Az Európai Unió Közlekedési politikája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
A fuvarozási ágak díjazása
Légi fuvarozáshoz kapcsolódó okmányok
A tercier és a kvaterner szektor
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
2005. szeptember 28.. Történeti háttér Kiemelkedően magas menekültáradat Igény a menekülők szabályozott érkezése iránt.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Megy a gőzös, megy a gőzös….
Értékesítési csatornák
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
Zsibrita Mátyás – DÍJSZÁMÍTÁS Zsibrita Mátyás – március 20.
Készítette: Bajkó Balázs Hullár Péter
Előnyök és alkalmazási területek
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
ÁRUSZÁLLÍTÁSI ALAPFOGALMAK
Lakossági eladósodási és megtakarítási trendek Barabás Gyula Magyar Nemzeti Bank Budapest, november 25.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Tapasztalatok az NFT „Közlekedés, energia” munkacsoportjával kapcsolatban Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Magyarországi vezetékes szállítás fő vonalai
Zsibrita Mátyás – Fuvarozási módok Zsibrita Mátyás – március 20.
Vízi fuvarozási okmányok
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
Vízi és vasúti szállítás
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
Reinhard Reibsch az EMCEF volt főtitkára.  1. Fúziók/összeolvadások napirenden – országos és európai szinten  2. Európai szövetségek ágazati szinten.
Nyílt Pályán Nemzeti Vasúti Kerekasztal eszmecsere a vasút jelenéről és jövőjéről szakmai-társadalmi vitanap Budapest,2010 szeptember 15 Dr.Doór Zoltán.
Vízi fuvarozási okmányok
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Közlekedés Gőzmozdony és tutaj.
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
2011. március 20. Fuvareszközök Zsibrita Mátyás –
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A gazdasági élet problémái
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
1 A közlekedési infrastruktúra fejlesztésével és a közlekedési rendszerek működtetésével összefüggő harmonizációs feladatok a balkáni térséggel bővülő.
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Gazdasági Szolgáltatások Tagozat XXV. Gazdasági Tevékenységet Segítő Szolgáltatási Osztály Megújuló Energiák Szakmai.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Diplomáciai kihívások a V4 észak-déli közlekedési magas szintű munkacsoport felállításában Budapest, május 6. Szabó István L. V4 közlekedési koordinátor.
1 A kémiai biztonság új stratégiája. Európai Unió: Fehér Könyv. REACH. Globális Stratégia: Globális harmonizáció. SAICM. Prof. Dr. Ungváry György.
Európai Uniós ismeretek
Egységrakomány képző eszközök Készítette: Dávid István
Dr. Lakatos Péter, egyetemi docens
Magyarország infrastruktúrája
Töréspont Stratégiai Alapítvány
Előadás másolata:

Az Európai Unió Közlekedési politikája

Bevezetés A közlekedés jelentőségét mi sem mutatja jobban , mint hogy az Európai Unió GDP -jének aránya mintegy 4 %-át, több mint 6 millió ember számára nyújt munkát, és további 6 milliót foglalkoztatnak közlekedési szolgáltatásokhoz kapcsolódó területek. A szektor éves növekedése általában 2-3 % körül van. Már az Európai Gazdasági Közösséget alapító államok felismerték a közlekedési szolgáltatások jelentőségét, s a kezdet kezdetén, a Római Szerződésben előirányozták egy közös közlekedéspolitika kialakítását. A kiemelt szerep ugyanakkor abban is megnyilvánult , hogy a közlekedést a szolgáltatások szabad áramlását biztosító rendelkezések mellett külön kezelték. A közlekedés a személy – és áruszállítással kapcsolatban egyaránt fontos szerepet tölt be, mivel mindenkinek el kell jutni a lakóhelyétől a munkahelyére , iskolába stb. A nyersanyagokat a feldolgozókhoz , a késztermékeket a fogyasztókhoz számos közlekedési eszközzel juttatja el.

Fehér Könyv az Európai Unió közlekedéspolitikájáról A 2001 szeptemberében megjelent Fehér Könyv 2010-ig vázolja fel a közlekedésfejlesztési, szabályozási irányvonalait. A Fehér Könyv a kiemelt célok megvalósításának eszközeit illetően így fogalmaz: „ itt az ideje, hogy a közlekedésben is többet oldjunk meg ésszel, mint betonnal” , vagyis az Európai Unió tagja a kitűzött céljaik megvalósítását sokkal inkább szabályozással , szervezéssel kívánják megoldani, mint nagy infrastrukturális projektek megvalósításával. A Fehér Könyv stratégiai céljait az határozza meg, hogy a társadalom mind nagyobb mobilitást igényel és egyre magasabb szintű minőségi igényei vannak, ugyanakkor a környezetszennyezés problémája megkérdőjelezi a közlekedési teljesítmények növekedésének megengedhetőségét változatlan körülmények és feltételek mellett.

Az Unió közlekedési rendszerének további problémái -A súlyos veszteségek, amelyeket a közúti balesetek okoznak, A mindennapos torlódások okozta veszteségek,amelyek egyes számítások szerint elérik az Európai Unió GDP- jének 0,5%-át, A közúti közlekedés teljesítményének folyamatos növekedése a többi közlekedési lehetőség hátrányára ,ami azt jelzi, hogy a közúti közlekedés ára nem tartalmazza az általa okozott összes, nemzetgazdasági szinten megjelenő, úgynevezett „külső” vagy „externális” költséget. - Stb.

