Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008 A Magyar Népfőiskolai Társaság (MNT) ©

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
A Socrates / Grundtvig program pályázati lehetőségei.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A Grundtvig program: felnőttoktatási pályázatok a Tempus Közalapítvány kezelésében Várterész Flóra Budapest,
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Versenyképesség az Európai Unióban Winkler Gyula EP Képviselő SZORVÁNYKONFERENCIA 2008 február 16, Déva.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Könyvtárhasználati verseny
Bemutatkozik a Nagykapos és Vidéke Társulás
”PRO-TEAM” REHABILITÁCIÓS NONPROFIT KFT. Versenyszféra Fórum „Munkaerő-piaci szolgáltatások a „Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP /
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az UNESCO VI. Felnőttoktatási Világkonferenciájának előkészületei Brazília, 2009 Európai konferencia 2008 Budapest.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A Stratégiai Monitoring Jelentés ÚMVP Monitoring Bizottság június 28., Budapest Dr. Maácz Miklós Főosztályvezető-helyettes Vidékfejlesztési Minisztérium.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Képesítési Keretrendszerek Európában
Date: in 12 pts Krémó Anita, DG EAC A.3 anita.kremo(at)ec.europa.eu Lifelong learning programme Nemzeti képesítési keretrendszerek NKKR szint 10 NKKR szint.
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
2008. március 27. Magyar Tartalomipari Szövetség – A/016 – EQUAL IT mentor projekt.
Legjobb_kor. Az eMunka, dMunka, sikeres alkalmazásának társadalmi és technológiai feltételei megteremtődtek. dr. Mlinarics József ügyvezető elnök Magyar.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Valorizáció a Leonardo programban Muradin Eszter december 2. Leonardo Nemzeti Iroda.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
VIII. Közművelődési Nyári Egyetem Művelődés – műveltség Szeged A felnőttnevelés a művelődés rendszerében.
A Grundtvig akció pályázati lehetőségei Grundtvig 2 és 3.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Leonardo da Vinci projektek. Leonardo da Vinci program célkit ű zései a szakmai készségek és a szakmai tudás fejlesztése a szakmai alapképzésben résztvevők.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Az egész életen át tartó tanulás koncepciója
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Az OKKR-projekt várható eredményei Temesi József pillérvezető Az Országos Képesítési Keretrendszer kialakítása: helyzetkép és javaslatok január 21.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Perspektíva és jövőkép Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
EKKR-OKKR: az európai folyamat és magyar állomásai
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
NEMZETKÖZI EGYÜTTMŰKÖDÉSEK I. Kereskedelmi Vámkedvezmények Szabadkereskedelmi övezet Vámunió Közös piac II. Gazdasági Közös gazdaságpolitika III. Oktatás.
Hogyan segíti az EKKR az európai munkaerőpiac működését? WORKSHOP 4.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
A Gyulahús Kft. szerepe a projekt megvalósításban
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Follow-up national seminar Implementation of European social partners’
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Follow-up national seminar Implementation of European social partners’
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008 A Magyar Népfőiskolai Társaság (MNT) ©

Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008 Az Európai Bizottság kommunikációja Felnőttkori tanulás: soha nem késő tanulni 2006/614 Az előttünk álló kihívások Versenyképesség Demográfiai változások Társadalmi felzárkóztatás

Közös útmutatás a jó gyakorlatok cseréjéhez EU Bizottság, 2003 március Brüsszel A jó gyakorlat. csere első számú célja a szükséges szakmapolitikai változások alátámasztásának elősegítése. Konkrét célok: Számos jó gyakorlat, példaként történő azonosítását kell megvalósítani Azonosítani kell, mi az, ami működik és mi az, ami kudarcot vall A szakmapolitikai változtatásokhoz szükséges döntések, megalapozását segíteni Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

Mi a jó gyakorlat? Összehasonlítható normák, szabványok és kitűzött célok. Ez a felnőttképzés-közösségi művelődés területén igen nehezen fordítható le és számszerűsíthető pld. indikátorok rendszerére, ezért inkább azt mondhatjuk: hasznos, fontos lehet másutt is. Az indoklásnak világosnak kell lennie, miért választunk ki egy ún..jó gyakorlatot.. (konkrétan azonosítani kell: az adott tevékenységben kik voltak a résztevők (célcsoport) mik voltak a célok, mondanunk kell valamit a máshová adaptálhatóság jellegéről, a felmerült költségekről, a környezetre tett hatásokról) Ezekhez nem árt minőségi és mennyiségi indikátorokat kapcsolni az egyes területek sajátosságainak megfelelően. Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

Néhány fontos kritérium a jó gyakorlat kiválasztásához: - A gyakorlatban működik, nem terv. - Azonosítható célokat és konkrét eredmények kitűzését tartalmazza - Résztevő központú, megszólítja a bevonandókat - Adaptálható, átvihető más kontextusokba, környezetbe - Fenntartható, mint tevékenység és hosszabb távú perspektívával rendelkezik - A tevékenység eredményei azonosíthatók és alkalmasak az értékelésre - Egy koherens keret rész elemét képezik Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

