Vizuális illúziók V. Biológiai mozgás - Tömörítés Gerván Patrícia BME Kognitív Tudományi Tanszék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Valóban azt látjuk, ami a retinára vetül? Dr. Kosztyánné Mátrai Rita Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Informatika Tanszék.
Advertisements

Számok összehasonlítása mentális számegyenes nélkül
Elme tudat nélkül: a változások és szabálytalanságok detekciójának pszichofiziológiája a látásban CZIGLER ISTVÁN MTA PSZICHOLÓGIAI KUTATÓINTÉZET MAKOG-TIHANY.
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 2. konferencia.
Vizuális illúziók V. Biológiai mozgás Polner Bertalan
Madártávlatból a horizontra! Avagy a táj(kép)kutatás horizontális aspektusai Bodnár Réka Kata Molnár Lajos Szabolcs Debreceni Egyetem Tájvédelmi és Környezetföldrajzi.
PTE PMMK Műszaki Informatika Tanszék
Nemlineáris és komplex rendszerek viselkedése
Kétértelmű ábrák, rivalizáció - Szerveződés
A környezet szerepe az észlelésben
Számold meg a fekete pontokat!
Élő és élettelen vizuális reprezentációja az emberi agyban
Agy-számítógép interfész virtuális terekben
Számítógépes grafika Szirmay-Kalos László
Számítógépes grafika Szirmay-Kalos László
A számítógépes hálózatok világa
Záridő Blende Fénymérés
Sztereogram.
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
Persa György Témavezető: Szabó Csanád Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai Kar 1.
A többnyelvűség pszicholingvisztikai kérdései
Magasabbrendű idegtevékenység
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
Change blindness Változás -vakság.
A holdillúzió magyarázata
Az emberi agy gyakran becsap!
Általános lélektan Az észlelés.
Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során
Gimp v2.2 Csanádi Norbert The Gimp.
Bevezetés az alakmodellezésbe I. Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I.
Mentális állapot felmérés BCI segítségével
Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
A korai avantgárd és a film
Kétértelmű ábrák, rivalizáció - Szerveződés
III. Kontraszt illúziók - Gátlás
Mintafelismerés.
III. Kontraszt illúziók - Gátlás
V. Kétértelmű ábrák, rivalizáció - Szerveződés
Vizuális illúziók V. Biológiai mozgás - Tömörítés Gerván Patrícia BME Kognitív Tudományi Tanszék.
II. Utóhatások - adaptáció
IV. Glass minta, RPSZ, RPK - Korreláció
Vizuális illúziók I. Tájékoztató Gerván Patrícia
Vizuális illúziók I. Tájékoztató Gerván Patrícia
Vizuális illúziók I. Tájékoztató Gerván Patrícia
A substantia nigra vizuálisan aktív sejtjeinek receptív mező analízise Berényi Antal, Nagy Attila, Benedek György, SZTE ÁOK Élettani Intézet, spike-szeparátor.
SPEKTRÁLIS RECEPTÍV MEZŐK A COLLICULUS SUPERIORBAN Márkus Zita 2, Wioletta J. Waleszczyk 1, Nagy Attila 2, Marek Wypych 1, Berényi Antal 2, Paróczy Zsuzsanna.
A tektális-extragenikuláris látórendszer térbeli és időbeli vizuális tulajdonságai macskákban Paróczy Zsuzsanna 1, Márkus Zita 1, Wioletta J. Waleszczyk.
Tudatosság, kogníció, érzelmek
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
Vizuális illúziók V. Biológiai mozgás Kiss Orsolya BME Kognitív Tudományi Tanszék.
Barsi Árpád BME Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
A figyelem pedagógiai szempontból legfontosabb aspektusai (Eisert 1991
Magasabb rendű idegtevékenység
Digitális képanalízis Bevezetés. Kép fénykép, kép (picture)  digitális fénykép (image) feldolgozás: (digital) image processing.
Kutatásmódszertani dilemmák
Gondolattérkép Gyarmathy Éva (2001): Gondolatok térképe. In: TaníTani, 2001/ sz. pp: Összeállította: Marton Eszter.
Digitális Holografikus Mikroszkóp Automatikus térfogati minta monitorozás – Mikroszkopikus élőlények vagy objektumok felvétele, csoportosítása, megszámlálása.
Vizuális illúziók I. Tájékoztató BME, Kognitív Tudományi Tanszék.
Chapter 2 Human Information Processing
ASIMO Fejlesztésének története Felépítése, specifikációi
Informatikus - fizika 1 ÚJ SZAK AZ ELTE TTK-N az oktatás modernizálása keretében 2000-ben lett kidolgozva, 2002 júniusában engedélyezve, 2003 szeptemberében.
Fejmozgás alapú gesztusok felismerése Bertók Kornél, Fazekas Attila Debreceni Egyetem, Informatikai Kar Debreceni Képfeldolgozó Csoport KÉPAF 2013, Bakonybél.
Vizuális illúziók III. Glass minta, RPSZ, RPK - Korreláció BME Kognitív Tudományi Tanszék.
Openprof.eu Project No LT01-KA Mivel lehet szabadon tartalmakat fejleszteni? Zarka Dénes Open Professional Collaboration.
Vizuális illúziók Kétértelmű ábrák, rivalizáció - Szerveződés BME Kognitív Tudományi Tanszék Kovács Petra
IV. Glass minta, RPSZ, RPK - Korreláció
Vizuális illúziók I. Tájékoztató BME, Kognitív Tudományi Tanszék.
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Előadás másolata:

