Megfigyelés fogalma A tudományos megfigyelés Céltudatos Tervszerű Rendszeres Objektív tényeken alapuló észlelés
Megfigyelési technikák Napló, feljegyzés Jegyzőkönyv Teljes Szelektív Becslési skála Jelrendszer Kategóriarendszer
Napló, feljegyzés Metodikailag kevésbé kötött A megfigyelő a számára fontos, érdekesnek, lényegesnek tűnő momentumokat rögzíti Résztvevő megfigyelés, kívül álló megfigyelés
Jegyzőkönyv Teljes Szelektív A megfigyelők valamennyi verbális és nonverbális megnyilatkozást igyekeznek rögzíteni Szelektív Kiemelt jelenségek körét rögzíti (pl: tanárok kérdései, tanulók válaszai, tanulók kérdései)
Becslési skála A megfigyelő nem a jelenséget írja le, hanem annak mértékét egy skála segítségével. A tanár az órán nyelvtanilag helytelen kifejezéseket használt Soha - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 – rendszeresen
Jelrendszer Egy megfigyelési periódus (5-10 perc) alatt bekövetkező jelenségek előfordulását rögzítjük egy űrlapon Lásd példák
Kategóriarendszer A rögzítés folyamatos, az események előfordulásával egyidejű Természetes egység alapú Időegység alapú
Flanders interakcióelemzési rendszere A rögzítés technikája (3 másodpercenként a kategória kódját feljegyezzük) Mátrixba rendezés (az egymás utáni számpárok előfordulását mátrixba rendezzük) Mit mutat a mátrix átlója? Mutatók (pl): TBR(tanári beszéd részaránya)= (1+2+3+4+5+6+7)/(1+2+3+4+5+6+7+8+9+10)
Megfigyelési technikák
Megfigyelési technikák A megfigyelő tárgyilagos rögzítő Strukturált megfigyelési rendszerek kategória- és jelrendszerek Teljes és szelektív jegyzőkönyvek A megfigyelendő események előre meghatározottak A megfigyelendő eseményeket meg kell határozni Becslési skálák Naplójegyzetek, feljegyzések A megfigyelő bevont elemző
A megfigyelés megbízhatósága A megfigyelők közti egyetértés Megfigyelő ítéletének stabilitása (különböző időpontban ugyanazt mondja-e) Khí négyzet próba Variancia analízis Scott féle π (Pí)
P0 = A két megfigyelő közötti egyetértés Pe = Véletlen egyetértés Scott-féle π Π=(P0-Pe)/(1-Pe) P0 = A két megfigyelő közötti egyetértés Pe = Véletlen egyetértés 0,85 fölötti érték megfelelő
Scott-féle π
Megfigyelés érvényessége Azt mérjük-e, amit szándékozunk? Funkcionális vagy konstrukciós validitás (a kategóriák valóban leírják a különbséget? próba) Elméleti vagy tartalmi validitás (leírja-e az elméletet) Empirikus vagy egyetértésen alapuló validitás (más mérési eszközzel történő összehasonlítás) Előre jelző vagy prediktív validitás (képes olyan mennyiségek és minőségek megkülönböztetésére, amelyek az oktatási folyamatban bekövetkező különbségeket jeleznek)