Az értékek Rapos Nóra.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Dalton-tervvel a sikeresebb iskoláért.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A demokráciára és aktív állampolgárságra nevelés a XXI
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A neveltségi szint mérése
„Környezet- és egészségtudatos iskola” Magyar Bioetikai Társaság 20. Nemzetközi Konferenciája szeptember 21.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
NAT 2007 kompetenciák.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A vidéki tér sikertényezői
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
A pedagógus.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
AJÁNLÁSOK AZ AKTÍV ÉS FELELŐS ÁLLAMPOLGÁRSÁGRA NEVELÉS STRATÉGIÁJÁHOZ A Stratégia készítő bizottság tagjai: Falus Katalin Galambos Rita Kende Ágnes Mihály.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Pedagógus értékelési rendszer
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Reflektív gondolkodás
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Civil szervezetek szerepe a nevelési és oktatási feladatok ellátásában Harmóniában a környezettel=egészséges életmód.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Barcsák Marianna - KPSZTI
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Tervezési folyamat.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Tanácsok a portfólió készítéséhez
Előadás másolata:

Az értékek Rapos Nóra

Az értékek rendszere (Bábosik István): Közösségi Tevékenység Segítségnyújtás Értékóvás Fegyelmezettség Egyéni Intellektuális – művelődési igény Esztétikai igény Egészséges életmód

1. Szellemi-, fizikai-, közéleti tevékenység Milyen feladat? Kinek? Milyen formában?

A tanulók rendszeres tisztségei Néhány iskolai adat A tanulók rendszeres tisztségei 321 – hetes 259 – társak ellenőrzése 198 – társak kiszolgálása

Néhány eredmény 2. Sorold fel a jogaidat! 884 – kötelesség 417 – szükséglet 268 – valós jog

Néhány eredmény 3. „Jogom az iskolában….” TILOS rohangálni 53 fő TILOS verekedni 41 fő TILOS beszélgetni 28 fő TILOS szemetelni 28 fő TILOS feleselni a tanárral 23 fő TILOS csúnyán beszélni 20 fő TILOS összesen 280 fő

Önkormányzati tevékenység hagyományos gyakorlat

Önkormányzati tevékenység demokratikusabb gyakorlat

1. Szellemi-, fizikai-, közéleti tevékenység Értelmes feladat Mindenki számára legyen sikert jelentő feladat Együttműködés szerepe

Miért lett fontos a DAN? - 1 (XX. sz. végi kihívások) A nem demokratikus rezsimek összeomlása – az átmenet nehézségei Globalizálódás és nemzetközi integráció: új problémaközösségek, új identitások Fenyegetés a „civilizált világ” magjában: új véres etnikai/nemzeti konfliktusok

Miért lett fontos ez az ügy? - 2 A demokratikus intézmények gyenge problémakezelő képessége (a ”demokrácia vagy kormányozhatóság” dilemmájának felerősödése) A kísérletező/tanuló demokrácia gondolata és gyakorlata (pl. EU Fehér Könyv)

Miért lett fontos ez az ügy? - 3 (XX. sz. végi kihívások: A gazdasági szervezetek átalakulása (szervezeti tanulás, tanuló szervezetek) Új szereplők megjelenése, a viták erőterének átalakulása (pl. üzleti szféra, minőségügy képviselői) Az oktatás világának átalakulása (az új LLL paradigma hatása)

Miért lett fontos ez az ügy? - 4 (XX. sz. végi kihívások: A tanuláskutatás és pedagógiai fejlesztés új eredményei (kompetencia-alapú gondolkodás) A demokráciára nevelés új technikái és az általa kínált megoldások gazdagodása

Lehetséges hazai feladatok: A demokráciára és aktív állampolgárságra nevelés nemzeti stratégiájának kidolgozása Egy régi dilemma: egyéni kompetenciák vagy/és közösségfejlesztés Polgári kompetenciák a 2002-es ET ajánlásokban: - Konfliktusok nem erőszakos rendezése - A saját álláspont kifejtése és megvédése - Különbségek felismerése és elfogadása - Választás: alternatívák mérlegelése és ezek erkölcsi elemzés alá vetése - Megosztott felelősség vállalása - Konstruktív, nem agresszív kapcsolatok létrehozása másokkal

