Objektumorientált tervezés Út az objektumig Az objektum fogalma, jellemzői Objektummal kapcsolatos fogalmak Hardverfogalmak A rendszer modell nézetei Objektumorientált.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ADATBÁZISOK.
Advertisements

Rendszerek és táblázatok. Rendszerelmélet - rendszerszemlélet  Fogalmi meghatározás  Valós és elméleti rendszerek  A rendszer összetevői, jellemzői.
C++ programozási nyelv Gyakorlat hét
Programozás III OOP ALAPOK.
Á GENS ALAPÚ TECHNOLÓGIÁK Tar Péter 1. M IK IS AZOK AZ ÁGENSEK ? Többféleképp definiálhatjuk az ágenseket:  Az ágensek olyan egymással kommunikáló és.
Rendszerfejlesztés.
Az integrált áramkörök (IC-k) tervezése
EE/R adatmodell (Extended E/R) 1 Az objektum orientált szemlélet elterjedésével egyre nőtt az igény az olyan SDM (Semantic Data Model) modellek iránt,
3. A programozás eszközei, programozás-technikai alapismeretek
Hardver alapok II. 10. osztály.
A számítógép alapegységei
13.a CAD-CAM informatikus
Programozás alapjai.
OBJEKTUMORIENTÁLT PROGRAM
Bevezetés a Java programozásba
Vizuális modellezés Uml és osztálydiagram UML eszközök
Adatmodellezés: E-K modell
Algoritmizálás Göncziné Kapros Katalin humaninformatika.ektf.hu.
SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK
A Java programozási nyelvSoós Sándor 1/17 Java programozási nyelv 4. rész – Osztályok II. Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Kar Informatikai.
Java programozási nyelv 2. rész – Vezérlő szerkezetek
A C++ programozási nyelvSoós Sándor 1/12 C++ programozási nyelv Gyakorlat - 8. hét Nyugat-Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Kar Informatikai Intézet.
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Gazdasági informatika II.
A mikrovezérlők világa
Az UML kiterjesztési lehetőségei
Ficsor Lajos Miskolci Egyetem Általános Informatikai Tanszék
Objektumok. Az objektum információt tárol, és kérésre feladatokat hajt végre. Az objektum adatok (attribútumok) és metódusok (operációk,műveletek) összessége,
A valós világ modellezése. Az embert a valós világ modellezésekor a következő gondolatok vezérlik: Absztrakció Megkülönböztetés Osztályozás Általánosítás,
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
1Objektumorientált elemzés és tervezés - Alapfogalmak Gyurkó György Objektumorientált elemzés és tervezés Alapfogalmak.
Objektumorientált tervezés és programozás II. 3. előadás
Bevezetés az UML-be az E/K modellen keresztül
ONTOLÓGIA és TUDÁSREPREZENTÁCIÓ Szőts Miklós Alkalmazott Logikai Laboratórium
Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II.
Objektumorientált programozás
Objektumorientált tervezés
Rendszertervezés Alapfogalmak; Az informatikai rendszer
UML Unified Modelling Language Szabványos jelölésrendszer elemeivel írja le diagramok formájában a rendszer működését a különböző modell-nézetek szempontjából.
SICStus Objects Objektum orientált kiterjesztés a SICStus Prolog nyelvhez Pereszlényi Attila Az előadás.
Adatbázis kezelés.
1 Objektum orientált programozás Modellezés objektumokkal Nagy Szilvia.
Objektum orientált programozás
Objektumvezérelt rendszerek tervezése
Adamkó Attila UML2 Adamkó Attila
Óravázlat Készítette: Kucsera Mihály és Toldi Miklós
7. kurzus Az objektum-orientált tervezés alapelemei
Programozás III KIVÉTEL.
Gyurkó György. Az állapotmodellezés célja Általánosságban ugyanaz, mint a többi dinamikus modellezési technikáé: Jobban megismerni a problémát. Finomítani.
Programozás, programtervezés
UML modellezés 3. előadás
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
Programozás III KIVÉTEL. KIVÉTELKEZELÉS Hibátlan program nincs!!! eddig hiba esetén leállt a program. Példa ilyen hibákra: ─ ArrayBoundsOfException (tömb.
1 Objektum orientált programozás Az objektumok és az osztályok – bevezetés Nagy Szilvia.
Haladó C++ Programozás Programtervezési minták – alapok Sonkoly Balázs
Gyurkó György. Az OO programozás és tervezés története 1960-as évek: SIMULA (véletlen folyamatokat szimuláló programok írása) az OO nyelvek őse 1970-es.
1 Objektum orientált programozás Az objektumok és az osztályok – példányosodás Nagy Szilvia.
TÁMOP /1-2F Informatikai gyakorlatok 11. évfolyam Windows Forms alkalmazás készítése Czigléczky Gábor 2009.
Modellek a számítógép megismeréshez Takács Béla
Programozás III JPA.
Gazdasági informatika II (SZIE GTK GVAM 1. évfolyam) 2009/2010. tanév 2. félév.
Objektumok a Word-ben. OBJEKTUMOK Objektum fogalma Objektumok létrehozása Az objektumok tulajdonságai Az objektum elhelyezkedése Objektumok formázása.
Operációs rendszerek Az operációs rendszerek működésének alapfogalmai.
A szoftver mint komplex rendszer: objektumorientált megközelítés.
Adatstruktúrák Algoritmusok Objektumok
Operációs rendszerek.
Objektumorientált fejlesztés – szoftverobjektumok fizikai megjelenése
Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II.
Mesterséges intelligencia
6. kurzus Az objektum-orientált tervezés alapelemei
Előadás másolata:

Objektumorientált tervezés Út az objektumig Az objektum fogalma, jellemzői Objektummal kapcsolatos fogalmak Hardverfogalmak A rendszer modell nézetei Objektumorientált programtervezés Objektumorientált módszertanok UML

Út az objektumig A modellezés problémája: Számítástechnikai információ: utasítás, algoritmus adat, adatszerkezet Valós világ Fogalmi modell Implementációs modell Modell alkotás top-down bottom-up Mi legyen a modellek alapja ? VAGY

Struktúrált programozás top-down Moduláris programozás: a teljes feladat egy absztrakt utasítás időbeli sorrendben részekre bontás, rétegenként az adatok a programban szétszórtan találhatók háttérbe szorul az adatszerkezet legkisebb egysége az eljárás ritkán eredményez újrafelhasználható elemet Adatalapú programozás:

Objektum és jellemzői: példákkal 1. Objektum lehet bármi aminek a határai pontosan meghatározhatók esemény objektum Baleset esemény

Objektum és jellemzői: példákkal 1. Objektum lehet bármi aminek a határai pontosan meghatározhatók esemény objektum Sérült szerep szerep objektum Rendőr szerep

Objektumok és jellemzőik: példákkal 1. Objektum lehet bármi aminek a határai pontosan meghatározhatók esemény objektum szerep objektum szervezeti egység objektum Intézmény, szervezeti egység

Objektumok és jellemzőik: példákkal 1. Objektum lehet bármi aminek a határai pontosan meghatározhatók esemény objektum szerep objektum szervezeti egység objektum tárgy (rendszer) autó tárgy(rendszer) objektum

Objektum és jellemzői: példákkal 1. Objektum lehet bármi aminek a határai pontosan meghatározhatók esemény objektum szerep objektum szervezeti egység objektum tárgy(rendszer) objektum process (történés) futam process objektum

Objektum és jellemzői: példákkal 1. Objektum lehet bármi aminek a határai pontosan meghatározhatók esemény objektum szerep objektum szervezeti egység objektum tárgy(rendszer) objektum process objektum hely(szín) Hungarorin g hely objektum

Objektum és jellemzői: példákkal 2. Az objektum más objektumokra hatást gyakorol és más objektumok hatással vannak rá: az objektumok interakcióban vannak egymással: üzenet (message)- adatátvitel sérült objektum biztosító objektum név, kötvényszám, baleset helyszín,időpont

Objektum és jellemzői: példákkal 2. Az objektum más objektumokra hatást gyakorol és más objektumok hatással vannak rá: az objektumok interakcióban vannak egymással: üzenet (message)- adatátvitel - vezérlés helyszínelés rendőr objektum rendőrség objektum

Objektum és jellemzői: példákkal 2. Az objektum más objektumokra hatást gyakorol és más objektumok hatással vannak rá: az objektumok interakcióban vannak egymással: üzenet (message)- adatátvitel event (esemény)- pillanatszerű történés - vezérlés segélyhívás rendőrség objektum baleset objektum

Objektum és jellemzői: példákkal 3. Az objektum viselkedése:valamilyen cselekvésben, tevékenységben, műveletben (metódusban) nyilvánul meg. aktív objektum - vezérlő objektum - mindig interaktív rendőrség objektum diszpécser2 rendőr1 diszpécser1 rendőr1 Szolgálat aktív objektum

