Vizuális nevelés tantárgypedagógia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális képességek fejlődése
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia)
Az érettségi rendszer változtatási lehetőségei
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
A „Storyline” - módszer alkalmazása a tanulásban akadályozott gyermekek ismeretszerzésében Szakál Judit Siteri Anikó Bárczi Gusztáv EGYMI Debrecen.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A testnevelési tanterv.
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
Gazdasági ismeretek.
Algoritmikus munkafolyamatok az irodalomórán Valaczka András, 2009.
TERVEZET.
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Ábrám Tibor Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
A kerettantervek fejlesztése
A SZAKDOLGOZAT.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Vizuális Narratív Teszt (VNT)
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
SZÖVEG ÉS KÉP A KÉPMEZŐBEN
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az óvodai tevékenységterv
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Projekt program Magyar-lengyel bábjáték Magyar-lengyel mesekönyv Magyar-lengyel képregény Magyar - lengyel színdarab + EMK TRAINING + LENGYEL.
Nyelvtan és helyesírás tankönyvek
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Integráció, inkluzió PPK,
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
A tanítási órára való közvetlen előkészületek
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
A tantárgy komplex jellegű!! A tervezés két szakaszra oszlik: 1. Távlati felkészülés 2. Közvetlen előkészület az órára.
TÁMOP B.2-13/ Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban Dobos Zoltánné.
MÉRÉS ÉS ÉRTÉKELÉS A VIZUÁLIS KULTÚRA TANÍTÁSÁBAN c. konferencia Kádárné Szepesi Ibolya Az általános iskolai értékelés formái, jelene és jövője Eszterházy.
A nemzetiségi oktatás régi-új sarkalatos pontjai.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
ÁLLATI HETEK HÁROM HETET MEGHALADÓ PROJEKT. A TÉMA: Állatok és állatvédelem A TÉMA: Állatok és állatvédelem.
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Érettségi élő idegen nyelv
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Az óravázlat felépítése
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Flip-It! A módszer alkalmazása
LEHETŐSÉGEK AZ ISKOLAI KERÉKPÁROS KÖZLEKEDÉSRE NEVELÉSBEN
Előadás másolata:

Vizuális nevelés tantárgypedagógia A tantárgyi tanítás tervezése – óratervezés Az óraterv kivitelezése Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa

a gyakorló iskolában a tanítási gyakorlatok miatt zömében óráról-órára haladó tanítás folyik a vizuális kultúra órák többsége komplex-jellegű vagy olyan alkotó óra, ahol jelentősebb szerepet kap az elemzés is óraterveket a hallgatók a főiskolai tanulmányok részeként gyakorló óratervként készítenek, ilyeneket a pedagógus nem készít

Hogyan néz(zen) ki egy óraterv? a következő példa az óratervezéssel foglalkozó tankönyvből való

Mérai Júlia II. D/h tantárgy: vizuális kultúra felhasznált tanterv: Szinva 2.évf. alkotó óra, 90 perc Utazás állatországba (kb. 8 óra) [időszak: február ] Tartalom: A róka és a farkas a lakodalomban című mese megjelenítése térben, egy szereplő szobrának elkészítése Cél: A vizuális kifejezőképesség és a plasztikai készségek fejlesztése Tanítási eszközök: mesekönyv (Illyés Gy.: Hetvenhét magyar népmese), a farkast és a rókát ábrázoló könyv (állatok) és kesztyűbáb; agyag, mintázó eszközök adatsor kifejtés - Felolvasom a mesét. Spontán megnyilatkozások: Kinek hogyan tetszett? Ki(k)ről szól a mese? - A gyerekek bábmozgatásos kísérettel elmesélik az eseménysorozat lényeges epizódjait.

- Állatokat ábrázoló könyvekből megnézzük és elemezzük a farkas és a róka alakját, színét, mozgását. A képek forrása: Állatok képeskönyve. Könyvmíves Kiadó Csodálatos állatvilág. Ciceró, Emlősök. Magyar Könyvklub reprodukciók kifejtés

