Objektumorientált tervezés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ADATBÁZISOK.
Advertisements

Rendszerek és táblázatok. Rendszerelmélet - rendszerszemlélet  Fogalmi meghatározás  Valós és elméleti rendszerek  A rendszer összetevői, jellemzői.
C++ programozási nyelv Gyakorlat hét
Programozás III OOP ALAPOK.
Rendszerfejlesztés.
Az integrált áramkörök (IC-k) tervezése
EE/R adatmodell (Extended E/R) 1 Az objektum orientált szemlélet elterjedésével egyre nőtt az igény az olyan SDM (Semantic Data Model) modellek iránt,
3. A programozás eszközei, programozás-technikai alapismeretek
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT 1 12-es Kurzus OMT modellek és diagramok OMT metodológia OMT (Object Modelling Technique)
5. Előadás 1. rész Műszaki informatika.
1 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék IT rendszerek modellezése Micskei Zoltán
IT infrastruktúra modellezése
13.a CAD-CAM informatikus
OBJEKTUMORIENTÁLT PROGRAM
Vizuális modellezés Uml és osztálydiagram UML eszközök
Az operációs rendszerek
SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK
1. előadás. 1.) Szoftverfejlesztés, mint mérnöki tevékenység. Számítási eszközfejlődés. Számítási eszközfejlődés: hazai viszonyok. Mérföldkő: Simula 67.Klasszikus.
1. előadás. 1.) Szoftverfejlesztés, mint mérnöki tevékenység. Számítási eszközfejlődés. Számítási eszközfejlődés: hazai viszonyok. Mérföldkő: Simula 67.Klasszikus.
Az UML 4 rétegű metamodell szerkezete
Az UML kiterjesztési lehetőségei
WEB MES (webes gyártásirányító rendszer) Kiss Miklós (G-5S8)
ESzabványok Workshop 1. előadás: Bevezető, eAdatmodell október 13.
Objektumok. Az objektum információt tárol, és kérésre feladatokat hajt végre. Az objektum adatok (attribútumok) és metódusok (operációk,műveletek) összessége,
A valós világ modellezése. Az embert a valós világ modellezésekor a következő gondolatok vezérlik: Absztrakció Megkülönböztetés Osztályozás Általánosítás,
A programozás alapjai A számítógép számára a feladat meghatá- rozását programozásnak nevezzük. Ha a processzor utasításait használjuk a feladat meghatározásához,
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
1Objektumorientált elemzés és tervezés - Alapfogalmak Gyurkó György Objektumorientált elemzés és tervezés Alapfogalmak.
Objektumorientált tervezés és programozás II. 3. előadás
Adatszerkezetek 1. előadás
Sapientia - Erdélyi Magyar TudományEgyetem (EMTE) Csíkszereda IRT
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2005/2006. őszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II.
Objektumorientált programozás
Objektumorientált tervezés Út az objektumig Az objektum fogalma, jellemzői Objektummal kapcsolatos fogalmak Hardverfogalmak A rendszer modell nézetei Objektumorientált.
Rendszertervezés Alapfogalmak; Az informatikai rendszer
UML Unified Modelling Language Szabványos jelölésrendszer elemeivel írja le diagramok formájában a rendszer működését a különböző modell-nézetek szempontjából.
SICStus Objects Objektum orientált kiterjesztés a SICStus Prolog nyelvhez Pereszlényi Attila Az előadás.
Adatbázis kezelés.
Komponens-absztrakció. Objektum-orientált paradigma korlátai Feltételezés az interfészekről: 1. öröklés és aggregáció alkalmazható, 2. közös programozási.
Összetevő- és telepítési diagram
Objektum orientált programozás
Objektumvezérelt rendszerek tervezése 4.óra – Composite, Decorator © Fülöp Lajos.
Objektumvezérelt rendszerek tervezése
Objektumvezérelt rendszerek tervezése 9.óra – Builder, Observer © Nagy Csaba.
Adamkó Attila UML2 Adamkó Attila
Szoftverek.
7. kurzus Az objektum-orientált tervezés alapelemei
Szoftver születik Eötvös Konferencia Köllő Hanna.
Webes alkalmazásfejlesztés
Gyurkó György. Az állapotmodellezés célja Általánosságban ugyanaz, mint a többi dinamikus modellezési technikáé: Jobban megismerni a problémát. Finomítani.
Programozás, programtervezés
UML modellezés 3. előadás
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
5. előadás Műszaki informatika.
1 Objektum orientált programozás Az objektumok és az osztályok – bevezetés Nagy Szilvia.
Haladó C++ Programozás Programtervezési minták – alapok Sonkoly Balázs
Gyurkó György. Az OO programozás és tervezés története 1960-as évek: SIMULA (véletlen folyamatokat szimuláló programok írása) az OO nyelvek őse 1970-es.
1 Objektum orientált programozás Az objektumok és az osztályok – példányosodás Nagy Szilvia.
Adatbázisszintű adatmodellek
Modellek a számítógép megismeréshez Takács Béla
A szoftver mint komplex rendszer: objektumorientált megközelítés.
Strukturális tervezési minták
Szemantikai adatmodellek
Adatstruktúrák Algoritmusok Objektumok
UML használata a fejlesztésben, illetve a Visual Studio 2010-ben
Operációs rendszerek.
Objektumorientált fejlesztés – szoftverobjektumok fizikai megjelenése
Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II.
6. kurzus Az objektum-orientált tervezés alapelemei
Előadás másolata:

Objektumorientált tervezés Út az objektumig Az objektum fogalma, jellemzői Objektummal kapcsolatos fogalmak Hardverfogalmak A rendszer modell nézetei Objektumorientált programtervezés Objektumorientált módszertanok UML

Implementációs modell Mi legyen a modellek alapja Út az objektumig top-down bottom-up A modellezés problémája: Számítástechnikai információ: utasítás, algoritmus adat, adatszerkezet Fogalmi modell Implementációs modell Mi legyen a modellek alapja ? Modell alkotás Valós világ VAGY

Struktúrált programozás top-down Moduláris programozás: a teljes feladat egy absztrakt utasítás időbeli sorrendben részekre bontás, rétegenként az adatok a programban szétszórtan találhatók háttérbe szorul az adatszerkezet legkisebb egysége az eljárás ritkán eredményez újrafelhasználható elemet Adatalapú programozás:

Objektum és jellemzői: példákkal 1. Objektum lehet bármi aminek a határai pontosan meghatározhatók esemény objektum Baleset esemény

Objektum és jellemzői: példákkal 1. Objektum lehet bármi aminek a határai pontosan meghatározhatók esemény objektum Sérült szerep Rendőr szerep szerep objektum

Objektumok és jellemzőik: példákkal 1. Objektum lehet bármi aminek a határai pontosan meghatározhatók esemény objektum Intézmény, szervezeti egység szerep objektum szervezeti egység objektum

Objektumok és jellemzőik: példákkal 1. Objektum lehet bármi aminek a határai pontosan meghatározhatók esemény objektum tárgy (rendszer) autó szerep objektum szervezeti egység objektum tárgy(rendszer) objektum

Objektum és jellemzői: példákkal 1. Objektum lehet bármi aminek a határai pontosan meghatározhatók esemény objektum process (történés) futam szerep objektum szervezeti egység objektum tárgy(rendszer) objektum process objektum

Objektum és jellemzői: példákkal 1. Objektum lehet bármi aminek a határai pontosan meghatározhatók esemény objektum hely(szín) Hungaroring szerep objektum szervezeti egység objektum tárgy(rendszer) objektum process objektum hely objektum

Objektum és jellemzői: példákkal 2. Az objektum más objektumokra hatást gyakorol és más objektumok hatással vannak rá: az objektumok interakcióban vannak egymással: üzenet (message) - adatátvitel sérült objektum biztosító objektum név, kötvényszám, baleset helyszín,időpont

Objektum és jellemzői: példákkal 2. Az objektum más objektumokra hatást gyakorol és más objektumok hatással vannak rá: az objektumok interakcióban vannak egymással: üzenet (message) - adatátvitel - vezérlés rendőrség objektum rendőr objektum helyszínelés

