Hosszútávú memória HTM.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az emberi agy… … ott vág át, ahol tud!.
Advertisements

Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
Agytorna. Érdekes kis feladatsor. Érdemes végig csinálni.
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Az információ alaptulajdonságai 1.Mérhető 2.Tudásunkra hat Értelmességi alapfeltétel értelmes >< igaz állítás.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Weboldalak észlelése és a bannervakság jelensége
Az angyalmentők száma: 333. Ez egy különleges meditáció, amelynek segítségével vészhelyzetben is pillanatok alatt kapcsolatba léphetünk az angyalokkal,
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Társismeret.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
A TANULÁS BELSŐ FELTÉTELEI
EMLÉKEZÉS.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
A jelenre korlátozott lét életképtelenné tenné az embert.
Készítette: Fergéné Mészáros Éva Törökné Beke Ida
Sztereogram.
AZ EMBERI MEMORIA.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A baloldali kék egyenesnek melyik a folytatása? Nézd különböző távolságokból!
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Információ típusok.
Az emberi tanulás.
Explicit és implicit emlékezet
Emlékezés, tanulás, felejtés, butulás
Olvasás írott szövegek - és jelképek, ábrák, képek, képsorok - megértésének, használatának és értékelésének képessége, annak érdekében, hogy az egyén képes.
Change blindness Változás -vakság.
Az emberi agy gyakran becsap!
Társas lény - 10.
Speciális tanulási nehézségek
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Az emlékezés torzításai
Készítette: Serly Dániel
Emlékezeti tárak, feldolgozási szintek, munkamemória
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
2. óra Kognitív folyamatok
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
PEDAGÓGIAI KUTATÁS BARTHA ( ZSEBENYI) KLEMENTINA TEMPFLI (MARTIN) GABRIELLA II. éves hallgatók- távoktatás.
Rövidtávú memória Munkamemória.
Figyelem.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A kognitív pszichológia korai elméletei szerint két részből áll memóriánk, egy rövid és egy hosszú tartamú emlékezeti tárból. A kéttáras modell szerint.
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
1 TANULÁSI TÍPUS TESZT.
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
Az emlékezet szerkezete
Computing n-Gram Statistics in MapReduce Klaus Berberich, Srikanta Bedathur EDBT/ICDT 2013 Joint Conference.
Chapter 2 Human Information Processing
Tanulási nehézségek 5/3.
LEGO Dacta program.
Segítő külső körülmények 5/13. Előkészület – tanár A páros munkához szükséges szöveget kinyomtatni Készítette: Sági Lajos2.
Jegyzetkészítés 5/17.
A LISTENING SPAN TESZT A RÖVID TÁVÚ VERBÁLIS SZERIÁLIS MEMÓRIA VIZSGÁLATA.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Laborgyakorlat Emlékezet Szőllősi Ágnes. Amiről szó lesz… A verbális tanulási kísérletekről úgy általában - röviden Három konkrét paradigma: –Az.
Explicit (deklaratív) emlékezet Önéletrajzi emlékezet Emberi emlékezet félév Szőllősi Ágnes BME TTK Kognitív Tudományi.
Flashcards Tátrai Szilveszter 10/2.
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
Lucy G. Cheke, Jon S. Simons & Nicola S. Clayton
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Örömteli és eredményes matematikatanulás
Készítette: Pethő Eszter, Rácz Viktória, Tóth Anna Eszter
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Társas lény – 10 Az egyéni emlékezet
Előadás másolata:

Hosszútávú memória HTM

Hosszútávú memória A RTM-ból átvett információt tárolja Nincsenek kapacitás korlátai Mindig tudunk új dolgokat tanulni Néhány perctől egy életen át tarthat Amikor felejtünk, az információ vajon eltűnik a HTM-ból vagy csak nem tudjuk előhívni?

Témák A HTM alrendszerei A RTM-ból a HTM-ba való áthelyezés modelljei Tanuló stratégiák Az információ előhívása a HTM-ból Felismerés és felidézés

A HTM alrendszerei

A HTM típusai Epizódikus emlékezet (explicit) Személyes emlékek, események adott kontextusban Szemantikus emlékezet (explicit) Általános, kontextud-független tudás (pl. az elefántoknak ormánya van, Obama az Egyesült Államok elnöke) Procedurális emlékezet (implicit) Cselekedetek, készségek, műveletek (pl. gépelés, biciklizés)

Squire & Knowlton 1994

MRI scan sárga: epizódikus emlékezés kék: szemantikus emlékezés

A memória közvetett vizsgálata (előfeszítés) Demonstráció 1. csoport: csukják be a szemüket 2. csoport: olvassák el a következő szöveget: BOATS FLAME TRACK METAL GHOST Mi ez a töredék?

Implicit memória (Warrington & Weiskrantz 1968) Hathatnánk ránk olyan „emlékek”, amikről nincs tudomásunk Kísérlet Amnéziás betegek és kontroll csoport Írott szavakat látnak, majd egy szótöredéket feladatok: Felidézni a szólistát Felismerni a töredéket

Eredmények Az amnéziás betegek nem tudják felidézni a szólistát De ugyanolyan könnyen azonosítják a szótöredéket, mint a kontroll csoport Alkalmazások: reklám (akkor is hat, ha nem emlékszünk) A propaganda hatás: egy mondatot inkább elfogadunk igaznak, ha már előzőleg is hallottuk, még akkor is, ha nem emlékszünk rá, hogy hallottuk már.

