Készítette: Kovács Szabolcs
A kezdetektől az 1. világháborúig Fiat megalapítása: első üzem: 150 munkás, 24 kocsitípus 1902 ügyvezető igazgató: Giovanni Agnelli 1908 első külföldi üzem: USA, ettől kezdve gyors és folyamatos külföldi terjeszkedés Bővülő termékskála: szgk. mellett könnyű haszongépjárművek, hajómotorok, teherautók, villamosok : a Lingotto-üzem építése (szimbólum, a legn. Euban) Új iparágak: acéliparban, a vasútgyártásban, a villamosenergia iparban és a tömegközlekedés 1. vh: a hadsereg szolgálatában
1908
Lingotto, Torino
A két világháború között Megélénkülő kereslet → ipari tömegtermelés Jóléti szolgáltatások az alkalmazottaknak: orvosi ellátás, szakiskolák, sportegyletek Mussolini idejében: hazai piacra koncentrálás: teherautók, haszongépjárművek, repülőgép- és vonatgyártás 1934: Balilla, az első olasz népautó („potom”) 1937: Mirafiori üzem 2. vh: személygépkocsi-gyártás drasztikus csökk. A világháború után visszaesés 1923-tól újra virágzás, Agnelli lett a társaság elnöke
1936
A 2. világháború után 1945: Agnelli halála, utóda Vittorio Valletta 1948-ra befejeződött az üzemek helyreállítása (Marshall-segély) Fiat 500: szériafelszerelés a fűtés és szellőztetés 1. olasz sugárhajtású repülőgép 1953: első diesel-személyautó 1958: olasz gazdasági csoda ’60-as évek: hatalmas fellendülés, új üzemek sora délen is Belső ellentétek: 1969-ben 15 millió munkaórányi sztrájk
1955
Az automatizáció jegyében 1966: az új elnök az alapító utóda, Giovanni Agnelli Termelés széles körű automatizálása, mely enyhíti az olajválság kedvezőtlen hatásait Vállalati politika: folyamatos technológiai innováció 1978: Robogate: rugalmas, robotizált karosszéria- összeszerelő rendszer
1968
A Fiat holdinggá válik 1979-ben létrejött a Fiat Auto S.p.a. holding Tagjai: Fiat, Lancia, Autobianchi, Abarth, Ferrari (50% → 90%) 1983: Alfa Romeo és Maserati felvásárlása A FIAT tevékenységeket független vállalatok alá helyeznék: Auto, Ferroviaria, Avio, Trattori, Engineering, Comau, Teksid, Magneti Marelli 1989: Fiat Tipo: cella típusú gyártósor 1996: Agnelli tiszteletbeli elnök lett, helyét Cesare Romiti vette át 1997: a központot a Lingotto-komplexumba helyezték át, mely időközben kiállítási és konferenciaközpont lett
Jelenkori stratégia Az ezredfordulóra forgalmának 60%-a nemzetközi piacokon Egyre nagyobb figyelem a feltörekvő országok irányába 2002: Umberto Agnelli 2004: Luca di Montezemolo (John Elkmann) A praktikus családi modellek mellett a városi kisautók és a jól kihasználható egyterűek jelentik a fő irányvonalat 2006
Fiat Auto 2005 Saját gyárak: Olaszország, Lengyelország, Brazília, Argentína Licensz-vállalatok: Fra, Töröko., Irán, Egy., Dél-Afr., India, Kína, Vietn. Gyártott személygépkocsik és kisteherautók: 1,7 millió db Dolgozók száma: fő Nettó bevétel: millió Euro K+F ráfordítás: 665 millió Euro (3,4%)
Maserati 1914-ben alapították Bolognában 2005-ben került a Ferraritól közv. a Fiat alá 2004 Legfontosabb piacok: USA, Németo., Olaszo. Gyártott személygépkocsik: 4590 db Dolgozók száma: fő Nettó bevétel: millió Euro K+F ráfordítás: 147 millió Euro (9,7%)
Ferrari 1929-ben alapították Modenában Enzo Ferrari → Scuderia Ferrari 1969: csatlakozás a Fiat Grouphoz 2005 Gyártott személygépkocsik: db Dolgozók száma: fő Nettó bevétel: millió Euro K+F ráfordítás: 86 millió Euro (6,6%)
CNH Case International Harvester & New Holland Mezőgazdasági gépek (62%) Építőipari gépek (32%) Pénzügyi szolgáltatások (6%) 2005 Dolgozók száma: fő Nettó bevétel: millió Euro K+F ráfordítás: 234 millió Euro (2,3%)
Iveco 1975 Torino Industrial Vehicle Corporation Kamion-, busz- és dieselmotor-gyártás 2005 Gyártott járművek száma: db Dolgozók száma: fő Nettó bevétel: millió Euro K+F ráfordítás: 277 millió Euro (2,9%)
Alkatrészgyártás Fiat Powertrain Technologies: –Motorok és sebességváltó-rendszerek gyártása Magneti Marelli: –Fényszórók, kipufogó-rendszerek, felfüggesztések, lengéscsillapítók, motorvezérlők és elektronikus rendszerek Teksid: –Motorblokkok, hengerfejek, egyéb öntöttvas-összetevők (motorba, váltóba), karosszéria Comau: –Ipari vezérlő-rendszerek
Forrásjegyzék A gazdaság éltetői. A FIAT indulása, növekedése és válsága szinte maga az olasz gazdaság In: Piac&Profit, (8. évf.) 11. sz old Giuseppe Berta: Indusztrializáció a XX. századi Olaszországban In: Klió, 2002/3. szám, old. Nicola Crepax: Az olasz ipar története In: Klió, 2003/1. szám, old.