1. előadás Általános információk A fizika tárgya

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
II. Fejezet A testek mozgása
Advertisements

a terület meghatározása
Környezeti és Műszaki Áramlástan I.
A mozgások leírásával foglalkozik a mozgás okának keresése nélkül
Fizika Bevezető 6. osztály.
A test tömege.
A hőterjedés alapesetei
Dr. Angyal István Hidrodinamika Rendszerek T.
Analitikus (koordináta) geometriai gyorstalpaló
1. A KVANTUMMECHANIKA AXIÓMÁI
ALAPVETŐ MÉRÉSEK.
Newton mechanikája gravitációs elmélete
Speciális relativitáselmélet keletkezése és alapja
Transzformációk kucg.korea.ac.kr.
A számítógépi grafika matematikai háttere
Ideális kontinuumok kinematikája
A hőátadás.
Mértékegységrendszerek SI, IUS
A társadalomtudományi kutatás módszerei
A folyamatok térben és időben zajlanak: a fizika törvényei
KISÉRLETI FIZIKA I MECHANIKA
Mérnöki számítások MÁMI_sz1 1.
A GEOMETRIA MODELLEZÉSE
2. Előadás Az anyagi pont dinamikája
Mérnöki Fizika II előadás
Mérnöki Fizika II előadás
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
Fizika 2. Mozgások Mozgások.
Fizika 3. Rezgések Rezgések.
(tömegpontok mozgása)
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
BEVEZETŐ A FIZIKA TÁRGYA
2. Koordináta-rendszerek és transzformációk
2. Koordináta-rendszerek és transzformációk
Hogyan mozognak a testek? X_vekt Y_vekt Z_vekt Origó: vonatkoztatási test Helyvektor: r_vekt: r_x, r_y, r_z Nagysága: A test távolsága az origótól, 1m,
1. előadás Általános információk A fizika tárgya Az SI mértékrendszerről Vonatkoztatási és koordináta rendszerek Az anyagi pont kinematikája.
A Galilei-transzformáció és a Galileiféle relativitási elv
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
1. előadás Statika fogalma. Szerepe a tájépítészetben.
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
©Farkas György : Méréstechnika
Fizika 1. Alapvető ismeretek Alapvető ismeretek.
5. előadás A merev testek mechanikája – III.
Pozsgay Balázs IV. évfolyamos fizikus hallgató
ELEKTROSZTATIKA 2. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
2. hét: Síkbeli erőrendszerek eredője Készítette: Pomezanski Vanda
1 Vektorok, mátrixok.
Legfontosabb erő-fajták
A tehetetlenség törvénye. A tömeg.
Egyenes vonalú mozgások
előadások, konzultációk
A forgómozgás és a haladó mozgás dinamikája
2. előadás.
Készült a HEFOP P /1.0 projekt keretében
A tömeg (m) A tömeg fogalma A tömeg fogalma:
Ütközések Ugyanazt a két testet többször ütköztetve megfigyelhető, hogy a következő összefüggés mindig teljesül: Például a 2-szer akkora tömegű test sebessége.
Lendület, lendületmegmaradás
Fizika Dr. Beszeda Imre jegyzete alapján.
A Fizikai összefüggések származtatásának alapjai
Hő- és Áramlástan I. Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Ideális kontinuumok kinematikája.
A testek néhány mérhető tulajdonsága 3. óra
SKALÁROK ÉS VEKTOROK.
Szegedi Tudományegyetem
A felvilágosodás előfutárai
Az SI mértékrendszer.
Komplex természettudományos tantárgy
A mérés A mérés összehasonlítás, ahol a mérendő mennyiséget hasonlítjuk össze az egységnyinek választott mennyiséggel. Hosszúság mérése: Hosszúságot hasonlítunk.
Naprendszerünk adatainak megismerése
Mérések adatfeldolgozási gyakorlata vegyész technikusok számára
Előadás másolata:

1. előadás Általános információk A fizika tárgya Az SI mértékrendszerről Vonatkoztatási és koordináta rendszerek

