A korai avantgárd és a film

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
Advertisements

A képkészítő nemcsak rögzíti, de mindig ábrázolja is, amit felvesz…
Médiapedagógia.
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 2. konferencia.
Digitális világ A digitális reklám
A demohoz a leggyakrabban kért feltételek. -A demo hosszúsága kb. 3-6 perc körül legyen. -tartalmazzon egy : - bemutatkozó szöveget -önéletrajzot -a különböző.
Realista építészet EKLEKTIKA
Courbet: Kőtörők
Piet Mondrian: Vörös fa
Az avantgárd irodalma.
Az attrakció mozija és a „primitív kifejezésmód”
Európai vonat Európa 2010 Kaposvár. benyújtja pályázatát az „Európa Kulturális Fővárosa 2010” cím elnyeréséért.
Operációs rendszerek Mappa és file-kezelés.
Számold meg a fekete pontokat!
A képzőművészet-terápia
AZ AVANTGÁRD új művészeti törekvések a XX. század elején
2. témakör: Az állatok kommunikációja
Max Ernst: A szürrealizmus és a festészet
Horváth Réka Az 1920-as évek Budapest,
Kifejezési eszközök a filmművészetben A képkivágások.
A 19. századi líra átalakulása
4.ÓRA HŐTERMELŐ ÉS HŐELNYELŐ FOLYAMATOK
Közösségi portálok használata
Virtuális jelenlét a Facebook-on avagy adalékok az egészségügy számára Egészségtelen emberek egészséges profilja a Facebook-on.
Közösségi oldalak használata
Szövetség A B A R O K K.
Change blindness Változás -vakság.
Expresszionizmus 31/A.
Buddhista logika és paradoxonok
Hirosima és Nagaszaki 1945.
A FAUVOK nyomában Témahét: 2010.
Az impresszionizmus Európában
A SZÜRREALIZMUS.
Az avantgárd művészeti irányzatok
A dadaizmus.
Baba Etológia.
Művészetterápia vizsga anyaga. II. évfolyam őszi szemeszter
DADA DADA DADA.
A kubizmus.
Az átmeneti korszak Európában – 1917 Narratív összegzés mozija – Tom Gunning A film elit kultúrához való közeledése A film tömegmédiumként való.
Az expresszionista stílus jellemzői és a Rettegett Iván I.
a kifejező és az ábrázoló jelleg
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
3. óra. Emlékeztető Oldal címe Sortörés, vízszintes vonal, címsor Betűtípus, betűméret, betűszín.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Mozgókép - Alapfogalmak
Társadalmi háttér: az I. világháború tömegpusztítása
Energia megmaradás Kalacsi Péter.
VIDEOTECHNIKA/formanyelv
Ljubov Orlova ,Zvenyigorod , Moszkva Zongorista Énekes Táncművész Filmszínész A szovjet filmművészet első igazi sztárja.
4. A FILM formanyelvi eszközei
5. AVANTGARDE FILMES IRÁNYZATOK
Szecesszió Készítette: Ecseri István.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Urbán Gábor 1946-ban született Szabadkán
A film mint dokumentum a fikciósfilm, a dokumentumfilm, a fikciós dokumentumfilm, a cinema verité, az antropológiai film és a privát filmezés kategóriái.
Készítette: Balázs Hanna, Erdélyi Gyula
Örökmozgó Kazinczi Cintia.
7. NÉMET EXPRESSZIONIZMUS
Készítette: NoNameTeamAnonymus csapat, 2. forduló, 3.feladat
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
a kubizmus kubus = kocka
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
AZ AVANTGÁRD (francia avant garde: előőrs) azoknak a XX. századi irányzatoknak a közös neve, amelyek a művészi forma radikális megújítására törekedtek.
a kifejező és az ábrázoló jelleg
A képzőművészet-terápia
Előadás másolata:

A korai avantgárd és a film

Felismerhető tárgyak absztrakt minősége = stilizáció eredménye Az avantgárd irányzatok – a stílusra hívják fel a figyelmet, a stílus meghatározó a formák absztrakt elrendezésében

Man Ray: Fekete és fehér

Dadaizmus A dada és az absztrakt tendenciák a 10-es években és a 20-as évek elején hasonló koncepciók mentén alakultak Szoros együttműködés Figuratív műv. elvetése Man Ray: Return to Reason (1923) – dada-absztrakcionista tendencia

Entr' acte (1924, Rene Clair) http://www.youtube.com/watch?v=UnXdYxvBHf8 Vagy http://www.ubu.com/film/clair_entracte.html

Fernand Léger Kubista/konstruktivista festő Mechanikus balett (1924) Fernand Léger Kubista/konstruktivista festő

A gépész (1920)

A város (1919)

A moziról „A mozi 30 éves, fiatal, modern, szabad, és hagyományok nélküli.” „A mozi egykorú a géppel. A színház egykorú a lóval.” „A filmre adaptált színház középszerű.”

A moziról „Tudtátok mit jelent egy láb, mielőtt cipőbe bújtatva egy asztal alatt láttátok a vásznon? Olyan megrendítő mint egy arc. A mozi előtt a részletek, töredékek személyisége ismeretlen volt.” „A mozi személyiséggel ruházza fel a töredéket, keretbe foglalja.(...) Egy inggomb kivetítve, százszorosára nagyítva olyanná válik mint egy sugárzó bolygó.”

„A tárgyak mozgatása képlékennyé, alakíthatóvá teszi őket.” Az alkotásnak olyan eseménnyé kell válnia, amelyben nem azt keresed, hogy az mit jelenít meg, hogy az minek a reprezentációja.

Milyen stilisztikai eszközökkel éri el a formák absztrakcióját? Egyes beállításokon belül? Keretezés? A montázs hogyan hoz létre absztrakt kapcsolódásokat? Formák kontinuitása vagy diszkontinuitása?

Felvezető képsor címmel A film ritmikus elemeinek a bemutatása Tárgyak prizmatikus láttatása Ritmikus mozgások Emberi alakok és gépek összehasonlítása Képközi feliratok és képek ritmikus váltakozása Főként kör alakú tárgyak mozgása Tárgyak gyors tánca Visszatérés a Charlot-figurához és a kezdeti szegmens elemeihez

Szürrealizmus – filmkép látszólagos valósághűsége, mimikri jellege – ezt nem a valóság illúziójának megteremtésére kell használni Illuzórikus volta révén a legalkalmasabb a meghökkentésre Paul Eluard: „Elragadónak találom annak a tükörnek a valóságát, mely nem tükrözi képmásomat.”

Man Ray munkássága

R. Magritte: Do Not Reproduce

Ez az illuzórikus jelleg teszi a filmképet hatásosabbá a nyelvnél Éppen ezért nem kell a figurativitásról lemondani – újra kell értelmezni a tárgyak térbeli és időbeli viszonyait (Magritte) A szürrealista film az elbeszélőfilm konvencióit használja – sűrítés és elválasztás Az elbeszélőfilm szabályai elrejteni próbálják műviségüket – éppen ezért alkalmasak a valóságfeletti tartalmak hatásos kifejezésére

R. Magritte: Listening Room

Belga szürrealisták/avantgárd művészek Charles Dekeukeleire Combat de boxe (1927) Henri Storck Pour vos beaux yeux (1929)