Objektumorientált tervezés Út az objektumig Az objektum fogalma, jellemzői Objektummal kapcsolatos fogalmak Hardverfogalmak A rendszer modell nézetei Objektumorientált programtervezés Objektumorientált módszertanok UML
Út az objektumig A modellezés problémája: Számítástechnikai információ: utasítás, algoritmus adat, adatszerkezet Valós világ Fogalmi modell Implementációs modell Modell alkotás top-down bottom-up Mi legyen a modellek alapja ? VAGY
Struktúrált programozás top-down Moduláris programozás: a teljes feladat egy absztrakt utasítás időbeli sorrendben részekre bontás, rétegenként az adatok a programban szétszórtan találhatók háttérbe szorul az adatszerkezet legkisebb egysége az eljárás ritkán eredményez újrafelhasználható elemet Adatalapú programozás:
Objektum és jellemzői: példákkal 1. Objektum lehet bármi aminek a határai pontosan meghatározhatók esemény objektum Baleset esemény
Objektum és jellemzői: példákkal 1. Objektum lehet bármi aminek a határai pontosan meghatározhatók esemény objektum Sérült szerep szerep objektum Rendőr szerep
Objektumok és jellemzőik: példákkal 1. Objektum lehet bármi aminek a határai pontosan meghatározhatók esemény objektum szerep objektum szervezeti egység objektum Intézmény, szervezeti egység
Objektumok és jellemzőik: példákkal 1. Objektum lehet bármi aminek a határai pontosan meghatározhatók esemény objektum szerep objektum szervezeti egység objektum tárgy (rendszer) autó tárgy(rendszer) objektum
Objektum és jellemzői: példákkal 1. Objektum lehet bármi aminek a határai pontosan meghatározhatók esemény objektum szerep objektum szervezeti egység objektum tárgy(rendszer) objektum process (történés) futam process objektum
Objektum és jellemzői: példákkal 1. Objektum lehet bármi aminek a határai pontosan meghatározhatók esemény objektum szerep objektum szervezeti egység objektum tárgy(rendszer) objektum process objektum hely(szín) Hungarorin g hely objektum
Objektum és jellemzői: példákkal 2. Az objektum más objektumokra hatást gyakorol és más objektumok hatással vannak rá: az objektumok interakcióban vannak egymással: üzenet (message)- adatátvitel sérült objektum biztosító objektum név, kötvényszám, baleset helyszín,időpont
Objektum és jellemzői: példákkal 2. Az objektum más objektumokra hatást gyakorol és más objektumok hatással vannak rá: az objektumok interakcióban vannak egymással: üzenet (message)- adatátvitel - vezérlés helyszínelés rendőr objektum rendőrség objektum
Objektum és jellemzői: példákkal 2. Az objektum más objektumokra hatást gyakorol és más objektumok hatással vannak rá: az objektumok interakcióban vannak egymással: üzenet (message)- adatátvitel event (esemény)- pillanatszerű történés - vezérlés segélyhívás rendőrség objektum baleset objektum
Objektum és jellemzői: példákkal 3. Az objektum viselkedése:valamilyen cselekvésben, tevékenységben, műveletben (metódusban) nyilvánul meg. aktív objektum - vezérlő objektum - mindig interaktív rendőrség objektum diszpécser2 rendőr1 diszpécser1 rendőr1 Szolgálat aktív objektum
Objektum és jellemzői: példákkal 3. Az objektum viselkedése:valamilyen cselekvésben, tevékenységben, műveletben (metódusban) nyilvánul meg. aktív objektum - vezérlő objektum - mindig interaktív passzív objektum – csak akkor működik ha interakciót kap rendőrség objektum diszpécser2 rendőr1 diszpécser1 rendőr1 Szolgálat passzív objektum felveszi a telefont kiszáll