Általános információk Tanulási jótanácsok Kontakt órák és önálló tanulás: 50%-50% (a „szabad idő” csak látszólag szabad, gyakorlás és önálló anyagfeldolgozás is szükséges) A tanulás folyamata: 1 - megértés, 2 – bevésés Az önálló jegyzetelés fontossága

Fizikai mennyiség = {mérőszám} {mértékegység} A fizikai mennyiség Fizika órán fizikai mennyiségekkel számolunk! Fizikai mennyiség = {mérőszám} {mértékegység} Sebesség = 5 m/s - dimenzió: [LT-1] A fizikai mennyiség dimenziója (jellege): hosszúság – L tömeg – M idő - T Kapitány a gépháznak: -Mennyi? -Harminc! -Mi harminc? -Mi mennyi?

A fizika tárgya Azt vizsgálja, hogyan „működik” a természet Mire jó a fizika? Módszert és analógiákat mutat problémák megoldásához Megmutatja az összefüggéseket

A fizika – tudomány A tudomány fejlődik: A megismerés módszere Az egyes diszciplínák érvényességi köre behatárolódik: a korábbi egy általánosabb elmélet speciális esetévé válik Megtanulunk helyesen feltenni kérdéseket Értelmetlen kérdések: Mit csinál a szél, amikor nem fúj? Milyen színű az elektron? …. A megismerés módszere 1. lépés: adatgyűjtés - hogyan? 2. lépés: analízis – mi a közös? 3. lépés: elmélet - miért?

A természet leírásának nyelve: a matematika Új elmélet rendszerint új matematikát kíván Newton és Leibniz - differenciál és integrálszámítás Fourier – harmonikus analízis Heisenberg – mátrix - mechanika Feinmann - gráftechnika Az eredményes fizika feladatmegoldáshoz matematikai jártasságra van szükség. (Nincs értelme a verselemzésnek, ha el sem tudjuk azt olvasni.)

Az SI mértékrendszerről Magyarországon 1979 óta kötelező az SI-mértékrendszer használata. Az 1991. évi XLV. törvény 1. melléklete határozza meg a szabványos magyar mértékegységrendszer alapjait. Mérés: A mérendő mennyiségben hányszor van meg a mértékegység mértékegység: m/s - dimenzió: [LT-1] Dimenzió (jelleg): hosszúság [L] tömeg [M] idő [T]

A fizikai mennyiség fogalmi és számszerű jellemzői kialakulásának lépései: Az egység meghatározása (hosszúság, tömeg, erő, ellenállás, …) A nullpont megadása (0-km Bp. Lánchíd, budai hídfő / Római birodalomban Rómában földrajzi hosszúság: Greenwich hőmérséklet: 0Co, 0Fo, …) Az egyenlőség kritériuma (hőmérséklet, kapacitás, időtartam,…) Kisebb - nagyobb vonatkozás eldöntése (tömeg, fekete lyuk hőmérséklete) Skálatörvény meghatározása (higanyszál/alkoholszál, lineáris/logaritmikus [dB, fénytan, hőtan, …])

Mértékegységrendszer: az adott mérési területet felölelő mértékegységek összessége A mértékegységrendszer kialakítás szempontjai: Kevés számú alapegység Szemléletesség (emberközeli – ne túl nagy, ne túl kicsi) [kg, m, s] Többszörösök és tört részek egységes kezelése [10 hatványai - idő] Az alapegységek legyenek függetlenek egymástól [MKSA, cgs] Az egységek [etalonok] reprodukálhatók legyenek (természeti katasztrófa esetén is) Az alapegységet definiáljuk [kg] Két szemlélet: A mértékegység akkor jó, ha mindig kéznél van (pl. láb) A mértékegység természeti állandó legyen (Christian Huygens [1629-1675])

„Minden időkre, minden népnek” Az SI kialakulása 1790 – a francia nemzetgyűlés határozata 1799 – ősméter: a Párizson áthaladó délkör 40 milliomod része „Minden időkre, minden népnek” 1875 – nemzetközi méteregyezmény 1960 – Mérésügyi Világszervezet IX. ülése: SI (Système international d’unités)