Objektum és jellemzői: példákkal 2. Az objektum más objektumokra hatást gyakorol és más objektumok hatással vannak rá: az objektumok interakcióban vannak egymással: üzenet (message) - adatátvitel - vezérlés event (esemény) - pillanatszerű történés rendőrség objektum baleset objektum segélyhívás

Objektum és jellemzői: példákkal 3. Az objektum viselkedése:valamilyen cselekvésben, tevékenységben, műveletben (metódusban) nyilvánul meg. aktív objektum - vezérlő objektum - mindig interaktív aktív objektum diszpécser1 Szolgálat rendőrség objektum Szolgálat diszpécser2 Szolgálat rendőr1 Szolgálat rendőr1

Objektum és jellemzői: példákkal 3. Az objektum viselkedése:valamilyen cselekvésben, tevékenységben, műveletben (metódusban) nyilvánul meg. aktív objektum - vezérlő objektum - mindig interaktív passzív objektum – csak akkor működik ha interakciót kap passzív objektum diszpécser1 felveszi a telefont Szolgálat rendőrség objektum diszpécser2 Szolgálat rendőr1 kiszáll rendőr1

Objektum és jellemzői: példákkal 3. Az objektum viselkedése:valamilyen cselekvésben, tevékenységben, műveletben (metódusban) nyilvánul meg. aktív objektum - vezérlő objektum - mindig interaktív passzív objektum – csak akkor működik ha interakciót kap Művelet = metódus (Method) (fogalmi modell) (implementációs modell) Üzenetek hatására létrejövő viselkedésforma

Objektum és jellemzői: példákkal 4. Az objektum belső struktúrája: a külvilág nem lát bele az objektumba – egységbe zárt - egységbezárt – encapsulation - az információ elrejtés elve ember objektum másik objektum tehát:van foga, állkapcsa harap (interakció)

Objektum és jellemzői: példákkal 4. Az objektum belső struktúrája: a külvilág nem lát bele az objektumba – egységbe zárt - egységbezárt – encapsulation - az információ elrejtés elve Az objektumot a külvilág csak a viselkedésén keresztül érzékeli encapsulation

Objektum és jellemzői: példákkal 5. Az objektum állapota: az állapot határozza meg, hogy adott üzenetre, hogyan viselkedik állapot: az objektum pillanatnyi tulajdonságai (attribútumai) Objektumok Viselkedés Állapot Kutya Jól lakott eszik Éhes nem eszik Gazdi

Objektum és jellemzői: példákkal 5. Az objektum állapota: az állapot határozza meg, hogy adott üzenetre, hogyan viselkedik ÚJRA állapot: az objektum pillanatnyi tulajdonságai (attribútumai) Objektum Viselkedés Állapot Kutya Jól lakott eszik Kaja Éhes nem eszik Gazdi

Objektum és jellemzői: példákkal 5. Az objektum állapota: az állapot határozza meg, hogy adott üzenetre, hogyan viselkedik állapot: az objektum pillanatnyi tulajdonságai (attribútumai) A viselkedés az állapotok időbeli változásának eredménye Minden művelet (method) viselkedésforma nyomot hagy az objektum állapotában

Objektum és jellemzői: példákkal 6. Polimorfizmus (több alakúság): ugyanarra az üzenetre más-más objektumok másképpen viselkednek TŰZ!!! diszpécser objektum továbbítom tűzoltó objektum megyek viselkedés üzenet

Objektum és jellemzői: példákkal 7. Osztályok és példányok: hasonló struktúrájú és tulajdonságú objektumokat osztályokba sorolunk Osztályszámosság: hány példánya van egy osztálynak az objektum az osztály egy példánya osztály osztály osztály BIZTOSÍTÓ példányosítás osztályba sorolás objektum objektum objektum objektum

Objektum és jellemzői: példákkal 8. Öröklés ( inharitance ): a meglévő osztályokból képzett újabb osztályok öröklik a szülő osztályok struktúráit, tulajdonságait és újabbakkal bővülnek osztályhierarchia osztály Pénzintézet osztály BIZTOSÍTÓ objektum objektum

Objektum jellemzői 1 Objektum Objektum=entitás Objektum Jellemzők: Viselkedés megnyilvánulása Művelet = method befolyásolja attribútum csoportok Attribútum = tulajdonság Objektum Struktúra pillanatnyi tulajdonság állapot időbeli változása Objektum Állapot

