Szerepek, elvárások, elégedettség

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Advertisements

A sportszocializáció.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
Rizikó magatartások népegészségügyi és lokális közösségi hatásai, kompetenciák és kommunikáció (érvelés-film)
Csoport munka.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A tehetség és felelősség
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
SZEREP TANMŰHELY ESÉLYEGYENLŐSÉGI RENDEZVÉNY március 25. West Hungary Humán Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
„Férfinak és nőnek teremtette”
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA KIEMELT PROJEKT TÁMOP Elítéltek több szakaszos, társadalmi.
A tanulók társas helyzete az iskolában
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A munka világával kapcsolatos tudás
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen.
Társadalmi szerkezet Szerep és státusz.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Személyiség- pszichológia II
A család szerepe, jellemzői
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A SZOCIALIZÁCIÓ.
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
A nők családszervező szerepe Dr. Koós Ildikó. I. Társadalmi kép 1. Biblia - Bűnbeesésnői jogvesztés 2. Werbőczy Tripartitum (1946-ig) - születéstől való.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
Külső instruktorok felkészítése Érintett területek A hátrányos helyzetűekkel történő foglalkozás kérdései Minőségbiztosítási elvárások, előírások.
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
A pedagógus.
Pénzügyi-gazdasági ismereteket oktató iskolák hálózatának kialakítása.
A team számára hasznos személyiségek
A team számára hasznos személyiségek (M.Belbin)
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Korai tehetségnevelés
A családi támogatás hálója megtart, fenntart, benn tart vagy behálóz? Dr. Purebl György SE Magatartástudományi Intézet.
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
Tízből négy férfit zavarna, ha női főnöke lenne
Előadás és tréning.  Túl kevés a jóból ( szükségletek toxikus be nem töltése és nem a szülői tökéletlenség )  Túl sok a rosszból ( kritikusság, elutasítás,
A SERDÜLŐK SIKERESSÉG FELFOGÁSA A siker mint társadalmi érvényesülési cél az információs társadalom korában Dr. Szabó Éva.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Pedagógiai hét 18. kerület PIHGY Iskolasegítő munkacsoport
Neveléslélektan Debrecen
Y GENERÁCIÓ.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
.. Juhász István Elérhetőségek Gazdaságtudományi Intézet Közgazdaságtan és Jog Tanszék, B. épület 226. szoba Fogadóórák:Kedd – Szerda18.05.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS A férfi és női agy különbségei Mottó: „Férfi és nő, hogy érthetnék meg egymást? Hisz mind a kettő mást akar- a férfi a nőt, a nő.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Szociálpszichológia-3 Szociális szerepek; elhárító mechanizmusok.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
A NŐI AGY PSZICHOLÓGIÁJA AVAGY MIÉRT KÜLÖNBÖZNEK EGYMÁSTÓL ANNYIRA A NŐK ÉS A FÉRFIAK?
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
6. A szerep fogalma a szociálpszichológiában
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
egy kiváló tudós gazdag életművéről
Előadás másolata:

Szerepek, elvárások, elégedettség Farkas Ágnes 2014. március 25.

Szerep fogalma Nem tettetés Allport: „társadalom egy adott csoport-pozíciót elfoglaló egyéntől elvár” Hajduska (2013.) Egyetemi előadás

Szerep fogalma Viselkedés mentesül az állandó mérlegeléstől Kiszámíthatóságot biztosít Státuszhoz kötött Feltételezi a másikat Egy státuszhoz több komplementer szerep (tanár- diák, szülő ) Zimbardo Csepeli György (2002) Szociálpszichológia, Osiris Kiadó

A szerepek sokfélesége Pervazív (élet több területét átható- nem) Családi szerep Foglalkozási szerep- hivatás pervazív jellegű Alkalmi szerep Csepeli György (2002) Szociálpszichológia, Osiris Kiadó

Szerepkonfliktus Személy-szerep Szerepen belül Szerepek között túlterhelés érték Szerepen belül Ellentétes elvárások Nem az, akinek látszik (kém) Marginális szerep Nem veszik figyelembe (pl.: gyerek) Szerepek között (Egészségügy, 57 fő) Hajduska (2013.) Egyetemi előadás Hajduska (2013)Egyetemi előadás

