LKG-Moodle Miért szeretjük(?!) a MOODLE–t? avagy bevezetés a LKG ToP ( T áv O ktatási P ortál) e-oktatási rendszer használatába Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
LKG-Moodle Amiről szó lesz… Röviden az e-learningről Mi a MOODLE? A Moodle „filozófiája”, fogalmai, működése Egy kis technikai kitérő Summázat
LKG-Moodle Mit is csinálunk? Hagyományos oktatás (iskola, tanóra, tankönyv…) Távoktatás („levelező”, Iskolatévé, filmek…) E-tanítás (e-learning) (CD-ROM, web, multimédia, interaktív…) Blended learning (kombinált oktatás)
LKG-Moodle Miért is csináljuk? Amire lehetőség nyílik: változatos tevékenységi formák (~ „érdekes” óra, aktív diák), szemléltetés, interaktivitás, gyorsaság kiegészítő anyagok, tehetséggondozás, hátránykompenzáció, differenciálás, egyéni utak, egyéni tempó hiányzás, alacsony óraszám kompenzálása IKT kompetenciák fejlesztése kommunikációs lehetőség (tanár-diák, diák-diák) visszajelzések, ellenőrzés, nyomonkövethetőség „újrafelhasználhatóság” távmunka (tanár), távtanulás (diák)
LKG-Moodle Fenékig tejfel? Buktatók lehetnek: a hozzáférés korlátai pl. nincs/lassú az otthoni/iskolai internet a kompetencia hiánya pl. nem tudja telepíteni/ használni a szükséges programokat a motiváció hiánya pl. nem elég „érdekes”, nincs visszajelzés, nincs tevékenység, siker a tanulási képesség/rutin hiánya lsd. Tanulásmódszertan tantárgy a nem megfelelő oktatási anyagok pl. túlméretezett, nem eléggé magyarázott, életkor-idegen, … a kommunikációs zavarok pl. mit, mikor kell feldolgozni/elkészíteni
LKG-Moodle Az e-learning keretrendszerek: támogatják a tananyagok szerkesztését, megjelenítik a tananyagokat nyilvántartják a diákokat, eredményeiket, naplózzák a tevékenységeket, értékelik a tevékenységeket, kommunikációs felületet biztosítanak, kollaboratív felületet biztosítanak, stb. A MOODLE egy ilyen keretrendszer.
LKG-Moodle Mi is az a Moodle? ( A Moodle olyan nyílt forráskódú programcsomag, amely elektronikus tanulás és tanítás komplex lebonyolítását teszi lehetővé egy tanulási környezeten keresztül. Moodle = M odular O bject- O riented D ynamic L earning E nvironment CMS – Content/Course Management System LMS – Learning Management System VLE – Virtual Learning Environment Szabad forráskódú, ingyenes (GPL) Futtatási környezet a szerveren: „ AMP ” = Apache, MySQL, PHP Futtatási környezet a felhasználó gépén: tetszőleges böngésző, JavaScript és „cookie” használattal.
LKG-Moodle Moodle szerverek száma (2006. dec.)
LKG-Moodle Moodle szerverek a világban (2007. jan.) 171 országban (73 nyelvi csomag) regisztrált szerver, kurzus, felhasználó, …
LKG-Moodle Ami kell hozzá A Moodle egy web- alapú rendszer Kell: internet-hozzáférés + böngésző-program Böngésző : Internet Explorer Firefox Mozilla Netscape Kiegészítő szoftverek ( kellhetnek !): Adobe Flash Player (animációkhoz) MathPlayer (képletekhez) Média-lejátszó (videókhoz…) Iskolai gépeken adottak! Otthon (diákoknál): 98%-os számítógép-, 72%-os internet-ellátottság (2006)
LKG-Moodle A Moodle alapeleme: a kurzus Személyek Tanár(ok), diákok Tananyagok („források”) Szövegek, képek, filmek, animációk,… Feladatok („tevékenységek”) Dolgozatok, tesztek, projektek, viták,… Játékszabályok Követelmények, határidők, értékelések,…
LKG-Moodle Személyek Tanári szerepek: Tananyagfejlesztő csapatmunka, együttműködés! Tutor a tanulók szakmai képzéséért, segítésért felelős Mentor a tanuló előrehaladására ügyel, intézi az adminisztrációs ügyeket, stb. Diák („távdiák”) szerepváltásának jegyei: passzív diákból aktív tanuló növekvő önállóság, felelősség figyelmét irányítani kell, de maga fedezi fel az utat tanulni tudni kell ! (vagy: „saját/más kárán tanul az ember”) Pontosan szabályozható : ki, mikor, mit tanul/tanít!
