Tervezett népegészségügyi projekt 2013-tól

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egyenlőbb és egészségesebb társadalom
Advertisements

A munkanélküliség lehetséges egészségügyi hatásai
A depresszió előfordulása a családorvosi gyakorlatban
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Az Oltalom Karitatív Egyesület 1989 óta működik. Célja a lelkileg és szociálisan elhagyott, kiszolgáltatott vagy veszélyeztetett élethelyzetben lévő különféle.
MegyeVersenysport (fő)Amatőr sport(fő) Baranya Bács-Kiskun 38 Nincs adat Békés 26 Nincs adat Borsod-Abaúj-Zemplén Budapest Csongrád.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
Mentálhigiéné, kiemeltképp a depresszió
az általános iskolákban
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
Házi dolgozat Csibésztábor, Csibésztanya – feketén - fehéren
ÁLDOZATOK NAPJA „EGYÜTT AZ ÁLDOZATOKÉRT”
A lakosság mentális egészségének támogatása
Eredmények és kételyek az iskolai agresszió megelőzésében Agressziókezelés a fővárosi fenntartású oktatási-, nevelési intézményekben október 6. NÉMETH.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
Sose rázd a kisbabádat Dr. Kovács Zsuzsanna április 30.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Szociális munka az onkológiában
Olvasunk és cselekszünk egészségünk megvédéséért: Egészséges életmódra nevelés a könyvtári foglalkozások keretében című program kipróbálásának tapasztalatai.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Készítette: Molnár Fruzsina Eszter szociális munka III. évfolyam
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
NHKE Egészségfejlesztési Terv NHKE Egészségfejlesztési Terv 6. rész NHKE Fejlődési Modellje Készítette: Keilbach Józsefné (település egészségfejlesztő.
Gyermekkori depresszió
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Nemzetközi projekt az egészség társadalmi és gazdasági meghatározóiról Taller Ágnes december 4. DETERMINE.
Dr. Kovács Zsuzsanna, Dr. Scheiber Dóra, Toma Andrea
SERDÜLŐKORÚAK DOHÁNYZÁSI SZOKÁSAI, ISMERETEI
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Az SNI gyermekek integrációját támogató intézményi háttér és átalakulási folyamat A Magyar Gyógypedagógusok Egyesülete XXXII. Országos Szakmai Konferenciáján.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
Szektorok közötti együttműködések
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Életmód – Harmónia - Egészségtanoda „Nem azért felejtünk el játszani, mert megöregszünk, hanem attól öregszünk meg, hogy elfelejtünk játszani!” (G.B.Isnaw)
A lelki egészség védelme az iskolában
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Gyermekvédelmi szemlélet az edzői munkában
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
„LEGYEN JOBB A GYERMEKEKNEK” NEMZETI STRATÉGIA TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Budapest, június 7.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
Élettani hatások, amelyekre nem fordítunk kellő figyelmet
Gyermekek, gyermekes családok egészsége „Legyen jobb a gyermekeknek!” Nemzeti Stratégia Értékelő Bizottságának évi jelentése május 11. Tokaji.
„Kincs, ami nincs” - a hazai szegények egészségi állapota - Havasi Éva és Horváth Gergely.
A helyettes szülői ellátás működése
LEADER, Identitás, Sport
AZ ÉSZAK ALFÖLDI RÉGIÓ EGÉSZSÉGÜGYI HELYZETÉRŐL
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Tervezett népegészségügyi projekt 2013-tól GYERMEKEK lelki egészsége a mérlegen Készítette: Keilbach Józsefné település egészségfejlesztő-tanár

* Nem tipikus hátrányos helyzetű csoport jelen aspektusból vizsgálva: GYERMEKEK lelki egészsége a mérlegen Készítette: Keilbach Józsefné település egészségfejlesztő-tanár * Tipikus hátrányos helyzetű csoportok a gyerekek esetében: a mélyszegénységben élő, tartós betegségben szenvedő, állami gondoskodásban felnövő, árva, bűncselekmény áldozatául eső, bántalmazott, roma/cigány, SNI stb. * Nem tipikus hátrányos helyzetű csoport jelen aspektusból vizsgálva: a gyermekek a mentális betegségek rohamos terjedését, és kutatási eredmények jövőre irányuló mutatóit illetően.

