Újrahasznosítás: meddig éri meg?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A civil szervezetek véleménye A csomagolási hulladékok gyűjtésének európai és hazai megoldásai valamint tapasztalatai február 24. Szilágyi László.
Advertisements

A hulladékok újrahasznosítási célja
A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
A hulladékgazdálkodás eredményei és jövőképe Magyarországon
Szelektív hulladékgyűjtés
A papír hulladékként is érték
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
A Főváros települési szilárd hulladék
Az E-hulladék Csapatnév: Ökomanók.
Együttműködők vagy véleményvezérek, avagy hogyan vonhatják be a civil szervezetek a lakosokat a környezetvédelmi akciókba.
A hulladékgazdálkodás stratégiai kérdései
A hulladékgazdálkodás előtt álló feladatok 2014-ig
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
Az újrahasználat jövője Foodexpo )Az újratöltő rendszerek megmentése 2)Az eldobó csomagolások visszagyűjtése és hasznosítása BETÉTDÍJ.
Építési- és bontási hulladékok képződése és lehetséges hasznosításuk Eger november 17. Építőipari ásványi- és másodnyersanyagok (Az EU „SARMA” projekt.
Építési- és bontási hulladékok képződése és lehetséges hasznosításuk Szombathely május 3-5. A hulladékgazdálkodás szabályozása hasznosítási irányok.
A hulladék szerepe az ember életében
Szelektív hulladékgyűjtést népszerűsítő program
Hulladékkezelés.
Hungarian Energy And Public Utility Regulatory Authority
Zalaegerszeg december 13.
Ambrovics Andrea KEOP IH vezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
Ipari tevékenység fenntartható módon:
1 Új törekvések a logisztikai közreműködésben Prof.emeritus, Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Prof.emeritus, Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA.
Új törekvések a logisztikaiközreműködésben
KÖRNYEZETVÉDELEM A HULLADÉK.
Újrahasznosítása, ártalmatlanítása vagy szemét hegyek
A szemét útja Diák:Ricz Emese Tanár: Csekéné Molnár Erika
„E-hulladék” Készítette: „El nem veszünk, csak átalakulunk” csapat Veszprém, 2012.
Mi is az igazi cél? Különféle díjak a megelőzés szolgálatában Szilágyi László civil munkacsoport Termékdíjas workshop január 21.
Licencdíj és termékdíj, miért alternatíva?
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
A Szemléletformálás a környezetvédelemben. Hartay Mihály Ökopack Kft. ügyvezető.
Bogár a fülbe avagy Mitől gyűlik szelektíven a hulladék Czippán Katalin Budapest, február 4.
A hulladékgazdálkodás aktuális feladatai
Felkészülés a II. Országos Hulladékgazdálkodási Terv végrehajtására
HKI, OHT, OMP Államigazgatási szervezetrendszer
Huba Bence igazgató Szombathely,
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás szervezése, működtetése az önkormányzatok szempontjából Hosszútávon csak a közszolgáltatásokat nyújtó önkormányzatok.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
A gyártói felelősség kérdése, avagy miért nem működik a roncsautók visszavétele (Szubjektív vélemény) Kelemen József Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
REMOPLAST KHT. Balázs Ildikó ügyvezető igazgató
A SZELEKTÍV HULLADÉKGAZDÁLKODÁS SZABÁLYOZÁSA MAGYARORSZÁGON Vámosi Oszkár Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség ügyvezető BUDAPEST, június 28.
A HULLADÉKGAZDÁLKODÁS FEJLESZTÉSE Farkas Endre Projekt Iroda vezető.
Hulladékkezelés, hulladékgazdálkodás.
Kellenek-e hulladéklerakók Magyarországon?
Az NKP II. ( ) hulladékgazdálkodási céljainak megvalósulása Markó Csaba Környezetgazdasági Főosztály.
Mit lehet és mit kellene tenni?
Áttekintés a magyar hulladékgazdálkodásról Dr. Hornyák Margit
Környezetgazdálkodás 1.
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Seite Az újrahasználat jogi keretfeltételei Ausztriában.
„Építőipari újrahasznosítás gyakorlata” RaABa Projekt – SZAKMAI NAP Bécs, november 18. Az újrahasználat megvalósításához vezető út a magyar építőiparban.
Erőforrás hatékonyság és Körkörös gazdaság tettek és tervek a kormány asztalán V. Németh Zsolt Környezetügyért, Agrárfejlesztésért és Hungarikumokért felelős.
Változások a hulladékgazdálkodás szabályozásban Kolozsiné dr. Ringelhann Ágnes Főosztályvezető Tokaj,2011.
Mérlegen a koordináló szervezetek Hartay Mihály ÖKO-Pack Kft.
A szemét útja ( szelektív hulladékgyűjtés)
Vértesi Erőmű átállítása szénről biomassza tüzelésűre
Hulladékgazdálkodás – veszélyes hulladékok szállítása
ÖKO-ŐSZ PROGRAM Gondolkodjunk közösen
Az EU körkörös gazdaság koncepció Hartay Mihály MTVSZ hulladékgazdálkodási szakértő.
Rendszerszemléletű hulladékgazdálkodás ZÖLDEK Klaszter – a megújuló energia jövője a Közép-Dunántúli régióban 2013 szeptember Varsoft Kft. H-Solymár.
Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.. Magyarország egyik legnagyobb hulladékgazdálkodással és köztisztasággal foglalkozó vállalata, amely mintegy két millió.
Hogyan áll ma a szelektív hulladékgyűjtés? Veszprém példáján keresztül.
Szemléletformálás rendezvényeken A fesztivál a szemléletformálás tökéletes helyszíne Fiatalok nagy tömegű elérése Nyitottság az új iránt Ha a tevékenység.
Körforgásos gazdaságfejlesztés
a logger-használat kérdései
Dr. Szentesi Szilvia Földművelésügyi Minisztérium
Előadás másolata:

Újrahasznosítás: meddig éri meg? Graczka Sylvia Ökoindustria, 2013

Kiindulópont Hulladék keretirányelv célszámok: 2020-ig legalább a háztartásokból származó papír-, fém-, műanyag- és üveghulladék, illetve háztartásihoz hasonló hulladék esetében az újrahasználatra való előkészítést és az újrafeldolgozást tömegében átlagosan minimum 50%-ra kell növelni. Az újrafeldolgozáson belül az anyagában történő hasznosítás min. 75%, az energetikai hasznosítás max. 25%. 2020-ig a nem veszélyes építési és bontási hulladékok újrahasználatra történő előkészítését, újrafeldolgozását és az egyéb, anyagában történő hasznosítását tömegében minimum 70%-ra kell növelni.

Civil válasz Az anyagában történő hasznosítás mértéke legyen a lehető legmagasabb azoknál az elkerülhetetlenül keletkező hulladékoknál, amelyeknél az újrahasználat nem megoldható.

Miért? A környezeti hatás miatt: A társadalmi hatás miatt: Lásd hulladékhierarchia A társadalmi hatás miatt: Az alternatívaként megjelenő ártalmatlanítás jóval kevesebb munkahelyet teremt. Az ártalmatlanítás magasabb környezeti és egészségügyi költségeit a lakosság fizeti meg A gazdasági hatás miatt: Az egyre drágább nyersanyagimport-igény okozta függés helyett a visszagyűjtött hulladékok másodlagos nyersanyagként való feldolgozása új iparága(ka)t teremtene, gazdaságélénkítő hatással, az országon belül tartva az értékes nyersanyagot

Ütközőpont A civil oldal számára a társadalmi, környezeti hatások és ezeknek a makró szinten megjelenő, de az egyszerű adófizető pénztárcáját apasztó költségei lényegesek. A „láthatatlan” költség kisebb az anyagában hasznosításnál az energetikai hasznosítással, az égetéssel és a lerakással szemben, az újrahasználatnál az újrahasznosítással szemben. A piaci szereplők számára a vállalati profit a mérlegelési szempont, amelyben nem jelennek meg az externáliák.

Ütközőpont Az állam beékelődött a hulladékgazdálkodás folyamatába, a makró szintű társadalmi költséget növeli az apparátus. Az Ügynökség a gyártói felelősség jegyében a termékdíj befizetéseket sikeresen növelte, azonban a beszedett összeg sorsával nem számol el a társadalom felé, a hulladékgazdálkodás nem lett átláthatóbb. Az újraindított piacon ugyanazok a hasznosító szereplők vannak, akiktől most kevesebbért magasabb arányokat várnak el, ami a lakossági terhek szemszögéből ésszerű.

Egyértelmű alapok Az újrahasználat, az anyagában történő és az energetikai hasznosítás közös célszámának szétválasztása, mert így lehet igazodni a hierarchiához. Még mindig: a keletkező hulladék pontos mérése. Ki kell dolgozni az újrahasználat mérésének egységes módszerét, majd önálló célszámokat kell meghatározni.

Közelítés Lakosság intenzív szemléletformálása: a gyűjtés minősége és mennyisége nagyban múlik ezen. Ezt az államnak kell ösztönözni, és oktatási intézmények, civil szervezetek segítségével kivitelezni. Annak elfogadtatása a lakosság esetében, hogy a hulladékkezelésnek jelentős költségei vannak. Ezzel egy időben differenciált szemétdíj bevezetése. Állami szerepvállalás ne csupán a termékdíj beszedésére és az adminisztrációra korlátozódjon, hanem a szükséges strukturális változások elérésére.

Közelítés Az elsődleges nyersanyagok szubvenciója helyett a másodlagos nyersanyagok versenyképessé tétele. Másodlagos nyersanyag tartalom százalékos előírása a gyártói oldalon. Gazdasági ösztönzők kidolgozása a kereslet növelésére. Az újrahasznosítás minőségének javítása, a feldolgozási fázisokból minél több határokon belül tartása; túllépni a begyűjtésen és exporton. Downcycling helyett upcycling: hozzáadott érték növelhető.

Összefoglalva Az elérendő célok komfortzónán belülre igazítása helyett a kereteket kell megteremteni ahhoz, hogy megérje a magas szintű újrahasznosítás, sőt, az újrahasználat. A piaci működést állami szerepvállalással kell kiegészíteni, de nem elsősorban adóbeszedő funkcióval. Legyen cél a piaci struktúrák hierarchia szerinti átalakítása, a termékdíj visszaforgatása a hulladékgazdálkodásba és környezetvédelembe. Be kell zárni a kört az anyagforgalomban, ezzel is növelve az ország gazdasági stabilitását. Piacot kell itthon teremteni. Tanítani kell az embereket!

E-mail: humusz@humusz.hu www.humusz.hu 1111 Budapest, Saru u. 11. Tel/fax: (06) 1 386-2648 E-mail: humusz@humusz.hu