LKG-Moodle A szerepek szemléletesen
LKG-Moodle Felhasználók a Moodle-ban Adminisztrátor felel a Moodle-rendszer működéséért Kurzuskészítő létrehozza és szerkeszti a kurzusokat Tanár feltölti a tananyagokat, feladatokat ad a diákoknak, értékel Tanuló feldolgozza a a tananyagokat, megoldja az előírt feladatokat Vendég olyan személy, aki felhasználóként nem létezik a rendszerben
LKG-Moodle Források (~tananyag) Weblap (belső) – tanár készíti el formázott, képeket, linkeket, stb. tartalmazhat pl. pontos specifikáció; „olvasnivaló” Állományok (belső vagy külső) képek, animációk, videók,… pl. kimenet képe, nyers állományok, elemzendő ábra, … Weboldal (külső) „olvasnivaló”, kép, animáció, teszt, háttérismeret, stb. címke!: mit, hogyan használjon belőle! Címkék eligazítás, teendők, utasítások
LKG-Moodle Tevékenységek Tantárgyfüggő! Feladat ( doc, xls, ppt, stb. beküldése) gyakran alkalmazható - viszonylag kevés előkészítő munka pontos specifikáció!; illik értékelni utómunka! Fórum (szabályozott eszmecsere) viszonylag kevés előkészület – de számos esetben nehéz elképzelni jó témafelvetés!; gondok az érveléssel; egymásnak feladat Teszt (feleletválasztós, kiegészítő, igaz/hamis, párosító, kitöltő, stb.) meghökkentően népszerű ↔ azonnali visszajelzés, komoly előkészítő munkát igényel (Hot Potatoes import!) kötött formák - diszlexia, diszgráfia! Lecke (több oldal, elágazási pontokkal) a differenciálás egy eszköze És még: Wiki, Párbeszéd, Műhely, stb.
LKG-Moodle Egy példa…
LKG-Moodle …a példa folytatása
LKG-Moodle Mikor, hol használható? Tanórán feladatlap-jelleg ! (egyértelmű utasítások; címkék használata) egyéni tempó, útvonal! Otthon ismétlés, háttéranyagok, házi feladatok(?),… Oktatáson kívül közösség-építés; felmérések; …
LKG-Moodle A Moodle mindent lát! (~ „naplózás”) Pl.: mit tevékenykedett Diák Dezső január 27-én?
LKG-Moodle … a tesztek eredményeit, …
LKG-Moodle … itemenként részletesen elemezve,…
LKG-Moodle … a beadott feladatokat
LKG-Moodle LKG ToP – ahogy a vendég látja Bejelentkezés nélkül az élmény nem az igazi!
LKG-Moodle Bejelentkezés
LKG-Moodle Diák Dezső bejelentkezik
LKG-Moodle Bejelentkezés után… Elérhető kurzusok Határidős feladatok
LKG-Moodle Egy kurzus „belseje” Tananyagok, feladatokHírek, határidők, események
LKG-Moodle Diák Dezső megváltoztatja jelszavát 1. Katt!
LKG-Moodle Diák Dezső megváltoztatja jelszavát 2.
LKG-Moodle Diák Dezső megváltoztatja jelszavát 3. Figyelem! A jelszó bizalmas holmi! Jelszavad birtokában visszaélhetnek neveddel, akár kellemetlen helyzetekbe is kerülhetsz!
LKG-Moodle Kijelentkezés A rendszer használata után KI KELL JELENTKEZNI!!!
LKG-Moodle Muszáj? (Summázat) 1. Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött a kommunikáció, információszerzés, munkavégzés eszköze e-levelezés, információgyűjtés, csoportmunka, távmunka, távoktatás, stb. digitális írástudás digitális analfabétizmus ↕ diákjaink életesélyei 2. Média/internet-generáció az iskolapadokban információ-özönben, kattintva nőnek fel vizualitás (MM) iránti igény, hipertext ↔szekvencia, … Iskola érdektelenné, hiteltelenné (nem „evilági”), anakronisztikussá válhat!
LKG-Moodle Együttélés Az eszközöket (tárgyakat, tudást) használni kell – nem informatika órán is! informatika „rendes” tantárgyak eszköz: érthetőbb, színesebb, taníthatóbb cél, tartalom, gyakorlat, visszajelzés Rozsdásodás! Erőforrások (óraszám, pénz, eszköz, tudás)
LKG-Moodle Konfliktusok egy jó családban nem (hogyan) működik az izé a Moodle-ban!? miért, mit, hogyan, minek tanítsak a Moodle-val? Történet 1.: ~1680 – Newton és Leibnitz: megszületik a kalkulus ~1850 – Cauchy és Weierstrass: korrekt matematikai leírás ~1920 – elemei a középfokú oktatásban megjelennek Történet 2.: ~1991 – megszületik a WWW ~2002 – Moodle, SDT Csoda-e, hogy nincs minden a helyén, hogy bizonytalanok vagyunk a mit, a hogyan, a kinek kérdéseiben? ~250 év ~15 év
LKG-Moodle Köszönöm a figyelmet!
LKG-Moodle PS. „Az óra utolsó részében olyan feladatot adtam, amit csak az oldhat meg a tanórán, aki gyorsan megértette és el is sajátította az aktuális anyagot, így ideje és „ereje” is maradt a feladat megoldására. Ezt az osztály kb. 17%-a teljesítette is órán. További 25% már az óra végén papíron kész volt a megoldással, amit megmutatott nekem, de digitális változatban már nem volt ideje feltölteni. További 50% a délután folyamán továbbította ben, mivel nem sikerült otthonról az iskolai szervert elérniük. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek közel 90%-a adott választ egy olyan feladatra (még a szabadidejét is rááldozva), amit legtöbbször alapórán a tanár be sem mer vinni az órára.” (SOK)