tagolás, áttekinthetőség - Feladat (1.): Mindenki az általa választott meseszereplőről egy szobrot készít agyagból (a karakterjegyek megjelenítésével). - Önálló munkájuk közben személyre szabottan értékelek, ha kell, segítséget nyújtok az elakadt tanulóknak. Aki szükségét érzi, tovább nézegetheti az állatos könyveket, vagy beleolvashat a mesébe. saját kezű rajz is tagolás, áttekinthetőség kifejtés - Egy-két tanuló bemutatja, elemzi saját elkészült alkotását. Ha szükséges, segítő kérdéseket teszek fel: Melyik szereplőt választottad? Miért? Mit szerettél volna megjeleníteni a munkádban? Sikerült-e? - Feladat (2.): Kis csoportokban dolgozunk. Minden csoport azt a meserészletet ábrázolja a jelenetbe rendezett szobrokkal, amelyik neki legjobban tetszett; elkészítik a hiányzó tárgyakat, figurákat is. - A csoportok bemutatják egymásnak az elkészített alkotásokat. (Elemzés.) Szükség esetére segítő kérdések: Melyik részletet választottátok? Mi történik a jelenetben, kompozícióban? - Rendrakás, a szoborcsoportokat biztonságos helyre tesszük a teremben -pl. polcra - hogy kiszáradhassanak. leíró stílus

az óraterv részei: adatsor b) az óra tartalmi kifejtése (szöveggel és képekkel)

AZ ÓRATERV ADATSORÁNAK ELEMEI az óraterv készítője (név, évf., csop.) a tantárgy neve, tanterv, évfolyam az óra típusa, időtartam a tanítási témakör (projekt) adatai (sorszám, cím, tervezett óraszám) az óra célja (vizuális nevelési cél, amihez általános pedagógiai célok társulhatnak) alkotó és/vagy elemző tananyag; + alkotó tevékenységnél ábrázolási téma és technika tanítási eszközök (tanári, tanulói) teremrend adatsor: minden óratípusra

TEREM-ELRENDEZÉSEK

AZ ALKOTÁS DOMINANCIÁJÚ VIZUÁLIS KULTÚRA ÓRATERV ismétlés óra felépítése = óraterv felépítése AZ ALKOTÁS DOMINANCIÁJÚ VIZUÁLIS KULTÚRA ÓRATERV KIFEJTŐ RÉSZÉNEK ÁLTALÁNOS FELÉPÍTÉSE a tanítási gyakorlatokon / az óráról órára történő tanítási ütemezésnél szemléltetés és motiváció o előkészületek  A) A TANANYAG MEGKÖZELÍTÉSE TANULÓI ELEMZÉSEKKEL; A TANÁR IRÁNYÍT  B) AZ ALKOTÓ FELADAT TANÁRI MEGFOGALMAZÁSA ÉS TANÁRI-TANULÓI MEGBESZÉLÉSE  C) A TANANYAG TANULÓI FELDOLGOZÁSA AZ ALKOTÓ TEVÉKENYSÉGBEN, TANÁRI KORRIGÁLÁS  D) AZ ALKOTÁSOK (KÉPI MEGOLDÁSOK)  TANULÓI - TANÁRI ELEMZÉSE, ÉRTÉKELÉSE  rendteremtés felépítés – feladatsor szervezés

Hogyan néz ki egy óraterv? adatsor a szöveges- képes kifejtés folytatása kifejtés szövegekkel és képekkel terjedelem: 2-3 oldal

MŰELEMZŐ ÓRA TERVEZÉSE, KIFEJTÉS ismétlés MŰELEMZŐ ÓRA TERVEZÉSE, KIFEJTÉS szerkezetét az elemzésre kerülő művek és a tanulói tevékenységek egymásutánisága határozza meg - a terv pontosan közvetíti: művek adatai (szerző, dátum, technika, méret), források (könyv, internet) - tartalmazza: a szemléltetés módját (eredetei, repró, vetítés); a tanulók figyelemirányításának módjait; a tanulók kapcsolódó cselekvéses tevékenységeit felépítés - projekt és feladatsor

a vizuális kultúra óraterv szöveg és kép együttese az óraterv szövegei: leíró stílus tömör, lényegretörő közlések az óraterv képisége: illusztratív és magyarázó célú érzékelteti az órán feldolgozásra kerülő vizuális kultúra tartományt/területet saját kezű rajzok is és reprodukciókat tertalmaz

A LEJEGYZETT ÓRATERV VÁLTOZATAI „TERVEZET” - minden részletében és minden vonatkozásában végiggondolt „VÁZLAT” - fő kérdésekben meggondolt, koncepcionális - szerkezeti órát tervezni lejegyzés nélkül is lehet

AZ ÓRATERV KIFEJTÉSÉNEK JELLEMZŐI  hordozza a vizuális nevelés és a vizuális órák jellemzőit  bemutatja az óra tartalmi mozzanatait, menetét (időrend, tanító és tanuló tevékenységei)  szöveg és kép együttese  leíró jellegű  lényegre figyelő  áttekinthető, tagolt; terjedelme: 1-3 oldal e g y é n i e l g o n d o l á s ú A MÁSOLÁS NEM FOGADHATÓ EL ezek elvárások is