Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008 A Magyar Népfőiskolai Társaság (MNT) ©
Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008 Az Európai Bizottság kommunikációja Felnőttkori tanulás: soha nem késő tanulni 2006/614 Az előttünk álló kihívások Versenyképesség Demográfiai változások Társadalmi felzárkóztatás
Közös útmutatás a jó gyakorlatok cseréjéhez EU Bizottság, 2003 március Brüsszel A jó gyakorlat. csere első számú célja a szükséges szakmapolitikai változások alátámasztásának elősegítése. Konkrét célok: Számos jó gyakorlat, példaként történő azonosítását kell megvalósítani Azonosítani kell, mi az, ami működik és mi az, ami kudarcot vall A szakmapolitikai változtatásokhoz szükséges döntések, megalapozását segíteni Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008
Mi a jó gyakorlat? Összehasonlítható normák, szabványok és kitűzött célok. Ez a felnőttképzés-közösségi művelődés területén igen nehezen fordítható le és számszerűsíthető pld. indikátorok rendszerére, ezért inkább azt mondhatjuk: hasznos, fontos lehet másutt is. Az indoklásnak világosnak kell lennie, miért választunk ki egy ún..jó gyakorlatot.. (konkrétan azonosítani kell: az adott tevékenységben kik voltak a résztevők (célcsoport) mik voltak a célok, mondanunk kell valamit a máshová adaptálhatóság jellegéről, a felmerült költségekről, a környezetre tett hatásokról) Ezekhez nem árt minőségi és mennyiségi indikátorokat kapcsolni az egyes területek sajátosságainak megfelelően. Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008
Néhány fontos kritérium a jó gyakorlat kiválasztásához: - A gyakorlatban működik, nem terv. - Azonosítható célokat és konkrét eredmények kitűzését tartalmazza - Résztevő központú, megszólítja a bevonandókat - Adaptálható, átvihető más kontextusokba, környezetbe - Fenntartható, mint tevékenység és hosszabb távú perspektívával rendelkezik - A tevékenység eredményei azonosíthatók és alkalmasak az értékelésre - Egy koherens keret rész elemét képezik Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008
Hogyan mutassuk be a jó gyakorlatot? 1. A tevékenység (projekt) neve, címe 2. A kapcsolatfelvételhez szükséges összes adat, cím, a további információkhoz való hozzáférhetőség 3. A tevékenység célok és kitűzött, konkrét elérendő eredmények 4. A tevékenység időtartama 5.Célcsoport, célcsoportok 6. A tevékenység megvalósításában résztvevő partnerek. (beleértve a tervezést, megvalósítást és az értékelést) 7. Megvalósítási módszerek 8. Pénzügyi és egyéb szükséges támogatás 9. A tevékenység erősségei 10. A tevékenység gyenge oldala, amit a jövőben még javítani szükséges 11.Eredmények (termékek, eredmények) 12. Alkalmasság mások számára, s hogyan. Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008
Az Európai Bizottság kommunikációja Felnőttkori tanulás: soha nem késő tanulni /614 Kulcsfontosságú üzenetek 1. A tanulásban való részvétel előtt álló akadályok lebontása Első üzenet A felnőttkori tanulásban való részvétel növelése és igazságosabbá tétele döntő fontosságú. Ebben minden érdekeltnek megvan a maga szerepe, ugyanakkor elsősorban a közhatóságok feladata az akadályok eltávolítása és a tanulási igények támogatása, különös figyelmet fordítva az alacsony képzettséggel rendelkezőkre. Ennek záloga a tanulót középpontba állító, magas színvonalú, tanácsadói és tájékoztatási rendszerek kiépítése valamint a célzott, egyéni anyagi ösztönzők bevezetése és a helyi együttműködések megteremtésének támogatása Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008
1 A tanulásban való részvétel előtt álló akadályok lebontása az UNESCO hivatalos honlapja Motivation network Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008
Az Európai Bizottság kommunikációja Felnőttkori tanulás: soha nem késő tanulni /614 Kulcsfontosságú üzenetek 2. A felnőttkori tanulás minőségének garantálása Második üzenet A minőségi felnőttkori tanulás kultúrájának támogatása érdekében a tagállamoknak többet kell befektetésként fordítaniuk a képzési módszerek korszerűsítésére, a tananyagok felnőttkori igényekhez való adaptálására valamint a felnőttképzésben dolgozók elsődleges és folytatólagos szakmai képzésére, ami révén a felnőttképzésben dolgozók képesítése és készségeik karbantartása megvalósulhat. A tagállamok feladata a minőségbiztosítási rendszerek bevezetése, valamint a képzések megvalósulásának javítása. Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008
Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008
Az Európai Bizottság kommunikációja Felnőttkori tanulás: soha nem késő tanulni /614 Kulcsfontosságú üzenetek 3. A tanulás kimeneti eredményeinek elismerése és validációja Harmadik üzenet Az elkövetkezendő öt évben a tagállamok feladata a tanulás validációjára és elismerésére vonatkozó Egységes Európai Elvekkel összhangban a nem-formális és informális tanulás validációját és elismerését lehetővé tevő rendszerek kialakítása, amely rendszerek a megszerzett tapasztalatok teljes skáláját figyelembe veszi. A validáció és elismerés fejlesztése az Európai Képzési Keretrendszer (European Qualification Framework) általános kontextusába helyezve kapcsolódhat a Nemzeti Képzési Keretrendszerek (National Qualification Framework) fejlesztéséhez is Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008
Példák: A nem-formális tanulás értékelésének közös elvei: Projekt Transfine: a tanulás értékelése: A nem-.formális tanulás értékelésének európai tárháza: Európai Szakképzés fejlesztési Intézet: Youthpass: a nem-formálistanuláselismerése Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008
Az Európai Bizottság kommunikációja Felnőttkori tanulás: soha nem késő tanulni /614 Kulcsfontosságú üzenetek 4. Befektetés az idős korú lakosság és migránsok képzésébe Negyedik üzenet A tagállamoknak prioritásuk körébe fel kell venniük az idősek és migránsok képzésébe való invesztálást, amely nem nélkülözheti egy olyan hatékony megközelítés kialakítását, ami révén az oktatási és képzési kínálat megfelel a tanulói igényeknek és felhívja a figyelmet a migránsok és idős korúak jelentős társadalmi és gazdasági szerepére Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008
Példa 4. Befektetés az idős korú lakosság és migránsok képzésébe Negyedik üzenet Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008
PETETE NILE ( newtwork on intercultural learning in Europe) Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008
Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008
Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008
Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008
Az Európai Bizottság kommunikációja Felnőttkori tanulás: soha nem késő tanulni /614 Kulcsfontosságú üzenetek 5. Indikátorok és teljesítmény mutatók Ötödik üzenet A felnőttképzésre vonatkozó adatok minőségén és összehasonlíthatóságán javítani kell. A felnőttképzés területén a tágabb értelemben vett hátrányok és hozadékok jobb megismerése elengedhetetlen. E téren az Európai Bizottság, és többek közt a Eurostat feladata is a jelenlegi felmérések és adatok legjobb kiaknázása, az alapvető koncepciók és definíciók finomítása, és az adatlefedettség és időszerűség javítása. Amennyiben a felnőttképzésre vonatkozó, szakmapolitikailag releváns adatok nem gyűjthetők, új adatgyűjtési módszerek és felmérések kialakítására van szükség. Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008
Példa 5. Indikátorok és teljesítmény mutatók Ötödik üzenet Európai Unió Csatlakozó országok Európai Unió + Csatlakozó országok Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008
Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008
Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008
További információk: Magyar Népfőiskolai Társaság Európai Felnőttképzési Szövetség Közép-Kelet Európai Irodája Európai Felnőttképzési Szövetség Sz. Tóth János PhD MNT, 1077 Budapest Wesselényi u. 13 II/5 Tel.: Fax: Egész életen át tartó tanulás Grundtvig - felnőttoktatás, 2008