Az aktív állampolgárságra nevelés Osztály-terem Iskola egésze Társadalmi környezet Az egyén környezete Tanári viselkedés Házirend szabályai Helyi civil szervezetek Aktív cselekvés Egy felmérés szervezése és elemzése Iskolai képviselő választása Szelektív hulladék gy. bevezetése Kogníció, érzelmek Vita egy aktuális dilemmáról Iskolai önértékelés megvitatása Helyi önkormányzat bemutatása

2. Segítségnyújtás Felértékelődés                                                  2. Segítségnyújtás Felértékelődés Segítségnyújtás módja (ismeret – készség) Elsőnek lenni nehéz

3. Értékóvás (szellemi, kulturális, természeti) Bázis a közösség fejlődéséhez Rongálás Egyéni érintettség Nem csak kampány

4. Fegyelmezettség Munkafegyelem Betartható szabály

1. Intellektuális - művelődési „ Az iskola pontosan arra lenne jó, hogy tanárok rendesek legyenek velünk és megtanítsák az anyagot………de persze ezt az egész iskolai tantervet arra találták ki, hogy a tanárok tanítanak és a gyerekek rendesek. Azt nem számították bele az egészbe, hogy van, hogy a tanár gonosz és van olyan, hogy a gyerek oda sem figyel. Az egészbe nem számították bele. Ha ezt végigélem, átvészelem, nem lesz olyan rossz világ rám.” (András, 11 éves) Hozzásegíteni a tanulót az eredményes életvezetéshez A tanulás megkedveltetése Life – long learning

Új kompetenciák: rugalmasság, alkalmazkodó képesség önálló és társas tanulás képessége problémamegoldó képesség bizonytalanság kezelésének képessége együttműködés képessége az írott kommunikáció alkalmazásának képessége az idegen nyelvű és a különböző kultúrák közti kommunikáció képessége az információ és a telekommunikációs technikák alkalmazásának képessége

2. Esztétikai igény Környezet esztétikája Önmagam

3. Egészséges életmód Időfelhasználás Táplálkozás Lelkiállapot, mentális egészség Higiéniás szükséglet Egészséges életmód Az egészséges életmód magatartásformáira áttérve, ezek funkciója magától értetődően az egészség fenntartása, megőrzése. Ebben az esetben a siker-tényező az egészség. Ennek fontossága az életvezetés kiegyensúlyozottsága és eredményessége szempontjából nem szorul bizonyításra. Az egészség fenntartását szolgáló magatartásformák közül mindenekelőtt a mozgást kell kiemelni. A mozgás mint magatartásforma megerősítésének folyamatát elemezve az nyilvánvalónak látszik, hogy ennek kerete a mozgásos program. A mozgásos program azonban sokféleképpen és más-más nevelési hatásfokkal szervezhető meg. Amennyiben a mozgásos program teljesítmény centrikus, monoton vagy kudarcélményekkel terhelt, illetve puszta testgyakorlatra redukált, ez többet árt, mint használ. A differenciált, tehát a teljesítőképességhez igazodó, a játékszükségletet, a változatosság iránti szükségletet érvényesülni engedő, vagyis vonzó mozgásos programtól várható az, hogy külső nyomás nélkül, látens módon megszeretteti a mozgást, s felébreszti a törekvést az egyénben az iránt, hogy a későbbiekben szabadidejében mozgásos programokat is szervezzen önmaga számára, s így tartsa karban egészségét. Az egészség karbantartásához szükséges másik nélkülözhetetlen feltétel a higiéniai szabályokat követő magatartás. Ennek kialakítása mindenekelőtt a megfelelő tárgyi feltételrendszer megteremtését igényli. Az ezen a feltételrendszeren történő takarékoskodás súlyos következményekkel jár. Mindenekelőtt a népesség egészségi állapotának romlása következik be, ami a társadalomra is nagy anyagi terheket ró. Hasonló súlyú probléma azonban az is, hogy csökken a népesség higiéniai kultúrájának színvonala. Ez pedig elriasztó hatással van más államok polgáraira, s ez rontja a népesség nemzetközi megítélését.