(Márai Sándor: A bűvész) GYERMEKEK lelki egészsége a mérlegen Készítette: Keilbach Józsefné település egészségfejlesztő-tanár A témára hangolódás céljából bevezetésként, egy kis irodalmi mentálhigiéne: “A lelki egészségnek két kritériuma van: képesség a munkára és képesség a szeretetre.” (Sigmund Freud) “Szép dolog kifaragni egy szobrot és életet adni neki; de még szebb kiformálni egy emberi lelket és megtölteni igazsággal.” (Victor Hugo) “Mert az ember – ezt egyre inkább hiszem – csak annyit ér és csak annyira ember, amennyire meg tudja őrizni lelke egy zugában az örök gyermeket.” (Márai Sándor: A bűvész)

GYERMEKEK lelki egészsége a mérlegen Készítette: Keilbach Józsefné település egészségfejlesztő-tanár Ismerve a tényeket, kutatási eredményeket, empirikus tapasztalatainkat: Hipotézisem és probléma felvetésem egy vizsgálandó kérdésben megfogalmazva: Mindent megteszünk-e, pontosabban teszünk-e, mi felnőttek (szakemberek) annak kivédésére, hogy a kutatók által közölt várható rossz mutatók ne, vagy legalább kisebb mértékben következzenek be?

A mentális betegségek és viselkedészavarok epidemiológiája GYERMEKEK lelki egészsége a mérlegen Készítette: Keilbach Józsefné település egészségfejlesztő-tanár A mentális betegségek és viselkedészavarok epidemiológiája (Tudományos háttér – problématérkép) Nemzetközi szint (WHO, 2001-ben) Ma a világon 450 millióra becsülik a pszichés betegek számát. Közel 70 millió ember és környezete szenved alkoholfüggőségben 24 millióan schizofréniában.10-20 millió ember kísérel meg öngyilkosságot, ebből 1 millió serdülő és fiatal hal meg évente. Az USA-ban a szorongásos betegségek költségei évi 42 – 46 millió dollár. A fejlett országokban minden negyedik ember mentális betegségben szenved. A major depresszió ma a negyedik a tíz legnagyobb társadalmi terhet jelentő betegség közül, de várhatóan 2020-ra a második helyre kerül. A pszichés betegségek a munkaképesség csökkenés leggyakoribb oka.

GYERMEKEK lelki egészsége a mérlegen Készítette: Keilbach Józsefné település egészségfejlesztő-tanár Országos szint (Szádóczky Erika és munkacsoportja, Kopp Mária, Hungarostudy felmérések 1995, 2002) A családorvoshoz fordulók közül 43%-nál fordult elő élete során valamilyen kedélybetegség. Hangulat és szorongásos zavarok előfordulása 18 – 64 év között a magyar népesség körében: minden negyedik ember szenved szorongásos vagy depressziós megbetegedésben. Borsod–Abaúj–Zemplén-, Szabolcs-Szatmár–Bereg és Nógrád a legrosszabb eredmények. Vas-, Győr-Moson-Sopron, Somogy, Fejér és Csongrád (meglepetés) megyék a mentálisan „egészségesebbek”.

GYERMEKEK lelki egészsége a mérlegen Készítette: Keilbach Józsefné település egészségfejlesztő-tanár Vértesboglár Lakossági egészségi állapot felmérő kérdőív (2007-ben) (Néhány adat a 14 év felettiek esetében 79 főből: 30 fő küzd stresszel, depressziós 7 fő, nem elégedett a sorsával 26 fő, rosszul és/vagy keveset alszik, fáradtan ébred 35 fő, gyakori derékfájdalom 45 fő, hátfájás 31 fő, nyaki fájdalom 28 fő, gyomortáji fájdalom 19 fő, alhasi fájdalom 11 fő, gyomor- vagy nyombélfekélyes 5 fő, daganatos 1 fő, szívbetegség 7 fő, (már volt daganatos 2 fő, infarktusa 5 főnek, magasvérnyomás betegség 16 fő, cukorbetegség 5 főnél állt fenn. Alkoholt napi rendszerességgel 21%, heti rendszerességgel 13%, ennél ritkábban 50% és aki soha nem fogyaszt 16%. Rendszeresen 20 fő dohányzik, napi 10 szálnál többet).