A szerepkonfliktus enyhítése A figyelem megosztása (szeretőnél nem gondol a feleség elvárásaira) Ideológiakovácsolás (önigazolás, miért kell kielégíteni az ellentétes igényeket) Kompromisszumképzés (átalakít) Kábítás (drog, alkohol) Menekülés (elhagyja a konfliktusos helyzetet, akár öngyilkosság) Csepeli György (2002) Szociálpszichológia, Osiris Kiadó

Szempontok a szerepkonfliktus megoldásához Szituáció Elvárások jogossága Szankciók Hajduska (2013.) Egyetemi előadás

Nemi szerepek elsajátítása Szülészet Fiúnak hitt babák:erős, markáns, kemény Lány: finom, lágy, törékeny Azonosulás, tanulás Atkinson (2003) Pszichológia, Osiris Kiadó

Női szerep napjainkban Szépségkultusz Anya célja-sikeres gyerek –teljesítménykényszer - szorongás Iskolás évek- tanulni, mint a fiúk, később túlzott önérvényesítés, nőiesség sérül Társadalmi elismerés igénye: kezdeményező, határozott, harcias Tari Annamária (2010.) Y generáció, Jaffa Kiadó

Férfiak Férfi szerepből adódó stressz 2008. a tradicionális vezetett Tradicionális (szexuális teljesítmény, család fenntartás, fizikai erő) Szerep változásából adódó stressz (Nők dominanciája, intellektuális fölénye) 2008. a tradicionális vezetett Susánszky Anna, Dr. Susánszky Éva, Dr. Kopp Mária: Mitől szoronganak a magyar Férfiak?

Maszkulin, feminin kultúrák Greet Hofstede: kultúrák összehasonlítása Maszkulin: női-férfi szerep elkülönül, érték az anyagi siker, előrehaladás Feminin: másokról gondoskodás, szolidaritás, szerepek összemosódása, szerénység Magyarország maszkulin Falkné Bánó Klára 2001. Kultúraközi kommunikáció. Bp., Püski

Nők, férfiak a mesékben Férfi feladat: távol tartani a rosszat Nő: finomítja a világot Sárkányölő nő Boldizsár Ildikó (2010) Meseterápia, Magvető Kiadó

Egyenlők, de nem egyformák Pályaválasztás különbségei (Jobb anyagi körülmények, jó képességek ellenére) Gondolkodás Nők: körkörös logika, alapos átgondolás, összefüggések átlátása, ösztönös Férfiak: gyors, előre irányuló, logikus Vezetés Férfi: felülről Nő: hálózat középpontja Stosiek, Reichel, Evanzin (2010) Egyformán értékes, de más

Együttműködés a csoportban Vállalatépítő Elnök Serkentő Ötletgyártó Forrásfeltáró Helyzetértékelő Megvalósító Csapatjátékos

Szerepek a csoportban Csapatjátékos:társas hajlamú, jóindulatú, érzékeny, jól reagál különféle személyiségekre és szituációkra, erősíti a csapatszellemet Vállalatépítő: kötelességtudó, kiszámítható, jó szervező, gyakorlatias, fegyelmezett Meredith Belbin: A TEAM avagy az együttműködő csoport - SHL Hungary Kft Budapest, 1999.

Ideális célok Extrinzik: gazdagság, hírnév, jó megjelenés Intrinzik: személyes növekedés, emberi kapcsolatok, társadalmi elköteleződés (belső szükségletek) Intrinzik célok- élettel való elégedettség, élet értelmessége, alacsonyabb depresszió Martos, Szabó, Rózsa (2006) Az Aspirácpós Index Rövidített változatának pszichometriai jellemzői hazai mintán

Köszönöm a figyelmet „Nem táncolhatsz mindenkinek, saját magadnak táncolj!” N. Davis, L. Simms, Korbai H.(2010.) Az aranytök, L’Harmattan