Fuvarozási ágazatok az Európai Unióban Az Európai Unióban különböző szállítási módot tudunk igénybe venni az árutovábbításához. A következő pontokban a közúti, a vasúti, a légi , a tengeri valamint a kombinált szállítás fontosabb elemeit szeretném bemutatni.

Közúti fuvarozás A közutak az EU-ban kiemelkedő szerepet játszanak, mert az árutovábbítás jellemző módon történik. A közúti szállítás elsősorban rövidtávra gazdaságos, a számos előnye miatt viszont a távolsági forgalomban is sűrűn alkalmazzák. A legsűrűbb vonalhálózattal rendelkezik és az áru továbbítása gyorsabb a vasútnál. A fuvarozás háztól- házig történik. Az áru útja nyomon követhető, például műholdas követővel. Nagy értékű alkalmazkodóképességgel rendelkezik. Azonban számos előnye mellett hátrányai is vannak. Például nagyban függ az időjárási viszonyoktól , így nagyobb a balesetveszély. Nagy a környezet szennyező hatása , valamint nagy a környezet szennyező hatása is .

Vasúti fuvarozás Az áruszállítás továbbításában a vasútnak is nagy szerepe van. Ez az árutovábbítási mód kétféle módon lehetséges , hagyományos és kombinált forgalomban. Viszonylag független az időjárási tényezőktől és a közúti szállításhoz képest kisebb a fajlagos energia igénye és környezetkárosító hatása. Szinte minden árufajta szállítására alkalmas vasúti kocsik állnak rendelkezésre. Természetesen ennek is vannak hátrányai is, mint például az , hogy viszonylag hosszú az áruk eljutási ideje és kevésbé rugalmas a fuvarozhatói igények változásaihoz. Itt nem jellemző a háztól-házig szállítás.

Vasúti csomagok Az 1. vasúti csomag (2001) A 2. vasúti csomag (2004)

Légi fuvarozás A légi fuvarozás napjainkban az elmúlt évtizedben lett kifejlesztve. Nagyon gyors szállítási mód, alapvetően biztonságos. Nagy szállítási távolság esetén rövid az eljutási ideje. Nagyon drága, vannak olyan áruk, amelyeket a légi szállítási mód igénybe vételével tudják továbbítani, például nagy értékű áru, segélyszállítmányok, gyógyszerek, bizonyos élőállatok, gyorsan romló áruk. A légi áruszállítást akkor célszerű alkalmazni, ha valamit nagyon gyorsan , sürgősen és nagy távolságra kell eljuttatni. Legnagyobb a szállítás fajlagos energiaigénye.

Vizi fuvarozás A nemzeti kereskedelemben a legnagyobb árumennyiséget, tömegárut hosszabb távolságra vízi szállítás segítségével mozgatnak és juttatják célba hajó segítségével mozgatnak és juttatják célba hajó segítségével. Ahogy a többi szállítási módnak , ennek is vannak előnyei illetve hátrányai. Más fuvarozási ághoz viszonyítva gazdaságos. Lassú szállítási mód jellemzi, ezért a hajó csak nem romló nagy tömegű áruk szállítására alkalmas . Forgalmas kikötők Európában: Marseille , Lisszabon, Hamburg, Liverpool és Rostock.

Tengerhajózás A szabályozás célja: a világ hajózási piacaira való kijutás védelme, a tisztességes verseny elősegítése a világ hajózási piacán, az Unió hajózási szociális körülményeinek szabályozása, a foglalkoztatás felvételeinek javítása, a biztonsági követelmények fejlesztése és a tengeri környezet védelme.

Tengerhajózás biztonsága -A kivitelező ok az Erika nevű olajszállító elsüllyedése volt, amely 1999-ben süllyedt el a Francia partok közelében. Ezután 2 jogszabály csomag is született a hasonló katasztrófák elkerülése érdekében. - Az Erika I. csomag - Az Erika II. csomag

Kombinált fuvarozás Ezen szállítási mód esetén több közlekedési ágazat vesz részt egy adott szállítási feladat megoldásában. Kombinált fuvarozás során az árú a feladótól a címzettig ugyanabban a zárt térben marad, mert nem közvetlenül az árut rakják át, hanem az árut tartalmazó konténert, vagy a szállítóeszközt. Így az áru teljes biztonságban jut el a címzetthez, sérülésmentesen. Számos előnye van ennek az fuvarozási ágazatnak, például a különböző költségek megtakarítása, a közutak zsúfoltság csökkenése, így biztonságosabb a közlekedés. A kombinált fuvarozásnak kiemelt jelentőséget tulajdonít az unió, hiszen az elmúlt évtizedekben a környezetbarát szállítási módok (vasút, hajózás) sajnálatosan visszaszorultak.

A műszaki fejlődés kihívásai , a Galileo program A Galileo program a következő szakaszokból áll: Meghatározási szakasz A fejlesztési és tesztelési szakasz A kiépítési szakasz A hasznosítási szakasz

A közlekedés politika jövője Az Európai bizottság 40 pontból és több mint száz konkrét intézkedésből álló tervre tett javaslatot a Fehér könyvében. Ezek fő területei: Hatékony és integrált mobilitási rendszer ( belső piac) Korszerű infrastruktúra és intelligens finanszírozás Innováció Külső dimenzió

Köszönöm a figyelmet !