A kockázati tényezők, mint veszélyforrás: GYERMEKEK lelki egészsége a mérlegen Készítette: Keilbach Józsefné település egészségfejlesztő-tanár A kockázati tényezők, mint veszélyforrás: Genetikai tényezők  gyakori a családi halmozódás (2-6-szoros kockázat). A női nem, mint kockázati tényező (anyák!). Rossz családi körülmények: válás, erőszak, bántalmazás, (nemcsak a fizikai, hanem lelki is!!!) alacsony iskolázottság, szegénység, eladósodás, alkoholizmus, drogfogyasztás, bűnözés, öngyilkosság, szociális izoláció, reménytelenség, kilátástalanság érzése.

Megelőzés lehetőségei GYERMEKEK lelki egészsége a mérlegen Készítette: Keilbach Józsefné település egészségfejlesztő-tanár Megelőzés lehetőségei (Mit? Miért? Hogyan?) Ahhoz, hogy lényeges változást érjünk el a lakosság mentális állapotának javulásában, a tanítást és a tanulást gyerekkorban kell elkezdeni. Ezért a gyerekekre koncentráltan, a prioritást a tanítás – tanulás során a környezeti tényezők önerőből való javítására alkalmas kreatív készségek fejlesztésére, családi és óvodai-, iskolai szocializáció hiányosságainak pótlására, érzelmi nevelésre, önismeret- és személyiségfejlesztésre, problémamegoldásra szükséges helyezni.

Családokat támogató programok, Tematikus, differenciált foglalkozások, GYERMEKEK lelki egészsége a mérlegen Készítette: Keilbach Józsefné település egészségfejlesztő-tanár Családokat támogató programok, Tematikus, differenciált foglalkozások, Játék! Játék! Játék! SZERETET Vidámság Természetjárás Művészetek Alkotás Sport Flow! Újra, és újra!!! Mozgásgyakorlatok! Játszva tanulás, nevetve gyógyulás Sikerélmény minden gyerek számára! Gyógyító, támogató közösségek Stabil szociális védőháló! Gyakorlatban is működő gyermekvédelmi rendszer!

Mit? - Korai fejlesztést! Miért? – Hogy csírájában korrigáljuk a bajt! GYERMEKEK lelki egészsége a mérlegen Készítette: Keilbach Józsefné település egészségfejlesztő-tanár Mit? - Korai fejlesztést! Miért? – Hogy csírájában korrigáljuk a bajt! Hogyan? – Felelősséggel! Lelkiismerettel! Szakszerűen! Önkontrollal! Önellenőrző kérdés: Biztos, hogy a legjobb tudásom szerint, a legjobb lehetőséget választva a gyereknek, minden tőlem telhetőt megtettem?

Mit jelent a korai fejlesztés? GYERMEKEK lelki egészsége a mérlegen Készítette: Keilbach Józsefné település egészségfejlesztő-tanár Mit jelent a korai fejlesztés? A lehető legkorábban észlelt rendellenesség – korrekciója – az észlelő szakember szaktudásának erejéig – szükség esetén szakszerű, helyes és gyors irányítás – a kapcsolati-, szociális-, pedagógiai-, gyermekvédelmi- és egészségügyi védőháló mentén. (Ne csak papíron! Ne csak a fejkvótáért! Ne csak az érzelem nélküli jognak való megfelelésért! Hanem a GYEREK EGÉSZSÉGÉÉRT!) Fejlesztés: a felmerülő problémára képesek vagyunk adekvát választ, módszereket, eszközöket, stratégiákat bevetni, mutatni, adni vagy tanítani, amivel később a gyerek és/vagy szülő, maga is képessé válik részben vagy egészben, egészségproblémája megoldására.

Egységes szemlélet vertikális és horizontális síkokon GYERMEKEK lelki egészsége a mérlegen Készítette: Keilbach Józsefné település egészségfejlesztő-tanár Ehhez elengedhetetlen a hosszú távú egészségfejlesztés stabil alapozója és a gyerekek egészségének aspektusából nézve: Egységes szemlélet vertikális és horizontális síkokon Jól kiépített kapcsolati rendszer a szektorok és színterek között Szaktudás, bizalom, pozitív érzelem és kölcsönösség Átláthatóság ellenőrizhetőség, számonkérhetőség személyes felelősség Oktatás-nevelési-, egészségügyi alap- és szakellátás-, iskola-egészségügyi-, gyermek- és ifjúságvédelmi- családsegítő és szociális szféra - segítő, támogató rendszer - szemléletének teljes megújulása (paradigmaváltás!) a fentiek tükrében

