2007.01.27.LKG-Moodle - 20071 Miért szeretjük(?!) a MOODLE–t? avagy bevezetés a LKG ToP ( T áv O ktatási P ortál) e-oktatási rendszer használatába Bánhegyesi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
TIOP 1.1.1/09/ Digitális reál-is? Készítette:Mátisné Szultos Erzsébet.
Tutori tevékenység a gyakorlatban
Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
E-learning alapú távoktatásos képzés
Virtuális oktatási környezet kialakítása
LKG, KIT, Moodle KIT érdekel(het) a Moodle? (Alkalmazási kényszerek és lehetőségek a középiskolai gyakorlatban) Bánhegyesi Zoltán Leövey.
A tanulás jövője Dr. Kuti István oktatási főigazgató-helyettes
Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Teleházakban telementorálás •Cél korosztály év •„Virtuális kitekintés” •„ On-line ” képességfejlesztés •Informatika tanárok hiánya a régióban Egyéni.
VI. Interaktív Tábla Konferencia
Informatika az iskolában – kényszerek és lehetőségek
Együtt könnyebb? – Csoportmunka a matematika órán
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
TÁMOP B-09/ Digitális Középiskola beindítása a Leövey Klára Gimnáziumban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
E-learning és a multimédia
KG Bevezetés a Szoftver-ergonómiába 2. Tervezési és vizsgálati módszerek 2.3. Bejárási módszerek (walk-through)
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetenciafejlesztés – ahogy a diákok látják Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Hunya Márta módszertani szakértő
A pedagógusok valós igényei, a digitális tananyagfejlesztés aspektusai Eger, október 12.
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
E-learning alapú távoktatásos képzés
A Z ELA LCMS BEMUTATÁSA, KURZUS SZERVEZŐI LEHETŐSÉGEI, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A T ÉRINFORMATIKÁRA.
e-Learning a tanárképzésben
Info-kommunikációs Technológia Nedeczky Veronika Sulinet
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Megújul a Sulinet Könczöl Tamás osztályvezető
Debrecen, /10 „Matáv oktatás - Ma távoktatás” Krausz János Igazgatóhelyettes Matáv Oktatási Igazgatóság.
E-learning Kovácspál Eszter.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Az e-tanítás. Felépült az e-tanulás épülete – az Internet. Épülnek a tantermek – a tanulásszervező rendszerekkel felszerelt helyi Intranet hálózatok.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Pankucsi Szilárd Mérnöktanár Mérnök Informatikus
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
A Szilárdtest Fizika Tanszék Virtuális Oktatási Környezete A XXI. század diplomája Elektronikus távoktatás.
Győr, dr. Nagy Tamás, Nyitrai Erzsébet
Készítette: Pethő Balázs 1 Oktatási keretrendszerek A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta.
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
LKG és a KIT, LKG és a KIT (az SDT-monitor ürügyén) Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
LKG-Moodle A LKG ToP ( T áv O ktatási P ortál) működéséről avagy bevezetés a MOODLE e-oktatási rendszer használatába Bánhegyesi Zoltán.
LKG & ENIS A Leövey Klára Gimnázium az Innovatív Iskolahálózatban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
© BZ: IKT az iskolában1 Az informatika az oktatás szolgálóleánya?! Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium „Scientia computationum.
LKG, SDT, Moodle A LKG kalandjai az SDT-vel és Moodle-val Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Tanulási útmutató Tanulási Útmutató Az Észak-magyarországi Regionális Távoktatási Központ által a TÁVHÁLÓ projektben kifejlesztett e-learning környezethez.
Kompetensek lettünk? június 27..
LKG és a KIT, LKG és a KIT Bánhegyesi Zoltán.
Informatika bemeneti mérés
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A tanulási környezet változásának hatásai a tananyagfejlesztés módszereire Dr. Ludik Péter.
Forgó Sándor H: Az e-tananyag fejlesztés a kompetencia-alapú pedagógusképzés fókuszában Korszerű oktatási módszerek és IT technológiák.
Az eLEMÉR iskolai önértékelő keretrendszer kipróbálásának tapasztalatai a Leövey Gimnáziumban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
MTT MA Mérnöktanár mesterszak E lektronikus tanulás 4. konferencia.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 1. konferencia.
e-Portfólió bemutatása hallgatók számára
E-larning és M-learning nemzetközi viszonylatban és Szerbiában (egy saját fejlesztésű oktatási keretrendszer bemutatása) Előadók: Kőrösi Gábor és Esztelecki.
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
Virtuális tanulási környezet kialakítása és projektmódszerek alkalmazása Erasmus+ KA1 mobilitás program Disszemináció Százhalombatta, november 24.
ELearning az oktatásban készítette: Melega Kálmán iskola: honlap: eLearning:bubo.pataky.hu.
Honlap: Program: A Math-Bridge interaktív tanulási platform lehetséges szerepe az oktatási folyamatban.
Nemzeti Köznevelési Portál
Információtechnológiák és tudásbázis az Agrof-MM Leonardo+ projektben M=Mountain; M=Mediterranean
A digitális kompetencia fejlesztése
Előadás másolata:

LKG-Moodle Miért szeretjük(?!) a MOODLE–t? avagy bevezetés a LKG ToP ( T áv O ktatási P ortál) e-oktatási rendszer használatába Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium

LKG-Moodle Amiről szó lesz… Röviden az e-learningről Mi a MOODLE? A Moodle „filozófiája”, fogalmai, működése Egy kis technikai kitérő Summázat

LKG-Moodle Mit is csinálunk? Hagyományos oktatás (iskola, tanóra, tankönyv…) Távoktatás („levelező”, Iskolatévé, filmek…) E-tanítás (e-learning) (CD-ROM, web, multimédia, interaktív…) Blended learning (kombinált oktatás)

LKG-Moodle Miért is csináljuk? Amire lehetőség nyílik: változatos tevékenységi formák (~ „érdekes” óra, aktív diák), szemléltetés, interaktivitás, gyorsaság kiegészítő anyagok, tehetséggondozás, hátránykompenzáció, differenciálás, egyéni utak, egyéni tempó hiányzás, alacsony óraszám kompenzálása IKT kompetenciák fejlesztése kommunikációs lehetőség (tanár-diák, diák-diák) visszajelzések, ellenőrzés, nyomonkövethetőség „újrafelhasználhatóság” távmunka (tanár), távtanulás (diák)

LKG-Moodle Fenékig tejfel? Buktatók lehetnek: a hozzáférés korlátai pl. nincs/lassú az otthoni/iskolai internet a kompetencia hiánya pl. nem tudja telepíteni/ használni a szükséges programokat a motiváció hiánya pl. nem elég „érdekes”, nincs visszajelzés, nincs tevékenység, siker a tanulási képesség/rutin hiánya lsd. Tanulásmódszertan tantárgy a nem megfelelő oktatási anyagok pl. túlméretezett, nem eléggé magyarázott, életkor-idegen, … a kommunikációs zavarok pl. mit, mikor kell feldolgozni/elkészíteni

LKG-Moodle Az e-learning keretrendszerek: támogatják a tananyagok szerkesztését, megjelenítik a tananyagokat nyilvántartják a diákokat, eredményeiket, naplózzák a tevékenységeket, értékelik a tevékenységeket, kommunikációs felületet biztosítanak, kollaboratív felületet biztosítanak, stb. A MOODLE egy ilyen keretrendszer.

LKG-Moodle Mi is az a Moodle? ( A Moodle olyan nyílt forráskódú programcsomag, amely elektronikus tanulás és tanítás komplex lebonyolítását teszi lehetővé egy tanulási környezeten keresztül. Moodle = M odular O bject- O riented D ynamic L earning E nvironment CMS – Content/Course Management System LMS – Learning Management System VLE – Virtual Learning Environment Szabad forráskódú, ingyenes (GPL) Futtatási környezet a szerveren: „ AMP ” = Apache, MySQL, PHP Futtatási környezet a felhasználó gépén: tetszőleges böngésző, JavaScript és „cookie” használattal.