Hogyan mutassuk be a jó gyakorlatot? 1. A tevékenység (projekt) neve, címe 2. A kapcsolatfelvételhez szükséges összes adat, cím, a további információkhoz való hozzáférhetőség 3. A tevékenység célok és kitűzött, konkrét elérendő eredmények 4. A tevékenység időtartama 5.Célcsoport, célcsoportok 6. A tevékenység megvalósításában résztvevő partnerek. (beleértve a tervezést, megvalósítást és az értékelést) 7. Megvalósítási módszerek 8. Pénzügyi és egyéb szükséges támogatás 9. A tevékenység erősségei 10. A tevékenység gyenge oldala, amit a jövőben még javítani szükséges 11.Eredmények (termékek, eredmények) 12. Alkalmasság mások számára, s hogyan. Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

Az Európai Bizottság kommunikációja Felnőttkori tanulás: soha nem késő tanulni /614 Kulcsfontosságú üzenetek 1. A tanulásban való részvétel előtt álló akadályok lebontása Első üzenet A felnőttkori tanulásban való részvétel növelése és igazságosabbá tétele döntő fontosságú. Ebben minden érdekeltnek megvan a maga szerepe, ugyanakkor elsősorban a közhatóságok feladata az akadályok eltávolítása és a tanulási igények támogatása, különös figyelmet fordítva az alacsony képzettséggel rendelkezőkre. Ennek záloga a tanulót középpontba állító, magas színvonalú, tanácsadói és tájékoztatási rendszerek kiépítése valamint a célzott, egyéni anyagi ösztönzők bevezetése és a helyi együttműködések megteremtésének támogatása Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

1 A tanulásban való részvétel előtt álló akadályok lebontása az UNESCO hivatalos honlapja Motivation network Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

Az Európai Bizottság kommunikációja Felnőttkori tanulás: soha nem késő tanulni /614 Kulcsfontosságú üzenetek 2. A felnőttkori tanulás minőségének garantálása Második üzenet A minőségi felnőttkori tanulás kultúrájának támogatása érdekében a tagállamoknak többet kell befektetésként fordítaniuk a képzési módszerek korszerűsítésére, a tananyagok felnőttkori igényekhez való adaptálására valamint a felnőttképzésben dolgozók elsődleges és folytatólagos szakmai képzésére, ami révén a felnőttképzésben dolgozók képesítése és készségeik karbantartása megvalósulhat. A tagállamok feladata a minőségbiztosítási rendszerek bevezetése, valamint a képzések megvalósulásának javítása. Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

Az Európai Bizottság kommunikációja Felnőttkori tanulás: soha nem késő tanulni /614 Kulcsfontosságú üzenetek 3. A tanulás kimeneti eredményeinek elismerése és validációja Harmadik üzenet Az elkövetkezendő öt évben a tagállamok feladata a tanulás validációjára és elismerésére vonatkozó Egységes Európai Elvekkel összhangban a nem-formális és informális tanulás validációját és elismerését lehetővé tevő rendszerek kialakítása, amely rendszerek a megszerzett tapasztalatok teljes skáláját figyelembe veszi. A validáció és elismerés fejlesztése az Európai Képzési Keretrendszer (European Qualification Framework) általános kontextusába helyezve kapcsolódhat a Nemzeti Képzési Keretrendszerek (National Qualification Framework) fejlesztéséhez is Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

Példák: A nem-formális tanulás értékelésének közös elvei: Projekt Transfine: a tanulás értékelése: A nem-.formális tanulás értékelésének európai tárháza: Európai Szakképzés fejlesztési Intézet: Youthpass: a nem-formálistanuláselismerése Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

Az Európai Bizottság kommunikációja Felnőttkori tanulás: soha nem késő tanulni /614 Kulcsfontosságú üzenetek 4. Befektetés az idős korú lakosság és migránsok képzésébe Negyedik üzenet A tagállamoknak prioritásuk körébe fel kell venniük az idősek és migránsok képzésébe való invesztálást, amely nem nélkülözheti egy olyan hatékony megközelítés kialakítását, ami révén az oktatási és képzési kínálat megfelel a tanulói igényeknek és felhívja a figyelmet a migránsok és idős korúak jelentős társadalmi és gazdasági szerepére Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

Példa 4. Befektetés az idős korú lakosság és migránsok képzésébe Negyedik üzenet Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

PETETE NILE ( newtwork on intercultural learning in Europe) Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

Az Európai Bizottság kommunikációja Felnőttkori tanulás: soha nem késő tanulni /614 Kulcsfontosságú üzenetek 5. Indikátorok és teljesítmény mutatók Ötödik üzenet A felnőttképzésre vonatkozó adatok minőségén és összehasonlíthatóságán javítani kell. A felnőttképzés területén a tágabb értelemben vett hátrányok és hozadékok jobb megismerése elengedhetetlen. E téren az Európai Bizottság, és többek közt a Eurostat feladata is a jelenlegi felmérések és adatok legjobb kiaknázása, az alapvető koncepciók és definíciók finomítása, és az adatlefedettség és időszerűség javítása. Amennyiben a felnőttképzésre vonatkozó, szakmapolitikailag releváns adatok nem gyűjthetők, új adatgyűjtési módszerek és felmérések kialakítására van szükség. Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

Példa 5. Indikátorok és teljesítmény mutatók Ötödik üzenet Európai Unió Csatlakozó országok Európai Unió + Csatlakozó országok Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008

További információk: Magyar Népfőiskolai Társaság Európai Felnőttképzési Szövetség Közép-Kelet Európai Irodája Európai Felnőttképzési Szövetség Sz. Tóth János PhD MNT, 1077 Budapest Wesselényi u. 13 II/5 Tel.: Fax: Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008