A Svájci Hozzájárulás menedzselése A magyar hatóságok tapasztalatai Előadó: Simó Balázs, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, Nemzetközi Együttműködési Programok Irányító Hatósága
2006. február 27. Svájc-Európai Bizottság kétoldalú megállapodás Célkitűzés: Egyrészt az Európai Unió tagállamai közötti, másrészt az érintett országok belső viszonyaiban tapasztalható egyenlőtlenségek csökkentése 4 fő prioritásterület rögzítése: 1.Biztonság, stabilitás, reformok 2.Környezetvédelem és infrastruktúra 3.A magánszektor támogatása 4.Humánerőforrás- és társadalomfejlesztés A 4 fő prioritásterületen belüli konkrét támogatásterületeket a Keretmegállapodás rögzíti december 20. Keretmegállapodás aláírása -Végrehajtás fő irányvonalainak meghatározása Háttér
Jogszabályi háttér: – 348/2007. (XII. 20.) Korm. rendelet a Keretmegállapodás kihirdetéséről, módosította a – 66/2010. (III. 18.) Korm. rendelet – módosítás célja a korábban még nem allokált keretek szétosztása – 101/2012. (V. 18.) Korm. rendelet – módosítás célja az egyes prioritási területek közötti forrásmegosztás véglegesítése – 237/2008. (IX. 26.) Végrehajtási rendelet Intézményi szereplők: – Nemzeti Koordinációs Egység: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség – Nemzetközi Együttműködési Programok Irányító Hatósága – Kifizető Hatóság: Nemzetgazdasági Minisztérium – Magyar Államkincstár – Svájci Hozzájárulási Program Hivatal – Közreműködő Szervezetek: VÁTI Non-profit Kft. Balassi Intézet – ösztöndíjprogram vonatkozásában M agyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt. – Kockázati tőkealap program vonatkozásában Intézményi keretek
Teljes indikatív keretösszeg 130,738 MCHF ezzel Magyarország a kedvezményezett országok közül a harmadik helyet foglalja el Románia és Lengyelország után Biztonság, stabilitás, reformok: 26,158 MCHF Környezetvédelem és infrastruktúra: 43,908 MCHF A magánszektor támogatása: 17,365 MCHF Humánerőforrás- és társadalomfejlesztés: 24,614 MCHF További allokáció: 18,693 MCHF Rendelkezésre álló allokáció
A teljes megítélt támogatási összeg százalékos megoszlása prioritási területenként ( összesen 130 millió CHF)
-valós magyar igényekre szabva (pl. árvízvédelmi fejlesztések és beruházások) -Pályázóbarát rendszer ● 25%-os előleg biztosítása (kisprojektekre a lekötött támogatás 50%-a) ● infónapok a projektmegvalósítók részére ● a központi költségvetési szervek részére az önerőt az NFÜ tervezi be -uniós támogatási konstrukciók kiegészítése, szinergia az ÚSZT-vel olyan projektek finanszírozását célozza, amelyek nem, vagy csak részben részesülnek más pénzügyi forrásokból -szoros kapcsolódás a helyi szintű fejlesztési tervekhez Program jelentősége Magyarország számára
- kiemelkedő hatékonyságú projektek és programok - valós igényeken alapuló projektek - elkötelezettség a projektek hatékony és eredményes végrehajtására - állami és magánszervezetek, NGO-k és a civil társadalom aktív részvétele - átlátható projekt megvalósítás, egyértelmű elkötelezettség, egyenlő esélyek, társadalmi részvétel megteremtése - széles körű partnerség, decentralizáció - társadalmi integráció, esélyegyenlőség, fenntarthatóság Program szintű elvárások
CélterületekPrioritási területek Támogatott projektek száma Támogatási összeg összesen 1. Biztonság, stabilitás, reformok (26,158 millió CHF) 1. Regionális fejlesztési kezdeményezések periférikus és hátrányos helyzetű régiókban Észak-Magyarországon és Észak-Alföldön 27,382 millió CHF 2. Természeti katasztrófák megelőzése és kezelése, az árvízkezelés megerősítése a magyarországi Felső-Tisza vidéken 66,780 millió CHF 9. A közbiztonság és a határok biztonságának javítása és a biztonsággal kapcsolatos intézmények munkakörülményeinek javítása (infrastruktúra és logisztika) 311,997 millió CHF 2. Környezetvédele m és infrastruktúra (43,908 millió CHF) 3. Az alapinfrastruktúra javítása / helyreállítása és modernizációja, valamint a környezet fejlesztése 635,738 millió CHF 4. Határon átnyúló környezeti kezdeményezések, biodiverzitás és természetvédelem 68,170 CHF 3. A magánszektor támogatása (17,365 millió CHF) 5. Az üzleti környezet fejlesztése és a finanszírozáshoz való hozzáférés elősegítése a kis- és középvállalkozások vonatkozásában 115,216 millió CHF 6. Magánszektor fejlesztése és a kis- és középvállalkozások exportjának elősegítése 22,149 millió CHF 4. Humánerőforrás- és társadalomfejleszt és (24,614 millió CHF) 7/1. Kutatás és fejlesztés (A tudományos potenciál megerősítése az oktatáshoz való hozzáférés és szelektív támogatási programok segítségével – Ösztöndíjak felsőfokú és másoddiplomás programokra Svájcban a Balassi Intézet irányításával) 14,830 millió CHF 7/1. Kutatás és fejlesztés (A tudományos potenciál megerősítése az oktatáshoz való hozzáférés és szelektív támogatási programok segítségével – Ösztöndíjak hátrányos helyzetű és marginalizált csoportbeli hallgatók számára Együtt kezelve a civil pályázati alappal 1,000 millió CHF 7/2. Kutatás és fejlesztés (A tudás alapú gazdaság támogatása a tudásalap megerősítésével, elsősorban az alkalmazott kutatás, know-how és technológia transzfer segítségével) 65,784 millió CHF 8. Egészségügy 113,000 millió CHF
További allokációk Testvértelepülés és partnerségi Pályázati Alap 1 Pályázati Alap4, 000 millió CHF Pályázati Alap Civil szervezetek számára 1 Pályázati Alap 5,000 millió CHF Projekt előkészítési Alap június 13. – kötelezettségvállalási időszak vége A TELJES ALLOKÁCIÓ LEKÖTÉSRE KERÜLT! 32 egyedi projekt, 2 pályázati alap, 1 svájci ösztöndíj program, 1 kockázati tőke alap
A program végrehajtásához kapcsolódó intézményi struktúra hatékonyan működik (jogszabályi háttér kialakítása; pályázati felhívások kiírása; pályázatok elbírálása; projektek végrehajtásának támogatása; infónapok szervezése stb.) A legtöbb prioritás esetében jóval több pályázat érkezett be, mint az adott prioritásra rendelkezésre álló forrás A kiválasztásnál az intézményrendszer nagy figyelmet fordított a pályázók, projektvégrehajtók igényeire, a projektek végrehajthatóságára A sikeres végrehajtás érdekében a Projekt Végrehajtók részéről fontos a megfelelő projektmenedzsment, a végrehajtás folyamatos nyomon követése A magyar hatóságok tapasztalatai
A Keretmegállapodás szerint a kifizetésre 10 év áll rendelkezésre, végső határidő: június 14. -a döntés minden prioritási területen megszületett -néhány esetben folyamatban van a szerződések (Projekt Megállapodás, Végrehajtási Megállapodás) megkötése -eredményes projektek, melyhez szükséges a szabályszerű, pontos végrehajtás; a Projekt Végrehajtók és a program végrehajtásáért felelős intézmények közötti szoros kapcsolattartás Jövőbeni feladatok
Köszönöm a figyelmet!