Vizuális illúziók V. Biológiai mozgás - Tömörítés Gerván Patrícia BME Kognitív Tudományi Tanszék

V. Tömörités – Biológiai mozgás A látás a környezet változásait jelzi (adaptáció – utóhatások) A látás a környezet változásait kivonatolja (gátlás – kontraszt illúziók) A kéreg mintát keres a változásokban (korreláció – RPSz, RPG, RPK) A tömörítés az alapja a komplex feldolgozásnak (tömörítés – biológiai mozgás)

V. Biológiai mozgás - Tömörítés

Valóban felismerthető??? Rövid teszt… Papír, toll… 10 kisfilmet fogtok látni, Írjátok le az adott sorrendben, hogy szerintetek mit csinált a filmben a személy….

6.-10.

1.Sétál 2.Guggolásból felugrik 3.Lépcsőn sétál 4.Leül 5.Valamit kinyit 6.Táncol 7.Eldob valamit 8.Boxol 9.Ugrál 10.Várakozik, időt néz

A biológia mozgás – pont- figurák: Az aktivitás típusa (Johansson, 1973) - lábmozgáz akár 5 pontból - egész test minimum 8 pont Nagyon kevés idő elég a felismeréshez (kevesebb mint 100 ms) (Johansson, 1973) - automatikus - még akkor is ha nem egyértelmű

Mi a neme?

A biológia mozgás – pont- figurák: A cselekvő neme (eg, Kozlowski & Cutting 1977; Mather & Murdoch 1994) A cselekvő emocionális állapota (Brownlow et al 1997) Tárgyakkal való interakció is felismerhető (Bingham 1993, Stoffregen & Flynn 1994 ) er.html

A biológia mozgás – pont- figurák: A csecsemők már 3 hónaposan felismerik a biológiai mozgást (eg, Fox & McDaniel, 1982; Simion et al, 2007)

A biológia mozgás – pont- figurák: Nem csak humán élőlények mozgását vagyunk képesek felismerni (De! gyakorisági hatás) Nem-humán emlős kölyöknél is korán megjelenik ez a képesség (Blake, 1993) d.html

Fejjel lefelé jóval nehezebb az emberi mozgás felismerése!

A tengely alapú reprezentáció biológiai mozgás észlelésére vonatkozó jelentőségét fotótörténeti példákon mutatjuk be

Aedaweard James Muybridge ( ) A híres fogadás

Muybridge 24 fényképezőgépes megoldása ( ) fényképezőgép zár

Muybridge: A galoppozó “Bouquet” (22 felvétel) 625 tábla, Animal Locomotion, 1887

Charles Lucassen animációja

Muybridge: Piruttező nő (12 felvétel) 1887

Etienne - Jules Marey ( ) Eleinte vérkeringést és szívverést kutatta. Találmánya a sphygmograph.

Fotó-puskát (1882) - valódi puska, amelynek tölténydobját kör alakú fotólemez helyettesíti, és az egész arra szolgál, hogy repülô madarakat vegyen célba vele forgó-lemezes fényképezőgép forgó zárral

Image sources: Wikimedia Commons, science-television.com Slide content: Blake & Shiffrar (2007) Etienne-Jules Marey (1884) kifejlesztette a kronofotográfiát/‘chronophotography’ egy egyszerû sötétkamra, amelynek a zárja egy ablakos forgólemez.