Alkalmazott módszerek: GYERMEKEK lelki egészsége a mérlegen Készítette: Keilbach Józsefné település egészségfejlesztő-tanár Alkalmazott módszerek: Pedagógiai Pszichológiai Szociális

GYERMEKEK lelki egészsége a mérlegen Készítette: Keilbach Józsefné település egészségfejlesztő-tanár Pedagógiai Több évtizede vagy évszázada bizonyítottan jól működő, bevált pedagógiák előtérbe helyezése, részbeni alkalmazása, mint pl.: Rogersi, Waldorf, egyházi: angolkisasszonyok, orsolyiták, piaristák stb.) + ötvözve saját személyes pedagógiai elveinkkel, amely harmóniát teremt a régmúlt és a jelen elvárásai, a szélsőségek, a szegény és gazdag, beteg és egészséges, intézetben vagy családban felnövő, esetleg a különböző kisebbségekhez, etnikumhoz tartozók nevelése között.

Kliens- és személyiség központúság pozitív pszichológia GYERMEKEK lelki egészsége a mérlegen Készítette: Keilbach Józsefné település egészségfejlesztő-tanár Pszichológiai Kliens- és személyiség központúság pozitív pszichológia holisztikus szemlélet biopszichoszociális modell funkcionális modell salutogenetikus modell.

GYERMEKEK lelki egészsége a mérlegen Készítette: Keilbach Józsefné település egészségfejlesztő-tanár Szociális Probléma feltárás, megoldás segítése (az egyén, család vagy kiscsoport természetes, mesterséges támaszának erősítését célzó módszerek) Maslow szükséglet elméletének alapja figyelembevételével a kliens (gyermek) megismerését követően a számára legmegfelelőbb módszer kiválasztásával történő segítségnyújtás.

GYERMEKEK lelki egészsége a mérlegen Készítette: Keilbach Józsefné település egészségfejlesztő-tanár Néhány kutatás, szakcikk a témában: Tokaji Károlyné/ Európai lakossági egészségfelmérés (ELEF 2009) Magyarországon /Népegészségügy / 88. évfolyam 4. szám 258. oldal Tompa Anna: A mentálhigiéné szerepe a prevencióban / Népegészségügy /89. évfolyam 3. szám 245. oldal Füzesi Zsuzsanna, Péntek Eszter, Szőke Katalin: A helyi önkormányzatok, munkáltatók és a civil társadalom szerepe az egészségre ható társadalmi-gazdasági tényezők alakításában. Karakó Erzsébet, Vincze Lilla: Mindennapi szorongásaink / Népegészségügy /89. évfolyam 1. szám 45. oldal Nemzeti Kutatás - Fejlesztési Program 2001/1/002-es projektje / Egészségmegőrzés (Szerk: Csaba György) Természet Világa Kiadó / Lelki egészség (Kopp Mária, Skrabski Árpád) "Népegészségügyi programok mellett valódi népegészségügyi aktivitásra van szükség" / Az Országgyűlés Egészségügyi Bizottságának 1/2010-2014 (2010. június 16.) számú Állásfoglalása (a Házszabály 96/A. §-a alapján) / Népegészségügy/88. évfolyam 3. szám / Dr. Mikola István elnök „Serdülőkorú fiatalok egészsége és életmódja 2010” - Iskoláskorú Gyermekek Egészségmagatartása - (Health Behaviour in School-aged Children; HBSC) nemzetközi kutatás Kopp Mária, Balog Piroska, Konkoly Thege Barna, Salavecz Gyöngyvér, Stauder Adrienne, Csóka Szilvia, Bódizs Róbert: A lelki egészség epidemiológiai, pszichofiziológiai vizsgálata és a lelki egészségmegőrzés lehetőségei / Népegészségügy / 87. évfolyam 2. szám 

(LÁSD: www.nhke.hu ) KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! GYERMEKEK lelki egészsége a mérlegen Készítette: Keilbach Józsefné település egészségfejlesztő-tanár (LÁSD: www.nhke.hu ) KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Felhasznált irodalom: Népegészségügyi orvostan / Szerkesztette: Ember István / Dialóg Kampus Kiadó / Budapest – Pécs, 2007 / Mentális betegségek és zavarok magyarországi epidemiológiája (Kopp Mária) 263-267. oldal.