkor, ha a saját helyzetünk megítélésekor mások helyzetét vesszük támpontul, s ezen összehasonlítás nyomán elégedettség, vagy elégedetlenség érzése alakul ki bennünk.

A csoport fejlődésének fázisai (Argyle ’81) Alakulás: a csoporttagok figyelik egymást, „énbemutatások” sorozata, a gyerekek és a tanárok is igyekeznek bemutatni a legjobb tulajdonságaikat Viharzás: hangsúlyozódik az egyéni viselkedés és értékkülönbségek, versengés a csoportban elfoglalt helyért, nagyszámú kommunikációs aktus jellemzi Normaalakulás: a csoport normáinak megszületése Működés: kialakul a csoport kohézió,a feladatok elvégzése jellemző Felbomlás

Csoportösszetétel Heterogén: tanulók a képességek, attitűdök, érdeklődési irányok, személyiségvonások, életkor, nem, családi háttér tekintetében jelentősen eltérnek egymástól. Homogén: ennek ellenkezője. Képességek alapján történő csoportosítás problémái: Megbízható mérőeszköz hiánya. A besorolás sokszor tartós. Befolyásolhatja a családi háttré. Kezdettől alacsony elvárások a gyenge osztállyal szemben.

Csoportnorma Definició: a csoporton belül kialakult, a tagok által elfogadott és követett megállapodások, kollektív elvárások, működési elvek, értékítéletek rendszere Jellemzői: Íratlan szabályok Mindenki számára kötelező érvényűek A csoportban maradás feltételét képezik A bekerülésnél is viszonyításul szolgál Fokozzák a csoportösszetartó erőt (kohézió) A csoport ellenőrzi is a normák teljesítését

A normakövetést meghatározó tényezők Csoportban elfoglalt hely Csoportban elfoglalt szerep A csoport számára mennyire fontos a norma Tudatos normaalakítás Felelősségvállalás Közös szabályalkotás

A csoport kohéziót növelheti Az erőfeszítés mértéke, amit a csoportba kerülésért tettek „közös” ellenség léte Csoport nagyság Kellemes tevékenységek

Csoportnagyság Minél nagyobb a csoportlétszáma, annál Kevesebb lehetőség nyílik arra, hogy mindenki részt vegyen a beszélgetésben, vitában, Több energiát igényel a csoport élet koordinálása, Kevesebb az olyan egyén, akit kedvelnek, támogatnak, Gyakoribb a konfliktus Interperszonális kapcsolatok száma csökken Kevésbé átlátható, ki, hol tart, Biztos, hogy a potenciális erőforrások nem hasznosulnak úgy, mint kisebb létszámnál.

Csoport szerkezete Jacob L. Moreno: szociometria Egy szempontú: rokonszenvi-ellenszenvi választásokon alapul Mérei Ferenc: több szempontú Rokonszenvi-ellenszenvi dimenzió Közösségi funkció ( vezető, bíró stb.) Egyéni tulajdonságok, képességek, adottságok Közösségi helyzet, népszerűség, érvényesülés

Jellegzetes alakzatok a csoportban Pár Hármas Zárt négyzet Csillag Lánc Perem

Szerkezeti típusok Halmazszerkezet Laza szerkezet Egy központú, széles peremű szerkezet Tömbszerkezet Több központú szerkezet

A tanulási szituáció hatása a tanulói interakciókra Együttműködő Versengő Individualisztikus Hatékony kommunikáció kommunikáció hiánya, fenyegető Nincs interakció Mások teljesítményre való ösztönzése akadályozása Problémamegoldó konfliktuskezelés győztes-vesztes bizalom bizalmatlanság Egymás elfogadása és támogatása elutasítás munkamegosztás hiánya Kudarctól való félelem csökken növekszik Mások segítségének használata kihasználatlansága

Tanulási szituáció hatása a tanulói attitűdökre: egymás elfogadása, támogatás, kedvelés információcsere motiváltság tanulás melletti érzelmi elköteleződés