A Mediáció
Speciális konfliktuskezelési módszer Lényege: A mediáció fogalma A „mediare” szó jelentése : középen állni, egyeztetni, közbenjárni, közvetíteni, békéltetni Speciális konfliktuskezelési módszer Lényege: Két fél vitájában Mindkét fél közös beleegyezésével Egy semleges, harmadik fél, (a mediátor) jár közben. 2
Mi a mediáci? Problémamegoldó folyamat Segít tisztázni a konfliktus természetét Segít olyan megoldást találni, amely mindkét fél számára kielégítő A megegyezés feltételeiről a felek döntenek Önként vállalt folyamat
A mediációs eljárás Alkalmazása: Két vagy több fél közötti érdekellentét vagy nyílt konfliktus A résztvevők nem tudják konstruktívan vagy belátható időn belül megoldani Szükség van a kapcsolat, további együttműködés fenntartására
A mediáció fázisai bevezetés, mediációs szerződés témák és információk összegyűjtése érdekek tisztázása (pozíció érdek) kreatív ötletkeresés a megoldási lehetőségek értékelése és kiválasztása mediációs megállapodás és annak végrehajtása 5
A mediáció jellemzői Szociális síkon dolgozik. Akkor alkalmas segítség, ha a probléma gyökere a kapcsolatban, az együttműködésben van. Kreatív, gyors, hatékony. A felek szabadon, önálló felelősséggel alkotják meg jövőbeli együttműködésük szabályait. Új jogrend jön létre, amely csak rájuk érvényes. Semleges. A mediátor semleges közvetítő. Nem képviselője, nem tanácsadója egyik félnek sem. 6
A mediáció jellemzői Bizalmas. A mediáció során elhangzottakat minden résztvevő köteles titokban tartani. A mediátort a felek írásos hozzájárulása nélkül bíróság sem kötelezheti arra, hogy beszéljen az elhangzottakról. Nem bíróság. Nincs ítélet, nincs minősítés vagy értékelés. A konfliktus kezelése a kapcsolat, az együttműködés jövőjére koncentrál. Az ügy és a döntés végig a felek kezében van, nem máséban (ügyvéd, bíró). Eredménye nyitott. A konfliktus megoldásának csírája benne van a felekben. A mediáció az a folyamat, amelyet végigjárva a felek saját maguk jutnak el problémájuk megoldásához. 7
A mediációs eljárás szakaszai Kulcsfeladatok: Az első kapcsolat az egyik féllel, bizalom elnyerése 2. Szakasz Kulcsfeladatok: Az első kapcsolat a másik féllel, bizalom elnyerése 3. Szakasz Kulcsfeladatok: Felkészülés a viták megoldására
A mediációs eljárás szakaszai Kulcsfeladatok: Előkészítés, probléma meghallgatása 5. Szakasz Kulcsfeladatok: A probléma feltárása 6. Szakasz 7. szakasz Kulcsfeladatok: Megegyezés kialakítása Kulcsfeladatok: Lezárás, utókövetés