Nem csak fotó-, de filmtörténeti mérföldkő is! Etienne-Jules Marey (francia fiziológus): fényképező puska, a legelső mozgókép felvevőgép! Kör alakú lemezre 12 képet készített másodpercenként. Jules Janssen astronomer, 1884 animation by Charles Lucassen

Forgó zár 10 nyílással Álló lemezes gép (1882)

1882, College de France

, College de France

IDŐI TÉRI rossz jó jó rossz Forgó zár A felbontóképesség problémája:

1884, album A, 12, Beaune Geometriai “időfényképezés”

Marey, 1884, College de France “időfényképek”

Marey, 1883, College de France

Marey, 1884, College de France

Marey, 1886, College de France

Marcel Duchamp: Lépcsőn lefelé,

patológiás mozgásformák kiszűrése (pl. Parkinson kór) számitógépes animáció (pl. “Para Norman”) biológiai mozgás érzékelésének kutatása video-konferencia (kézmozdulatok, arcok valós idejű felismerése) távközlési hálózatok geometriájának modellezése (térben és időben változó mobilhálózat, költségbecslés) Az “időfényképezés” mai alkalmazásai:

Parkinson kór

számítógépes animáció videofilmek videojátékok

ParaNorman készítése

Biológiai formák gyors felismerése, képtömörítés - pl. videokonferencia, robotirányitás

távközlési hálózatok geometriájának modellezése (térben és időben változó mobilhálózat, költségbecslés)

Megfelelő reprezentáció kiválasztása tervezés és gyártás pl. épületek, készülékek, nanotechnológia grafika és vizualizáció pl. számítógépes grafika, virtuális valóság, videojátékok, animációk információs rendszerek térképészet, térinformatika orvostudomány és biológia biokémiai modellek, orvosi képalkotás fizika pl. csillagászat, atommodellek robotika pl. robotlátás, mozgástervezés

A sétáló pontember születése kép: Johansson (1973) Point light (PL) / Világító pontemberek mára a biológiai mozgás kutatásának kfő vizsgálóeszközei.

LOKÁLIS input elemzés: luminencia diszparitás mozgás szin orientáció

funkcionális anatómiai adatok: szerveződés a látókéreg sejtjei hosszú (1-2 mm) horizontális axonokkal vannak összekötve (pl: Rockland & Lund,1983; Gilbert & Wiesel, 1983, 1989) hasonló hangolású sejtek vannak egymással összekötve: INTEGRÁCIÓ? ) (pl. Blasdel et al; Malach et al, 1993 )

Orientáció szelektív sejtek a kéregben -elnyújtott receptív mező (retina kerek) - egyszerű sejtek KI BE aktivitások diszkrét zónái az adott sejttől függően különbözően rendeződnek el látótér egy adott helyére eső inger orientációját észlelik

Orientáció szelektív sejtek a kéregben - komplex sejtek – receptív mezőn belül bárhol intenzíven reagál a mozgásra nem diszkrét KI BE részek gyakran csak ha egy irányba

Milyen vizuális területek aktiválódnak? Logothetis, 1999

Functionális Mágneses Rezonancia vizsgálat

fMRI vizsgálatok I. Vaina et al.  lateral cerebellum  lateral occipital cortex KO (mozgó kontúrokra érzékeny)  lingual and fusiform gyri  Brodmann areas 22 és 38 a Superior Temporal Sulcus (STS)- ban  Brodmann areas 19/37  Inferior (Brodmann Area 39) and Superior Parietal Lobule (Brodmann Area 7)

Grezes et al., 2001 fMRI vizsgálatok II. Random pont felhő Random pont kocka Sétáló pontember Fejjel lefelé sétáló pontember Ingerek

Mind a rigid (kocka ), mind a nonrigid(biológiai) mozgásra egyforma válaszoló terültetek: MT/V5 LOS (lateral occipitalis sulcus ) Biológiai mozgás specifikus aktiváció Posterior STS (superior temporal sulcus) Bal anterior IPS (intra-parietális sulcus ) Eredmények fMRI vizsgálatok II. folyt.

A tükörneuron rendszer Tükörneuron = olyan neuronok, amelyek egy adott mozgás kivitelezésekor és ugyanazon mozgás megfigyelésekor (puszta vizuális inger,fajtárs) is reagálnak Premotoros terület

EEG vizsgálat – Pont emberek mozgása a tükör neuronok aktivációját váltja ki (Ulloa&Pinnelda, 2007)  a mu frekvencia sáv (8–13 Hz) az EEG aktivitásban indirekten permotoros kéreg tükör neuron rendszerének aktivitását jelzi v

Inferior temporális aktivitás: Ember > majom > kutya

Balett Capoeira Testérzékelés és mozgás: tükörneuronok? A testérzékelés plaszticitása Premotoros Vizuális-motoros integrációs területek Balett Capoeira Kísérleti személyek: profi balettáncosok Ingerek: Balett v Capoiera kisfilmek fMRI vizsgálat