Objektum orientált program működési elvei osztályba sorolás: közös tulajdonságú objektumik csoportja Objektum-orientált program: egymással interakcióban lévő objektumok halmaza - Működése: az interakciós műveletek egymásutánja - Szerkezete: osztályok és objektumok hierarchiája példányosítás: az objektum az osztály egy példánya egységbe zárás (encapsulation): a külvilág csak a viselkedésen keresztül látja az objektumot – információ elrejtés öröklés(inharitance): hierarchikus kapcsolatrendszer az osztályok és objektumok között polimorfizmus: interakcióra az objektumok különbözőképpen viselkednek

Objektum jellemzői 2 Osztály:táblázat Oszlop: attribútum, tulajdonság azonosító tulajd1 tulajd2 n adat n1 adat n2 Sor: objektum, egyed, entitás, példány Struktúra: oszlopok száma, fajtái Viselkedés: tulajdonságok(cellaértékek) módosulása Cellák: objektum állapot

Hardver fogalmak 1 magos processzor: multitask futtatás A processzor ciklikusan, rövid időszeletenként, időben egymásután futtatja a programokat. Taszkváltáskor memória mentési és beolvasási műveleteket végez. MEMÓRIA task1 adat adatok CPU task2 adat task3 adat

Hardver fogalmak 1 magos processzor: hyper threading technológia(többszálas processzor) A processzor ciklikusan, rövid időszeletenként, időben egymásután 2 programot futtat: NINCS memória mentési és beolvasási művelet! Több program futás esetén: multitask adatok1 adatok2 CPU

Hardver fogalmak Többmagos, többszálas processzor.iCore7 A processzor 8 szálat futtat egyszerre A hardver a több aktív objektummal rendelkező többszálas programok futtatását támogatja!

Objektom-orientált program készítés A folyamat akkor ér véget: - ha nem szükséges több absztrakciós szint(alosztály.. hierarchikus szint - vagy a felfedezett új osztály, objektum, már létező szoftver komponensekkel implementálható modellkészítés + implementálás START STOP Objektumok, osztályok azonosítása. Osztályok, műveletek implementálása Statikus struktúra (hierarchia) Modell értékelés (validáció) Dinamikus struktúra (műveletek)

Tervezési módszertanok A modell tervezés módszertana: OMT – Object Modelling Technique a rendszert 3 nézetből alkotott 3 modellel írja le Statikus hierarchia ábrázolása Objektum modell a feladat szempontjából történő leírás Rendszer Funkcionális modell Dinamikus modell időbeli működés leírása

Tervezési módszertanok A modell tervezés módszertana: OMT – Object Modelling Technique a rendszert 3 nézetből alkotott 3 modellel írja le Statikus hierarchia ábrázolása Valós objektum Komplexitás csökkentése: MÁSIK 2 NÉZET absztrakció, általánosítás Objektum modell Absztrakt objektum annyi példány(objektum) kell, hogy interakcióik megoldják a feladatot a feladat szempontjából történő leírás Rendszer Osztály Példány1 Példány2 Funkcionális modell Dinamikus modell időbeli működés leírása

Tervezési módszertanok A módszertanokhoz modell leíró CASE eszközök és implementációs eszközök (programozási nyelvek tartoznak OMT modellek leírása: UML segítségével UML: a nézetek modelljeit szabványos diagramok segítségével szemlélteti Implementáció (objektum orientált programozási nyelvek): C++ - Java - Object Pascal - php

Legismertebb tervezési módszertanok OOT – Object Oriented Technologies Egy rendszerben kezeli a az analízis és a tervezés lépéseit. 5 modellben adja meg a leírást: követelmény-, analízis-,tervezési- implementációs, teszt modell Önálló objektumként kezeli a megjelenítést Objektum orientáltságra épülő adatbázis kezelő rendszer A rendszer statikus leírásához használt módszerek együttese (osztálydiagramok, objektum diagramok) OOD – Object Oriented Design OOSE – Object Oriented Software Engineering OOAD – Object Oriented Analysies and Design OODBMS – Object Oriented Database Management System GUI – Grafical User Interface