Az SI felépítése (MSz 4900/1…12) Alapegységek - 7 db Kiegészítő egységek - 2 db Leszármaztatott mennyiségek Megtűrt egységek [hold, négyszögöl, Å, fényév, pc, …] A nem (hivatalos) SI egységeket is ismerni kell

Kiegészítő egységek: radián és szteradián

Mértékegységek átváltása Sebesség: 54km/ó = 54*(1000m)/(3600s) = 15m/s A grafit fajhője: c = 0,2cal/(goC) = 0,2*(4,186J)/(10-3kgoC) = 837,2J/kgoC A mértékegységekkel is számolni kell! (Ne fosszuk meg magunk egy ellenőrzési lehetőségtől!)

Vonatkoztatási és koordinátarendszerek Vonatkoztatási rendszer: olyan, a valóságban is létező, vagy létrehozható objektum, amihez a mozgásokat viszonyítjuk, ehhez viszonyítva fogalmazzuk meg a természeti törvényeket és rögzítjük a koordinátarendszert. (előadóterem, Föld, vasúti kocsi, távoli állócsillagok, …) A mozgás leírása, a pályagörbe függ a vonatkoztatási rendszer megválasztásától Szerepe: megtalálni a jelenségek lehető legegyszerűbb leírását pedál mozgása: az országúthoz képest/a kerékpár vázához képest a bolygók mozgása: a Földről nézve/a Napról, vagy távoli csillagról nézve

Koordinátarendszer: a tér pontjainak helyzetét számszerűen jellemzi A tér dimenziószáma: a tér egy pontja helyének egyértelmű megadásához szükséges lineárisan független adatok száma 0-dimenziós tér – pont 1-dimenziós tér – vonal [x] 2-dimenziós tér – felület [x,y], [r,j] 3-dimenziós tér – térfogat [x,y,z], [r,j,z], [r,J,j] … n-dimenziós tér – hipertér [x1, x2, x3, …., xn]

Speciális koordinátarendszerek 2 dimenzióban: Derékszögű (Descartes-féle) koordinátarendszer - [x,y] Síkbeli polár-koordináta rendszer - [r,j] 3 dimenzióban: Derékszögű (Descartes-féle) koordinátarendszer - [x,y,z] Henger koordinátarendszer - [r,j,z] Térbeli polár-koordinátarendszer - [r,J,j] -------------------------------------------------------------- Kísérő triéder – [t,n,b] t – tangenciális (érintő), n – normális, b – binormális egységvektorok

Áttérés az egyik koordinátarendszerről a másikra Házi feladat

Fizikai mennyiségek Skalár – csak nagyság (hőmérséklet, tömeg, idő, …) Vektor – nagyság és irány (helyvektor: r=(x,y,z), erő: F=(Fx,Fy,Fz) Tenzor – 3 dimenzióban 6 független adat (deformációs tenzor, tehetetlenségi tenzor, polarizációs tenzor …)

Vektorok Egységvektorok i ex e1 j ey e2 k ez e3 ------------------------------------------------ v = (vx;vy;vz)= (v1;v2;v3) v = vx* i+vy* j+vz* k v = vx* ex+vy* ey+vz* ez v = vx* e1+vy* e2+vz* e3 v = v1* e1+v2* e2+v3* e3

Műveletek vektorokkal Összeadás/kivonás c = a ± b = (a1 ± b1,a2 ± b2,a3 ± b3) / ci = ai ± bi Szorzás Skalárral c = la = (la1,la2,la3) / ci = lai Vektorral skalárisan c = ab = (a1b1+a2b2+a3b3) / c = Saibi c = ab*cos(j) / „a” az a vektor abszolút értéke Vektorral vektoriálisan c = [ab] = a x b cx = (aybz-azby) – x => y => z => x [ciklikus permutáció] c = ab*sin(j) Abszolút érték: