A PM 10 Csökkentési Program Beszámoló OGY Fenntartható Fejlődés Bizottság 2013. szeptember 17. Dr. Dobi Bálint főosztályvezető Vidékfejlesztési Minisztérium,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Levegőminőség. Terhelés minden olyan anyag és E, ami többletként adódik a természetes állapothoz Csoportosítás - méret/halmazállapot (ülepedő por, korom;
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Ügyvezető igazgató, RHK Kft.
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Megújuló energiaforrások Napenergia hasznosítása
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Kommunikációs Főosztály
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
Humánkineziológia szak
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
© Gács Iván (BME)1/13 Kémények megfelelőségének értékelése Az engedélyezi eljárások egy lehetséges rendszere (valóság és fantázia )
Energia és környezet A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése.
A tételek eljuttatása az iskolákba
A levegőkörnyezet állapotának értékelése modellszámításokkal
SZEKTOR EMISSZIÓ ÁLLAPOT HATÁS Ipar VOC Felszíni ózon Mezőgazd. termés Közlekedés Energia termelés Háztartás Mezőgazd. NO x NH 3 PM SO 2 PM koncentráció.
Az építőipar fejlődése és válsága Dél-Dunántúlon.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
szakmérnök hallgatók számára
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Az Európai Unió ökológiai hálózata
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Bringa - tekerj, hogy haladj Bringa - tekerj, hogy haladj 4. A bringa közösség, és gazdaságfejlesztő szerepe 5. A bringázás kisteljesítményű.
A évi demográfiai adatok értékelése
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
Az új levegőminőségi szabályozás
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Vasútszabályozási Osztály
2008 február 26.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2008 január ● Módszertan Módszertan ● 15+ célcsoport  15+ célcsoport 
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
EU szabályozás Légszennyezettség. EU szabályozás: Légszennyezettség A légszennyezettség csökkentésére számtalan európai rendelet és jogszabály létezik,
Levegőtisztaság védelme
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
Adatszolgáltatás a levegőtisztaság-védelem területén
Adatszolgáltatás a levegőtisztaság-védelem területén
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
VÁLLALKOZÓI TÁJÉKOZTATÓ Budapest, március 26.
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
Levegőminőség-védelem – hazai helyzet. Legfőbb szennyezőforrások Közlekedés (> 50%) Energia szektor ( 30%) Ipar (20%)
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Globális változások-környezeti hatások és válaszok
Szennyező anyagok kibocsátásának trendje
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam
PM 10 Csökkentési Program Beszámoló OGY Fenntartható Fejlődés Bizottság november 11. Dr. Rácz András helyettes államtitkár Környezetügyért Felelős.
Előadás másolata:

A PM 10 Csökkentési Program Beszámoló OGY Fenntartható Fejlődés Bizottság szeptember 17. Dr. Dobi Bálint főosztályvezető Vidékfejlesztési Minisztérium, Környezetmegőrzési Főosztály

2 PM 10 - kisméretű részecskeszennyezés

3 A részecskék bejutása a légutakba méretük szerint

4 Az asztmás betegek számának alakulása hazánkban

5 A PM szennyezés forrásai Közvetlen: Mozgó források (közlekedés és egyéb mozgó gépek), Tüzelőberendezések, egyéb égetések Ipari technológiák; Közvetett: Nagy távolságról érkező szennyezés; Légkörben képződő részecskék (szulfátok, nitrátok)

6 A PM szennyezettség okai A szennyezőanyag kibocsátása (lokális, regionális); Nagy távolságról érkező szennyezés; Domborzati tényezők (átszellőzés hiánya) Meteorológiai tényezők – Hőmérséklet (inverziós helyzet kialakulása); – Csapadék hiánya; – Alacsony légmozgás (átkeveredés nincs); Beépítettség (szélcsatorna elzárása)

7 Havi csapadékösszegek 2011-ben és az es átlagértékek (mm)

8 Éves csapadékösszeg

9 A fosszilis tüzelőanyagok eltüzeléséből származó PM 10kibocsátás 2009-ben háztartások43,09 % közlekedés40,57 % ipar11,42 % szolgáltatások 3,89 % erőművek 0,65 % mezőgazdaság 0,39 %

10

11 Biomassza felhasználás a lakossági szektorban Magyarországon

12 Lakossági gázfelhasználással kapcsolatos adatok a közötti időszakban

13 A fosszilis tüzelőanyag felhasználásból származó PM10 kibocsátás alakulása Magyarországon tüzelőanyag fajtánként

14 Személygépkocsik emissziós fokozat szerinti megoszlásának változása

15 közúti közlekedés éves össz-emissziójának alakulása Magyarországon

16 PM 10 Határértékek: Éves átlag: 40 µg/m 3 Napi átlag: 50 µg/m 3, amely egy évben 35-nél többször nem léphető túl Tájékoztatási küszöb: 75 µg/m 3 Riasztási küszöb: 100 µg/m 3

17 Az éves határérték (40μg/m 3 ) túllépés 2005-ben Budapesten (6 mérőállomáson), Miskolcon (1 mérőállomáson), Győrött, Szegeden és Putnokon; 2006-ban Budapesten (5 mérőállomáson), Vácott, Dorogon, Várpalotán, Egerben, Salgótarjánban, Putnokon, Miskolcon (2 mérőállomáson),Szegeden; 2007-ben Salgótarjánban és Szegeden; 2008-ban Komlón és Szegeden; 2009-ben nem volt éves határérték túllépés; 2010-ben Pécsett; 2011-ben Pécsett (1 mérőállomáson), Kazincbarcikán, Miskolcon (2 mérőállomáson); 2012-ben nem volt éves határérték túllépés.

18 24 órás határérték (50 μg/m 3 ) 35-nél többszöri túllépése 2005-ben 28 mérőállomáson (max. túllépés szám: 177); 2006-ban 35 mérőállomáson (max. túllépés szám: 224); 2007-ben 21 mérőállomáson (max. túllépés szám: 117); 2008-ban 24 mérőállomáson (max. túllépés szám: 100); 2009-ben 17 mérőállomáson (max túllépés szám: 71); 2010-ben 31 mérőállomáson (max. túllépés szám: 108); 2011-ben 40 mérőállomáson (max. túllépés Pécsett: 127); 2012-ben 17 mérőállomáson (max. túllépés Putnokon: 90).

19 Az EU tagállamok PM10 napi határérték túllépése 2010-ben

20 PM 10 csökkentési program A Kormány 1330/2011. (X.12) határozatával elfogadta a „kisméretű szálló por (PM 10 ) csökkentés ágazatközi intézkedési programját, melyben konkrét intézkedések fogalmazódtak meg. Közlekedés Ipar Mezőgazdaság Lakossági szektor Horizontális intézkedések A program tájékoztatásul az EU Bizottságnak megküldésre került

21 A Program végrehajtásának várható eredménye Az PM csökkentési programban foglalt intézkedések hatására a PM 10 kibocsátás 10-15%-kal csökkenthető. Nemzetközi tanulmányokat figyelembe véve megállapítható, hogy ilyen mértékű kibocsátás csökkenés eredményeképpen átlagosan 10-20%-os PM 10 koncentráció csökkenés prognosztizálható a csökkentési programban foglalt intézkedések megvalósulása esetén.

22 PM 10 csökkentési program intézkedései közlekedés: Alacsony emissziós övezetek létrehozása és egyéb forgalomcsillapító intézkedések bevezetése (K+F) A közforgalmú közlekedés előnyben részesítése az egyéni motorizált közlekedéssel szemben A gépjárművek környezetvédelmi besorolási rendszerének felülvizsgálata és módosítása Ökovezetés (pályázati rendszer) Autóbuszcsere Program (pályázati rendszer) Részecskeszűrő Program (pályázati rendszer)

23 PM 10 csökkentési program intézkedései közlekedés: A nem motorizált közlekedés népszerűsítése (kampányok) A nehéz tehergépjárművek forgalomkorlátozásának szigorítása (jogalkotás) A vasúti és a kombinált áruszállítás fejlesztése és támogatása (pályázati rendszer) Munkahelyi közlekedési tervek kialakítása (K+F)

24 PM 10 csökkentési program intézkedései közlekedés: Hivatali személygépkocsi használat elszámolásának környezetvédelmi szempontú átalakítása (jogalkotás) Parkolási rendszerek felülvizsgálata (K+F) A környezetet kevésbé károsító alternatív hajtóanyagok és hajtásrendszerek részarányának növelése a közlekedési járművek körében (elektromos, CNG, hibrid, hidrogén) (K+F, jogalkotás, pályázati rendszer) City logisztika (pályázati rendszer) Az elektronikus útdíjszedés bevezetése a nehézgépjárművek részére (jogalkotás)

25 PM 10 csökkentési program intézkedései ipar: A porleválasztási technológiák áttekintése és a porleválasztási rendszerek ellenőrzési kötelezettségének jogszabályi bevezetése (jogalkotás) A bányászat PM 10 szennyezésének feltárása és a tevékenység bevonása a kötelező adatszolgáltatási rendszerbe (K+F) mezőgazdaság: A mezőgazdaság PM 10 kibocsátásának csökkentése (K+F)

26 PM 10 csökkentési program intézkedései lakossági szektor: A távfűtés versenyképességének javítása, a lakossági tüzelőberendezések által okozott szennyezés csökkentése (pályázati rendszer) A dohányzás visszaszorítása (jogalkotás, gazdasági eszközök) A kerti hulladék égetésének megtiltása, a házi komposztálás rendszerének országos szintű kiépítésével párhuzamosan (jogalkotás, pályázati rendszer)

27 PM 10 csökkentési program intézkedései lakossági szektor: A 140 kW bemenő hőteljesítmény alatti tüzelőberendezések kibocsátásának csökkentése (pályázati rendszer) horizontális intézkedések: Az országhatáron átterjedő levegőszennyezés modellezése (K+F) A szmogrendelet szabályozásának áttekintése (jogalkotás)

28 Elkészült a PM 10 honlap

29 PM 10 csökkentési program – VM nem motorizált közlekedési módok népszerűsítése 5 MFt, A 140 kW bemenő hőteljesítmény alatti tüzelőberendezések kibocsátásának csökkentése: 10 MFt, a porleválasztási technológiák áttekintése és a porleválasztó rendszerek ellenőrzési kötelezettségének jogszab. bevezetése: 5 MFt, a bányászat PM 10 szennyezésének feltárása és a tevékenység bevonása a kötelező adatszolgáltatási rendszerbe (a kolontári szálló- por mérési programjának folytatása): 4 MFt, az országhatáron átterjedő levegőszennyezés modellezése: 43 MFt, a nehézgépjárművek forgalomkorlátozásának szigorítása: 5 MFt.

30 PM 10 csökkentési program – VM Autóbuszok: ökovezetést segítő készülékek felszerelése és tesztje 7MFt A nem motorizált közlekedési módok népszerűsítése 6 MFt A porleválasztási technológiák és a 140kW bemenő hőteljesítmény alatti tüzelőberendezések kibocsátásának csökkentése jogszabályi bevezetése 2 MFt Szmogriadóra vonatkozó szabályozás felülvizsgálata 5 MFt Kerti hulladék égetés betiltása 5 MFt A mezőgazdasági tevékenységek porkibocsátás-csökkentése 5 MFt A bányászat PM 10 szennyezésének feltárása és bevonása a kötelező adatszolgáltatási rendszerbe 18 MFt Országhatáron átterjedő légszennyezési modell fenntartása 6 MFt

31 Az országhatáron átterjedő levegőszennyezés modellezése

32 PM 10 szennyezettség Nyírlugoson és Bp. Gilice téren

33 Határon túli források hozzájárulása a magyarországi PM 10 szennyezettséghez százalékos arányban

34 Egyes országok százalékos hozzájárulása a magyarországi PM 2.5 szennyezettséghez Modellszámítások eredményei

35 Kötelezettség szegési eljárás 2008/50/EK irányelv alapján, PM 10 határérték túllépés miatt, Budapest és agglomerációja, Miskolc Sajó-völgye, Szeged és Nyíregyháza zónákra; Kiegészítő felszólítás: Győr-Mosonmagyaróvár, Komárom-Tatabánya-Esztergom, Pécs térsége A kötelezettségi eljárás bírósági szakasz előtt van. Szankciók: 1.Azonnali intézkedési kötelezettség 2.Eredménytelenség esetén Bírság [egy összegű (1,5 M€) €/nap] 3.Kényszerítő bírság €/nap. Partnerségi Végrehajtási Megállapodás – EU Bizottsággal a z eljárás felfüggesztése érdekében

36 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!