Objektum és jellemzői: példákkal 3. Az objektum viselkedése:valamilyen cselekvésben, tevékenységben, műveletben (metódusban) nyilvánul meg. aktív objektum - vezérlő objektum - mindig interaktív passzív objektum – csak akkor működik ha interakciót kap Művelet = metódus (Method) (fogalmi modell)(implementációs modell) Üzenetek hatására létrejövő viselkedésforma
Objektum és jellemzői: példákkal 4. Az objektum belső struktúrája: a külvilág nem lát bele az objektumba – egységbe zárt - egységbezárt – encapsulation - az információ elrejtés elve ember objektummásik objektum harap (interakció) tehát:van foga, állkapcsa
Objektum és jellemzői: példákkal 4. Az objektum belső struktúrája: a külvilág nem lát bele az objektumba – egységbe zárt - egységbezárt – encapsulation - az információ elrejtés elve Az objektumot a külvilág csak a viselkedésén keresztül érzékeli encapsulation
Objektum és jellemzői: példákkal 5. Az objektum állapota: az állapot határozza meg, hogy adott üzenetre, hogyan viselkedik állapot: az objektum pillanatnyi tulajdonságai (attribútumai) Kutya eszik Jól lakott Éhes Objektumok Viselkedés Állapot Gazdi nem eszik
Objektum és jellemzői: példákkal 5. Az objektum állapota: az állapot határozza meg, hogy adott üzenetre, hogyan viselkedik állapot: az objektum pillanatnyi tulajdonságai (attribútumai) Kutya eszik Jól lakott Éhes Objektum Viselkedés Állapot Gazdi Kaja nem eszik ÚJRA
Objektum és jellemzői: példákkal 5. Az objektum állapota: az állapot határozza meg, hogy adott üzenetre, hogyan viselkedik A viselkedés az állapotok időbeli változásának eredménye Minden művelet (method) viselkedésforma nyomot hagy az objektum állapotában állapot: az objektum pillanatnyi tulajdonságai (attribútumai)
Objektum és jellemzői: példákkal 6. Polimorfizmus (több alakúság): diszpécser objektum TŰZ!!! üzenet viselkedés tűzoltó objektum továbbítom megyek ugyanarra az üzenetre más-más objektumok másképpen viselkednek
Objektum és jellemzői: példákkal 7. Osztályok és példányok: objektum objektum osztály BIZTOSÍTÓ hasonló struktúrájú és tulajdonságú objektumokat osztályokba sorolunk az objektum az osztály egy példánya osztályba sorolás objektum osztály példányosítás objektum osztály Osztályszámosság: hány példánya van egy osztálynak
Objektum és jellemzői: példákkal 8. Öröklés ( inharitance ): a meglévő osztályokból képzett újabb osztályok öröklik a szülő osztályok struktúráit, tulajdonságait és újabbakkal bővülnek osztály BIZTOSÍTÓ objektumobjektum osztály Pénzintézet osztályhierarchia
ÖSSZEFOGLALÁS 1 ObjektumObjektum=entitás ObjektumJellemzők: ObjektumViselkedés ObjektumÁllapot Attribútum = tulajdonság ObjektumStruktúra Művelet = method pillanatnyi tulajdonság állapot időbeli változása megnyilvánulása befolyásolja attribútum csoportok
ÖSSZEFOGLALÁS 2 azonosítótulajd1tulajd2 nadat n1adat n2 Osztály:táblázatOszlop: attribútum, tulajdonság Sor: objektum, egyed, entitás, példány Cellák: objektum állapot Struktúra: oszlopok száma, fajtái Viselkedés: tulajdonságok(cellaértékek) módosulása
Hardver fogalmak 1 magos processzor: multitask futtatás A processzor ciklikusan, rövid időszeletenként, időben egymásután futtatja a programokat. Taszkváltáskor memória mentési és beolvasási műveleteket végez. CPU adatok MEMÓRIA task1 adat task2 adat task3 adat
Hardver fogalmak 1 magos processzor: hyper threading technológia(többszálas processzor) A processzor ciklikusan, rövid időszeletenként, időben egymásután 2 programot futtat: NINCS memória mentési és beolvasási művelet! Több program futás esetén: multitask CPU adatok1 adatok2