LKG-Moodle Moodle szerverek száma (2006. dec.)

LKG-Moodle Moodle szerverek a világban (2007. jan.) 171 országban (73 nyelvi csomag) regisztrált szerver, kurzus, felhasználó, …

LKG-Moodle Ami kell hozzá A Moodle egy web- alapú rendszer  Kell: internet-hozzáférés + böngésző-program Böngésző : Internet Explorer Firefox Mozilla Netscape Kiegészítő szoftverek ( kellhetnek !): Adobe Flash Player (animációkhoz) MathPlayer (képletekhez) Média-lejátszó (videókhoz…) Iskolai gépeken adottak! Otthon (diákoknál): 98%-os számítógép-, 72%-os internet-ellátottság (2006)

LKG-Moodle A Moodle alapeleme: a kurzus Személyek Tanár(ok), diákok Tananyagok („források”) Szövegek, képek, filmek, animációk,… Feladatok („tevékenységek”) Dolgozatok, tesztek, projektek, viták,… Játékszabályok Követelmények, határidők, értékelések,…

LKG-Moodle Személyek Tanári szerepek: Tananyagfejlesztő csapatmunka, együttműködés! Tutor a tanulók szakmai képzéséért, segítésért felelős Mentor a tanuló előrehaladására ügyel, intézi az adminisztrációs ügyeket, stb. Diák („távdiák”) szerepváltásának jegyei: passzív diákból aktív tanuló növekvő önállóság, felelősség figyelmét irányítani kell, de maga fedezi fel az utat tanulni tudni kell ! (vagy: „saját/más kárán tanul az ember”) Pontosan szabályozható : ki, mikor, mit tanul/tanít!

LKG-Moodle A szerepek szemléletesen

LKG-Moodle Felhasználók a Moodle-ban Adminisztrátor felel a Moodle-rendszer működéséért Kurzuskészítő létrehozza és szerkeszti a kurzusokat Tanár feltölti a tananyagokat, feladatokat ad a diákoknak, értékel Tanuló feldolgozza a a tananyagokat, megoldja az előírt feladatokat Vendég olyan személy, aki felhasználóként nem létezik a rendszerben

LKG-Moodle Források (~tananyag) Weblap (belső) – tanár készíti el formázott, képeket, linkeket, stb. tartalmazhat pl. pontos specifikáció; „olvasnivaló” Állományok (belső vagy külső) képek, animációk, videók,… pl. kimenet képe, nyers állományok, elemzendő ábra, … Weboldal (külső) „olvasnivaló”, kép, animáció, teszt, háttérismeret, stb. címke!: mit, hogyan használjon belőle! Címkék eligazítás, teendők, utasítások

LKG-Moodle Tevékenységek Tantárgyfüggő! Feladat ( doc, xls, ppt, stb. beküldése) gyakran alkalmazható - viszonylag kevés előkészítő munka pontos specifikáció!; illik értékelni  utómunka! Fórum (szabályozott eszmecsere) viszonylag kevés előkészület – de számos esetben nehéz elképzelni jó témafelvetés!; gondok az érveléssel; egymásnak feladat Teszt (feleletválasztós, kiegészítő, igaz/hamis, párosító, kitöltő, stb.) meghökkentően népszerű ↔ azonnali visszajelzés, komoly előkészítő munkát igényel (Hot Potatoes import!) kötött formák - diszlexia, diszgráfia! Lecke (több oldal, elágazási pontokkal) a differenciálás egy eszköze És még: Wiki, Párbeszéd, Műhely, stb.