Objektum és jellemzői: példákkal 3. Az objektum viselkedése:valamilyen cselekvésben, tevékenységben, műveletben (metódusban) nyilvánul meg. aktív objektum - vezérlő objektum - mindig interaktív passzív objektum – csak akkor működik ha interakciót kap rendőrség objektum diszpécser2 rendőr1 diszpécser1 rendőr1 Szolgálat passzív objektum felveszi a telefont kiszáll

Objektum és jellemzői: példákkal 3. Az objektum viselkedése:valamilyen cselekvésben, tevékenységben, műveletben (metódusban) nyilvánul meg. aktív objektum - vezérlő objektum - mindig interaktív passzív objektum – csak akkor működik ha interakciót kap Művelet = metódus (Method) (fogalmi modell)(implementációs modell) Üzenetek hatására létrejövő viselkedésforma

Objektum és jellemzői: példákkal 4. Az objektum belső struktúrája: a külvilág nem lát bele az objektumba – egységbe zárt - egységbezárt – encapsulation - az információ elrejtés elve ember objektummásik objektum harap (interakció) tehát:van foga, állkapcsa

Objektum és jellemzői: példákkal 4. Az objektum belső struktúrája: a külvilág nem lát bele az objektumba – egységbe zárt - egységbezárt – encapsulation - az információ elrejtés elve Az objektumot a külvilág csak a viselkedésén keresztül érzékeli encapsulation

Objektum és jellemzői: példákkal 5. Az objektum állapota: az állapot határozza meg, hogy adott üzenetre, hogyan viselkedik állapot: az objektum pillanatnyi tulajdonságai (attribútumai) Kutya eszik Jól lakott Éhes Objektumok Viselkedés Állapot Gazdi nem eszik

Objektum és jellemzői: példákkal 5. Az objektum állapota: az állapot határozza meg, hogy adott üzenetre, hogyan viselkedik állapot: az objektum pillanatnyi tulajdonságai (attribútumai) Kutya eszik Jól lakott Éhes Objektum Viselkedés Állapot Gazdi Kaja nem eszik ÚJRA

Objektum és jellemzői: példákkal 5. Az objektum állapota: az állapot határozza meg, hogy adott üzenetre, hogyan viselkedik A viselkedés az állapotok időbeli változásának eredménye Minden művelet (method) viselkedésforma nyomot hagy az objektum állapotában állapot: az objektum pillanatnyi tulajdonságai (attribútumai)

Objektum és jellemzői: példákkal 6. Polimorfizmus (több alakúság): diszpécser objektum TŰZ!!! üzenet viselkedés tűzoltó objektum továbbítom megyek ugyanarra az üzenetre más-más objektumok másképpen viselkednek

Objektum és jellemzői: példákkal 7. Osztályok és példányok: objektum objektum osztály BIZTOSÍTÓ hasonló struktúrájú és tulajdonságú objektumokat osztályokba sorolunk az objektum az osztály egy példánya osztályba sorolás objektum osztály példányosítás objektum osztály Osztályszámosság: hány példánya van egy osztálynak

Objektum és jellemzői: példákkal 8. Öröklés ( inharitance ): a meglévő osztályokból képzett újabb osztályok öröklik a szülő osztályok struktúráit, tulajdonságait és újabbakkal bővülnek osztály BIZTOSÍTÓ objektumobjektum osztály Pénzintézet osztályhierarchia

ÖSSZEFOGLALÁS 1 ObjektumObjektum=entitás ObjektumJellemzők: ObjektumViselkedés ObjektumÁllapot Attribútum = tulajdonság ObjektumStruktúra Művelet = method pillanatnyi tulajdonság állapot időbeli változása megnyilvánulása befolyásolja attribútum csoportok

ÖSSZEFOGLALÁS 2 azonosítótulajd1tulajd2 nadat n1adat n2 Osztály:táblázatOszlop: attribútum, tulajdonság Sor: objektum, egyed, entitás, példány Cellák: objektum állapot Struktúra: oszlopok száma, fajtái Viselkedés: tulajdonságok(cellaértékek) módosulása

Hardver fogalmak 1 magos processzor: multitask futtatás A processzor ciklikusan, rövid időszeletenként, időben egymásután futtatja a programokat. Taszkváltáskor memória mentési és beolvasási műveleteket végez. CPU adatok MEMÓRIA task1 adat task2 adat task3 adat

Hardver fogalmak 1 magos processzor: hyper threading technológia(többszálas processzor) A processzor ciklikusan, rövid időszeletenként, időben egymásután 2 programot futtat: NINCS memória mentési és beolvasási művelet! Több program futás esetén: multitask CPU adatok1 adatok2