Eddig: Parmenidész a szemlélet, a nyilvánvaló(nak látszó) logikai jellegű kritikája Szabó Á.: ez az első indirekt érvelés – vitatott logikai érvet hoz.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Advertisements

Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
2. A logika története Gregor Reisch  1503  Typus logice Premissae
Matematika a filozófiában
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
Minden, matematikusi ismeretekkel fertőzött leendő mérnök számára alapvető kihívás, hogy a túlságosan egyszerű dolgokból többet hozzon ki. Így például.
Albert Einstein idézetek.
Görög filozófia.
Kétértékűség és kontextusfüggőség Kijelentéseink igazak vagy hamisak (mindig az egyik és csak az egyik) Kijelentés: kijelentő mondat (tartalma), amivel.
A sztoikus lektonelmélet avagy mi az igazság hordozója? Arisztotelész példái: időtlen mondatok: ‚Minden ló állat’, ‚Egy ember sem kő’. A jellegzetes sztoikus.
Minden, matematikusi ismeretekkel fertőzött leendő mérnök számára alapvető kihívás, hogy a túlságosan egyszerű dolgokból többet hozzon ki. Így például.
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
Bizonyítási stratégiák
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Albert Einstein idézetek.
A digitális számítás elmélete
Az érvelés.
Bevezetés a matematikába I
készítette: Szabó Zsófia és Kicsiny Márta Városmajori Gimnázium
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
Halmazelmélet és matematikai logika
Bekő Éva Eötvös Loránd Tudományegyetem Elérhetőségem:
Mikortól meddig; Voltam, Vagyok, Leszek?. ÉSZREVÉTLENÜL JELEN VOLTAM AZ ŐSEIMBEN MINDEN EMBERNEK VAN, VOLT, VAGY LESZ ANYJA. IGAZ EZ AZ ÁLLÍTÁS? TEGYÜK.
*** HALMAZOK *** A HALMAZ ÉS MEGADÁSA A HALMAZ FOGALMA
1 A gör. fil. kezdeteitől jelen van a rac. reflexio az isteniről Arist. emelte először a fil. részévé a teológiát Platón: Isten jó és változatlan >> kritizálja.
Buddhista logika és paradoxonok
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Szögek és háromszögek.
A háromszög Napoleon- háromszögei
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
2. A logika története Gregor Reisch  1503  Typus logice Premissae
Hilary Putnam: Time & Phisical Geometry Körtvélyesi László.
Volt (Phaidón 100 skk.): „… amit a legszilárdabbnak ítélek … feltételezem, hogy van valami, ami maga a szép önmagában véve, meg ami a jó, meg ami a nagy,
Érvelés, bizonyítás, következmény, helyesség
Arisztotelész szillogisztikája
A másik logikai hagyomány:
Volt: Egyiptomi földmérés-és számolástudomány Gyakorlati matematika
Platón és a logika Módszer (dialektika)
I.7: „Világos az is, hogy mindegyik alakzatban, amikor nincs szillogizmus, és mindkettő állító, avagy tagadó, akkor egyáltalán semmi nem lesz szükségszerű.
Első Analitika I.1. Az állításelmélet újrafogalmazása „Protaszisz az a mondat, ami valamit valamiről állít vagy tagad.” „Lehet egyetemes, részleges (en.
Szillogisztika = logika (következtetéselmélet)? Az An.Post.-ban, és másutt is találunk olyan megjegyzéseket, hogy minden helyes következtetés szillogizmusok.
„Házasodj meg, meg fogod bánni; ne házasodj meg, azt is meg fogod bánni; házasodj vagy ne házasodj, mindkettőt meg fogod bánni; vagy megházasodsz, vagy.
A logika története – mi a tárgya és hol kezdődik?
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
(nyelv-családhoz képest!!!
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
2. A görögök és a kozmosz. Korai források: i.e. 8. század Homérosz (kb. i.e tól szájhagyomány) Hésziodosz- Istenek genealógiája Antropomorf kozmosz.
Mi a fizika?. Fizikai ismeretek a görögség előtt 1 1/2 millió évtűz1 1/2 millió évtűz i.e íj (lant)i.e íj (lant) i.e. 7000tűzgyújtási.e. 7000tűzgyújtás.
Végtelen halmazok számossága Georg F. Cantor munkássága
Bolyai János.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Útmutató Tippek, típushibák, megoldások és némi statisztika.
Logikus érvelés Baranyai Tamás. Logika „A logika az érvényes következtetés alapelveivel foglalkozik [...] a logika nem egyszerűen a helyes érvelés, hanem.
Kijelentések könyve: mindegyik oldalon egy kijelentés. Egyes igaz kijelentések axiómák. Az axiómákból bizonyítható kijelentések mind igazak, és a cáfolható.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
A MATEMATIKA FELÉPÍTÉSÉNEK ELEMEI
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Mindentud Június 15 Mottó: Te Gyuri! De őszintén, áruld már el nekem, hogy igazából mire jók azok a kvarkok. (88. évében levő Édesanyában állandó.
Máté András
Filozófiatörténet előadások 1I.
Analitikus fa készítése Ruzsa programmal
Analitikus fák kondicionálissal
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Fordítás (formalizálás, interpretáció)
Variációk a hazugra Szókratész: Platón hazudik.
Bevezetés a matematikába I
Előadás másolata:

Eddig: Parmenidész a szemlélet, a nyilvánvaló(nak látszó) logikai jellegű kritikája Szabó Á.: ez az első indirekt érvelés – vitatott logikai érvet hoz fel „nyilvánvaló” dolgok cáfolására logikai alapelveket fektet le – ez is kérdéses Eleai Zénón – a dialektika atyja (Arisztotelész) Platón: Parmenidész 127d skk.: „[Szókratész Zénónhoz:] Ha a dolgok, amik vannak, sokan vannak, akkor hasonlóak is kell, hogy legyenek, meg hasonlótlanok is; márpedig ez lehetetlenség, hiszen sem a hasonlótlanok nem lehetnek hasonlóak, sem a hasonlók hasonlótlanok. … [A]kkor az is lehetetlen, hogy sokan legyenek. Ha ugyanis sokan volnának, lehetetlenségeknek lennének alávetve. Ezt célozzák tehát a te érveid, nem mást, mint hogy minden bevett állítással szemben kiharcold, hogy sok pedig nincs.” -Szókratész egy CM1 alakú érvelésre céloz. -Hangsúlyozza („leleplezi”) az indirekt jelleget. -Hangsúlyozza a szembenállást azzal, „amit általában mondani szoktak”.

Aporiák: 1.Sokaság fr. 3 (Szimplikiosz, Fizika-kommentár): Amikor … újra azt bizonyítja, hogy ha sok dolog van, akkor ugyanazok meghatározottan és meghatározatlanul sokan vannak (peperaszmena eszti kai apeira), Zénón szó szerint ezt írja: „Ha sok dolog van, akkor éppen annyinak kell lennnie, ahány van, sem többnek, sem kevesebbnek. De ha annyi van, ahány van, akkor meghatározottan sokan vannak. Ha sok dolog van, akkor meghatározatlanul sok dolog van; mert a dolgok között közbül más dolgok vannak, és ez utóbbiak között közbül megint mások. És így a dolgok határtalanul sokan vannak.” Fordítás: peperaszmenon – véges meghatározott, apeiron – végtelen meghatározatlan. Indokok: 1. Óvatosan használjuk a végtelent, mert a görögök kerülik (bár lehet, hogy csak később). 2. Így jobban kijön. Megint CM1, de most látjuk a premisszák indoklását. Mintha a dilemma két ágán másféle volna a világ (meghatározott részekből áll – korlátlanul osztható).

További sokaság-aporiák: fr. 1 és 2 (ua. Szimplikiosz-szöveghely, de nem világos és nem teljes érvelések). 2. Mozgás: az ismert 4 aporia, Arisztotelész tudósít róluk (elsősorban Fizika VI.). Akhilleusz, Sztadion (utóbbit mások Dikhotomiának is hívják): lényegében ua. aporia, a tér korlátlan oszthatóságát tételezi fel. Repülő nyíl, Mozgó sorok: a tér mintha oszthatatlan egységekből állna. Kézenfekvő értelmezés (bár nincs szövegszerű bizonyíték mellette): A mozgásaporiák együtt egy nagyobb dilemma két ágát alkotják: {p  q;  p  q}  q Ez is a kizárt harmadikon alapul. Parmenidészénél jóval összetettebb és kifinomultabb, fontos részükben indirekt érvelések.

Közben a matematika … Első Elemek: khioszi Hippokratész (V. sz.második fele) Hippokratész holdacskái (mögöttes probléma: „körnégyszögesítés”). Elemek (sztoikheia vagy arkhai = princípiumok): a kiinduló állítások, amelyekre az elmélet felépül. Euklidésznél, Arisztotelésznél: hármas csoportosítás. A terminológia egy ponton ingadozó. 1.Horoi, horiszmoi: definíciók. 2.Aitémata: posztulátumok. 3.Axiomata (koinai ennoiai): axiómák. Ezek azok a kiinduló állítások, amiket nem bizonyítunk, minden mást ezekből vezetünk le. Kérdések: Honnan vesszük ezeket? Mi a különbség 2. és 3. között? Hagyományos válasz az eredetre: Arisztotelész, Második Analitika (a bizonyító tudományról): Különösen erős igazságok, mindenki számára nyilvánvalóak és elsődlegesek. A matematika bizonyossága a princípiumok bizonyosságán és a logika megbízhatóságán alapul.

Alternatív válasz (Szabó Árpád): Az axiomatikus felépítés eredete a dialektika. A princípiumok: hüpothesziszek, homologémák. Központi érv: a terminológia maga a dialektikából ered. (Egy kivétel, a koiné ennoia, de az vélhetően később váltotta föl az axiómát, az utoóbbi kifejezés sztoikus használata miatt [propozíció]. Megváltozott, inkább Arisztotelészhez közelítő felfogásra utal.) Egy arkhét, kiindulópontot valamelyik vitapartner javasol. Ha ez a másik számára elfogadható, akkor el kell fogadnia a következményeit is. Mindig fennáll az a lehetőség, hogy képtelen következmények adódnak. Ebben az esetben a homologémát el kell vetni. Tehát a princípiumokat nem azért fogadjuk el, mert végérvényes és minden kétségen felül álló igazságok, hanem azért, mert a vita, a kutatás egy adott pontján elfogadhatónak tűnnek. Azért tarthatjuk fenn őket, mert mindeddig nem vezettek képtelen következményekre – de ezellen nincs végérvényes garancia. Jövő hét: Dialektika Platónnál

A matematikus válasza a Zénón-aporiákra: Korlátozott feltevéseket veszünk fel a mozgás és a sokaság létezésével kacsolatban. Szabó: a posztulátumok a mozgásra, az axiómák a sokaságra vonatkoznak. A dialektika Platónnál: Phaidón-részlet (99-103, 107). +: Szemantikai elmélet, relációs állítások. Vö. még: Az állam az ellentmondás elvéről ( ) és a matematikáról ( ).