LKG-Moodle Egy példa…

LKG-Moodle …a példa folytatása

LKG-Moodle Mikor, hol használható? Tanórán feladatlap-jelleg ! (egyértelmű utasítások; címkék használata) egyéni tempó, útvonal! Otthon ismétlés, háttéranyagok, házi feladatok(?),… Oktatáson kívül közösség-építés; felmérések; …

LKG-Moodle A Moodle mindent lát! (~ „naplózás”) Pl.: mit tevékenykedett Diák Dezső január 27-én?

LKG-Moodle … a tesztek eredményeit, …

LKG-Moodle … itemenként részletesen elemezve,…

LKG-Moodle … a beadott feladatokat

LKG-Moodle LKG ToP – ahogy a vendég látja Bejelentkezés nélkül az élmény nem az igazi!

LKG-Moodle Bejelentkezés

LKG-Moodle Diák Dezső bejelentkezik

LKG-Moodle Bejelentkezés után… Elérhető kurzusok Határidős feladatok

LKG-Moodle Egy kurzus „belseje” Tananyagok, feladatokHírek, határidők, események

LKG-Moodle Diák Dezső megváltoztatja jelszavát 1. Katt!

LKG-Moodle Diák Dezső megváltoztatja jelszavát 2.

LKG-Moodle Diák Dezső megváltoztatja jelszavát 3. Figyelem! A jelszó bizalmas holmi! Jelszavad birtokában visszaélhetnek neveddel, akár kellemetlen helyzetekbe is kerülhetsz!

LKG-Moodle Kijelentkezés A rendszer használata után KI KELL JELENTKEZNI!!!

LKG-Moodle Muszáj? (Summázat) 1. Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött a kommunikáció, információszerzés, munkavégzés eszköze e-levelezés, információgyűjtés, csoportmunka, távmunka, távoktatás, stb.  digitális írástudás  digitális analfabétizmus ↕ diákjaink életesélyei 2. Média/internet-generáció az iskolapadokban információ-özönben, kattintva nőnek fel vizualitás (MM) iránti igény, hipertext ↔szekvencia, … Iskola érdektelenné, hiteltelenné (nem „evilági”), anakronisztikussá válhat!

LKG-Moodle Együttélés Az eszközöket (tárgyakat, tudást) használni kell – nem informatika órán is! informatika „rendes” tantárgyak eszköz: érthetőbb, színesebb, taníthatóbb cél, tartalom, gyakorlat, visszajelzés Rozsdásodás! Erőforrások (óraszám, pénz, eszköz, tudás)

LKG-Moodle Konfliktusok egy jó családban nem (hogyan) működik az izé a Moodle-ban!? miért, mit, hogyan, minek tanítsak a Moodle-val? Történet 1.: ~1680 – Newton és Leibnitz: megszületik a kalkulus ~1850 – Cauchy és Weierstrass: korrekt matematikai leírás ~1920 – elemei a középfokú oktatásban megjelennek Történet 2.: ~1991 – megszületik a WWW ~2002 – Moodle, SDT Csoda-e, hogy nincs minden a helyén, hogy bizonytalanok vagyunk a mit, a hogyan, a kinek kérdéseiben? ~250 év ~15 év

LKG-Moodle Köszönöm a figyelmet!

LKG-Moodle PS. „Az óra utolsó részében olyan feladatot adtam, amit csak az oldhat meg a tanórán, aki gyorsan megértette és el is sajátította az aktuális anyagot, így ideje és „ereje” is maradt a feladat megoldására. Ezt az osztály kb. 17%-a teljesítette is órán. További 25% már az óra végén papíron kész volt a megoldással, amit megmutatott nekem, de digitális változatban már nem volt ideje feltölteni. További 50% a délután folyamán továbbította ben, mivel nem sikerült otthonról az iskolai szervert elérniük. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek közel 90%-a adott választ egy olyan feladatra (még a szabadidejét is rááldozva), amit legtöbbször alapórán a tanár be sem mer vinni az órára.” (SOK)