Készítette: Kovács Szabolcs. A kezdetektől az 1. világháborúig Fiat megalapítása: 1899 1900 első üzem: 150 munkás, 24 kocsitípus 1902 ügyvezető igazgató:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kötelezettségek 10. feladat kidolgozása
Advertisements

Energia – történelem - társadalom
Üdvözlünk ! Tiens do Brasil© TIENS Bemutató
Készítette: Birghoffer Péter
TOYOTA HIBRIDEK – a fenntartható mobilitás alternatívái
Energetikai folyamatok és berendezések
A Formula-1 világa.
KLENEN, Werle Rita Topten Egy nemzetközi projekt az energiahatékony termékekért KLENEN Mátraháza március 8. – 9. Werle Rita Topten International.
Szigorlati mintafeladat megoldása (folytatás)
Az ipari parkok fejlődése Magyarországon a Győri Ipari Park kialakulásának tükrében március 12. Győri Ipari Park Minőségi.
A szocializmus Magyarországon szabadon választható tárgy SZOLNOKI FŐISKOLA 2010/2011-es tanév I. félév Levelező tagozat Társadalomtudományi Tanszék Dr.
Társaságunk bemutatása 2009.
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
© ABB Group July 11, 2014 | Slide 1 Az ABB Magyarországon 2012.
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA II.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.)
Makroökonómia Feladatmegoldás.
ÖSSZEFOGLALÓ FELADATOK
IV. Demográfia Halandóság
VERSENYEKÉPESSÉG NÖVELÉSE ADÓTERVEZÉSSEL Multinacionális cégek által alkalmazott technikák.
Luxemburg, Málta,Hollandia
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Földünk a második világháború után
Mit adhat egy jó controlling? A Kerry Hungária Kft. controlling rendszerének bemutatása Általános Vállalkozási Főiskola Vállalkozásszervező Szak 2003.
PÁSZTOR ÁDÁM NEMZETKÖZI TANULMÁNYOK V. ÉVF. BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM.
Fekete László Született: Csillagjegye: Vízöntő
HÚZ-E AZ ÁGAZAT? A MAGYAR TURIZMUS VERSENYKÉPESSÉGE
Budapest, … Slovnaft THE MOL GROUP Az olajkorszak végén: A 3. árrobbanás és következményei Varró László Vezető Közgazdász MOL Group.
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
Eredménykimutatás 8. feladat (479. o.)
29. Feladat 6-7-es Termelő Kft..
Honnan származik a pozitív nettó jelenérték? Richard A. Brealey Stewart C. Myers MODERN VÁLLALATI PÉNZÜGYEK Panem, fejezet McGraw Hill/Irwin Copyright.
41. feladat Könyvviteltan szemináriumi és gyakorló feladatok Budapesti Corvinus Egyetem, Számvitel tanszék 2007/2008. tanév.
Kormányszóvivői tájékoztató. Tájékoztató a gazdaságról Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 14.
A gazdasági világválság (1929)
Költséghatékonyság a XXI. századi vállalatirányításban
Az atomenergia helyzete a világon Helyzetkép, okok és következmények Energia Klub december.
Impact of Metro construction on the long term sustainability of a Metropolitan city: The case of Thessaloniki Szigetvári Andrea2014. április 7.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Európai Vegyipari Szociális Párbeszéd Bizottság Balatonszemes.
H-2310 Szigetszentmiklós, Gyári út 70. Tel./Fax:
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
IV. Terjeszkedés.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Szabó Márton Kopint –Tárki Zrt. ELÁRASZTJA A MAGYAR PIACOT AZ IMPORT ÉLELMISZER ?
J. Peterman Company Készítette: Nagy Eszter Novreczky Kamilla.
AIG központ, New York. ALICO központ, Wilmington.
C.E.P.M. - Bruxelles, 12 janvier 2005 C.E.P.M. - Bruxelles, 12 janvier 2005 A GM növények termelésének helyzete a világon és az EU-ban...
A Tiszai Finomító története
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Magyarország a globális világgazdaságban
Privatizáció és liberalizáció az energiaiparban, veszteségek és lehetőségek a bányaiparban Holló Vilmos vagyongazdálkodási igazgató Balatongyörök, 2006.
1095 Budapest, Mester u. 4. HUNGARY Érdemes-e szénhidrogént kutatni Magyarországon? - szénhidrogén-bányászati, vállalkozási szemszögből Dr. Tóth Tamás.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Magyarország gazdaság- és társadalomtörténete
Esettanulmány: INVIA.HU Utazás Kiállítás
Energia és (levegő)környezet
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
Marketing és innováció. A Lego történelme 1932, Dánia, Ole Kirk Christiansen „leg godt” - „játssz jól” 1947 – műanyag játékok Kezdeti sikertelenség 1958.
Az elektromos autó, mint múlt és a jövő
A világválság jelenségei, gazdasági és társadalmi következményei
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Vállalkozói mikrohitelek
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Stratégiai Műhely EU modellek műhelycsoport Szlovákia személygépkocsi gyártó ipara Készítette: dr. Sipos Mihály szakmai tanácsadó szeptember 27.
Körzetei és az övezetes mezőgazdasága
Előadás másolata:

Készítette: Kovács Szabolcs

A kezdetektől az 1. világháborúig Fiat megalapítása: első üzem: 150 munkás, 24 kocsitípus 1902 ügyvezető igazgató: Giovanni Agnelli 1908 első külföldi üzem: USA, ettől kezdve gyors és folyamatos külföldi terjeszkedés Bővülő termékskála: szgk. mellett könnyű haszongépjárművek, hajómotorok, teherautók, villamosok : a Lingotto-üzem építése (szimbólum, a legn. Euban) Új iparágak: acéliparban, a vasútgyártásban, a villamosenergia iparban és a tömegközlekedés 1. vh: a hadsereg szolgálatában

1908

Lingotto, Torino

A két világháború között Megélénkülő kereslet → ipari tömegtermelés Jóléti szolgáltatások az alkalmazottaknak: orvosi ellátás, szakiskolák, sportegyletek Mussolini idejében: hazai piacra koncentrálás: teherautók, haszongépjárművek, repülőgép- és vonatgyártás 1934: Balilla, az első olasz népautó („potom”) 1937: Mirafiori üzem 2. vh: személygépkocsi-gyártás drasztikus csökk. A világháború után visszaesés 1923-tól újra virágzás, Agnelli lett a társaság elnöke

1936

A 2. világháború után 1945: Agnelli halála, utóda Vittorio Valletta 1948-ra befejeződött az üzemek helyreállítása (Marshall-segély) Fiat 500: szériafelszerelés a fűtés és szellőztetés 1. olasz sugárhajtású repülőgép 1953: első diesel-személyautó 1958: olasz gazdasági csoda ’60-as évek: hatalmas fellendülés, új üzemek sora délen is Belső ellentétek: 1969-ben 15 millió munkaórányi sztrájk

1955

Az automatizáció jegyében 1966: az új elnök az alapító utóda, Giovanni Agnelli Termelés széles körű automatizálása, mely enyhíti az olajválság kedvezőtlen hatásait Vállalati politika: folyamatos technológiai innováció 1978: Robogate: rugalmas, robotizált karosszéria- összeszerelő rendszer

1968

A Fiat holdinggá válik 1979-ben létrejött a Fiat Auto S.p.a. holding Tagjai: Fiat, Lancia, Autobianchi, Abarth, Ferrari (50% → 90%) 1983: Alfa Romeo és Maserati felvásárlása A FIAT tevékenységeket független vállalatok alá helyeznék: Auto, Ferroviaria, Avio, Trattori, Engineering, Comau, Teksid, Magneti Marelli 1989: Fiat Tipo: cella típusú gyártósor 1996: Agnelli tiszteletbeli elnök lett, helyét Cesare Romiti vette át 1997: a központot a Lingotto-komplexumba helyezték át, mely időközben kiállítási és konferenciaközpont lett

Jelenkori stratégia Az ezredfordulóra forgalmának 60%-a nemzetközi piacokon Egyre nagyobb figyelem a feltörekvő országok irányába 2002: Umberto Agnelli 2004: Luca di Montezemolo (John Elkmann) A praktikus családi modellek mellett a városi kisautók és a jól kihasználható egyterűek jelentik a fő irányvonalat 2006

Fiat Auto 2005 Saját gyárak: Olaszország, Lengyelország, Brazília, Argentína Licensz-vállalatok: Fra, Töröko., Irán, Egy., Dél-Afr., India, Kína, Vietn. Gyártott személygépkocsik és kisteherautók: 1,7 millió db Dolgozók száma: fő Nettó bevétel: millió Euro K+F ráfordítás: 665 millió Euro (3,4%)

Maserati 1914-ben alapították Bolognában 2005-ben került a Ferraritól közv. a Fiat alá 2004 Legfontosabb piacok: USA, Németo., Olaszo. Gyártott személygépkocsik: 4590 db Dolgozók száma: fő Nettó bevétel: millió Euro K+F ráfordítás: 147 millió Euro (9,7%)

Ferrari 1929-ben alapították Modenában Enzo Ferrari → Scuderia Ferrari 1969: csatlakozás a Fiat Grouphoz 2005 Gyártott személygépkocsik: db Dolgozók száma: fő Nettó bevétel: millió Euro K+F ráfordítás: 86 millió Euro (6,6%)

CNH Case International Harvester & New Holland Mezőgazdasági gépek (62%) Építőipari gépek (32%) Pénzügyi szolgáltatások (6%) 2005 Dolgozók száma: fő Nettó bevétel: millió Euro K+F ráfordítás: 234 millió Euro (2,3%)

Iveco 1975 Torino Industrial Vehicle Corporation Kamion-, busz- és dieselmotor-gyártás 2005 Gyártott járművek száma: db Dolgozók száma: fő Nettó bevétel: millió Euro K+F ráfordítás: 277 millió Euro (2,9%)

Alkatrészgyártás Fiat Powertrain Technologies: –Motorok és sebességváltó-rendszerek gyártása Magneti Marelli: –Fényszórók, kipufogó-rendszerek, felfüggesztések, lengéscsillapítók, motorvezérlők és elektronikus rendszerek Teksid: –Motorblokkok, hengerfejek, egyéb öntöttvas-összetevők (motorba, váltóba), karosszéria Comau: –Ipari vezérlő-rendszerek

Forrásjegyzék A gazdaság éltetői. A FIAT indulása, növekedése és válsága szinte maga az olasz gazdaság In: Piac&Profit, (8. évf.) 11. sz old Giuseppe Berta: Indusztrializáció a XX. századi Olaszországban In: Klió, 2002/3. szám, old. Nicola Crepax: Az olasz ipar története In: Klió, 2003/1. szám, old.