1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete
2 A kutatás fókusza Az állampolgárok fogyasztóvédelmi aktivitásának, fogyasztóvédelmi probléma- megoldó motivációinak, készsé- geinek és módszereinek, részvételi kultúrájának feltárása
3 A kutatás fókusza Melyek a fogyasztók által leginkább érzékelt fogyasztóvédelmi problémák? Mely területeken érzik leginkább fogyasztói jogaik, érdekeik sérülését? Hogyan látnak neki a fogyasztóvédelmi problémák megoldáshoz? Tudják-e, hogy a különböző fogyasztóvédelmi intézmények által kínált megoldásokat hogyan vehetik igénybe problémájuk megoldásához? Ismerik-e ezeket a szervezeteket egyáltalán? Milyen fogyasztóvédelmi intézményeket keresnek fel?
4 A kutatás fókusza lakásfenntartás élelmiszer-fogyasztás általános fogyasztóvédelmi kérdések
5 Módszerek Reprezentatív felmérés (nem, életkor, végzettség, régiók, településtípus) Személyes megkérdezés Nyílt kérdések Országos + közép-magyarországi régió február 26. és március 17. között Adatfelvétel: Forsense Intézet
6 Eredmények Az elmúlt egy-két évben szembesült olyan helyzettel a lakása fenntartásával kapcsolatban, amelyről úgy érezte, sérülnek fogyasztói jogai? igen: 10%, nem: 89% gázszolgálatás: 23% áramszolgáltató: 13% magas számlák: 10% számlázás: 29%
7 Eredmények Az elmúlt egy-két évben szembesült olyan helyzettel az élelmiszer- vásárlások során, amelyről úgy érezte, sérülnek fogyasztói jogai? igen: 14%, nem: 85% romlott, lejárt szavatosságú élelmiszer: 56% minőség: 18% árfeltüntetés: 10%
8 Eredmények Mit tesz a fogyasztó, ha fogyasztóvédelmi problémával találkozik? (lakás, élelmiszer) vállalathoz fordul: 43%, 48% semmit: 37%, 40% váltás: 6%, 3% hivatalos út: 3%, -
9 Eredmények Mit tesz a fogyasztó, ha fogyasztóvédelmi problémával találkozik? Milyen nehézségekbe ütközött? (lakás, élelmiszer) semmi: 33%, 65% nem fogadták el a reklamációt: 18%, 6%
10 Eredmények Helyzetmegoldás: mobiltelefon nem tudja mit kell tenni: 33%+4% indulati „országos fogyasztóvédelemhez fordul”: 17% további reklamáció: 20%
11 Eredmények Helyzetmegoldás: áramszolgáltató nem tudja mit kell tenni: 36% „országos vagy helyi fogyasztóvédelemhez fordul”: 10% további reklamáció: 24% bíróság: 6%
12 Eredmények Tájékozódás keresne információt: 70% a többség egyetlen forrásból tájékozódna internet: 40% rokon-ismerős: 17% hivatalos szervezet: 15% média: 10%
13 Eredmények Kiket kerestek fel fogyasztóvédelmi problémájukkal az emberek az elmúlt 1- 2 évben? Arányok azokon belül, akiknek volt fogyasztóvédelmi problémája az említett időszak alatt a „nem tudom” és „nem válaszolt” kategóriák nélkül.
14 Eredmények
15 Eredmények Mit gondol, mi lenne a fogyasztóvédelem LEGFONTOSABB feladata Magyarországon? fogyasztóvédelem: 32% érdekvédelem, érdekképviselet:14% nem tudja:11% fogyasztói jogérvényesítés, jogvédelem: 8% szankcionálás, szabályok betartatása: 7% ellenőrzés: 7% minőségi kontroll: 5% szemléletformálás: 5%
16
17
18
19 Zöld térkép
20 Köszönöm a figyelmet! A szimpózium és az előadás az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg, a TÁMOP 5.5.6/08/ sz. program keretében.
21