Az epizódikus és szemantikai memória modelljei és tanulási stratégiái A RTM-ból a HTM-ba Az epizódikus és szemantikai memória modelljei és tanulási stratégiái

Kontroll folyamatok: tanulási stratégiák Gyakorlás (fonémikus kód) Az információ ismételgetése, amíg meg nem tanuljuk Asszociáció (szemantikus kód) Könnyen megjegyezhető memoriterrel társítjuk a megtanulandó információt (pl. keresztes dúr skála: Cérna Géza Diót Árul Ezért Helypénzt Fizet) Elképzelés (vizuális kód) Képi asszociáció

Atkinson-Shiffrin Modell (1968) A RTM-ban adott számú itemet tárolunk Ezeket gyakoroljuk Ha eleget gyakorlunk egy itemet (elég sokszor ismételjük), áthelyeződik a hosszútávú memóriába

Gyakorlás és emlékezés (Rundus 1971) Szeriális pozíció kísérlet 20 szót látnak egymás után 5-5 másodpercig Közben ismételgethetik magukban a szavakat Fealadat: a szavak felidézése

Szeriális pozíció hatás

A szeriális pozíció hatás Primácia hatás: a lista elején levő szavakat könnyebb felidézni Mert ezeket többször ismételgethetjük a bemutatás alatt Recencia hatás: a lista végén levő szavakat is könnyebb felidézni Ezek még a RTM-ban vannak felidézéskor

Recencia hatás: azonnali illetve késleltetett felidézés (Craik 1970)

A szemantikai stratégia (Hyde & Jenkins 1969) Kísérleti személyek egy sor szót olvasnak pl, piros, asztal, alma, szék, szilva, zöld 1. feladat olvasás közben 1. csoport: memorizálniuk kell a szavakat (szándékos tanulás) 2. csoport: azt kell eldönteniük, hogy kellemes vagy kellemetlen dolgokat jelentenek-e a szavak (szemantikai feldolgozás) 3. csoport: azt kell eldönteniük, hogy van-e e betű a szavakban (felszínes feldolgozás) 2. feladat mindhárom csoportnak A szavakat fel kell idézni

Felidézés eredmények (% helyes)

A felidézett szavak sorrendje (a szavaknak hány %-át idézték fel hasonló jelentésű szóval együtt)

Ismétlés és elképzelés (Bower & Winzeny 1970) Asszociáció párok feladat: Tanulás: a kísérleti személyes szópárokat olvasnak (pl. asztal – hó, hajó – fa) Teszt: a párok egyik tagját látják, és elő kell hívniuk a másik tagot Változó tanulási stratégia: Verbális gyakorlás: a párokat ismételgetni kell Elképzelés: el kell képzelni egy jelenetet, amiben mindkét tag szerepel

Eredmények

Aktív tanulás (teszthatás, Roediger & Karpicke 2006)

Eredmények

Emlékezet és érzelmek

A tanulást segítő tényezők A tanulandó információ megértése Értelmes kontextus kigondolása Az információ önmagunkhoz kapcsolása Az információ értelmes rendszerezése Vizuális elképzelés Tesztelés

Az információ előhívása

Búvár kísérlet (Godden & Baddeley 1975): 2 x 2 csoport Víz alatt, búvárruhában tanulták a szavakat Víz alatt tesztelték őket Szárazföldön tesztelték őket Szárazföldön tanulták a szavakat

Eredmények Narancs: tanulás és tesztelés azonos környezetben Kék: tanulás és tesztelés más környezetben

Hangulat: zene és gondolatok szavak tanulása közben (Eich & Metcalfe 1989)

A kódolás specificitása elmélet Az előhívást segíti: valami, amit az előhívandó információval asszociálunk Hangulat-függő emlékezés Hely-függő emlékezés Nyelv-függő emlékezés Konszolidáció és reaktiváció (az idő vagy az előhívás hatására bekövetkező neurális változások)

Szemtanú vallomások (Wells et al 2000) DNS vizsgálatokból kiderült, hogy sok esetben a DNS technológia előtt a szemtanúk vallomása alapján hozott ítéletek tévesek voltak Mi lehet az oka?

1. csoport kérdése Válasz: 2. csoport kérdése Válasz: A kérdés hatása az emlékezetre Kísérleti személyek autó balestről néztek videót (Loftus & Palmer 1974) 1. csoport kérdése Milyen gyorsan mentek az autók, amikor egymásba rohantak? Látszott törött üveg? Válasz: 65 kilóméterrel 32% emlékezett úgy, hogy látott törött üveget 2. csoport kérdése Milyen gyorsan mentek az autók, amikor egymásba ütköztek? Látszott törött üveg? Válasz: 55 kilóméterrel 14% emlékezett úgy, hogy látott törött üveget

A mug shot probléma Az azonosításhoz Fel kell ismerni a személyt Tudni kell, hogy milyen kontextusban láttuk más azt a személyt (a bűntett helyszínén, vagy fényképen?)

Brown et al 1977 Kísérlet Eredmények Két számukra ismeretlen férfi osztott ki vizsgakérdéseket diákoknak 2 nappal később fényképeket mutattak a diákoknak 4 nappal a fényképek után, a diákoknak fel kellett ismerniük a vizsgákat kiosztó férfiakat egy sor férfi között Eredmények A fényképeken látott férfiakat gyakrabban választották ki tévesen, mint másokat  Két külön folyamat: az ismerősség megítélése és a kontextus előhívása

Általános tudás hatása az emlékezetre

Eredmények Függőleges tengely: az állítás eredetének helyes azonosítása (női név illetve férfi név)